Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:40
Oké ik heb toch al aardig wat apparaten succesvol aan het net gehangen maar hier sta ik wel even raar te kijken.

Mijn nieuwe inductie kookplaat. Whirlpool acm795ba01. Kan op 84 verschillende manieren aangesloten worden, waaronder gewoon zuiver krachtstroom. 3 fase plus nul en aarde.

Maar nu komt het. De kookplaat bestaat blijkbaar uit 2 aparte units aan de onderkant. En daar wordt het vaag.

De plaat wordt geleverd met 2 stukken van een meter 5x2,5 neopreen en een klein stukje hittebestendig geïsoleerd drievoudig draad met oogjes. Helemaal voorzien van tiewraps en zelfs een kerstboom clip om hem ergens in vast te klikken, waarbij nergens gelegenheid is om dat daadwerkelijk te doen.

Nu zegt de handleiding: in geval van 400V aansluiting (400V 3N~), verbind dan de hoofd unit met de secundaire unit middels bijgeleverde 3x1,5mm² conform de speciaal daarbij geleverde instructies. Nou die zitten er niet bij uiteraard. Behalve een plaatje bij de reguliere handleiding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6yWcdga9gylqJw6tqg5pP6FsHrQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4xbSGb2CDe16HcRxFZ96FkLf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HwXAi0rE90y0Cg_oWsKHVZJt-KU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qw1M1lkV2Dcip89pQNyebD6a.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZtEj58Zd92CG9q1l_UPz17dcDFo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R5jND0IOt3bWH9oNyd6Lv4NA.jpg?f=fotoalbum_large

Nu heb ik dat netjes gedaan, maar het voelt niet goed.

Zie hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XWJ4HIo1VFhi4yadFmoJQDCGQ64=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XlgzILVXELzvbk6P103d1a2s.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rGlF4WG8cj3A5uf2OYvwIDWzaCw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EXiWxa1Y6UkpAEbXLLQxecy9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MiEiIh_ytdG9iEpFb1I5OhgYAvo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U4RWsaHcZQeuyIzu0IxdELxY.jpg?f=fotoalbum_large

Nu is dus de hoofd unit gevoed met de 5x2,5 en gaat er gewoon één fase naar de secundaire unit met de dubbele flex zone.

Dus de 3 zones van de hoofd unit zijn echt 3 fase gevoed en de flex zone trekt een scheve belasting op één fase.

Daar komt bij, op beide units staat heel groot per stuk afgebeeld op welke manieren deze kunnen worden aangesloten. Waaronder, zo lijkt het tenminste, beide gewoon los van elkaar op 3 fase.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hKMxBHD8P2gSXmBbqYgeRRznQpE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uI7tJ5IL8rMkpMgE8Wmdxjfn.jpg?f=fotoalbum_large
Hierbij is de zwarte de hoofd unit en wit is de secundaire.

Dus concreet:
Is mijn gedachte goed dat het wel een rare manier van aansluiten is die een scheve belasting veroorzaakt? Ik wil een zo evenredige belasting als mogelijk in verband met reeds aanwezige apparatuur en in toekomst elektrische auto.

Is mijn gedachte gek om ze gewoon beide te voorzien van (de reeds meegeleverde) 5x2,5 kabel en ze lekker in een lasdoosje samen te brengen met wago's?

De handleiding is vrij stellig dat dit niet de bedoeling lijkt.

Of, moet ik niet zo moeilijk doen, heb ik het gewoon goed aangesloten zo en moet ik er vooral verder vanaf blijven?

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:56

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Wit zit verkeerd, je moet van zwart L3 doorlussen naar wit L1+L2.
Het is gebruikelijk dat kookplaten per zone éénfasig zijn, dus het zwarte deel zal links en rechts een aparte zone (met twee pitten) hebben.
En zoals je op het 1fase schema kan zien wordt L3 op het zwarte deel niet gebruikt.
De scheeflast is dus nooit meer dan 16A op een 11 kW plaat.

Als je op zwart en wit beide zowel L1, L2 en L3 aansluit en met wago's koppelt zal L3 dus niet gebruikt worden en L1 overbelast.

[ Voor 9% gewijzigd door Proton_ op 27-03-2022 13:41 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
Thanks voor je scherpe oog, gisteren met de haastige spoed omdat de kleine wakker werd toch klein foutje.

Heb hem net gecorrigeerd! L3 gaat nu naar L1+L2.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Zoals de foto nu laat zien, gaat het goed inderdaad :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1mD6S-S3s1ZfZ_gzs0ZXtO04PNE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TBEfnmOTUMBDOkiI6HuZO2YB.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie86
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 30-10-2023
Als ik het goed begrijp kan ik dus ook met twee maal 220v de inductiekookplaat aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Eddie86 Welkom op Tweakers :)
Je hebt ook een Whirlpool acm795ba01?
2x 230V zou ik afraden, dat heeft minimaal een 3x35A aansluiting nodig en dikkere aansluitsnoeren, want 1 aansluiting wordt in dat geval 32A belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie86
@Proton_
Ik heb de whirpool acm 795ba01 nog niet maar ik overweeg deze te kopen.
Ik heb nu ontdekt dat ik nog een loze leiding heb bij het kookstel daar zou ik een twee fase perilex kunnen laten maken en ik heb een stopcontact van de vonkontsteking, daarmee zou de inductie gemaakt kunnen worden volgens mij en hoef ik niet direct een krachtstroom aansluiting te laten maken.
Klopt dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-06 22:37
Eddie86 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 18:51:
@Proton_
Ik heb de whirpool acm 795ba01 nog niet maar ik overweeg deze te kopen.
Ik heb nu ontdekt dat ik nog een loze leiding heb bij het kookstel daar zou ik een twee fase perilex kunnen laten maken en ik heb een stopcontact van de vonkontsteking, daarmee zou de inductie gemaakt kunnen worden volgens mij en hoef ik niet direct een krachtstroom aansluiting te laten maken.
Klopt dit?
Zelf zou ik deze plaat nooit kopen als ik maar 1 fase heb, en als je 3F hebt thuis en je moet en nieuwe aansluiting verzorgen dan ga je natuurlijk ook een 3F aansluiting maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Eddie86 nee, zelfs al zou je hem op z'n Frankensteins op één fase verdeeld over drie 16A groepen aansluiten heb je aan een 1x40A hoofdaansluiting niet genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie86
@Proton_
Ik heb inderdaad 1x40a hoofdaansluiting, dus dat gaat hem dan niet worden.
Het probleem zit hem in de opening van mijn graniet aanrechtblad anders zou ik iets kleiners plaatsen want ik gebruik nóóit alle pitten.
3 fases kan maar dan worden de kosten weer hoger, eigenlijk niet de bedoeling.
Heb je nog suggesties of ideeën?
Alvast bedankt voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Eddie86 er zijn kookplaten die in vermogen begrensd kunnen worden. Helaas is dat doorgaans een premium feature. Ik heb geen grote plaat paraat die dat kan.

Edit: Ikea heeft brede platen van 7.2 kW, dat zou kunnen.

[ Voor 16% gewijzigd door Proton_ op 30-08-2023 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:56
Het kan ook op 1x16A, moet je alleen niet te veel pannen op het gas zetten. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ja, bijvoorbeeld UTNÄMND kan je terugregelen tot 2500W (11A), maar dat gaat offtopic. Bij deze plaat staat dat niet in de handleiding.

• Eddie86
@Proton_
De UTNÄMND heeft een inbouw maat van 75 cm ik heb gat 84 cm.
Overweeg toch om stroom verzwaring te gaan doen, 3x25 is dan toch voldoende?
Kan trouwens de rest van de automaten 16a blijven of moeten die ook vervangen worden?

• Proton_

Proton_

Team Welles

Open even een eigen topic met alle foto's en info bij elkaar, dan kaap je dit topic niet verder nu het niet meer over die specifieke plaat gaat :)

Pagina: 1