Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-11 20:09

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Topicstarter
Topic nummer zoveel over iemand die zonnepanelen wil laten plaatsen. :P Ik heb zelf totaal geen verstand van elektra dus het wordt sowieso gedaan, er zelf aan beginnen denk ik niet eens aan. Tot een jaar geleden hadden de zonnepanelen een gedeelte van de dag in de schaduw gelegen maar vorig jaar is bij de buren een flinke boom verwijderd waardoor er geen schaduw meer op de plek van de zonnepanelen is. Ze komen dan ook richting zuiden te liggen.

Het verbruik ligt volgens de energieleverancier op zo'n 5.900kWh/jaar.

2 offertes aangevraagd, 1 bij een bedrijf in de buurt, 1 bij een "nationale" toko.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Het bedrijf van offerte 1 heeft geen vragen gesteld over de huidige meterkast, bedrijf van offerte 2 wel.
quote: Bedrijf 1
Members only:

€7800,- (beetje afgerond ;))
quote: Bedrijf 2
Members only:

€8450,- (ook weer beetje afgerond :P).
Het bedrijf van offerte 1 heeft het dan ook over een 1-fase-aansluiting, bedrijf 2 verbouwt blijkbaar ook de meterkast en maakt er een 3-fase-aansluiting van.

Ik heb echt geen flauw idee wat de beste optie is, zijn er dingen die bij 1 of 2 aangepast kunnen worden waardoor het nog beter wordt enz.. Persoonlijk neig ik meer naar het bedrijf uit de buurt maar als die eigenlijk niet interessant is dan is het helaas voor hun..

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:54
Wat zijn de hellingen van de daken?

Bedrijf 2 biedt veel meer waar voor je geld. Euro / Wp
En als je later om een andere reden alsnog naar een 3 fase aansluiting wilt is een 5 kW enkelfase omvormer eigenlijk niet meer netjes (niet selectief, al vind ik dat zelf niet zo`n probleem bij terugleverende apparatuur)

Maar omdat je geen schaduw hebt zou ik allebei niet doen. Je hebt namelijk geen SolarEdge nodig. Vraag eens een offerte met een string omvormer. Dan kun je niet per paneel uitlezen maar je hebt veel minder onderdelen die kapot kunnen, goedkoper en je zit niet met een vendor lock-in bij SolarEdge.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Topicstarter
Helling zal 45 graden zijn voor beide daken.

Vanavond nog eens even met de overbuurman het er over hebben, hij heeft er ook wel verstand van en was zelf ook aan het denken om zonnepanelen aan te schaffen (al zal het voor hem een heel andere opstelling worden aangezien bij hem het dak op oost/west ligt).

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

• busscherski
Passen er niet nog wat meer panelen op deze dakvlakken?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Topicstarter
ik denk dat ze bij het bedrijf 1 uitgaan van het eigen verbruik op te wekken met zonnepanelen en dat zou dus met 14 zonnepanelen net wel/niet moeten lukken. Maar bij hun offerte zouden inderdaad op het kleinere dak dus nog een stuk of 5 panelen kunnen. Bij de offerte van bedrijf 2 zouden er op het grote dak nog wel wat extra geplaatst kunnen worden maar er zitten op wat "vervelende" plaatsen 2 dakramen en een schoorsteen op dat grote dak.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:12
@FlipFluitketel Zijn de prijzen die je noemt in of ex btw?

Het kleine dak denk ik dat landscape naar 6 stuks kan.
Het grote dak lijkt een stuk of 6 links onder de dakramen te kunnen (2x3 portrait).. Yep deels in de schaduw van het kleine dak... gewoon doen...

Maart 2022 is een hele slechte maand voor panelen in de schaduw... (Bij helder weer is er minder diffuus licht)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_WVPdtVXRSJC557Y5A5jZKvwrWo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PhPPf7pUkI4kzENUnLDjNxsF.png?f=user_large
Kijk hoe goed hij het nog doet.
En dat ligt dus zo: Ronald in "Zonnepanelen plat dak & garage"

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Topicstarter
@Ronald Prijzen zijn incl. btw (terugvragen van btw wordt door beide bedrijven geregeld al zou ik dat wel zelf kunnen :P).

Ik ga het lokale bedrijf eens langs laten komen, kijken wat ze te zeggen hebben over meer zonnepanelen en waarom ze gekozen hebben voor wat ze in de offerte hebben staan.

• Ronald
Met name offerte 2 is echt prima, amper boven de €1/Wp ex.btw en SolarEdge 3 fase.
En dan gebruiken zo nette Hager componenten in plaats van Sep/Emat/Chint 'spul'.

Ik heb niet de indruk dat je heel veel baat hebt zal hebben met het gebruik van SolarEdge, maar sommige installateurs willen niet anders. Kans dat je moeite hebt bij een ander minder te betalen voor een serieel systeem.

Het is mij niet duidelijk welke van de 2 de lokale partij is... Maar offerte 2 technisch en op prijs mijn voorkeur.
(D'r kan nog meer bij... D'r kan nog meer bij...)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Topicstarter
Het lokale bedrijf langs laten komen gaat niks worden.. Hadden in juni pas tijd 7(8)7.. Ja, ik weet dat nu ineens (vrijwel) iedereen zonnepanelen wil laten leggen maar pas in juni tijd hebben om iemand te laten komen kijken vind ik wel een beetje erg lang duren. Ik heb ze dus maar een mail gestuurd met wat vragen, hopelijk komt daar wel voor juni een reactie op. :P

• busscherski
FlipFluitketel schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 20:20:
Het lokale bedrijf langs laten komen gaat niks worden.. Hadden in juni pas tijd 7(8)7..
Verbaast me niets. Je mag tegenwoordig al blij zijn als je iets mag kopen.

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Topicstarter
Even mijn topic een schop geven.. Het heeft allemaal even stil gelegen wegens omstandigheden en omdat het bedrijf waar ik akkoord op had gegeven zei "We gaan het toch niet doen, dak is te oud.".

Oké, het dak is inderdaad 48 jaar oud. Daarop dus een paar dakdekkers geregeld en die hebben het hele dak nagekeken, losliggende kantpannen vastgelegd, kapotte dakpannen vervangen, lood vervangen en nog wat dingen gedaan. Conclusie, keramische dakpannen en er is tijdens het lopen op het dak niks gesneuveld dus het dak kan nog goed jaren mee.

Nu weer bezig met wat offertes aanvragen.

Een offerte vorige week binnengekregen, 17 DMEGC 395WP zonnepanelen met Enphase IQ7+ micro-omvormers, totaal ruim €11.000,- (incl. btw). Ik weet dat er voordelen zijn aan Enphase maar het verschil van bijna €3000,- vind ik wel erg groot. Pluspunt, ze kunnen binnen 6-8 weken geïnstalleerd zijn.

Het lokale bedrijf uit mijn TS heb ik ook nog eens gevraagd maar die komen pas eind september 7(8)7. Zojuist nog bij een ander bedrijf uit de regio een offerte aangevraagd en die komen volgende week woensdag.

• Ronald
Eind september is maar 1 maand langer dan de 6 weken van het veel te dure bedrijf ...

In september wek je geen 3k aan stroom op.

Simpelzzzz

[ Voor 26% gewijzigd door Ronald op 14-07-2022 14:20 ]

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Topicstarter
En daarna nog de installatie 6-8 weken (minimaal vermoed ik), maar dan nog.. in 3 maanden is het nog geen €3000,- aan stroom wat het oplevert. :P

Maar.. Als ik in Het grote Enphase topic de afbeelding met verschillen tussen de soorten systemen zie lijkt Enphase dus wel als grote voordeel te hebben dat het blijft werken ook al is er 1 zonnepaneel/optimizer defect. Of geldt dat tegenwoordig ook voor SolarEdge-systemen? En bij zo'n SolarEdge-omvormer heb je grotere kans dat die tijdens de levensduur van de zonnepanelen nog eens vervangen moet worden als ik zo hier en daar wat op internet lees (omvormer à €1250,- tot €1500,-).

Ik begin de draad ondertussen wel een beetje kwijt te raken over wat nu het beste is (kwaliteit/prijs). Ik neig nog steeds meer naar SolarEdge omdat ik die veel vaker tegenkom dan Enphase.

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Enphase geeft 25 jaar garantie, Solaredge geeft 12 jaar garantie welke in sommige gevallen verlengd kan worden tegen een meerprijs. Mij is ooit wijsgemaakt dat de levensduur ook echt max 15 jaar is dus hoe dat precies werkt met die garantieverlenging geen idee. Zelf hebben we voor Enphase gekozen vooral vanwege levertijd en goede prijs (€1,12 per Wp bij 18x395).

Mijns inziens heeft het Enphase systeem technisch alleen maar voordelen, de prijs weegt in de meeste scenario's echter niet op tegen deze voordelen. Solaredge is overigens ook geen goedkoop systeem.

[ Voor 21% gewijzigd door Pejdref op 14-07-2022 15:47 ]

• Ronald
Enphase heeft echt wel technische nadelen.
Het AC traject is langer, wat bij hoge netspanning een nadeel is.
Op omvormer niveau lagere efficiëntie (wat gecompenseerd kan worden door efficiënter omgaan met schaduw)
Meer aftop accepteren door prijsstelling van de product opties dan bij centrale omvormers geaccepteerd zou worden.

Garantie 25 jaar klinkt leuk. Dat geld ook voor de SolarEdge optimizers overigens. Wie vervangt ze op je dak? Ik weinig offertes gezien wat dat na een klein aantal jaar gratis gebeurd. Ik accepteer dat inclusief het vervangen van centrale omvormer het prijsverschil minder is. Maar centrale omvormer is veel goedkoper opnieuw geïnstalleerd.

Per definitie na 15 jaar stuk is natuurlijk per definitie onzin, @Pejdref. Dan zou de garantie verlenging voor SolarEdge per definitie een verlies zijn.

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-11 20:31
Ik snap niet helemaal waarom je ogenschijnlijk appels met peren aan het vergelijken bent.
Voor mijn gevoel zitten er nog enkele stappen voor:
1. Wil je eigen gebruik opwekken of gewoon zoveel mogelijk?
2. Wat is, nadat je antwoord op vraag 1 hebt, het beste legplan (hoofd dak + kleine dak of alleen hoofd dak)?
3. Welke systemen zijn het beste qua prijs/kwaliteit met je dak en legplan: string, optimizers, micro-omvormers en heeft dit weer effect op je optimale legplan?
4. Vraag offertes bij meerdere partijen voor een gelijk legplan + type systeem
5. Vergelijk appels met appels :)
6. Kies partij die het beste voldoet (prijs, kwaliteit, levertijd, garantie, etc) (y)

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Topicstarter
Smobbo schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 16:12:
Ik snap niet helemaal waarom je ogenschijnlijk appels met peren aan het vergelijken bent.
Voor mijn gevoel zitten er nog enkele stappen voor:
1. Wil je eigen gebruik opwekken of gewoon zoveel mogelijk?
2. Wat is, nadat je antwoord op vraag 1 hebt, het beste legplan (hoofd dak + kleine dak of alleen hoofd dak)?
3. Welke systemen zijn het beste qua prijs/kwaliteit met je dak en legplan: string, optimizers, micro-omvormers en heeft dit weer effect op je optimale legplan?
4. Vraag offertes bij meerdere partijen voor een gelijk legplan + type systeem
5. Vergelijk appels met appels :)
6. Kies partij die het beste voldoet (prijs, kwaliteit, levertijd, garantie, etc) (y)
Hoezo ben ik appels met peren aan het vergelijken :? Ik heb offertes aangevraagd en aangezien ik zelf te weinig (zeg maar gerust geen) verstand heb van dit soort installaties stel ik hier wat vragen (in de hoop er wat meer van te weten uiteindelijk). Ik heb niet gevraagd om systeem x of systeem y te gebruiken. Pas na die offerte van Enphase kwam ik erachter dat er dus ook andere opties zijn naast zo'n "grote" omvormer zoals bij SolarEdge. (Ja, had ik kunnen uitzoeken. Maar net zoals klanten naar mij komen vanwege mijn kennis ga ik naar bedrijven voor hun kennis.)

1. Alleen het huidige verbruik is naar mijn idee niet handig aangezien er een reële kans is dat er (vanwege de hoge gasprijzen) ook verwarmd zal gaan worden met de airco.
2. Grote + kleine dak. Alleen zullen er bedrijven zijn die niet op het kleine dak willen leggen omdat daar asbest zit. Het bedrijf van de offerte met Enphase vond dat geen probleem aangezien hij andere opties zag om de kabels te leggen. Het bedrijf dat pas eind september komt had me al aangegeven dat als er asbest zat ze er geen zonnepanelen gingen leggen.
3. Geen idee, dat is dus iets waarvoor ik verschillende offertes aanvraag.
4. Aangezien ik er geen verstand van heb wist ik dus ook niet waar ze mee zouden aankomen. Ik ging uit van 2 situaties, het eigen verbruik kunnen opleveren of zoveel mogelijk leggen. Dat ze op die daken zouden leggen was redelijk vanzelfsprekend aangezien dat de zuidkant is. Alternatief aanvragen kan altijd nog bij een bedrijf dat me een goed gevoel geeft.

Maar klopt het dus dat als er bij een SolarEdge-systeem 1 zonnepaneel defect is (of 1 optimizer) dat dan het hele systeem niet meer werkt :?

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-11 17:02
FlipFluitketel schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 17:01:
[...]

Maar klopt het dus dat als er bij een SolarEdge-systeem 1 zonnepaneel defect is (of 1 optimizer) dat dan het hele systeem niet meer werkt :?
als een optimizer of paneel stuk is, blijft het systeem werken

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-11 20:31
FlipFluitketel schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 17:01:
[...]

Hoezo ben ik appels met peren aan het vergelijken :? Ik heb offertes aangevraagd en aangezien ik zelf te weinig (zeg maar gerust geen) verstand heb van dit soort installaties stel ik hier wat vragen (in de hoop er wat meer van te weten uiteindelijk). Ik heb niet gevraagd om systeem x of systeem y te gebruiken. Pas na die offerte van Enphase kwam ik erachter dat er dus ook andere opties zijn naast zo'n "grote" omvormer zoals bij SolarEdge. (Ja, had ik kunnen uitzoeken. Maar net zoals klanten naar mij komen vanwege mijn kennis ga ik naar bedrijven voor hun kennis.)

1. Alleen het huidige verbruik is naar mijn idee niet handig aangezien er een reële kans is dat er (vanwege de hoge gasprijzen) ook verwarmd zal gaan worden met de airco.
2. Grote + kleine dak. Alleen zullen er bedrijven zijn die niet op het kleine dak willen leggen omdat daar asbest zit. Het bedrijf van de offerte met Enphase vond dat geen probleem aangezien hij andere opties zag om de kabels te leggen. Het bedrijf dat pas eind september komt had me al aangegeven dat als er asbest zat ze er geen zonnepanelen gingen leggen.
3. Geen idee, dat is dus iets waarvoor ik verschillende offertes aanvraag.
4. Aangezien ik er geen verstand van heb wist ik dus ook niet waar ze mee zouden aankomen. Ik ging uit van 2 situaties, het eigen verbruik kunnen opleveren of zoveel mogelijk leggen. Dat ze op die daken zouden leggen was redelijk vanzelfsprekend aangezien dat de zuidkant is. Alternatief aanvragen kan altijd nog bij een bedrijf dat me een goed gevoel geeft.

Ik had de indruk dat je aan het kiezen was tussen de offertes die je nu hebt, dat zou appels met peren vergelijken zijn (wat mij betreft).
Een offerte met meer panelen/een beter legplan lijkt dan ook de betere offerte, terwijl wellicht een andere partij met een gelijk aantal panelen/soort legplan een veel scherpere offerte zou kunnen maken.

Maar ik begrijp nu dat je de offertes vooral gebruikt in informatie te verzamelen over de mogelijkheden en dat je daarna pas offertes gaat vragen om uiteindelijk uit te kiezen, goed plan (y) :)

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21-11 19:48
(RSH) schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 17:05:
[...]

als een optimizer of paneel stuk is, blijft het systeem werken
Volgens mij klopt dit niet. Bij optimizers zijn de panelen alsnog in serie naar de omvormer geleid en valt alsnog het systeem (in ieder geval die serie) uit.
Alleen bij micro-omvormers blijft meen ik het systeem werken bij een kapot paneel.

*Ah wacht, volgens mij gaat het in dat geval ook om micro-omvormers en niet optimizers? Dan heb ik niks gezegd.

[ Voor 11% gewijzigd door Truus01 op 14-07-2022 20:49 ]

• Ronald
@Truus01 Een niet werkende SolarEdge optimizer laat gewoon de stroom door.

Anders zou een SolarEdge string pas gaan draaien als /alle/ optimzers wakker zijn. Dat is niet zo. SolarEdge start zodra er genoeg optimizers wakker zijn om de spanning voor de omvormer te maken. (5, 7, 10 of 12 afhankelijk van de omvormer en optimizers)

Een beetje kritisch denken mag wel voor je onzin roept.

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21-11 19:48
@Ronald Ah, zo. Inderdaad, dankjewel. Ik was te snel met mijn opmerking.
Pagina: 1