Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20:45
Voor mijn ouders ben ik begonnen met het uitzoeken van een geschikte PV installatie. Ze hebben een vrijstaande woning met een garage eraan gebouwd. We gaan de installatie zelf leggen, inclusief meterkast aansluitingen.

Het huis is van bouwjaar 1991. Voor de standaarden destijds is het heel erg goed geïsoleerd, dat is ondertussen natuurlijk wel wat achterhaald. In het huis is vloerverwarming als bijverwarming geinstalleerd op 20 cm hoh. De huidige aansluiting is 1x35A in de meterkast, maar wordt binnenkort omgebouwd naar 3x25A. Omgeving Twente.

Het huidige energieverbruik is 5500 kWh, maar dat is met een straalkachel van 2kWh die veel heeft aangestaan de afgelopen winter. Ondertussen zijn er twee airco's geinstalleerd, waarvan een op zolder en een in de woonkamer. Het stroomverbruik van die apparaten is niet inbegrepen, maar wordt waarschijnlijk deels gecompenseerd door de straalkachel.

Ze willen graag ook een lucht-water warmtepomp gaan installeren, zodat weer gebruik kan worden gemaakt van de vloerverwarming. Die airco in de woonkamer doet nu dienst als verwarming, maar is niet aangenaam, gezien de vloer koud blijft. Het huidige gasverbruik voor verwarming is 1500m3 per jaar, dus dat zou een extra 3000 kWh zijn ongeveer.

Waar ik nog niet helemaal uitkom is de verschillende dakvlakken in combinatie met een (3fasen) omvormer met optimizers.

Specs huis
Azimut is -55 Gr
dakhoek is 52 graden, onderaan zit een knikje, daar is de hoek 45 Gr (1.25m)
vanaf het dakraak naar rechts is 7.5m, het knikje van het dak tot aan boven is 5.1m
dakhoek 52gr en hoek zuiden -55

Specs garage:
dak is 5.5m x 3.4m bruikbaar oppervlak (dakhoek 52gr en hoek zuiden -55)
3 grote eikenboom aan de garagekant, gooien in het voorjaar en in de zomer wel wat roet in het eten. zeker 20 meter hoog.

Ik ging er vanuit dat ik prima beide dakvlakken kan gebruiken, zuidoost en noordwest.
Bij SolarEdge geven ze aan dat er minimaal 15 stuks in één string moeten komen te liggen. Dat is op het dak van het huis 14 stuks. Op het dak van de garage gaat het dakraam eruit, dus daar kan overheen worden gelegd.

ik zat te denken aan +/- 30 panelen, 14 op het huis (zuidoost, dakhoek 52gr en hoek zuiden -55) en 9 op de schuur (zuidoost dakhoek 52gr en hoek zuiden -55) en de rest op de achterkant van het huis of de schuur (noordwest dakhoek 52gr en hoek zuiden 125). Ik weet niet goed hoe ik de diverse strings het beste kan aansluiten. Of zelfs eventueel voor Enphase gaan, dan wordt het wel gemakkelijker leggen.

Oftewel, er zijn 4 dakvlakken, twee op zuidoost en twee op noordwest. De dakvlakken op de garage hebben flink schaduw van de eikenbomen.
Dakvlak huis: 10m breed x 6.3m (laatste 1.2m geknikt) op zuidoost en 10m x 6.3m minus de bevestiging aan de garage en het knikje op 1.2m. Aan de noordwest kant staat het huis deels in de schaduw van de garage, dus enkel 1 strook bovenaan is bruikbaar

dakvlak garage: 6m x 4.5m hoog (met een knikje op de laatste 1.2m). De garage heeft 'bovenop' het huis in de kielgoot nog een dakvlak van 1.7m x 2.5m, maar dat staat wel in de schaduw van het huis. Voor het gemak de constructietekening van het huis nog even toegevoegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vMVtnYtMqeN1m-6Bx6lrNuAj5nc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R7RhRzcxxtPc20OmFayhu6qk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YKBwNcUly0wN90MU_z_P9PrczDQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G0TENcuZEgMms0DC7Kr3SqMp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SPidE0PpXd4eKl15a-uiEr5Vg7U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wSLiSptwoCgVQjiS75ncprLX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eprosSa_zaRvq33x8AlGGFNBqtc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ycr5TpiDpaivmFVd7VUqnydn.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uigmgDSmWkiOkgY-6k9ZtWkMlwQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/In2fHzXAxHegccxLQicMsOZB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door Thomox op 26-03-2022 08:57 ]

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:55
Heb je schaduw?

Ik snap je verhaal nog niet helemaal. Waar je de energie voor gebruikt doet er niet toe.

Kun je nog eens kort en bondig opschrijven wat je legplan is?

Bijvoorbeeld:

Huis 15 x 370 Wp 45 graden helling zuidoost (45 graden van zuid) op een dakvlak van 6 meter breed en 6 meter 'hoog'

Garage 15 x 370 Wp 45 graden helling zuidoost (45 graden van zuid) op een dakvlak van 6 meter breed en 6 meter 'hoog'

Derde dakvlak 15 x 370 Wp 45 graden helling zuidoost (45 graden van zuid) op een dakvlak van 6 meter breed en 6 meter 'hoog'

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:13

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ff heel kort door de bocht: bij 3fasen solaredge wil je minimaal 13 panelen zonder schaduw per richting hebben. Liever nog 16, dan heb je fatsoenlijke marge.

Dus je hebt in jouw legplan 23 zuidoost, en 7 noordwest. Die 7 noordwest gaan je systeem geen goed doen (optimizer clipping / blocking). Kan je er daar nog een stuk of 7/8 bijleggen?

Wise enough to play the fool

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:12
@Thomox Okay zo te zien heb je je woning al vrij knap kunnen tekenen in Sunny design. Goed begin, en hiermee heb je al laten zien dat je redelijk handig bent.

Persoonlijk vind ik SolarEdge designer makkelijker. Je kunt er bijvoorbeeld die knik wel mee intekenen.
Registreer als zelf-installateur.

Voor mijn gevoel kun je veel meer uit de ZO daken halen. Daar zou ik echt wel voor gaan voor dat je NW gaat leggen.

Met 80V optimizers (s500b bijvoorbeeld) heb je een paneel of 10 per richting nodig als minimum. Met 60V optimizers zeker 13.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Thomox
busscherski schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 23:18:
Heb je schaduw?

Ik snap je verhaal nog niet helemaal. Waar je de energie voor gebruikt doet er niet toe.

Kun je nog eens kort en bondig opschrijven wat je legplan is?

Bijvoorbeeld:

Huis 15 x 370 Wp 45 graden helling zuidoost (45 graden van zuid) op een dakvlak van 6 meter breed en 6 meter 'hoog'

Garage 15 x 370 Wp 45 graden helling zuidoost (45 graden van zuid) op een dakvlak van 6 meter breed en 6 meter 'hoog'

Derde dakvlak 15 x 370 Wp 45 graden helling zuidoost (45 graden van zuid) op een dakvlak van 6 meter breed en 6 meter 'hoog'
Beginpost aangevuld met de extra info, bedankt voor je feedback :)

• Thomox
teacher schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 23:35:
Ff heel kort door de bocht: bij 3fasen solaredge wil je minimaal 13 panelen zonder schaduw per richting hebben. Liever nog 16, dan heb je fatsoenlijke marge.

Dus je hebt in jouw legplan 23 zuidoost, en 7 noordwest. Die 7 noordwest gaan je systeem geen goed doen (optimizer clipping / blocking). Kan je er daar nog een stuk of 7/8 bijleggen?
Dat kan ansich wel, maar daar staan veel bomen die vooral met de laagstaande zon nogal zonde zijn.
Het systeem moet wel terug te verdienen zijn uiteraard. Ik had de focus gelegd op zuidoost, gezien het rendement. Maar ik zou eventueel natuurlijk 15 om 15 kunnen leggen. Dat lijkt me echter niet rendabel.

Misschien gewoon 30 stuks enkel op ZO leggen?

• Thomox
Ronald schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 23:43:
@Thomox Okay zo te zien heb je je woning al vrij knap kunnen tekenen in Sunny design. Goed begin, en hiermee heb je al laten zien dat je redelijk handig bent.

Persoonlijk vind ik SolarEdge designer makkelijker. Je kunt er bijvoorbeeld die knik wel mee intekenen.
Registreer als zelf-installateur.

Voor mijn gevoel kun je veel meer uit de ZO daken halen. Daar zou ik echt wel voor gaan voor dat je NW gaat leggen.

Met 80V optimizers (s500b bijvoorbeeld) heb je een paneel of 10 per richting nodig als minimum. Met 60V optimizers zeker 13.
Oké, wat ik eigenlijk al dacht, enkel op ZO beginnen en zo veel mogelijk daar leggen. In z'n algemeenheid, kan ik dan dus 2 stings van 15 stuks aansluiten? Volgens de datasheet ziet deze het liefst 750V, dus 20 panelen. De max spanning is 900V, daar gaat niet lukken met 30 panelen.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:18

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ik zou ZO eerst eens "vol" maken. ipv zo half. van een beetje schaduw in de ochtend of avond hebben die panelen maar weinig last. daarnaast is het altijd een goed idee om naar west te kijken heel veel mensen grbuiken de meeste stroom in de avond west of in jouw geval N-W kan daar de grootste eigenverbruik bijdrage aan doen. uiteraard wel even onderzoek doen naar de haalbaarheid (maar schrijf het niet op voorhand af)

denk vooral per dakvlak halve daken ga je spijt van krijgen.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Thomox schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 09:07:
[...]

Oké, wat ik eigenlijk al dacht, enkel op ZO beginnen en zo veel mogelijk daar leggen. In z'n algemeenheid, kan ik dan dus 2 stings van 15 stuks aansluiten? Volgens de datasheet ziet deze het liefst 750V, dus 20 panelen. De max spanning is 900V, daar gaat niet lukken met 30 panelen.
Solaredge werkt anders: de optimizers maken het stringvoltage, niet de panelen.
Leesvoer: Het grote SolarEdge topic
En dan snap je ook waarom je niet "een restje" panelen op een andere richting wil leggen.

[ Voor 7% gewijzigd door teacher op 26-03-2022 09:24 ]

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Ik denk dat het goedkoopste is om het hele dak vol te leggen. Minder panelen nemen is duurder.

Maak ook eens de berekening voor een normale stringomvormer zoals GoodWe. Is vaak goedkoper en heeft minder kwetsbare elektronica dan SolarEdge.

• busscherski
Inderdaad zoals hierboven geschreven is gaat SolarEdge 3 fasen niet goed werken als je slechts 10 panelen richting noordwest legt.

Als je wilt dat het goed werkt zie ik de volgende opties:
- Zuidoost helemaal vol leggen met SolarEdge 3 fase
- Zuidoost helemaal vol leggen met een 3 fase string omvormer (ja een string omvormer haalt minder energie van je dak maar is goedkoper en betrouwbaarder dan SolarEdge, kan best een optie zijn als er midden overdag geen schaduw is)
- In geval van SolarEdge 3 fasen minstens 16 panelen richting noordwest leggen (of helemaal geen richting noordwest). In geval van een stringomvormer werkt het vanaf ongeveer 12 panelen.
- Micro omvormers

Het teruglevertarief is momenteel dermate hoog dat je elk extra paneel richting noordwest binnen 2 jaar terug verdiend.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Thomox
Lastig allemaal.

Even met SolarEdge Designer aan het stoeien geweest. Daarbij zuidoost van zowel garage als huis volgelegd, 31 stuks. Hij voegt het toe aan 1 string op een 3-fasen omvormer, hoe kan dat goed gaan qua spanning? Regelen die optimizers zichtzelf qua spanning omlaag en qua stroom omhoog zodat de busspanning onder 900V blijft?

zie simulatie hieronder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rFuIGhi6XQTUoik_TKFW7GSaH04=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n9Ry1R8JATmSFHPuUQVkPIQ6.png?f=fotoalbum_large

• busscherski
Thomox schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 11:46:
Lastig allemaal.

Even met SolarEdge Designer aan het stoeien geweest. Daarbij zuidoost van zowel garage als huis volgelegd, 31 stuks. Hij voegt het toe aan 1 string op een 3-fasen omvormer, hoe kan dat goed gaan qua spanning? Regelen die optimizers zichtzelf qua spanning omlaag en qua stroom omhoog zodat de busspanning onder 900V blijft?

zie simulatie hieronder.
[Afbeelding]
Ja met SolarEdge moeten die 31 panelen in 1 string. De optimisers regelen het voltage omlaag en de stroom omhoog zodanig dat het DC string voltage rond 750 V blijft. Als een van de panelen schaduw krijgt regelt die optimiser zijn voltage iets omlaag en gaan de anderen een beetje omhoog.

Optimisers kunnen ook omhoog regelen maar tot maximaal 60 of 80V, vandaar dat het niet gaat lukken als je 10 panelen richting noordwest legt.

Bij een string omvormer zouden het 2 strings worden.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Thomox schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 11:46:
Regelen die optimizers zichtzelf qua spanning omlaag en qua stroom omhoog zodat de busspanning onder 900V blijft?

zie simulatie hieronder.
[Afbeelding]
Again: Het grote SolarEdge topic (lees alleen de topicstart, dan ben je al een heel eind).

En als het van designer mag (check ook verliesdiagram) dan heb je een goed ontwerp.

Nu je dit ontwerp hebt, speel dan eens met extra panelen op andere dakvlakken en teken ook bomem etc in. Dan kom je een heel eind qua accurate simulatie.

• Ronald
@Thomox Okay dat is een goed begin. Je kunt nog kijken of er een landscape set op het onderste deel van het dak gaat. Daar zit meer instraling.

Je ziet ook dat de garage duidelijk minder licht pakt, en dan heb je de boom zo te zien nog niet ingetekend.

Je zit wel op een paneelaantal in de buurt van de SolarEdge prijs-sweetspot: Als je die landscape rij erbij doet, selecteer dan eens een SE16K en p7xx/p8xx/p9xx optimizers. Die SE16K kost minder dan SE12,5K.. en die series optimizers zijn en 80V, en doen 2 panelen... Dan blijft een GoodWe wel voordeliger... maar ik vraag me af of dat een verstandige keuze is met een 20m hoge eik er naast.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Thomox
Bovenstaande simulatie is inclusief het huis van de buurman en de bomen, geen idee waarom de bomen bij het tabje 'instraling' opeens verdwijnen. Hij telt ze wel mee in de simulatie (bomen weggehaald en alles geel).

Thnx voor de tip mbt de grotere omvormer. Heeft een grotere omvormer niet een lager rendement zoals bij stringomvormers wel het geval is bij 'overdimensioneren'? Daar kan ik niets over vinden.

SE geeft aan dat er maximaal 13500 wp mag worden geinstalleerd op 1 string, dat is met panelen van 365w 37 stuks, dat zit wel snor dus.

• busscherski
Heeft een grotere omvormer niet een lager rendement zoals bij stringomvormers wel het geval is bij 'overdimensioneren'?
Weinig of niet, simuleer maar en kijk hoeveel kWh/jaar eruit komt.
SE geeft aan dat er maximaal 13500 wp mag worden geinstalleerd op 1 string, dat is met panelen van 365w 37 stuks, dat zit wel snor dus.
SE bedoeld 13500 W DC. Dat kan ook meer Wp zijn.

• Thomox
teacher schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 13:31:
[...]

Again: Het grote SolarEdge topic (lees alleen de topicstart, dan ben je al een heel eind).

En als het van designer mag (check ook verliesdiagram) dan heb je een goed ontwerp.

Nu je dit ontwerp hebt, speel dan eens met extra panelen op andere dakvlakken en teken ook bomem etc in. Dan kom je een heel eind qua accurate simulatie.
Verschillende dakvlakken/hellingen mag eigenlijk niet van SE Designer zegt hij. Althans, hij kan dan het verlies niet uitrekenen.

Kom ik niet net zo goed weg met een stringomvormer, gezien de simulatie?

• busscherski
Thomox schreef op zondag 27 maart 2022 @ 17:42:
[...]

Verschillende dakvlakken/hellingen mag eigenlijk niet van SE Designer zegt hij. Althans, hij kan dan het verlies niet uitrekenen.

Kom ik niet net zo goed weg met een stringomvormer, gezien de simulatie?
Waar staat dat?

• Thomox
Dat geeft de designer app aan als ik dat doe

• busscherski
Een goed ontworpen SE systeem is juist vrij goed geschikt voor veel verschillende oriëntaties, als je maar altijd voldoende panelen in de zon hebt.

Maar goed, als je alles richting zuidoost legt heb je maar 1 oriëntatie toch?

• Thomox
@busscherski Ja, wel alles richting zuidoost, maar de dakhoek is onderaan +/- 45gr en boven 55 gr.

• Ronald
@Thomox Probeer je de string te splitsen over de 2 dakdelen? Dat moet en hoeft niet met SE. Strings wil je zo lang mogelijk.

• Thomox
Ronald schreef op maandag 28 maart 2022 @ 14:44:
@Thomox Probeer je de string te splitsen over de 2 dakdelen? Dat moet en hoeft niet met SE. Strings wil je zo lang mogelijk.
Nee zeer zeker niet, ik wilde één lus maken van beide daken. Maar SE designer gaf als melding dat het geknikte stukje niet meegenomen kon worden in de berekening. Maar het schiet me net te binnen dat dat misschien wel kwam omdat er dan twee verschillende op één p801 optimizer waren aangesloten (oneven aantal op dat geknikte stukje).

• Ronald
Ja dat mag niet; de p801's zijn serie-van-2 optimizers, niet 2 parallel, dus dan tellen wel de serie-omvormer-regels.

Pagina: 1