Aankoopadvies complete surround ervaring

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enira
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:43
Ik zoek een?
Een receiver + iets waar geluid uit komt. Of dat nu een soundbar is met geïntegreerde / losse sub + 2 rearspeakers OF een losse 5.1 speaker setup maakt me weinig uit.

De ruimte waar het in komt te staan is een zolder "hoek".
Breedte 2m60
Lengte 3m20 (Afhankelijk waar de bank of stoelen komen te staan ten opzichte van de tv.
Hoogte 2m30 linkermuur, 2m40 rechtermuur

Dit gezegd hebbende, idealiter wil ik de speakers niet voorbij de inloop laten komen;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8oFJMRZ1Alnmo8tA1DY8V23uV68=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zpKja6BneSpP4pxuqaNAz3X0.jpg?f=user_large

Wat is je budget?
Max € 2000,-. Goedkoper mag natuurlijk altijd. Andersom geldt ook, mocht ik voor 100 euro meer ineens in een veel betere geluidsklasse terechtkomen, dan is dit mogelijk.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Hoofdzakelijk videostreamingdiensten en Playstation 5. De tv betreft een LG G1 65"

Wat heb je zelf al gevonden?
Volgens mij zoek ik qua receiver niks specifieks als ik het bij 5.1 houd. Het idee is om er wel zoveel mogelijk uit te halen qua kwaliteit. Maar laten we simpel beginnen, meer geld uitgeven kan uiteindelijk altijd nog en goed is goed..

In geval van soundbar:
1) Sonos Beam + 2x sonos one + evt sub
2) Sonos Arc + evt sub

In geval van receiver;
1) Yamaha RX-V485 Zwart
2) ??

Welke vragen heb je hier nog over?
- Heeft een ietwat schuin plafond invloed op vervorming van geluid (10cm hoogteverschil over de totale breedte van de kamer) ?
- Is een soundbar altijd inferieur aan een echte 5.1 opstelling van dezelfde prijsklasse?
- Gezien de opstelling, ga ik met een max breedte de "full potential" uit speakers halen, of heb ik hier te maken met een deadzone omdat ik mogelijk te dicht bij de tweeter (? :P) zit?

Een note wat betreft geluid; Ben totaal geen audiofiel en heb hier ook 0 kaas van gegeten. Ik hoef niet weg te trillen bij film kijken of het gamen, maar er mag best wat bass aanwezig zijn. Idem voor de hoge tonen, deze moeten wel fatsoenlijk waargenomen kunnen worden, maar moeten niet overheersen.

Uiteindelijk wil ik wel een luisterafspraak maken bij de betere hifi winkel, afgaand op jullie adviezen.

Twitch: Phyloni1
Path of Exile character info: Active character

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-06 17:15
In een dedicated zolderruimte wil je natuurlijk een echte 5.1 set hebben en geen soundbar. Dat is altijd inferieur aan een echte (fatsoenlijke) 5.1 set.

Als je voor relatief weinig toch een leuke set wil hebben, zou ik kijken naar een Teufel ultima 40 5.1 set. Met € 699 een stuk beter geprijsd dan Sonos spul en je haalt er veel meer speaker voor in huis. De Teufel set kun je 90 dagen gratis proberen volgens mij.

Hier is een Denon X2700H outlet voor € 599 te koop. Heeft HDMI 2.1 ondersteuning voor je PS5. Mogelijk heeft dit model een HDMI 2.1 adapter van Denon nodig, waren wat probleempjes met HDMI 2.1 in die receivers. Die is overigens gratis. De Yamaha die jij op het oog hebt heeft geen HDMI 2.1 ondersteuning. Iets wat je wel wilt met een PS5.

Voor € 100 speaker en subwooferkabel halen en je bent voor € 1.400 de man. Hou je € 600 over om eventueel in een nieuwe 65" OLED te steken met HDMI 2.1 ondersteuning :9
Zorg er wel voor dat de rear speakers op oorhoogte komen. Dan klinken ze op hun best. Dus ergens speaker stands vandaan halen.

[ Voor 27% gewijzigd door Hulleman op 29-03-2022 13:10 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ik zou adviseren om op zijn minst zelf alvast te bepalen welke richting je op wil gaan: receiver met speakers of soundbar.

Een soundbar is vooral erg praktisch qua plaatsen en aansluiten. Het geeft beter geluid dan de tv maar legt het af tegen een receiver met speakers qua mogelijkheden, flexibiliteit en ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:24

FeaR

In GoT we trust

enira schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 12:40:
Ik zoek een?
Een receiver + iets waar geluid uit komt.
En wat voor device gaat het beeld weergeven? Als 4K op 120 Hz met de PS5 een eis is (al zijn er weinig games die dat ondersteunen) dan zal je naar een receiver met HDMI 2.1 moeten kijken. Als 4K op 60 Hz afdoende is kom je met HDMI 2.0b weg. HDMI 2.0b zonder issues wat HDMI 2.1 wel heeft. De nieuwste modellen receiver zijn meer HDMI 2.1 compatible maar het blijft veelal een compromis. Zo hebben de nieuwe HDMI 2.1 receivers (die (haast) niet te krijgen zijn door tekorten) enkele volledige 48 gbps poorten en de rest minder. Dat zie je ook met HDMI 2.1 van eerdere generaties.

Al met al zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden qua aansluiten. Zeker als je met een receiver gaat werken kan je kiezen om alle bronnen naar de weergever te doen en met hdmi eARC retour dan wel alles direct naar de receiver. Qua audio is de tweede makkelijker maar je moet dan wel de HDMI versie van de receiver afstemmen met bron en weergever.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enira
S1NN3D schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 13:37:
Ik zou adviseren om op zijn minst zelf alvast te bepalen welke richting je op wil gaan: receiver met speakers of soundbar.
Ik wil het beste geluid binnen mijn gekozen budget, en wil mogelijk daar van afwijken als ik voor een kleine meerprijs veel beter geluid kan krijgen. Het budget voor receiver / losse speakers is er, dus dan lijkt me de keuze wel simpel eigenlijk -> soundbar valt af. Ook kan ik de kabels gewoon langs de muur leggen.
Een soundbar is vooral erg praktisch qua plaatsen en aansluiten. Het geeft beter geluid dan de tv maar legt het af tegen een receiver met speakers qua mogelijkheden, flexibiliteit en ervaring.
Dan staat alleen mijn laatste vraag nog, is er een minimale afstand benodigd van oor tot de speaker voor het beste geluid?
FeaR schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 14:01:
[...]
En wat voor device gaat het beeld weergeven?
pricewatch: LG OLED65G1RLA Zwart
Zal dit ook meteen in de TS zetten. Dus daar ligt de belemmering in ieder geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-06 17:15
enira schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 14:05:
[...]
Dan staat alleen mijn laatste vraag nog, is er een minimale afstand benodigd van oor tot de speaker voor het beste geluid?
Zolang je niet tussen je frontspeakers in gaat zitten is het goed. Zonder gekheid, je zit ruim 3m van de tv en nog verder van je speakers. Dit punt lijkt me echt geen issue.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

enira schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 14:05:
[...]
pricewatch: LG OLED65G1RLA Zwart
Zal dit ook meteen in de TS zetten. Dus daar ligt de belemmering in ieder geval niet.
Dan zou HDMI eARC een optie zijn, ergo niet per se een receiver met HDMI 2.1 nodig. Nadeel is wel dat er maar vier HDMI poorten op de TV zitten waarvan een eARC dus max drie bronnen op die manier. Nadeel van LG (en andere merken) is dat je geen DTS door kan voeren. PS5 kan je LPCM instellen en video streamingsdiensten gebruiken veelal Dolby Digital wat LG wel ondersteunt. Rechtstreeks op de receiver heb je dat issue niet omdat de audio dan nooit bij de TV komt. Nadeel, je moet dus wel een up to spec receiver hebben. Puur ter info, voorkeur is aan jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enira
Klein schopje.

Afgelopen weekend naar een audiospeciaalzaak geweest en daar mezelf laten adviseren. Bovenstaande case voorgelegd en al vrij snel viel het idee soundbar + rears af, gezien ik voor het budget gewoon beter kan krijgen.
Wat verschillende opstellingen gehoord, en uitgekomen op de volgende combinatie;

Denon X2700H
Dali Oberon 5 Fronts
Dali Alteco C1 rears
Dali Vokal Center
Dali Sub E-12F

Daarmee is het budget wel iets wat verschoven, maar goed.. :P

Nog een laatste vraag; Ik lees op internet en hoor van kennissen dat het investeren in betere fronts en dan de sub weglaten een valide optie is, aangezien goede fronts kennelijk geen sub nodig hebben? Als ik dit overweeg dan zou ik 100 euro bij moeten leggen (Oberon 7 is 100 euro duurder dan de sub), maar is het het waard?

Hoe zien jullie dit? Voor mijn gevoel mis ik dan echt een deel van mijn surroundset, maar ik ben natuurlijk geen kenner.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Persoonlijk ben ik het niet met die stelling eens. Een goede sub heeft echt wel toegevoegde waarde. Ik ken de sub van Dali niet maar het is niet perse nodig om die van hetzelfde merk te kopen als de speakers. Doorgaans krijg je met een echt subwoofer-merk veel meer waar voor je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15-06 09:39
enira schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 13:53:
...
Nog een laatste vraag; Ik lees op internet en hoor van kennissen dat het investeren in betere fronts en dan de sub weglaten een valide optie is, aangezien goede fronts kennelijk geen sub nodig hebben? Als ik dit overweeg dan zou ik 100 euro bij moeten leggen (Oberon 7 is 100 euro duurder dan de sub), maar is het het waard?
...
Ik heb de Denon met de Oberon 7 als front.
Denon gebruikt Audyssey om te speakers te beoordelen o.a. bereik.
Ik had verwacht dat de Denon zou kiezen om bij echt lage tonen de sub te gebruiken ipv de Oberons, maar dat doet ie dus NIET.
De Oberon 7's komen laag genoeg, waardoor hiervoor geen sub nodig is.
Mijn sub wordt nu alleen gebruikt voor LFE in films, maar voor de ondersteuning van de fronts is hij niet nodig.

Ik zou zelf zeggen: ga eens luisteren naar de Oberon 5 en Oberon 7.
Ik vond de 7 serie in lage tonen beter klinken en heb daarom gekozen om die EUR 100 neer te leggen voor de upgrade van 5 naar 7.

Edit: ook achteraf, vind ik het waard. Maar ja, dat is mijn mening :)

[ Voor 3% gewijzigd door GarBaGe op 05-04-2022 15:17 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
In de topicstart heeft @enira het over videostreaming en gaming als primair gebruik. Dan lijkt mij dat LFE kanaal voor de sub toch wel handig. Als hij primair muziek zou luisteren, is het een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enira
GarBaGe schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 15:16:
[...]

Ik had verwacht dat de Denon zou kiezen om bij echt lage tonen de sub te gebruiken ipv de Oberons, maar dat doet ie dus NIET.
De Oberon 7's komen laag genoeg, waardoor hiervoor geen sub nodig is.
Wat bedoel je hier exact mee? Dat de sub in de oberon 5 setup helemaal niet gebruikt wordt, alleen voor de LFE? Ik snap je niet denk ik.

Hier wordt het tegendeel bewezen?
3dmaster in "[Speakers] Het Dali Ervaringen/Discussie Topic"

Als de 5 serie al laag genoeg gaan zonder sub, dan hoef ik niet eens de upgrade naar de 7 serie te doen?
S1NN3D schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 15:23:
In de topicstart heeft @enira het over videostreaming en gaming als primair gebruik. Dan lijkt mij dat LFE kanaal voor de sub toch wel handig. Als hij primair muziek zou luisteren, is het een ander verhaal.
Er wordt geen primair muziek op geluisterd inderdaad, daar heb ik gewoon mijn z5500 setje bij mijn pc voor. welk na 13 jaar nog steeds prima voldoet. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15-06 09:39
enira schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 15:57:
[...]
Wat bedoel je hier exact mee? Dat de sub in de oberon 5 setup helemaal niet gebruikt wordt, alleen voor de LFE? Ik snap je niet denk ik.
[...]
Als een speaker niet laag genoeg komt, kan de Denon een cross-over frequentie instellen, zodat alle lage tonen onder een bepaalde frequentie naar de sub worden gestuurd ipv naar de fronts.
Bij de Oberon 7 vindt de Denon dat niet nodig.
Bij de 5 weet ik het niet. Deze heeft kleinere woofers en komen minder laag dan de 7.
Echter, bij films is er nog een LFE kanaal: low frequency effects.
Die gaat altijd naar je sub.
In mijn geval wordt de sub alleen gebruikt voor LFE en hoeft de sub dus niet de fronts te ondersteunen in het lage gebied.

Maar...
Ik kan alleen aanraden om echt te gaan luisteren naar de verschillen en dan zelf te kiezen

[ Voor 6% gewijzigd door GarBaGe op 05-04-2022 17:57 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:46
Een ander (zeer) mooi en goed compleet setje is de volgende:
https://doublepoint.nl/q-...34RNfuTkTLGxoCM4wQAvD_BwE

Moet nog wel een receiver bij en kabels, maar je zit dan redelijk in de buurt van je budget.

Zelf ook naar een audio zaak geweest, met het idee om de Dali Zensor 1 op te halen. Echter na een (blinde) luistersessie met de Q Acoustic 3020 naar huis gegaan. Geluid is iets persoonlijks, wat jij mooi vindt klinken kan een ander weer niets vinden.

De genoemde Teufel ultima 40 5.1 heeft natuurlijk een enorme "bang for buck". Voor het geld krijg je niet snel iets beters.

[ Voor 36% gewijzigd door NL_Scratch op 08-04-2022 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaWM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14-06 17:49

ParaWM

Pro Prutser

GarBaGe schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 17:55:
[...]

Als een speaker niet laag genoeg komt, kan de Denon een cross-over frequentie instellen, zodat alle lage tonen onder een bepaalde frequentie naar de sub worden gestuurd ipv naar de fronts.
Bij de Oberon 7 vindt de Denon dat niet nodig.
Bij de 5 weet ik het niet. Deze heeft kleinere woofers en komen minder laag dan de 7.
Echter, bij films is er nog een LFE kanaal: low frequency effects.
Die gaat altijd naar je sub.
In mijn geval wordt de sub alleen gebruikt voor LFE en hoeft de sub dus niet de fronts te ondersteunen in het lage gebied.
Zover ik weet is het redelijk algemeen bekend dat Denon Audyssey en andere systemen al heel vlot je main L/R speakers als "groot" classificeren en ze ook alle lage tonen laten doen zonder crossover. Het is toch ook wel algemeen bekend dat, als je een losse/goede sub hebt, je beter wel een crossover kunt instellen je je sub(s) het werk kunt laten doen. Google er maar eens op los. Daarnaast, als je wel een crossover instelt, dan haal je heel wat werk/last weg bij je versterker die anders je mains tot in diep laag moet voorzien van power. Je subs hebben een eigen versterker voor die taak. Bij wat meer volume kunnen je mains ook beter klinken door dit te scheiden, met een crossover.
NL_Scratch schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 09:19:
Een ander (zeer) mooi en goed compleet setje is de volgende:
https://doublepoint.nl/q-...34RNfuTkTLGxoCM4wQAvD_BwE

De genoemde Teufel ultima 40 5.1 heeft natuurlijk een enorme "bang for buck". Voor het geld krijg je niet snel iets beters.
Allemaal goed keuzes. Ik denk dat je je moet afvragen of je het bij deze eenmalige 2000,- laat in de toekomst. Zo ja, ga voor een setje met 500,- AVR en kijk niet meer om. Maar het upgrade-spook kan hard toe slaan. Als je bijvoorbeeld aan goede subs wil gaan denken (sowieso twee eigenlijk als er aan begint), dan zijn die subs die met zo'n setje mee komen wel een klasse lager. Dan kun je ook beginnen met 2 goede torens en een mooie center (center is eigenlijk de belangrijkste speaker voor films). Later kun je dan uitbreiden......

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:20
En als je nou eens 1700 euro bespaart en voor deze gaat: pricewatch: Logitech Z906

Ik heb dit ding nu 5 jaar en heb niet het gevoel dat ik veel mis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:26
HenkEisDS schreef op zondag 10 april 2022 @ 11:51:
En als je nou eens 1700 euro bespaart en voor deze gaat: pricewatch: Logitech Z906

Je was 10 dagen te laat met je 1 april grap.
Dit kun je niet vergelijken met een paar front zuilen en boekenplank rears.
Zodra je dat hoort denk je hoe heb ik hier naar kunnen luisteren.

[ Voor 6% gewijzigd door 3dmazter op 10-04-2022 16:32 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Ignorance is bliss...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• enira

Zoals gezegd heb ik de z5500 (voorloper van jouw setje, en volgens velen de 'betere' variant van de 2) bij mijn pc staan. Vroeger keek ik daar wel eens films mee. Ondanks dat het geluid gewoon goed is, is het enorm inferieur aan de speakers die ik beluisterd heb.
De klanken komen minder ver, en bij het hard zetten vervormd het en gaat het heel schel/flets (choose 1 :P) klinken.
ParaWM schreef op zondag 10 april 2022 @ 10:25:
[...]
Allemaal goed keuzes. Ik denk dat je je moet afvragen of je het bij deze eenmalige 2000,- laat in de toekomst. Zo ja, ga voor een setje met 500,- AVR en kijk niet meer om.
De 2k is inmiddels de helft meer geworden en uiteindelijk de knoop doorgehakt. Was niet van plan om daar op korte termijn meer in te steken.
Het lijstje uit de TS is het geworden, na de vragen en opmerkingen ook voorgelegd te hebben aan de partij waar ik de spullen haal.
Maar het upgrade-spook kan hard toe slaan. Als je bijvoorbeeld aan goede subs wil gaan denken (sowieso twee eigenlijk als er aan begint), dan zijn die subs die met zo'n setje mee komen wel een klasse lager. Dan kun je ook beginnen met 2 goede torens en een mooie center (center is eigenlijk de belangrijkste speaker voor films). Later kun je dan uitbreiden......
Is dit dan niet enorm tegenstrijdig? De 1 zweert dat het met mijn huidige keuzes al het gewoon dikke prima is en al beter is dan een Teufel setje met AVR, terwijl jij zegt dat je dan al weer naar 2 subs zou moeten. Lijkt me voor iemand met een gat in zijn hand en sowieso een ruimer budget.
ParaWM schreef op zondag 10 april 2022 @ 10:25:
[...]
Zover ik weet is het redelijk algemeen bekend dat Denon Audyssey en andere systemen al heel vlot je main L/R speakers als "groot" classificeren en ze ook alle lage tonen laten doen zonder crossover. Het is toch ook wel algemeen bekend dat, als je een losse/goede sub hebt, je beter wel een crossover kunt instellen je je sub(s) het werk kunt laten doen. Google er maar eens op los. Daarnaast, als je wel een crossover instelt, dan haal je heel wat werk/last weg bij je versterker die anders je mains tot in diep laag moet voorzien van power. Je subs hebben een eigen versterker voor die taak. Bij wat meer volume kunnen je mains ook beter klinken door dit te scheiden, met een crossover.
Enorm waardevolle informatie! Zelf heb ik er niet veel verstand van (maar ik kan wel googlen). Gelukkig komt de partij het hier gewoon aansluiten en dus weten wat ze doen, maar zal het voorleggen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaWM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14-06 17:49

ParaWM

Pro Prutser

enira schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:53:
De 2k is inmiddels de helft meer geworden en uiteindelijk de knoop doorgehakt. Was niet van plan om daar op korte termijn meer in te steken.
Het lijstje uit de TS is het geworden, na de vragen en opmerkingen ook voorgelegd te hebben aan de partij waar ik de spullen haal.
Mooi setje!
Is dit dan niet enorm tegenstrijdig? De 1 zweert dat het met mijn huidige keuzes al het gewoon dikke prima is en al beter is dan een Teufel setje met AVR, terwijl jij zegt dat je dan al weer naar 2 subs zou moeten. Lijkt me voor iemand met een gat in zijn hand en sowieso een ruimer budget.
Dit is ook zeker beter dan het goedkopere Teufel setje, zonder twijfel. Subs zijn een hele wetenschap op zich, ten minste, als je er in duikt :+ Zie dit topic Het Grote Subwoofer Topic en dan specifiek Meerdere Subs . Maar misschien kun je er beter niet aan beginnen :) Ik ben verre van een expert, maar als ik die DALI: E-12F google, kom ik op 749,-. Voor dat geld heb je wel betere denk ik, zie ook dat topic. In het algemeen zijn meerdere subs vooral om op meerdere luisterposities een gelijkmatige bas ervaring te krijgen.
Enorm waardevolle informatie! Zelf heb ik er niet veel verstand van (maar ik kan wel googlen). Gelukkig komt de partij het hier gewoon aansluiten en dus weten wat ze doen, maar zal het voorleggen. ;)
Graag gedaan. Ben wel benieuwd hoe ze het inregelen eerlijk gezegd. Veel plezier met de aankoop!

Sinterklaas wil bier !

Pagina: 1