Growatt MOD 6000TL3-X met JAsolar 405 Wp - max input current

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aqaurel88
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21-04 20:58
Goedemiddag mede forum gebruikers,

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen bij mijn keuze voor een zonnepanelen systeem.

Ik ben zelf werkzaam in de zeevaart, momenteel 8 weken aanboord van een vrachtschip.
Hierdoor heb ik nu genoeg tijd om alles goed uit te zoeken. Ik heb ondertussen een paar vragen die ik hopelijk hier beantwoord kan krijgen.
En wanneer ik midden april thuis kom, heb ik dan 8 week de tijd om alles zelf te instaleren.

Mijn situatie:
2 onder 1 kap woning waar we 4 jaar geleden in zijn komen wonen.
Ik heb 4 jaar geleden in gelijk een nieuwe meterkast geplaatst.
Toen alvast een 3 fase groep + eigen aardlek geplaatst tbv zonnepanelen.

Jaarverbruik 3600 kwh
(Wil meer panelen leggen omdat we over 2 jr naar warmtepomp willen overstappen, en met huidige gasprijzen tijdelijk bijstoken met elektrische kachels ook geen slecht plan is haha).

Woning staat pal Zuid georiënteerd hellinghoek dak 43°

Hier kan ik 11 panelen landscape op kwijt (geen schaduw) hele dag zon op het dak.
(Zitten 2 ontluchtingen op het dak, 1 gaat weg. Mocht andere nog schaduw geven, dan wordt het een ontluchting dakpan.)

En verder wil ik nog 8 panelen op garagedak leggen, mbv betonvoeten vast zetten hellinghoek 6,5°.
4 van de 8 panelen staan tot ongeveer 12u in de schaduw van de west-gevel van ons huis.

Zie bijgevoegde fotos van dak, legplan en meterkast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jh-zZ_c1yoGxzLFKuMQ8CxoG7UE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KTYYKSeK3edxKHdapvcohWom.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JSaKyvWhmU4jsPO-xnrDcB_Id6o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AJaYf61ySXp2SVLRt7ydrWKv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5f6IX9Qt0u2fbRocO0dwpf6juXs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HPqqy5G0iWRSOp5wmm6yTLBO.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben van plan:
String no.1 11 panelen op pannendak
String no.2 8 panelen op garagedak

Omvormer die naar mij idee er goed bij past:
Growatt MOD 6000TL3-X 3fase

Keuze zonnepanelen 19x:
JA SOLAR 405 WP BLACK-WHITE HALF CELL (JAM54S30 390-415/MR series)
Deze panelen gekozen omdat dit de maximale maat is die goed op mijn pannendak past, beschikbaarheid en hiermee het hoogste WP haal.

Met deze samengestelde set heb ik een paar eenvoudige vragen, en (voor mij) moeilijk vragen

1) Volgens mij is de 6000TL3-X hier de beste keuze kwa uitgangs vermogen met mijn full zuid opstelling en 200v start voltage.

2) 4mm² solarkabel zou dik genoeg moeten zijn, kan hier eigelijk vrij weinig over vinden.
Uit nieuwsgierigheid, hoeveel vermogen kan een 4mm² draad hebben (totale afstand voor mijn 1e string zal ongv. 45m worden).

Dan nu de wat interessantere vragen

Blijven mijn panelen onder de maximale input current van de omvormer -> zie mijn redenering:

Volgens de datasheet van de growatt omvormer:
DC zijde: maximale input current per MPP tracker 13 ampère.

Datasheet JaSolar zonnepaneel

STC parameters
ISC = 13,87 A
IMP = 12,98 A

NOCT parameters
ISC = 11,10 A
IMP = 10,38 A

We mogen rekenen met de NOCT waardes (normal operating)
Dus zou paneel makkelijk op de omvormer passen.

STC wordt gemeten met 1000 W/m²
NOCT wordt gemeten met 800 W/m²

Nu heb ik gegevens van ons weer station in de buurt opgezocht.
Een paar keer per jaar is bij ons de zoninstraling boven de 1000W/m²
Tot zelfs 1185 W/m².
Zou ik dan op deze extreme dagen boven de 13 ampère kunnen komen met mijn panelen?

Uit nieuwsgierigheid wat gebeurt er met de omvormer als deze boven de 13 ampère zou komen.

Ik ben benieuwd wat jullie van deze set in mijn situatie vinden of dat jullie betere opstelling weten.

Alvast bedankt

Mvg Frederik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Datasheet: https://www.stralendgroen...TL3-X-3-fase-omvormer.pdf

Max input = 13A, daar zit je onder.
Max short circuit current: 16A, zit je ook onder.

De omvormer bepaalt zelf hoeveel stroom hij trekt, dus bij hogere instraling topt hij een beetje af en dat is helemaal niet erg.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01-05 12:45
met huidige gasprijzen tijdelijk bijstoken met elektrische kachels ook geen slecht plan is haha
Qua milieu sowieso niet.
Financieel hangt af van hoeveel je krijgt per teruggeleverde overschot kWh. Er zijn contracten waar je meer dan 0.50 euro / kWh krijgt. Uit een m3 gas krijg je ongeveer 8 kWh thermisch. Dus als je 0.50 euro / kWh krijg is elektrisch bijstoken pas goedkoper als je gas meer dan 4 euro per m3 kost.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01-05 12:45
2) 4mm² solarkabel zou dik genoeg moeten zijn, kan hier eigelijk vrij weinig over vinden.
Uit nieuwsgierigheid, hoeveel vermogen kan een 4mm² draad hebben (totale afstand voor mijn 1e string zal ongv. 45m worden).
Je panelen zelf hebben ook 4mm2. Is prima. Als je in koper wilt investeren kun kun je dat het best aan de AC zijde doen. (dat helpt om het netvoltage ietsjes lager te houden en op momenten dat je omvormer aftopt doet het verlies in DC er toch al niet toe).

Met SolarEdge dubbele optimisers en lange strings zou ik wel 6 mm2 kiezen. Of als je extreme lengtes hebt.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)