Eerst even een korte intro: eind vorig jaar heb ik een build samengesteld. Afgeschrikt door de hoge prijzen van videokaarten, hebben we er toen op het laatste moment van afgezien te bestellen. Daarom een nieuwe build samengesteld, zo goed mogelijk gebruik gemaakt van de eerdere commentaren en reviews op mijn post van 2021.
Ik ben erg benieuwd naar de commentaren en reacties. Hieronder een paar specifieke vragen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn huidige PC-werkpaard is toe aan een plekje in de stal. Tijd dus om op zoek te gaan naar een mooie build die weer een jaar of vier op mijn bureau staat. Ik zoek een frisse ITX-build, met RGB - maar nu ook weer geen kerstboom. Laat de geheugenbankjes maar lekker zwart blijven.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Tsja. Wanneer is het einde in zicht? Nou ja, bij EUR 3000 is de grens wel bereikt.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee. Behalve de randapparatuur - muis, toetsenbord, etc.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Met hulp van PC builder en YouTube heb ik diverse ITX builds rondom de Corsair Crystal 280X RGB bestudeerd. Deze kast heeft mijn voorkeur. Hij is wat krap, maar ook weer niet piettepeuterig. Bij de keuze van onderdelen heb ik (hopelijk) zoveel mogelijk rekening gehouden met dit formaat.
* Qua RGB: ik wil zoveel mogelijk het Icue systeem van Corsair gebruiken. Dit houdt het overzichtelijk. Bij de kast zitten twee RGB fans aan de voorzijde. Daarnaast wil ik graag aan de onderzijde twee RGB fans plaatsen (onder de GPU). Bij de kast zitten ook diverse LED strips. Ten slotte wil ik een Corsair Icue Elite Capellix watercooler toepassen.
De aansturing wil ik laten verlopen met behulp van de Corsair Commander Core RGB (zit bij de waterkoeler inbegrepen). Deze stuurt de waterkoeler en de RGB-fans aan. De led strips worden aangestuurd met een kleine controller die Corsair samen met de kast levert. Beide controllers worden dmv USB en SATA op het moederbord aangesloten.
Verder zitten er twee snelle schijven in (een voor WIN10, een voor games) en een grote voor opslag.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, m.u.v. Corsair voor de kast en een Intel CPU.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Intensief gebruik: geluidsbewerking, Office-applicaties en zo nu en dan een actuele game. Qua specs ga ik aan de bovenkant zitten van mijn gebruik; ik wil een paar jaartjes vooruit kunnen.
De kast moet stil zijn, voor zover dat realistisch is met de fans
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Het moederbord vind ik een zoektocht. Qua micro-ATX lijkt het aanbod beperkt. Ben erg benieuwd of er een beter moederbord in deze prijsklasse te vinden valt. Liefst ook een goed merk als ASUS.
Verder ben ik benieuwd of ik het iCue systeem goed doordacht heb; Corsair heeft er een zooitje van gemaakt met allerlei verschillende controllers.
Ten slotte de koeling. Ik denk dat dit een behoorlijk optimale positionering is (twee fans aan de voorzijde en twee fans op de bodem), maar wie weet kan het beter.
alvast heel veel dank voor de tips!
En dan hier de lijst....toch weer duurder dan je hoopt
Ik ben erg benieuwd naar de commentaren en reacties. Hieronder een paar specifieke vragen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn huidige PC-werkpaard is toe aan een plekje in de stal. Tijd dus om op zoek te gaan naar een mooie build die weer een jaar of vier op mijn bureau staat. Ik zoek een frisse ITX-build, met RGB - maar nu ook weer geen kerstboom. Laat de geheugenbankjes maar lekker zwart blijven.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Tsja. Wanneer is het einde in zicht? Nou ja, bij EUR 3000 is de grens wel bereikt.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee. Behalve de randapparatuur - muis, toetsenbord, etc.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Met hulp van PC builder en YouTube heb ik diverse ITX builds rondom de Corsair Crystal 280X RGB bestudeerd. Deze kast heeft mijn voorkeur. Hij is wat krap, maar ook weer niet piettepeuterig. Bij de keuze van onderdelen heb ik (hopelijk) zoveel mogelijk rekening gehouden met dit formaat.
* Qua RGB: ik wil zoveel mogelijk het Icue systeem van Corsair gebruiken. Dit houdt het overzichtelijk. Bij de kast zitten twee RGB fans aan de voorzijde. Daarnaast wil ik graag aan de onderzijde twee RGB fans plaatsen (onder de GPU). Bij de kast zitten ook diverse LED strips. Ten slotte wil ik een Corsair Icue Elite Capellix watercooler toepassen.
De aansturing wil ik laten verlopen met behulp van de Corsair Commander Core RGB (zit bij de waterkoeler inbegrepen). Deze stuurt de waterkoeler en de RGB-fans aan. De led strips worden aangestuurd met een kleine controller die Corsair samen met de kast levert. Beide controllers worden dmv USB en SATA op het moederbord aangesloten.
Verder zitten er twee snelle schijven in (een voor WIN10, een voor games) en een grote voor opslag.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, m.u.v. Corsair voor de kast en een Intel CPU.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Intensief gebruik: geluidsbewerking, Office-applicaties en zo nu en dan een actuele game. Qua specs ga ik aan de bovenkant zitten van mijn gebruik; ik wil een paar jaartjes vooruit kunnen.
De kast moet stil zijn, voor zover dat realistisch is met de fans
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Het moederbord vind ik een zoektocht. Qua micro-ATX lijkt het aanbod beperkt. Ben erg benieuwd of er een beter moederbord in deze prijsklasse te vinden valt. Liefst ook een goed merk als ASUS.
Verder ben ik benieuwd of ik het iCue systeem goed doordacht heb; Corsair heeft er een zooitje van gemaakt met allerlei verschillende controllers.
Ten slotte de koeling. Ik denk dat dit een behoorlijk optimale positionering is (twee fans aan de voorzijde en twee fans op de bodem), maar wie weet kan het beter.
En dan hier de lijst....toch weer duurder dan je hoopt

# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i7-12700K Boxed | € 429,- | € 429,- |
1 | Moederborden | ASUS PRIME Z690M-PLUS D4 | € 199,- | € 199,- |
1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X PLUS 10G OC LHR | € 1.019,- | € 1.019,- |
1 | Interne harde schijven | WD Red Plus, 10TB | € 269,- | € 269,- |
1 | Behuizingen | Corsair Crystal 280X RGB Zwart | € 132,- | € 132,- |
1 | Bluetooth en IR dongels | ASUS USB-BT500 | € 10,49 | € 10,49 |
1 | Waterkoeling | Corsair iCUE H100i Elite Capellix Liquid CPU Cooler. 240 mm | € 144,99 | € 144,99 |
1 | Ventilatoren | Corsair iCUE SP120 RGB Elite Performance 120mm PWM Fan - Triple Pack with Lighting Node Core | € 54,90 | € 54,90 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18 | € 134,90 | € 134,90 |
1 | Voedingen | Corsair RM850x (2021) Zwart | € 134,25 | € 134,25 |
1 | Solid state drives | Crucial MX500 2,5" 1TB | € 89,90 | € 89,90 |
1 | Solid state drives | Samsung 970 Evo Plus 2TB | € 204,99 | € 204,99 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.822,42 |