Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-05 16:04
Hallo,

Wil op de korte termijn zelf op een overkapping van 10m breed 8 (3.080 watt) zonnepanelen leggen in portrait richting zuidoost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4NPvmIPTst0ppJnLOGenF9oCbBg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iASdNPuzmou9FASOJTLDze5j.jpg?f=fotoalbum_large

Omdat er een schaduw overheen trekt van links naar rechts moet het icm optimizers. Vanaf de overkapping zal een kabel gelegd/gegraven moeten worden naar de woning. met een totale lengte 12m. Het aansluiten in de meterkast zal door een vakman uitgevoerd worden.

Daarvoor heb ik de volgende producten in gedachte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kWRgZduT4Tw-Cb7NjShdaJaoG5w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LPfPuvMDe1lJmYov4m2a4xwj.png?f=fotoalbum_large

Vragen:
Is de S440 geschikt voor deze opstelling?
Is de 2x4mm2 grondkabel geschikt voor deze opstelling?
De grondkabel bevestigen aan de 2 overgebleven kabels van de zonnepanelen doe ik door MC4 connectors aan de grondkabel te bevestigen in een verdeeldoos?

[ Voor 15% gewijzigd door Jirure1984 op 29-03-2022 10:56 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:49
Nee, je hangt de omvormer in de overkapping en sluit die met de grondkabel aan op je meterkast (AC-traject door de grond dus en niet het DC traject)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
Fr33z schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 11:00:
Nee, je hangt de omvormer in de overkapping en sluit die met de grondkabel aan op je meterkast (AC-traject door de grond dus en niet het DC traject)
De overkapping lijkt mij te vochtig voor een omvormer.

Wat moet ik leggen als ik wel de omvormer in de meterkast of op zijn minst in het huis wil plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Jirure1984 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 11:07:
[...]

De overkapping lijkt mij te vochtig voor een omvormer.

Wat moet ik leggen als ik wel de omvormer in de meterkast of op zijn minst in het huis wil plaatsen?
De SE omvormer is IP65 -20 tot +60C, die kan daar prima hangen.
Als je daar geen omvormer wilt ophangen kun je kijken of micro's wellicht een oplossing zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaNS1443
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-05 16:35
jeroen3 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 11:12:
[...]

Als je daar geen omvormer wilt ophangen kun je kijken of micro's wellicht een oplossing zijn.
Ik wilde het net zeggen, maar voor de volledigheid dan maar een linkje (zie pagina 71)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:20
@Jirure1984 Werken met SolarEdge begint in SolarEdge designer. Niet in het winkelwagentje van de Outlet. Daarmee wordt de vraag over geschikte optimizers beantwoord.

Verder... optimizers nodig bij schaduw? Dat hangt af van de schaduw...
Ronald in "Mogelijk schaduw enkele panelen, SMA omvormer"

Harde schaduw gaan string omvormers uitstekend mee om.

Verder... Het zou me verbazen als je niet beter af bent met 8 (of 7) van deze vriendjes: https://www.solar-bouwmarkt.nl/490wp-percium.html.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
jeroen3 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 11:12:
[...]

De overkapping is dan geen probleem.
Ronald schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 11:21:
@Jirure1984 Werken met SolarEdge begint in SolarEdge designer. Niet in het winkelwagentje van de Outlet. Daarmee wordt de vraag over geschikte optimizers beantwoord.

Verder... optimizers nodig bij schaduw? Dat hangt af van de schaduw...
Ronald in "Mogelijk schaduw enkele panelen, SMA omvormer"

Harde schaduw gaan string omvormers uitstekend mee om.

Verder... Het zou me verbazen als je niet beter af bent met 8 (of 7) van deze vriendjes: https://www.solar-bouwmarkt.nl/490wp-percium.html.
Het gaat om een harde schaduw het dak/nok van het huis zorgt voor de schaduw. zoals eerder aangegeven van links naar rechts.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ZHvPsumT_t0SLQUcQKoDNHcW54=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w6IxGIBMKaHiIi7FW10tle9M.png?f=fotoalbum_large

Ik lees hier dat veel mensen gebruik maken van de designer. Lijkt mij niet dat het allemaal installateurs zijn. Maar wil je een account aanmaken moet je wel een bedrijf hebben. zou dan graag een rondje willen klikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Jirure1984 Gewoon registreren als zelf-installateur. Zo ben ik ook begonnen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-05 14:18

tijmeng

Panasonic 7J

Hang dit achter 2x aan APS qs1 en je topt amper af + bent een stuk goedkoper uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
Ronald schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 12:34:
@Jirure1984 Gewoon registreren als zelf-installateur. Zo ben ik ook begonnen.
En waarom de Hyundais? los van een betere opbrengst per paneel en 25 jaar garantie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-05 12:11
Jirure1984 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 12:57:
[...]

En waarom de Hyundais? los van een betere opbrengst per paneel en 25 jaar garantie?
wij hier kunnen niks zeggen over een merk.
waarom, de meeste hebben niet meer ervaring als 1 of 2 merken.
en natuurlijk heeft de eigenaar altijd het beste gekocht en doet hij nooit een miskoop.
(of te wel als je een antwoord zoekt op deze vraag krijg je alleen maar antwoord op de vraag hoe groot de ego is van de beantwoorder. ;) )

tja garantie, lees de kleine letters en begrijp die ook.
dan krijg je al snel door, dat het eigenlijk niet veel voorstelt. ;)

wel kunnen ze zeggen dat een 490Wp meer is als een 385Wp.
Wp is een meet standaard die extern bepaald is.
dus ja meer Wp is meer opbrengst is meer kWh per jaar. ;)

schaduw: tja is die schaduw van november tot en met februari.
dan verlies je heel veel van weinig, dus eigenlijk niks. ;)
zie mijn opbrengst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/icGubOlKjjt8Z4t8NJwQrn77uuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lk9TWelTCz3lET8wneNvS6LR.jpg?f=fotoalbum_large
dus of je voor dat beetje verlies dan dure optimizers wil gebruiken, het mag, maar optimizers maken geen zon. ;)
vaak is de schaduw gewoon negeren een slimmere optie. ;)

en op een plat dak, daar leg je panelen ook altijd vrij plat op.
(die paar graden doen niks)
en als het vrij plat is, dan maakt de richting die de panelen op kijken eigenlijk niet uit.
verschil tussen zuid of oost of west is maar minimaal.
dus plaats de panelen gewoon hoe ze het lekkerste passen. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chicken
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:12
Jirure1984 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 12:57:
[...]

Ze hebben een hogere opbrengst, maar zijn ook veel hoger (2m ipv ong 1,7m), dus in een portrait opstelling op een schans kom je vrij hoog omhoog aan de achterzijde, dus grotere windvangst en daardoor zwaardere ballast eis. Is je overkapping daarvoor geschikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Jirure1984 De Hyundai's omdat je op de overkapping niet /meer panelen/ kwijt kan, maar wel grotere panelen met domweg meer vermogen.

Als je in de buurt van Hengelo zit is dit ook een mooie: https://www.winkelman-zon...-perc-zilver-frame-h.html

Nog meer.

8x385 vs 8x490 vs 8x545... Wat is beter denk je?

PS: (@migjes ;) ) Ik heb zelf Jinko's... Die keuze was 100% gebaseerd op het tot het gaatje vol leggen van mijn garage: Zonnepanelen plat dak & garage
En dat is ook puur de reden dat ik die zwaardere panelen onder de aandacht breng... Meer is beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike_solar
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 13-05 09:28
sma met shadefix ben je denk ik goedkoper.

ik heb dat zelf ook een hardeschaduw van een schoorsteen maar geen optimizers en mijn jaarverbruik ligt op het gene wat ik zou verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
Chicken schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 13:43:
[...]

Ze hebben een hogere opbrengst, maar zijn ook veel hoger (2m ipv ong 1,7m), dus in een portrait opstelling op een schans kom je vrij hoog omhoog aan de achterzijde, dus grotere windvangst en daardoor zwaardere ballast eis. Is je overkapping daarvoor geschikt?
Goede opmerking. Ik ga geen grenzen opzoeken dus hou het bij 1.7m panelen.
migjes schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 13:31:
[...]

schaduw: tja is die schaduw van november tot en met februari.
dan verlies je heel veel van weinig, dus eigenlijk niks. ;)

vaak is de schaduw gewoon negeren een slimmere optie. ;)
Heb eigenlijk alleen last van de schaduw nov-mrt. Veel van weinig is inderdaad weinig. Denk dat ik dan ook ga voor panelen zonder optimizers en wellicht een growatt omvormer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jirure1984
Kleine update.

De panelen afgelopen zondag gelegd. Het viel erg mee, als je eenmaal de handigheid hebt gevonden dan ligt het redelijk snel. De grondkabel ligt er ook al.

Nu alleen nog de omvormer ophangen + aansluiten (zelf) en aansluiten in de meterkast (laten doen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9wIzLT4Wosbghskce7926XOkf4E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TqRyQHFkZP91ML76AXW5KabK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Heb je wel ballast gebruikt? Uitrekenen kan via onderstaande link:

https://www.zonnepanelen.net/ballast-zonnepanelen-plat-dak/

Je wilt niet, als morgen er misschien valwinden zijn en heftig onweer/regen, dat je panelen achter je overkapping liggen denk ik?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:50
Daar hadden nog wel meer panelen op gepast toch >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:00

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

@ThinkPad Zeker in OW opstelling.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jirure1984
Vorkie schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 08:49:
Heb je wel ballast gebruikt? Uitrekenen kan via onderstaande link:

https://www.zonnepanelen.net/ballast-zonnepanelen-plat-dak/

Je wilt niet, als morgen er misschien valwinden zijn en heftig onweer/regen, dat je panelen achter je overkapping liggen denk ik?
Jazeker besteld bij stralendgroen. En zij hebben een ballast document erbij gevoegd. En ik had nog wat stenen bandjes liggen.

v.l.n.r.
22, 18, 0, 0, 18, 22.
ThinkPad schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 08:49:
Daar hadden nog wel meer panelen op gepast toch >:)
1 had er nog zeker opgepast. maar het is een afweging geweest ivm schaduw icm dat ik niet met optimizers wil werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Schaduw maakt het alles behalve verplicht met optimisers te werken... In de meeste gevallen niet financieel rendabel.

Bitumen is zeker niet rendabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
Ronald schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 22:34:
Schaduw maakt het alles behalve verplicht met optimisers te werken... In de meeste gevallen niet financieel rendabel.

Bitumen is zeker niet rendabel.
Ik zit voor een ander plat dak (omgekeerd dak) ook mij te verdiepen om dit te combineren met een groendak en dat wellicht ook te doen met dit dak waar de zonnepanelen liggen.

Van mede tweakers al wat info ingewonnen om zelf de set aan te sluiten in de meterkast.

Direct op een aardlekschakelaar variant B16. zoals hieronder afgebeeld.

Hopelijk de 2 laatste vragen.
1) als alles is aangesloten en heb mij al aangemeld om terug te gaan leveren dan hoef ik verders niks meer te doen dan alle schakelaars op ON te zetten?
2) Vanuit de groepenkast via de werkschakelaar is dan de omvormer geaard. Maar is het voldoende om de rest te aarden als ik een draad trek van omvormer naar het frame waar de zonnepanelen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-CfQaC08V9aO73zu0lmWbNfpC0o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oeOhjiaes5fEU0UbFr7qcpZz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
1) volgens mij jij je de aanmelding doen met datum in toekomst, maar aangemeld zijn zonder terugleveren maakt niet uit, dus gewoon ASAP regelen
2) waarom heb ik niet scherp, maar op vereffening panelen direct op aardrail

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
Ronald schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 16:15:
1) volgens mij jij je de aanmelding doen met datum in toekomst, maar aangemeld zijn zonder terugleveren maakt niet uit, dus gewoon ASAP regelen
2) waarom heb ik niet scherp, maar op vereffening panelen direct op aardrail
Helder.

Toch nog een vraag. De zwarte en blauwe draad aan de onderkant van de aardlekschakelaar. Welke dikte moet dat hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Jirure1984 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 17:09:
[...]

Helder.

Toch nog een vraag. De zwarte en blauwe draad aan de onderkant van de aardlekschakelaar. Welke dikte moet dat hebben?
Alle verbindingen tussen groepen kast componenten met 6mm2 soepel montagesnoer en eind hulzen (40A geschikt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
Ronald schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 17:46:
[...]

Alle verbindingen tussen groepen kast componenten met 6mm2 soepel montagesnoer en eind hulzen (40A geschikt)
Vanmiddag alles ontvangen en aangesloten. Alles staat nog uit. Wil eerst jullie mening weten voordat ik de hoofdschakelaar etc weer omzet. En ik hopelijk voor het eerst stroom ga opwekken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sb6QOaQL_59eqYsKg3Am81mmQjg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WUthAHpmNWAUSsQTfAakiDmk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ko6BPx_PVX5W8LZ-xoVddwLfn9k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RmgLHGlTXYjUv8ZnuDZM6PmI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yf5m672Z5UcQOUZ8231C8NF3uCs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wN4o9eY0EB4Ha2o01Foc2Cru.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QPVzyLstB2WjoXsU9sv007WcDbQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fiZm6HWteWlfFaYXxlmkdxE7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jirure1984
Toch maar alles aangezet. Eerste positieve. Ben van een actueel vermogen van +.2 naar -1.24 gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jirure1984
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g5sX5GEbAMGi9d9sA6bZISqIphs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zfQjwTrkuRPUGLwMBrsdLWmL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Jirure1984 'stuk ongeduld' ;-)

Oogt wat mij betreft goed. Veel zonnestralen vangen nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snoei
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-05 11:52

snoei

kabels... :D

Wel wat minpuntjes voor de manier van aansluiten.

De kabel bovenin je meterkast zit niet vast (en door het missen van de buis is ie ook niet meer dicht verwacht ik).

Die grijze aderhulsjes horen niet op masieve draad bovenop je automaat.

Je werkschakelaar nog even voorzien van wartels voor de in/uitvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22:10
Eigenlijk ook even een stukje tape om de aardlittze van de grondkabel onderin de werkschakelaar.
Waar heb je de werkschakelaar gemonteerd? Zit hij in de meterkast, of naast je omvormer?
Als je de werkschakelaar bedient, zit de groen gele draad van de voeding dan niet heel strak?
Pagina: 1