Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:54
Situatie:
Nieuwbouwhuis - 2 kapper, oplevering: Q2 2023

Standaard worden er 2 zonnepanelen gemonteerd, nu heb ik de optie gekregen om 8 extra panelen + omvormer te laten monteren. Kosten per paneel: € 675,-

Paneel: JA Solar JAM 60S21/65 half Cell Full Black (365 Wp)
Omvormer: Growatt MIC (onbekend welk type precies)

Panelen worden aan de voorkant gemonteerd, dak ligt daar op ZZW, op het oosten zou ik ook nog 10 panelen kwijt kunnen maar die optie krijg ik niet. Daarnaast vraag ik mij ook af of dat ivm het rendement wel zinvol is, ik lees daar wat wisselende dingen over.

Met een warmtepomp heb ik uiteindelijk niet genoeg aan 10 panelen, daarvoor moeten er ook nog panelen op het oosten komen en ik denk zelfs ook nog wel op de garage. Maar dat laatste wil ik zelf gaan doen.

Nu ben ik aan het denken wat wijsheid is. Als ik deze optie niet neem heb ik 2 panelen en een omvormer waar ik niet veel mee kan, of ik moet achteraf exact dezelfde panelen kopen zodat ik maar 1 type paneel op het dak heb liggen en niet 2 types. De standaard omvormer zal wel veel te klein zijn. Maar ik verwacht niet dat ieder bedrijf dit type zonnepanelen levert/monteert.

Daarnaast vraag ik mij af hoe ze achteraf de bekabeling vanaf de zonnepanelen op het dak naar de meterkast ga krijgen, ik weet niet of de standaard omvormer hier een eigen leiding voor gaat krijgen die hiervoor herbruikt kan worden, dat is op de tekening niet duidelijk, er staat gewoon een wandcontactdoos ingetekend. Ik heb op de zolder wel gekozen voor een extra loze leiding, maar liever gebruik ik die daar niet voor. Hoe wordt dit normaal aangepakt?

Heeft iemand hier ervaring mee? Tips? :)

Plaatje ter illustratie, in de wijk staan al 2 dezelfde huizen met 10 panelen, op beide zijdes van het dak.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4FqtHCu.png

BlaBlaBla

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:29

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Voor levering Q1 2023 zou het kunnen dat je een ander type krijgt.

Het aanbod van €1,85/Wp is alleen leuk als je compleet ontzorgd wil worden en risicomijdend bent. Anders is die twee eraf halen (marktplaats, naar het fietsenschuurtje?) en 10 nieuwe erop goedkoper met de gangbare prijs van ca €1.10/Wp.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:40
Strider schreef op zondag 27 maart 2022 @ 13:36:
Situatie:

Standaard worden er 2 zonnepanelen gemonteerd, nu heb ik de optie gekregen om 8 extra panelen + omvormer te laten monteren. Kosten per paneel: € 675,-

Panelen worden aan de voorkant gemonteerd, dak ligt daar op ZZW, op het oosten zou ik ook nog 10 panelen kwijt kunnen maar die optie krijg ik niet. Daarnaast vraag ik mij ook af of dat ivm het rendement wel zinvol is, ik lees daar wat wisselende dingen over.

Met een warmtepomp heb ik uiteindelijk niet genoeg aan 10 panelen, daarvoor moeten er ook nog panelen op het oosten komen en ik denk zelfs ook nog wel op de garage. Maar dat laatste wil ik zelf gaan doen.

Nu ben ik aan het denken wat wijsheid is. Als ik deze optie niet neem heb ik 2 panelen en een omvormer waar ik niet veel mee kan, of ik moet achteraf exact dezelfde panelen kopen zodat ik maar 1 type paneel op het dak heb liggen en niet 2 types. De standaard omvormer zal wel veel te klein zijn. Maar ik verwacht niet dat ieder bedrijf dit type zonnepanelen levert/monteert.

Daarnaast vraag ik mij af hoe ze achteraf de bekabeling vanaf de zonnepanelen op het dak naar de meterkast ga krijgen, ik weet niet of de standaard omvormer hier een eigen leiding voor gaat krijgen die hiervoor herbruikt kan worden, dat is op de tekening niet duidelijk, er staat gewoon een wandcontactdoos ingetekend. Ik heb op de zolder wel gekozen voor een extra loze leiding, maar liever gebruik ik die daar niet voor. Hoe wordt dit normaal aangepakt?

Plaatje ter illustratie, in de wijk staan al 2 dezelfde huizen met 10 panelen, op beide zijdes van het dak.
[Afbeelding]
Je mag ook tegen de bouwer zeggen dat je die twee excuuspanelen ook niet wilt. Dan moet je een contract tekenen dat je ze zelf nog gaat plaatsen.

* Snowhite0901 zoekt bron maar kan het even niet meer vinden.
ThinkPad in "Nieuw huis, iets lastiger dak voor zonnepanelen"

Loze leidingen zijn dan wel onmisbaar....

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:08
1 ding is al zeker: die 2 panelen zijn te weinig en dat is zonde :8 dus goed dat je er meer wilt.

de meerprijs is wel wat hoog, kan denk ik wel 20-30% goedkoper maar de vraag is hoeve gedoe je wilt.

je kunt overwegen er 10 neer te laten leggen en dan zodra je het huis hebt andere omvormer ophangen met 2 mppt's (oude omvormer op marktplaats) en dan de andere kant van je dak voorzien van 10 panelen en die aansluiten op de 2e mppt van je omvormer. enige nadeel is dat je dan wel na moet gaan hoe het elektrisch aangesloten gaat worden.

die panelen zijn nu al achterhaald (360Wp is weinig) en volgend jaar gewoon niet meer te koop. aanvullen van 2 naar 10 in ee. eigen project gaat hem dus niet worden.

goedkoopste optie is zoals proton aangeeft, laat ze maar die 2 panelen leggen en laat het er gewoon weer afhalen bij instalatie van nieuw spul.

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:49
Laat anders alvast een 2de (en wellicht 3de) loze leiding van de meterkast naar boven leggen. Zoiets realiseren als alles klaar is en strak in de verf staat is niet handig en dat wil je eigenlijk ook niet.

• Maaark
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21-11 14:30
Snowhite0901 schreef op zondag 27 maart 2022 @ 14:12:
[...]

Je mag ook tegen de bouwer zeggen dat je die twee excuuspanelen ook niet wilt. Dan moet je een contract tekenen dat je ze zelf nog gaat plaatsen.

Dit is alleen wanneer de aannemer en de PV leverancier mee willen werken. Ik heb dit ook geprobeerd maar dit was niet mogelijk.

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Als ik de tekening zo bekijk loper er 3 leidingen met 2,5mm2 naar de meterkast. Wasmachine, droger en PV zijn netjes gescheiden. Daar kan je dan 3600 watt op kwijt.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• Strider
Snowhite0901 schreef op zondag 27 maart 2022 @ 14:12:
[...]

Die 2 panelen zijn nodig om een EPC waarde van 0.4 te halen, ik denk niet dat ik daar onderuit ga komen. Daarnaast als het lukt, verwacht ik niet dat ik 1300 euro terug ga krijgen. Maar wel een goede tip, ga het wel voorleggen.

Is 1 loze leiding genoeg voor 20 panelen?

BlaBlaBla

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:37
Strider schreef op zondag 27 maart 2022 @ 13:36:
Situatie:

[Afbeelding]
Onze oplevering was februari 2021. Direct de 2 schaampanelen eraf laten halen en op zuid 12 nieuwe en oost 11 nieuwe panelen laten plaatsen. Omvormer met 2 panelen op marktplaats gezet en binnen een dag verkocht.

Dat is de meest voordelige manier. Mijn panelen inclusief installatie was toen €0,75 per WP.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HEV0zK9rpFNLEV5t_QIx2vScPwE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hZMSHEPhOSwRePgJE8iQpSG7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Bravertal op 27-03-2022 14:41 ]

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

• ds23man

ds23man

Eenum

20 panelen van 370 Wp gaat niet lukken op een 1 fase 2,5mm leiding. Maar omdat dit een nieuwbouwhuis is zal het waarschijnlijk relatief simpel zijn om door de buis extra fases te trekken.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:47

Zenix

BOE!

Dat ligt wel aan de buis, als je een 3-fase omvormer wilt aansluiten moet je wel een 19mm buis hebben 3/4. Ik zou bij de bouwer vragen of alle leidingen 19mm zijn, want dat maakt het trekken van kabels (ook voor netwerk) een stuk makkelijker. Twee CAT6 kabels door een buis is dan ook geen probleem. Daarnaast moet je ook rekening houden met de meterkast, zorg dat er genoeg uitbreiding mogelijk is, zodat je minimaal nog twee 3-fase aardlekautomaten kan plaatsen, voor de PV en voor het laden van de auto. Ik zou niet voor twee 1-fase omvormers gaan, dat kost meer en is niet nodig bij een nieuwbouwwoning.

De Growatt is een string omvormer, dus er zullen twee kabels via een dakdoorvoer naar binnen gaan. Dezelfde dakdoorvoer kan meestal wel gebruikt worden voor meerdere strings.

Ik zou ook de hele garage vol leggen, maar dat is ook iets wat je zelf ook goed kan doen inderdaad. De twee schaampanelen zou je ook daar kunnen leggen. Ik zou teven wachten met de BTW terugvragen van je schaampanelen en de BTW terugvraag combineren met je de terugvraag van je eigen set.

En in het geval van een warmtepomp en met de huidige terugleververgoedingen is alles vol leggen verstandig, zelfs noord, dus ik zou er nog 10 bij nemen voor de achterkant.

[ Voor 76% gewijzigd door Zenix op 27-03-2022 15:07 ]

• Bravertal
Bravertal schreef op zondag 27 maart 2022 @ 14:39:
[...]

Onze oplevering was februari 2021. Direct de 2 schaampanelen eraf laten halen en op zuid 12 nieuwe en oost 11 nieuwe panelen laten plaatsen. Omvormer met 2 panelen op marktplaats gezet en binnen een dag verkocht.

Dat is de meest voordelige manier. Mijn panelen inclusief installatie was toen €0,75 per WP.

[Afbeelding]
Beter is inderdaad alles direct vol te leggen (ook Noord). Ik heb noord pas een half jaar vol laten leggen.

Beter te veel kWh's opwekken dan te weinig!

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

• Boris
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09-04-2022
Even dit topic kapen, ik las net dat je bij nieuwbouw moet zorgen dat de factuur van de panelen op je eigen naam moet staan om de btw terug te kunnen vragen. Nu wordt in mijn geval (en ik neem aan bij heel veel nieuwbouw) alles door de installateur/aannemer aangekocht en aangelegd (en betaald uit het depot). Hoe moet ik daar mee om gaan wil ik de btw terug vragen?

[ Voor 5% gewijzigd door Boris op 27-03-2022 17:48 ]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:18

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Boris schreef op zondag 27 maart 2022 @ 17:47:
Even dit topic kapen, ik las net dat je bij nieuwbouw moet zorgen dat de factuur van de panelen op je eigen naam moet staan om de btw terug te kunnen vragen. Nu wordt in mijn geval (en ik neem aan bij heel veel nieuwbouw) alles door de installateur/aannemer aangekocht en aangelegd (en betaald uit het depot). Hoe moet ik daar mee om gaan wil ik de btw terug vragen?
apparte factuur vragen, zijn ze wel gewend.

• Strider
Bravertal schreef op zondag 27 maart 2022 @ 14:39:
[...]

[Afbeelding]
Heb jij voor die 23 zonnepanelen 2 loze leidingen gebruikt, of hoe heb jij de bekabeling naar je meterkast laten lopen?
Zenix schreef op zondag 27 maart 2022 @ 14:47:
Dat ligt wel aan de buis, als je een 3-fase omvormer wilt aansluiten moet je wel een 19mm buis hebben 3/4. Ik zou bij de bouwer vragen of alle leidingen 19mm zijn, want dat maakt het trekken van kabels (ook voor netwerk) een stuk makkelijker. Twee CAT6 kabels door een buis is dan ook geen probleem. Daarnaast moet je ook rekening houden met de meterkast, zorg dat er genoeg uitbreiding mogelijk is, zodat je minimaal nog twee 3-fase aardlekautomaten kan plaatsen, voor de PV en voor het laden van de auto. Ik zou niet voor twee 1-fase omvormers gaan, dat kost meer en is niet nodig bij een nieuwbouwwoning.

De Growatt is een string omvormer, dus er zullen twee kabels via een dakdoorvoer naar binnen gaan. Dezelfde dakdoorvoer kan meestal wel gebruikt worden voor meerdere strings.

Ik zou ook de hele garage vol leggen, maar dat is ook iets wat je zelf ook goed kan doen inderdaad. De twee schaampanelen zou je ook daar kunnen leggen. Ik zou teven wachten met de BTW terugvragen van je schaampanelen en de BTW terugvraag combineren met je de terugvraag van je eigen set.

En in het geval van een warmtepomp en met de huidige terugleververgoedingen is alles vol leggen verstandig, zelfs noord, dus ik zou er nog 10 bij nemen voor de achterkant.
Alle loze leidingen zijn 19mm, wat voor leiding er gebruikt gaat worden voor de standaard omvormer weten ze niet, wat het goedkoopste is :). Ik heb nog helemaal geen idee wat mijn energieverbruik gaat zijn, dat weegt wel mee of ik ook nog wel investeren in zonnepanelen op het noorden, volgens mij gaat dat rendement ook behoorlijk matig zijn.
ds23man schreef op zondag 27 maart 2022 @ 14:42:
20 panelen van 370 Wp gaat niet lukken op een 1 fase 2,5mm leiding. Maar omdat dit een nieuwbouwhuis is zal het waarschijnlijk relatief simpel zijn om door de buis extra fases te trekken.
Stel ik ga 20 of 28 (8 op noorden ivm dakraam) zonnepanelen op het dak leggen, wat is er dan nodig om de bekabeling voor dit aantal zonnepanelen in de meterkast te krijgen? Op de bouwtekening staat 1 leiding ingetekend voor de standaard PV omvormer, wat denken jullie dat ik daar straks nog mee kan? Max 10x360wp panelen?
Sparkiee schreef op zondag 27 maart 2022 @ 14:22:
Laat anders alvast een 2de (en wellicht 3de) loze leiding van de meterkast naar boven leggen. Zoiets realiseren als alles klaar is en strak in de verf staat is niet handig en dat wil je eigenlijk ook niet.
Ik heb 1 loze leiding naar de zolder laten leggen voor extra zonnepanelen, ik had er niet bij stil gestaan dat dit te weinig kon zijn. Meerwerk kan ik allang niet meer wijzigen. Ik weet ook niet hoe gemakkelijk het straks nog is om vanuit de meterkast nog een leiding op zolder te krijgen.
Bravertal schreef op zondag 27 maart 2022 @ 15:46:
[...]

Beter is inderdaad alles direct vol te leggen (ook Noord). Ik heb noord pas een half jaar vol laten leggen.

Beter te veel kWh's opwekken dan te weinig!
Mag ik vragen wat voor verschil in % jij merkt tussen zuid en noord?
Fr33z schreef op zondag 27 maart 2022 @ 14:13:
1 ding is al zeker: die 2 panelen zijn te weinig en dat is zonde :8 dus goed dat je er meer wilt.

de meerprijs is wel wat hoog, kan denk ik wel 20-30% goedkoper maar de vraag is hoeve gedoe je wilt.

je kunt overwegen er 10 neer te laten leggen en dan zodra je het huis hebt andere omvormer ophangen met 2 mppt's (oude omvormer op marktplaats) en dan de andere kant van je dak voorzien van 10 panelen en die aansluiten op de 2e mppt van je omvormer. enige nadeel is dat je dan wel na moet gaan hoe het elektrisch aangesloten gaat worden.

die panelen zijn nu al achterhaald (360Wp is weinig) en volgend jaar gewoon niet meer te koop. aanvullen van 2 naar 10 in ee. eigen project gaat hem dus niet worden.

goedkoopste optie is zoals proton aangeeft, laat ze maar die 2 panelen leggen en laat het er gewoon weer afhalen bij instalatie van nieuw spul.
Dus jij zou zelfs volgend jaar pas naar zonnepanelen gaan kijken, omdat deze dan waarschijnlijk een hogere Wp waarde hebben? Maar waarschijnlijk ook weer fors duurder :+

BlaBlaBla

• Bravertal
Als oplevering begin volgend jaar is zou ik zorgen dat je wat offertes opvraagt voordat je de sleutel krijg zodat als je de sleutel hebt dat ze direct komen plaatsen en de start van het zonseizoen erbij bent. Bij mij hebben ze gewoon de leiding gebruikt waar de bekabeling inzat voor die 2 schaampanelen (omvormer staat op zolder).

Op noord levert 50% op van zuid (omvormer hangt in de schuur).

Hoe meer wp je kunt leggen hoe beter het is voor je portemonnee.

Ook zou ik de terugleververgoedingen in de gaten houden. Wij als gezin van 5 (3 tieners) hebben het eerste jaar 2.830 kWh verbruikt voor de warmtepomp (1.230 kWh verwarmen en 1.600 kWh aan warm water). Daarnaast nog 2.600 kWh aan overige electra (tv, koelkast, oven etc) dus totaal 5.430 kWh verbruikt.

Dus alles wat wij meer opwekken dan 5.430 kWh leveren wij terug voor €0,58556 per kWh aan Essent.

De investering was €0,75 per wp dus reken maar uit hoe snel de terugverdientijd is.

• ds23man

ds23man

Eenum

In een 19mm leiding mag je een 3 fasen krachtgroep aanleggen, met 3x16A kom je een heel eind : 11 Kw

Pagina: 1