Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StormRider
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-05 22:45
Met de komst van een Lucht/lucht warmtepomp ben ik van plan om langzaam van het gas af te gaan. Echter heb ik nog een gas kooktoestel en gebruiken we de CV installatie voor het douchen. Sporadisch bij harde vorst wil de de CV wel inschakelen. Dit zal wellicht enkele weken per jaar zijn.

Om bovenstaande reden wil ik mijn gasaansluiting verlichten? Wat zijn hierin de mogelijkgheden? Nu betalen we veel netwerkkosten voor sporadisch gebruik.

https://www.enexis.nl/-/m...menten-vanaf-01012022.pdf

Kan ik uit bovenstaande opmaken dan ik naar een: t/m G6, sjv < 500 m3 aansluiting over kan stappen?

[ Voor 5% gewijzigd door StormRider op 28-03-2022 08:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slurf1
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-05 14:45
StormRider schreef op maandag 28 maart 2022 @ 08:54:
Met de komst van een Lucht/lucht warmtepomp ben ik van plan om langzaam van het gas af te gaan. Echter heb ik nog een gas kooktoestel en gebruiken we de CV installatie voor het douchen. Sporadisch bij harde vorst wil de de CV wel inschakelen. Dit zal wellicht enkele weken per jaar zijn.

Om bovenstaande reden wil ik mijn gasaansluiting verlichten? Wat zijn hierin de mogelijkgheden? Nu betalen we veel netwerkkosten voor sporadisch gebruik.

Kan ik uit bovenstaande opmaken dan ik naar een: t/m G6, sjv < 500 m3 aansluiting over kan stappen?
Volgens mij gaat dit vanzelf. Er wordt gekeken naar je verbruik, en op basis daarvan betaal je een bepaald vastrecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StormRider
Slurf1 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 08:58:
[...]

Volgens mij gaat dit vanzelf. Er wordt gekeken naar je verbruik, en op basis daarvan betaal je een bepaald vastrecht?
Heel goed punt, dat zou erg makkelijk zijn :) Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:33

Tazzios

..

Daar is ook een heel topic over. zal hem even zoeken

edit:
Geen lager Capaciteitstarief bij gasverbruik <500 m3/jaar

[ Voor 46% gewijzigd door Tazzios op 28-03-2022 09:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:04
Ervaring mee in een andere vorm, blokverwarming, gevolg dus alleen warm water en koken.
Schommel ronde 500. Soms er boven soms er onder. Omlaag moet je ze de ene keer herinneren, de andere keer gaat 't goed. Omhoog lijken ze nooit over 't hoofd te zien.
Maar 't gaat altijd voor 't jaar er op pas in. En 't jaar er op wordt achteraf nooit opgehoogd als je er iets boven zit. Die verhoging gaat weer in het jaar erna.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dus, verken ook de mogelijkheden voor een warmtepompboiler en een inductie kookplaat.
Want je laatste kuubjes zijn de duurste.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:15

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
StormRider schreef op maandag 28 maart 2022 @ 08:59:
[...]

Heel goed punt, dat zou erg makkelijk zijn :) Heeft iemand hier ervaring mee?
mijn ervaring is dat het niet vanzelf gaat en ik zou voorbereiden op het zien van heel veel kastjes en heel veel muren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-04 16:39
Dit gaat vanzelf na je jaarafrekening.
Als je op die jaarrekening nog boven de 500 zat, ga je nog steeds het tarief boven de 500 betalen een jaar lang.
Als je net rond het kantelpunt zit van 500 willen ze hem soms ook op een tarief boven de 500 zetten, ik heb dit zelf in verleden proberen te laten goed zetten en dat was geen succes.
Dus probeer er goed onder te zitten als je op lager tarief wilt zitten, toen jaar goed onder de 500 werd hij wel op lager tarief gezet.

[ Voor 7% gewijzigd door Erwinvz1 op 28-03-2022 09:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Erwinvz1 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 09:24:
Dit gaat vanzelf na je jaarafrekening.
Als je op die jaarrekening nog boven de 500 zat, ga je nog steeds het tarief boven de 500 betalen een jaar lang.
Als je net rond het kantelpunt zit van 500 willen ze hem soms ook op een tarief boven de 500 zetten, ik heb dit zelf in verleden proberen te laten goed zetten en dat was geen succes.
Dus probeer er goed onder te zitten als je op lager tarief wilt zitten.
ik zat op 300m3 en nog ging het niet vanzelf. smoesjes over jaar gemiddelde en weet ik veel wat ik allemaal gehoord heb. als ik hun moest geloven gaan ze het 2e jaar pas over op laag tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StormRider
Bedankt voor alle snelle/duidelijke reacties. Ik ga over op het eerder genoemde topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-04 16:39
twain4me schreef op maandag 28 maart 2022 @ 09:26:
[...]

ik zat op 300m3 en nog ging het niet vanzelf. smoesjes over jaar gemiddelde en weet ik veel wat ik allemaal gehoord heb. als ik hun moest geloven gaan ze het 2e jaar pas over. op laag tarief.
Yep, dat had ik ook lang gehad.
Ligt ook aan welke energiemaatschappij je nu hebt, die moet het namelijk doorgeven aan de netbeheerder.
De netbeheerder zelf kan niks. (dacht ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Erwinvz1 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 09:36:
[...]

Yep, dat had ik ook lang gehad.
Ligt ook aan welke energiemaatschappij je nu hebt, die moet het namelijk doorgeven aan de netbeheerder.
De netbeheerder zelf kan niks. (dacht ik)
en die roepen dat ze het door krijgen van de netbeheerder :+

ze zeiden dat een jaar wachten gejojo voorkomt en dat het vanzelf recht gezet wordt als je weer over de 500m3 gaat.. bij mij ging dat niet op omdat ik vanplan was de aansluiting te laten verwijderen. uiteindelijk naar beide een klacht gestuurd (stedin, greenchoice) en toen heeft greenchoice het naar eigen zeggen uit coulance betaald. niet helemaal mijn bedoeling, maar ik had veder geen zin meer in kastjes en muren. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jagerr63
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:24

Jagerr63

5.1kWp Zuid 55 graden Vent-wp

twain4me schreef op maandag 28 maart 2022 @ 09:41:
[...]

en die roepen dat ze het door krijgen van de netbeheerder :+

ze zeiden dat een jaar wachten gejojo voorkomt en dat het vanzelf recht gezet wordt als je weer over de 500m3 gaat.. bij mij ging dat niet op omdat ik vanplan was de aansluiting te laten verwijderen. uiteindelijk naar beide een klacht gestuurd (stedin, greenchoice) en toen heeft greenchoice het naar eigen zeggen uit coulance betaald. niet helemaal mijn bedoeling, maar ik had veder geen zin meer in kastjes en muren. 8)7
Hier een gelijke ervaring, eerst gebeld en gemaild naar netbeheerder en energie leverancier. Toen dat niet hielp een klacht ingediend bij de ACM en het klachtennummer doorgegeven aan de energiemaatschappij. Kort daarna een telefoontje ontvangen met excuses en verkeerd begrepen. Met terugwerkend kracht het verschil teruggekregen.
Ik krijg niet de indruk dat een lager capaciteitstarief automatisch geregeld wordt, maar de aanhouder wint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:50
Bij mij ging dat ook zeker niet vanzelf. Het eerste jaar nadat je minder dan 500 hebt gebruikt kan je het aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:28
Bij mij gebeurde het automatisch... maar pas na 3 jaar, omdat Stedin het gemiddelde neemt van 3 jaar.
Dus 3 jaar lang < 500 m3 om voor verlaging in aanmerking te komen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:57
GarBaGe schreef op maandag 28 maart 2022 @ 13:50:
Bij mij gebeurde het automatisch... maar pas na 3 jaar, omdat Stedin het gemiddelde neemt van 3 jaar.
Dus 3 jaar lang < 500 m3 om voor verlaging in aanmerking te komen.
Ik heb een andere ervaring. Stedin gebied, Eneco leverancier. Werd zonder enig probleem naar een lager tarief omgezet. Dit vond plaats na ontvangst van de jaarafrekening en ging ,zonder actie van mij, in voor de nieuwe periode.
Wat belangrijk is dat er over een heel jaar gemeten is en dat je duidelijk onder de grens zit.
Bij afrekeningen over een deel van het jaar kan het mis gaan als daar de winterperiode niet in zit. Hiervoor bestaan door de ACM vastgestelde regels.
Voor gebruik net onder de capaciteitsgrens krijg je de maken met calorie en temperatuurcorrecties die op het gebruik plaatsvinden waardoor het SJV toch boven de grens kan komen te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnieNFW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:57

Als ik in dit document kijk zie ik alleen eletriciteit tarieven: Periodieke tarieven (CapTar) elektriciteit
voor consumenten per 1 januari 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jagerr63
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:24

Jagerr63

5.1kWp Zuid 55 graden Vent-wp

https://www.enexis.nl/tarieven
Hier staan ook de tarieven voor gas.
Pagina: 1