Docking monitor voor een HP EliteBook 850 G6

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gorbulas
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-05 10:49
Hi tweakers,

Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Uitdaging: Mijn moeder wil graag af van alle kabels op haar bureau. Ze heeft een laptop die ze regelmatig meeneemt naar klanten, dus het is wenselijk om via 1 kabel zowel het scherm als randapparatuur en stroom aan te sluiten.

Ze heeft een HP EliteBook 850 G6 (i5, 8GB, geen dedicated videokaart)

Ik heb dit topic doorgelezen (Het docking station topic) voor info rondom docks, maar als ik naar de prijs van docking stations kijk kan ik volgens mij beter een docking monitor kopen. Ze heeft namelijk een wat oude monitor, dus twee vliegen in 1 klap?

Maar voldoet elke 60W 24 inch / 27 inch dan? Er is zoveel keus in docks en aansluitingen etc, maakt dat niet uit voor monitoren?

Heel simpel gezegd, welk 24 & 27 inch model zou je kiezen voor de bovenstaande laptop?

--

Aansluitingen op de laptop:

Video uit /// HDMI
Video uit (via Thunderbolt) /// USB type-c naar DP 1.2/HDMI 2.0
Hoogste HDMI versie /// HDMI 1.4
Aansluitingen /// (USB/FW) 2x USB 3.2 (Gen1, 5Gb/s)
Aansluiting (overige) /// Thunderbolt 3
Ethernet (RJ45) /// Ethernet 1Gbps

[ Voor 14% gewijzigd door Gorbulas op 29-03-2022 10:35 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:46
Er zijn meerdere mogelijkheden.
  1. Thunderbolt dock
  2. USB-C dock
  3. USB-C monitor
  4. USB 3.0-dock (DisplayLink)
Een Thunderbolt-dock heeft de meeste bandbreedte, dit is handig als je bijv. 2x een 4k-monitor wilt aansluiten. Dit dock werkt niet met alle USB-C laptops, wat onhandig kan zijn omdat niet elke laptop Thunderbolt ondersteunt.

Een USB-C dock is het meest universeel toepasbaar en werkt met alle laptops die video-uit over USB-C ondersteunen (vrijwel elke laptop, maar niet allemaal, dus altijd even controleren). Je kan ook meerdere schermen aansluiten als het dock het ondersteunt, maar meestal ben je beperkt tot maximaal 2x 1920x1080.

Een USB-C monitor een monitor met USB-C dock ingebouwd. Deze monitoren ondersteunen vaak ook daisychaining als je meerdere monitoren wilt aansluiten. Ook hier zal je waarschijnlijk beperkt zijn tot 2x 1920x1080. Deze oplossing geeft wel veruit de minste kabels.

Als laatste kan je ook kiezen voor een USB 3.0-dock. Dit is een dockingstation dat gebruik maakt van DisplayLink. Dit werkt op praktisch elke laptop, maar heeft als nadeel dat het comprimeren van het beeld CPU-kracht kost waardoor de ervaring niet helemaal native aanvoelt. Ik zou deze oplossing afraden en alleen gebruiken als je een laptop hebt die geen (video uit over) USB-C of Thunderbolt ondersteunt.

In het geval van jouw moeder denk ik dat bijv. een Dell P2720DC ideaal zou zijn.

PS. Ik heb zelf thuis 2x een USB-C monitor (Dell P2419HC) gedaisychained aangesloten. Met 1 USB-C kabel kan ik daarmee eenvoudig 2 schermen incl. stroom aansluiten op een laptop. Ideaal :) .

[ Voor 5% gewijzigd door MarcoC op 29-03-2022 10:53 ]