Access Point advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snderrr
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08-05-2024

snderrr

Model 3 - LR MJ2021

Topicstarter
Mijn vraag
Voor de aansturing van de vloerverwarming is een app beschikbaar. Daarvoor dient de besturingsunit middels een ethernetkabel aan het WiFi gekoppeld te worden. Dit wil ik doen door een access point in het cv hok te hangen en te koppelen aan het WiFi dat door de Netgear Nighthawk R7000 wordt verzorgd.

Welke AP is te adviseren?
Is dit dan ook meteen een WiFi versterker?
Andere punten waar ik op moet letten?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Netgear R7000

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Je zou hier eens kunnen kijken: Wifi to LAN Bridge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Allereerst is een volledig bedrade verbinding met je router (ipv via WiFi) altijd stabieler en vaak goedkoper. Hoe ver staat deze besturingsunit van je R7000? En welke obstakels (muren, vloeren) zijn ertussen, en waar zijn ze van gemaakt?

Als je toch voor WiFi gaat, is de vraag wat je budget is en welke eisen je verder nog hebt. Dat laatste is relevant - bij laatste topic over een wireless bridge bleek pas na aanschaf dat degene niet alleen een printer wilde aansluiten, maar ook een (game)PC. Dan kom je uit op veel hogere eisen (en een andere afweging tussen bedraad en draadloos), waar het geselecteerde nauwelijks aan voldeed :o

Wat heeft die unit nodig qua bandbreedte? En kan het overweg gaan met af en toe instabiele verbindingen of moet het 24/7 perfect betrouwbaar zijn?

Voor WiFi is de vraag hierboven wat er tussen besturing en router zit nog belangrijker. Heel simpele test: ga naast de besturingsunit staan en kijk op je mobiele telefoon. Heb je daar nog dekking? Zo ja, doe een speedtest en geef de resultaten hier. Dat geeft een goede indicatie van WiFi-omstandigheden ter plekke.

Mocht WiFI tegenvallen, dan zijn er meer alternatieven voor een netwerkkabel. MoCA kan netwerk over coax (TV) kabel voorzien. Niet goedkoop, wel stabiel en performant. Over het stroomnet is Powerline een optie, die kan goedkoop zijn, maar je krijgt waar je voor betaalt en prestaties noch stabiliteit zijn gegarandeerd. Als je randaarde in huis hebt op beide locaties, is kans op goede verbinding beter - maar alleen met duurdere high-end spul ("1200Mbps" of hoger).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snderrr

snderrr

Model 3 - LR MJ2021

Topicstarter
Bedraad is geen optie.
De afstand vanaf de R7000 is hooguit 9 m. Op dezelfde verdieping met alleen een deur ertussen. Bereik en snelheid is daar prima 65 mbit. Als de verbinding niet constant stabiel is is dat niet kritisch. Ik heb geen idee wat bedoeld wordt met de bandbreedte.

Het lijkt me vrij eenvoudig via WiFi te realiseren toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bedraad is altijd een optie - jij wilt het alleen niet. Wees eerlijk, dat helpt ons helpen. Reden dat je dat specifiek hier niet wilt kan relevant zijn om te weten. Bedenk dat je voor een acceptabel bedrag (doorgaans ~ EUR 125 all-in) een kabel kunt laten trekken door een professional als je het zelf niet kunt, en dat die kabel zeker 15 jaar mee kan, zonder verdere kosten qua elektra.
De afstand vanaf de R7000 is hooguit 9 m. Op dezelfde verdieping met alleen een deur ertussen. Bereik en snelheid is daar prima 65 mbit. Als de verbinding niet constant stabiel is is dat niet kritisch. Ik heb geen idee wat bedoeld wordt met de bandbreedte.
Bandbreedte - "snelheid" in Mbps. Zo heeft een teams/zoommeeting minimaal 5Mbps en liefst meer dan 10Mbps ter beschikking. Waarschijnlijk heeft jouw apparaat minder dan dat nodig, maar ik vraag het zoals gezegd om zeker te zijn, aangezien mensen vaak niet alles in een keer vertellen.
Het lijkt me vrij eenvoudig via WiFi te realiseren toch?
Als je 65Mbps haalt met je telefoon, en het apparaat verder zoals je zegt niet veeleisend is, dan moet dat waarschijnlijk wel lukken. Dat gezegd, 65Mbps met slechts en deur ertussen van een R7000 is behoorlijk aan de lage kant, dus zo eenvoudig is het ook weer niet. Blijkbaar zware deur vanuit WiFi gezien...

Wat je nodig hebt is een wireless bridge. Veel - maar niet alle - AP's kunnen als zodanig werken. Bij gebrek aan verdere performance-eisen kun je kijken naar goedkoopste opties als deze bijvoorbeeld:
https://www.amazon.nl/TP-...%2Caps%2C106&sr=8-32&th=1

Maar: reken even volledige levensduur mee. Dit kost EUR 32, en verbruikt iets van 7W. Dat is met huidige energietarieven ruim EUR 35 per jaar. Kortom, na 3 jaar kost deze oplossing je meer dan voor EUR 125 een kabel laten trekken, na 15 jaar ruim het viervoudige, met de (optimistische) aanname dat je de WiFi bridge nooit zult hoeven vervangen. Soms is "goedkoop en makkelijk" duurkoop. Maar als je echt niet wilt kan het hiermee.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aari
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 28-09 20:25
Wat voor bedieningsunit heb je? Welk merk hebben we het over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snderrr

snderrr

Model 3 - LR MJ2021

Topicstarter
Goh Dion, je maakt er wel een verhaal van. Krijg ik nog een lesje dat een kabel altijd kan, dat kan ik zelf veel beter inschatten lijkt me. Ik zoek gewoon een WiFi oplossing. Je bedoelt het ongetwijfeld goed.

Bedankt voor het advies in ieder geval.

Het is een magnum control unit voor vloerverwarming. Erg spannend is het niet. Het ding heeft internet via een kabeltje nodig. Welke WiFi receiver of wireless bridge kan het signaal omzetten via een ethernet kabeltje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aari
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 28-09 20:25
Misschien een vreemde vraag, maar weet je zeker dat het apparaat geen ingebouwde wifi ontvanger heeft?

Voor zover ik weet hebben alle recentere Magnum thermostaatjes dat. Die van mij wel iig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
snderrr schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 21:33:
Goh Dion, je maakt er wel een verhaal van. Krijg ik nog een lesje dat een kabel altijd kan, dat kan ik zelf veel beter inschatten lijkt me. Ik zoek gewoon een WiFi oplossing. Je bedoelt het ongetwijfeld goed.

Bedankt voor het advies in ieder geval.

Het is een magnum control unit voor vloerverwarming. Erg spannend is het niet. Het ding heeft internet via een kabeltje nodig. Welke WiFi receiver of wireless bridge kan het signaal omzetten via een ethernet kabeltje?
Dat kastje van amazon waar dion naar linkt in zijn post is een prima oplossing

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snderrr

snderrr

Model 3 - LR MJ2021

Topicstarter
Aari schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 22:35:
Misschien een vreemde vraag, maar weet je zeker dat het apparaat geen ingebouwde wifi ontvanger heeft?

Voor zover ik weet hebben alle recentere Magnum thermostaatjes dat. Die van mij wel iig
De draadloze thermostaten in huis communiceren met het control center. Deze heeft geen WiFi.

Ik heb het kastje dat Dion voorstelde besteld. Komt morgen binnen.

Bedankt voor het meedenken
Pagina: 1