Welke warmtepompboiler kies ik als beste?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• objectief2
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:09
Graag stel ik hier een vraag aan de kenners van warmtepompboilers. Daar heb ik eerlijk gezegd zelf nog weinig kaas van gegeten ;)

Deze maand zijn er hier zonnepanelen bij geplaatst en het doel is om daarmee uiteindelijk helemaal van het gas te gaan.

Er hangt hier momenteel nog een CV-installatie uit 2010, Atag, welke de verwarming (via radiatoren) en tapwater verzorgt. Over niet al te lange tijd gaat de verwarming gedaan worden via een lucht-lucht waterpomp

Het doel is eerst om een A+ (A++) warmtepompboiler van circa 100/150 liter te vinden welke de matig geïsoleerde zolder ook deels kan koelen in de zomer en kan verwarmen in de winter.
Het budget is ruim aanwezig voor de juiste warmtepompboiler. Mocht het merk van belang zijn voor het samenwerken met de zonnepanelen en toekomstige lucht-lucht warmtepomp dan hoor ik het graag.

Als ze onafhankelijk van elkaar werken, is het merk niet van belang.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Atag CV E264C CW4, 20 stuks Jinko 380 panelen, 2 Goodwe omvormers.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb zelf urenlang gelezen en ben de meest iconische modellen/ontwerpen tegen gekomen, maar uiteindelijk is kiezen lastiger dan gedacht

Denk je mij te kunnen helpen, dan mag het heel kort of bijv. met een link. Alvast hartelijk dank voor jullie tijd en moeite. Ik laat weten in dit topic welke oplossing uiteindelijk gekozen is :)
...

[ Voor 4% gewijzigd door objectief2 op 24-03-2022 15:22 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:44

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Welke dingen vind je belangrijk? Installatiegemak, prijs, geluid, leverbaarheid?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• objectief2
Proton_ schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 16:10:
Welke dingen vind je belangrijk? Installatiegemak, prijs, geluid, leverbaarheid?
De prijs/kwaliteit vind ik belangrijk. Het zou fijn zijn als het een wandmodel was zonder invoer/uitvoer naar buiten, tenzij dat ten koste gaat van het rendement.

Leverbaarheid zal tegenwoordig ook meespelen en uiteindelijk zou het ook fijn zijn als het een enigszins mooi ontwerp is, want het apparaat komt in het zicht ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

objectief2 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 16:54:
[...]
zonder invoer/uitvoer naar buiten, tenzij dat ten koste gaat van het rendement.
Dat gaat ten koste van het rendement :)
In de winter moet eerst de l/l warmtepomp de lucht warm maken, waarna de l/w boiler die weer koelt: twee keer verlies.

Maar je kan toch wel een shortlist met gevonden types geven, met daar je twijfels bij?
Of kan je niks vinden?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Je hebt al flink wat pv panelen, het zou handig dat de wp boiler dán warm water maakt draait als de zon schijnt en niet midden in de nacht, ook de Legionella run zou overdag moeten plaats vinden.
Die ik zelf heb staan -Atlantic V3 200 Liter- bied hierin te weinig mogelijkheden.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Volgens mij heeft de Arostor 150 een pv contact, maar heeft Goodwe geen uitgang hiervoor. Nouja, met een tijdschema kom je een heel eind en dat zit er ook op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• objectief2
Proton_ schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 17:44:
[...]

Dat gaat ten koste van het rendement :)
In de winter moet eerst de l/l warmtepomp de lucht warm maken, waarna de l/w boiler die weer koelt: twee keer verlies.

Maar je kan toch wel een shortlist met gevonden types geven, met daar je twijfels bij?
Of kan je niks vinden?
Bedankt, dat is alvast een nuttige tip. Het moet dus een model worden met invoer/uitvoer naar buiten. Ik heb gisteravond diverse bekeken, waaronder die van Atag en Vaillant (2000 euro). Maar ook bijv. de A++ met Dual Inverter van LG (3000 euro).

Om eerlijk te zijn zijn er teveel modellen, waardoor ik het bos niet meer goed zie. Bij een CV-ketel met 10 merken kan ik dan nog wel een juiste keus maken, maar met deze apparaten heb ik geen enkele ervaring dus vandaar de vraag aan de kenners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• objectief2
frisianstar schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 17:49:
Je hebt al flink wat pv panelen, het zou handig dat de wp boiler dán warm water maakt draait als de zon schijnt en niet midden in de nacht, ook de Legionella run zou overdag moeten plaats vinden.
Die ik zelf heb staan -Atlantic V3 200 Liter- bied hierin te weinig mogelijkheden.
Bedankt, dat is eerlijk dat je dat zegt. Zulke ervaringen neem ik mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• objectief2
Proton_ schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 18:00:
Volgens mij heeft de Arostor 150 een pv contact, maar heeft Goodwe geen uitgang hiervoor. Nouja, met een tijdschema kom je een heel eind en dat zit er ook op.
Bedankt. De Arostor ziet er goed uit, heeft een in- en uitgang naar buiten, kan aan de wand hangen, heeft A+ en kennelijk ook een app waarin een tijdschema past. Ik zal de Arostor als basis vergelijking mee nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Je noemt ook het verwarmen van de zolder? Hoe had je dat in gedachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• objectief2
Proton_ schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 18:40:
Je noemt ook het verwarmen van de zolder? Hoe had je dat in gedachten?
Daar zit ik waarschijnlijk verkeerd mee. Ik had gelezen dat in de warmere maanden (april/september) de koelere lucht uitgaand van de warmtepomp i.p.v. naar buiten naar binnen gestuurd kan worden d.m.v. het omzetten van een klep in een buis.

In de koelere maanden waarbij er koude lucht van buiten binnen komt zou dit resulteren in warmere lucht volgens mijn bovenstaande logica ;) Waarschijnlijk klopt die redenatie niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-05 17:56
Ook de Atlantic Explorer v4 heeft een PV contact. Ook zonder uitgang op de omvormer is daar wel wat voor te verzinnen (ben ik zelf ook van plan).

Met zo'n klein volume is een uitvoering met concentrische leiding naar buiten wel ideaal.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:53
objectief2 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 18:55:
[...]

Daar zit ik waarschijnlijk verkeerd mee. Ik had gelezen dat in de warmere maanden (april/september) de koelere lucht uitgaand van de warmtepomp i.p.v. naar buiten naar binnen gestuurd kan worden d.m.v. het omzetten van een klep in een buis.

In de koelere maanden waarbij er koude lucht van buiten binnen komt zou dit resulteren in warmere lucht volgens mijn bovenstaande logica ;) Waarschijnlijk klopt die redenatie niet.
Dat is zo te lezen balansventilatie type D. Dat is weer een andere warmtepomp technologie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

frisianstar schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 17:49:
Ik heb mijn Atlantic explorer v3 270ltr. een jaar lang op een intern tijdschema laten draaien zodat hij alleen tussen 8:30 en 19:00u mocht draaien en dan vallen de antilegionella runs ook daarin.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:33
objectief2 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 18:55:
[...]

Dat is een kwestie van installatie; wanneer je in ieder geval de uitblaasbuis dubbel uitvoert met 1x naar binnen en 1x naar buiten en een regelklep tussen die twee dan kun je inderdaad een beetje koelen in de zomer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• objectief2
Voor de geinteresseerden: het is een Vaillant aroSTOR VWL B 200/5 geworden. Netto ben ik klaar voor 1550 euro, oftewel met een gasprijs van 3 euro per m3 is deze in minder dan 2 jaren terugverdiend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chimsie78
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:08
Wat was doorslaggevend om voor de Vaillant te kiezen?

Heb je een foto van de opstelling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• objectief2
Chimsie78 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 00:00:

Doorslaggevend was de prijs in combinatie met het feit dat de installateur hier letterlijk op een steenworp afstand vandaan zit. De levertijd is overigens 6 weken, dus een foto zit er nog niet in ;)

Ik installeer hem overigens zelf. Doorslaggevend om voor de 200 te kiezen i.p.v. 150 was de RVS-kuip en de circa 165cm hoogte van de 150. Er zit een anodestaaf in de 150, welke om de paar jaar vervangen dient te worden. Dit is niet het geval bij de 200.

In dit geval blokkeerde deze de trapopgang naar de zolder met 52cm; tenzij je een grotere zolder hebt is ophangen dan alleen mogelijk aan de andere kant mits je hem daar wil hangen natuurlijk en mits je extra leidingwerk wil omleggen.

[ Voor 6% gewijzigd door objectief2 op 09-05-2022 16:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technologywatch
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-04-2024
Hierbij een link naar de technische infofiche van de Vaillant aroSTOR VWL B 200/5: https://www.vaillant.be/a...or-vwlb200-00-1518490.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronaldtop
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09-11-2023
Hallo! Leeft dit topic nog? @Chimsie78 ? Ik zit zelf met ong dezelfde situatie, ook een CW4 uit 2010 (Intergas), en zojuist mn panelen op het dak gelegd, 17 in totaal en ik ben van plan om een lucht/lucht warmtepomp te kopen, zodat ik naast verwarmen ook kan koelen. Wel jammer van die subsidie, maar ja, dat is dan maar zo.

Mijn vragen: Ben je tevreden over je lucht/lucht warmtepomp? Wat voor type huis en isolatiegraad heb je? Hoe heb je de lucht/lucht wp verdeeld over je woning? Het is dus bij jou de hoofdverwarming.

Ik heb zelf een hoekhuis uit 1956 met de blinde kant op het zuid oosten. Originele bouw was 7m diep en ik heb er zelf 3.5m aangezet, dus 1 deel kruipruimte, aanbouw is tempex/beton zonder kruipruimte. Verder heb ik vloer/dak/spouw isolatie. Ben erg benieuwd naar mensen met lucht/lucht wp ervaring met ong hetzelfde type huis.

Heb je al een wp boiler op het oog en welke zou dat zijn?

Groeten!
Ronald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 21:51
objectief2 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 19:58:
Voor de geinteresseerden: het is een Vaillant aroSTOR VWL B 200/5 geworden. Netto ben ik klaar voor 1550 euro, oftewel met een gasprijs van 3 euro per m3 is deze in minder dan 2 jaren terugverdiend :)
Net zoals iedereen zit ik mij ook te oriënteren op een wp boiler.. wat mij opvalt zijn de enorme prijsstijgingen. Die Vaillant aroSTOR VWL B 200/5 kost nu rond de 2500 euro ;( Bizar eigen ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• objectief2
maniak schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 09:27:
[...]

Net zoals iedereen zit ik mij ook te oriënteren op een wp boiler.. wat mij opvalt zijn de enorme prijsstijgingen. Die Vaillant aroSTOR VWL B 200/5 kost nu rond de 2500 euro ;( Bizar eigen ook...
Dat klopt en de prijzen zullen alleen maar blijven stijgen uiteindelijk. Wat mij opviel aan alle offertes was dat mij is gebleken dat de installateurs maar al te goed bekend zijn met de subsidie. Dit bedrag wordt er dan ook klakkeloos bij opgeteld.

Intussen zal de Arostor VWL B 200/5 met installatie boven de 3000 euro gaan kosten. Dit terwijl de installatie niets anders is dan 50 kilogram verplaatsen en een warmwater- en koud waterleiding aankoppelen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• objectief2
ronaldtop schreef op zondag 5 juni 2022 @ 17:41:
Hallo! Leeft dit topic nog? @Chimsie78 ? Ik zit zelf met ong dezelfde situatie, ook een CW4 uit 2010 (Intergas), en zojuist mn panelen op het dak gelegd, 17 in totaal en ik ben van plan om een lucht/lucht warmtepomp te kopen, zodat ik naast verwarmen ook kan koelen. Wel jammer van die subsidie, maar ja, dat is dan maar zo.

Mijn vragen: Ben je tevreden over je lucht/lucht warmtepomp? Wat voor type huis en isolatiegraad heb je? Hoe heb je de lucht/lucht wp verdeeld over je woning? Het is dus bij jou de hoofdverwarming.

Ik heb zelf een hoekhuis uit 1956 met de blinde kant op het zuid oosten. Originele bouw was 7m diep en ik heb er zelf 3.5m aangezet, dus 1 deel kruipruimte, aanbouw is tempex/beton zonder kruipruimte. Verder heb ik vloer/dak/spouw isolatie. Ben erg benieuwd naar mensen met lucht/lucht wp ervaring met ong hetzelfde type huis.

Heb je al een wp boiler op het oog en welke zou dat zijn?

Groeten!
Ronald
toon volledige bericht
Het topic leeft nog steeds ;) Hier een Arostor 200/5 ivm de ruimte en de RVS-warmtewisselaar. Een hangmodel is mooi als je er de ruimte voor hebt, maar een staand model is in mijn geval praktischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• objectief2
Chimsie78 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 00:00:

Doorslaggevend was de WAF, oftewel Wife Acceptance Factor en het relatief lage aantal decibel dat deze maakt in vergelijking met bijv. de Atlantis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 21:51
Hoe onderhoudsvriendelijk/arm is die Vaillant Arostor 200/5 eigenlijk? En is deze ook te gebruiken voor de douche?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• objectief2
maniak schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 11:40:
Hoe onderhoudsvriendelijk/arm is die Vaillant Arostor 200/5 eigenlijk? En is deze ook te gebruiken voor de douche?
Vanzelfsprekend is deze te gebruiken om te douchen. Dit is het jaarlijkse onderhoudschema:

1 Controleer de veiligheidsinrichtingen op perfecte werking.
2 Controleer het koelmiddelcircuit op dichtheid.
3 Controleer de hydraulische circuits op dichtheid.
4 Controleer de veiligheidsgroep op perfecte werking.
5 Controleer of de componenten van het koudemiddelcircuit geen roest­ of oliesporen bevatten.
6 Controleer de apparaatcomponenten op slijtage.
7 Controleer of de apparaatcomponenten defect zijn.
8 Controleer of de kabels op de aansluitklemmen goed vastzitten.
9 Controleer de elektrische installatie conform de geldende normen en voorschriften.
10 Controleer de aarding van het product.
11 Controleer de verdamper op ijsvorming.
12 Verwijder stof van de stroomaansluitingen.
13 Reinig voorzichtig de verdamper om de lamellen niet te beschadigen. Waarborg, dat de luchtcirculatie in het totale circuit, inclusief de luchtaanzuiging, niet wordt gehinderd.
14 Controleer of de ventilator vrij kan lopen en schoon is.
15 Controleer of de condens foutloos kan wegstromen.
16 Controleer de kalkaanslag op het verwarmingselement. Als de kalklaag dikker dan 5 mm is, moet u het verwarmingselement vervangen.
17 Inspectie/onderhoud noteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:21

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Hoi allen,

Ik zit te wachten op levering en installatie van de Vaillant aroSTOR VWL B 200/5 warmtepompboiler.
Via het klusbedrijf dat bij ons de zolder verbouwt en ook de situatie rondom "van het gas afgaan" op zich heeft genomen, is een technisch bedrijf ingeschakeld voor advisering, levering en installatie/in gebruik stelling van een warmtepompboiler. Zolder is 1.85 meter hoog, hoekhuis, dus gemeten, gewogen en geadviseerd: hang een Vaillant aroSTOR VWL B 150/5 warmtepompboiler op.
Ikzelf wilde eigenlijk de 200 liter variant, maar zou niet nodig zijn omdat we (ik en vrouw) de WPB alleen gebruiken om te douchen (in keuken zit een Quooker). Dus dat advies gevolgd.

Werd na paar weken de Vaillant 150 liter geleverd, bleek bij uitpakken dat er een voet bijzat om de boiler op te plaatsen. Kwamen ze erachter dat de boiler aan de onderkant iets van 30 centimeter of meer ruimte nodig had om de aanwezige anode te kunnen vervangen....... Kortom: er zou geen ruimte voor de aan-/afvoerleidingen overblijven. Dus de WPB is weer meegenomen.

Tijdelijk heeft dit bedrijf nu een electrisch boilertje opgehangen (de CV was al verwijderd, net als de gasleidingen en in huis alle radiatoren omdat we met airco verwarmen en koelen) en heeft nu toch de Vaillant aroSTOR 200 liter WPB besteld.

Dat was even mijn verhaal :-)

Maar een vraag over de aroStor 200 liter WPB: de buizen voor aan-/afvoer lucht naar buiten, hoeveel ruimte is boven de WPB nodig om dit met een bocht door de buitenmuur te lijden? Straks staan ze met de WPB op zolder en blijkt weer dat de aan-/afvoerbuizen niet te realiseren zijn.......

Daikin single split L/L WP in woonkamer + dual split L/L WP in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - STEEL inductieoven -16 x 385Wp Bauer g/g: 12 op Z, 4 op O/W - Enphase IQ7 Plus // sinds half 2023 gasloos // LG OLED55C8 - Marantz NR1200 - KEF LS50

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:22
PeepPeepPeep schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 23:27:
Hoi allen,

Ik zit te wachten op levering en installatie van de Vaillant aroSTOR VWL B 200/5 warmtepompboiler.
Via het klusbedrijf dat bij ons de zolder verbouwt en ook de situatie rondom "van het gas afgaan" op zich heeft genomen, is een technisch bedrijf ingeschakeld voor advisering, levering en installatie/in gebruik stelling van een warmtepompboiler. Zolder is 1.85 meter hoog, hoekhuis, dus gemeten, gewogen en geadviseerd: hang een Vaillant aroSTOR VWL B 150/5 warmtepompboiler op.
Ikzelf wilde eigenlijk de 200 liter variant, maar zou niet nodig zijn omdat we (ik en vrouw) de WPB alleen gebruiken om te douchen (in keuken zit een Quooker). Dus dat advies gevolgd.

Werd na paar weken de Vaillant 150 liter geleverd, bleek bij uitpakken dat er een voet bijzat om de boiler op te plaatsen. Kwamen ze erachter dat de boiler aan de onderkant iets van 30 centimeter of meer ruimte nodig had om de aanwezige anode te kunnen vervangen....... Kortom: er zou geen ruimte voor de aan-/afvoerleidingen overblijven. Dus de WPB is weer meegenomen.

Tijdelijk heeft dit bedrijf nu een electrisch boilertje opgehangen (de CV was al verwijderd, net als de gasleidingen en in huis alle radiatoren omdat we met airco verwarmen en koelen) en heeft nu toch de Vaillant aroSTOR 200 liter WPB besteld.

Dat was even mijn verhaal :-)

Maar een vraag over de aroStor 200 liter WPB: de buizen voor aan-/afvoer lucht naar buiten, hoeveel ruimte is boven de WPB nodig om dit met een bocht door de buitenmuur te lijden? Straks staan ze met de WPB op zolder en blijkt weer dat de aan-/afvoerbuizen niet te realiseren zijn.......
toon volledige bericht
Dit soort technische en installatie details staan in de manuals van de geselecteerde apparatuur. Als de partijen die ingehuurd zijn, en hiervoor betaald worden, dit niet boven water kunnen krijgen voordat ze een ontwerp en aanpak maken, zou ik me wel zorgen maken. Ik zou daarom dit soort dingen niet zelf gaan uitzoeken, want dan zit die aap op jouw schouder, maar expliciet maken dat dit hun verantwoordelijkheid is, dat je 1 foutje accepteert maar dat je vanaf nu van ze verwacht dat ze hun werk fatsoenlijk doen, en dat ze dus ook vantevoren installatie details goed doornemen en doorrekenen. Is bv het gewicht wel berekend berekend van wat je vloer kan dragen qua volle boiler? Etc. Kortom: leg de verantwoordelijkheid bij de partij die je hiervoor betaalt, en maak specifiek wat je precies van ze verwacht. Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeepPeepPeep

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

olafmol schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 04:54:
[...]

Dit soort technische en installatie details staan in de manuals van de geselecteerde apparatuur. Als de partijen die ingehuurd zijn, en hiervoor betaald worden, dit niet boven water kunnen krijgen voordat ze een ontwerp en aanpak maken, zou ik me wel zorgen maken. Ik zou daarom dit soort dingen niet zelf gaan uitzoeken, want dan zit die aap op jouw schouder, maar expliciet maken dat dit hun verantwoordelijkheid is, dat je 1 foutje accepteert maar dat je vanaf nu van ze verwacht dat ze hun werk fatsoenlijk doen, en dat ze dus ook vantevoren installatie details goed doornemen en doorrekenen. Is bv het gewicht wel berekend berekend van wat je vloer kan dragen qua volle boiler? Etc. Kortom: leg de verantwoordelijkheid bij de partij die je hiervoor betaalt, en maak specifiek wat je precies van ze verwacht. Succes!
Bedankt, je hebt helemaal gelijk. Sowieso neem ik geen verantwoording en ik wacht nu gewoon de verdere ontwikkelingen af. Bedankt!

Daikin single split L/L WP in woonkamer + dual split L/L WP in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - STEEL inductieoven -16 x 385Wp Bauer g/g: 12 op Z, 4 op O/W - Enphase IQ7 Plus // sinds half 2023 gasloos // LG OLED55C8 - Marantz NR1200 - KEF LS50

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18:14
Deze week een Ferroli Egea 90 liter wpb geïnstalleerd. Ik heb de oude Nefit HRC23VT vervangen voor een kleine Remeha Tzerra 24C. De cv wat naar links verplaatst zodat de wpb er net naast past.

De oude afvoer van een open cv ketel wordt nu gebruikt voor de afvoer van de koude lucht.
De aanvoer komt uit het stookhok. En het stookhok heeft roosters naar het trapgat en naar buiten. Het stookhok is ook altijd lekker warm. Nu met de zon erop is de aanvoer 25°C.

Het geluid is van een luidruchtige koelkast. En met de deur van het hok dicht goed te horen.
Nu een aantal dagen in gebruik en voor twee personen meer dan genoeg om te douchen. (2x 6 minuten)
En tevens 2x per week een avonddouche (sport) en hot-fill voor de wasmachine.
Geen anti-legionella run, omdat we de boiler 1x per week helemaal doorspoelen met douchen en twee wassen draaien.

De wpb staat ingesteld op 50°C en tijdschema van 19:00 - 23:00 u.
De volgende morgen om 08:00 u. is de temperatuur in het vat dan gedaald van 50° naar 48°.
Vanaf november ingesteld op 52° en is de temperatuur in de ochtend gedaald naar 49°.

Gemiddeld warmwaterverbruik per dag is 60 liter van 38° C.

Augustus en september is gemiddeld 600 Wh per dag. 600 x 365 dagen = 219 kWh per jaar
Half oktober is het opgelopen naar 753 Wh per dag. 753 x 365 = 275 kWh per jaar
November al weer verder opgelopen naar 800 Wh per dag (is 292 kWh per jaar).
Eind november nog verder opgelopen naar 900 Wh per dag.
December 900 Wh per dag. Januari en februari soms 1000 Wh per dag.
April in 8 maanden 207 kWh = 310 kWh per jaar.

update aug 2023:
Na precies een jaar is het verbruik uitgekomen op 285 kWh en vervangt 120 m3 gas. Dat geeft een SCOP van 120x10/285=4,2.
Duidelijk zijn nu ook de seizoens invloeden zichtbaar. De koude lucht en het koude water hebben in de winter behoorlijk invloed op het verbruik.

Elk streepje is een dag. Sommige dagen is het verbruik ruim boven de 1 kWh. Dat is als we meer dan normaal warm water gebruiken die dag. De witte stukken in de grafiek zijn onze vakanties.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FLpw3M8tGuaevIgtqk2hl1ZBUos=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JU74QkeCWiFoNgsQAMQCjrCO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GeBc6AMTxDylLwMpBcHK6VTUu0k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ttvgoc0ycswG5H8SpHexvygD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vUqzeZaybSwL8025zd85qw3BUqA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NxTEmrZsPWghNSosAf4xNXWJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5A3sx7CIcsR3VmLBERKfmlNa1Yk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/15jYWeH7ysw4KvcxfdrL2Ze8.jpg?f=fotoalbum_large

En hier nog de bijbehorende app met linksboven de luchtinlaat temperatuur van 25°.
Rechtsboven de water temperatuur in de boiler bovenin 36 en onderin 30 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ITlRIEW5ZKadjBtNfkSASSYb-Ek=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KXntlrBwDN9jpYidsCUahV8f.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 60% gewijzigd door Pim57 op 04-09-2023 14:07 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evanluyt
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 01-04-2024
PeepPeepPeep schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 14:12:
[...]

Bedankt, je hebt helemaal gelijk. Sowieso neem ik geen verantwoording en ik wacht nu gewoon de verdere ontwikkelingen af. Bedankt!
Hangt de Vaillant inmiddels? Ik heb ook interesse in dit apparaat en ben benieuwd naar je ervaringen.

• mishendr
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10-09-2022
Iemand ervaringen of ideeën over de Ariston / ATAG Nuos Evo A+ 110L Warmtepompboiler?

En zijn er slimmerds die mij kunnen vertellen hoe je bij zelf-installatie toch subsidie kan krijgen....?

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:51
mishendr schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 12:12:
Iemand ervaringen of ideeën over de Ariston / ATAG Nuos Evo A+ 110L Warmtepompboiler?

En zijn er slimmerds die mij kunnen vertellen hoe je bij zelf-installatie toch subsidie kan krijgen....?
In bedrijfsstelling factuurtje laten maken door een zzper of bedrijf. Volgens mij hoef je daar geen betalingsbewijs van mee te sturen dus als je een zzper in je privé kring hebt die een beetje in de installatie hoek zit dan is dat de makkelijkste weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Evanluyt schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:23:
[...]

Hangt de Vaillant inmiddels? Ik heb ook interesse in dit apparaat en ben benieuwd naar je ervaringen.
Sorry, zag nu je vraag pas.... Het is 19 september en nog niets vernomen! Levertijd onbekend...... :-( maar goed, we wachten af, meer kunnen we niet doen. Ondertussen moet ik wel zeggen dat het 40 liter elektrisch keteltje op zich bevalt. Net genoeg voor 1 douche voor mij 'smorgens om half 7. Tegen de tijd dat mijn vrouw actief wordt en gaat douchen (minimaal uur later, vaak langer) dan is hij weer helemaal opgewarmd en kan zij ook gewoon douchen. Douchen moet wel kort, en op gegeven moment voel je water koud worden en dan duik je wel eronder uit hoor! Dus werkt ook om douchen kort te houden! Verbruik valt op zich mee als je hem alleen voor douchen gebruikt.

Maar gaat echt geen alternatief voor de Vaillant worden hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanluyt
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 01-04-2024
Ik heb de Vaillant inmiddels besteld in België besteld op 15 september, 4 tot 6 weken levertijd geven ze aan. Ook een stuk goedkoper als in Nederland. Ik heb gechat met de RVO ivm. subsidie op een buitenlands apparaat maar dat is geen probleem, lokale installateur "installeert" m..
😉
Nu maar hopen dat die levertijden kloppen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Evanluyt schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 20:35:
Ik heb de Vaillant inmiddels besteld in België besteld op 15 september, 4 tot 6 weken levertijd geven ze aan. Ook een stuk goedkoper als in Nederland. Ik heb gechat met de RVO ivm. subsidie op een buitenlands apparaat maar dat is geen probleem, lokale installateur "installeert" m..
😉
Nu maar hopen dat die levertijden kloppen...
Okee, dat is goed geregeld dan! Ik heb nog niets vernomen over mijn bestelde Vaillant 200 liter bak...... :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeepPeepPeep

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

PeepPeepPeep schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:51:
[...]

Okee, dat is goed geregeld dan! Ik heb nog niets vernomen over mijn bestelde Vaillant 200 liter bak...... :X
En een update: afgelopen donderdag is de Vaillant dan toch geplaatst! In eerste instantie schrokken we van de herrie toen hij de 200 liter water ging opwarmen. En we schrokken ook toen we boven op zolder kwamen: het leek wel een vrieskist. Blijkt dat ze de uitvoer van de koude lucht niet naar buiten hadden aangesloten, die stond dus zijn koude lucht gewoon op zolder te lozen! Echt abnormaal. Dit hebben ze vrijdag alsnog gecorrigeerd en een afvoer naar buiten aangelegd. Geluid een stuk acceptabeler (een brom, maar niet hinderlijk of irritant). Alleen als hij staat op te warmen maakt hij geluid (na douchen iets van 2 uur), verder doodstil. Ik kan dus weer uitgebreid en lekker douchen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judge Ming
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:04

Judge Ming

Full electric per 8/2024

mishendr schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 12:12:

Heb gisteren de Nuos Evo voor het eerst aan gezet en vandaag de eerste douche genomen. Twee tegenvallers:
Het ding maakt veel te veel lawaai, ook in de 'silent' mode om in een ruimte te staan die in open verbinding met de woning staat. Hij moet echt in een garage met een goede muur/deur er tussen, of buiten. Het douchewater is serieus kouder dan voorheen met de CV combiketel. De CV leverde tapwater op 60 graden. De Nuos staat op 55 graden maar dat lijkt niet aan te komen in de douche of in de wastafels. Ik moet nog vaststellen of alleen het tapwater uit zetten in de CV misschien onvoldoende is. De warmwater leiding zit natuurlijk nog gekoppeld en hij 'ziet' dat er warm water gevraagd wordt. Als dat resulteert in het doorsturen van koud water (omdat verwarmen uit staat) dan wordt effectief al een mixture van warm (van de Nuos) en koud (van de CV) gemaakt voordat het de douche bereikt. Daar kan geen mengkraan tegen op.

Subsidie vereist een bon en een 'in bedrijfstelling' verklaring van een erkende installateur. Ik heb het ding ook zelf geinstalleerd maar de subsidie aanvraag nog niet gedaan.

40kWh Powerwall, 5.5kWp Solar, Daikin WP L/L + L/W, Ariston Nuovo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanv010
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07-05 21:21
Heb je een update ? loopt inmiddels alles wel goed?
Judge Ming schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:26:
[...]

Heb gisteren de Nuos Evo voor het eerst aan gezet en vandaag de eerste douche genomen. Twee tegenvallers:
Het ding maakt veel te veel lawaai, ook in de 'silent' mode om in een ruimte te staan die in open verbinding met de woning staat. Hij moet echt in een garage met een goede muur/deur er tussen, of buiten. Het douchewater is serieus kouder dan voorheen met de CV combiketel. De CV leverde tapwater op 60 graden. De Nuos staat op 55 graden maar dat lijkt niet aan te komen in de douche of in de wastafels. Ik moet nog vaststellen of alleen het tapwater uit zetten in de CV misschien onvoldoende is. De warmwater leiding zit natuurlijk nog gekoppeld en hij 'ziet' dat er warm water gevraagd wordt. Als dat resulteert in het doorsturen van koud water (omdat verwarmen uit staat) dan wordt effectief al een mixture van warm (van de Nuos) en koud (van de CV) gemaakt voordat het de douche bereikt. Daar kan geen mengkraan tegen op.

Subsidie vereist een bon en een 'in bedrijfstelling' verklaring van een erkende installateur. Ik heb het ding ook zelf geinstalleerd maar de subsidie aanvraag nog niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judge Ming

Judge Ming

Full electric per 8/2024

stefanv010 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 17:14:
Heb je een update ? loopt inmiddels alles wel goed?

[...]
Hij loopt als een zonnetje. De tapwater van de CV moest idd uit gezet worden. Die stuurde koud water de warmwater leiding in omdat in zijn menu stond dat ie niet moest verwarmen maar wel een vraag (onderdruk) op de leiding constateerde. Fysiek kraantje dicht en opgelost!
Dagelijkse 2 persoons douchebeurt tussen 06.00-07.00 nooit een tekort aan warm water gehad en voor 11.00 in de ochtend (nu, zomer) is ie al weer klaar met verwarmen.

Ik heb inmiddels een kwh metertje opgenomen en die draait sinds 1/7 over een paar dagen lees ik het verbruik af om een maandconsumptie vast te stellen.

De unit ingepakt in geluidsisolatie en in een houten kast gestopt. Geluid is onder controle.
Subsidie van 750EUR inmiddels ook binnen.

[ Voor 8% gewijzigd door Judge Ming op 29-07-2023 14:45 ]

40kWh Powerwall, 5.5kWp Solar, Daikin WP L/L + L/W, Ariston Nuovo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanv010
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07-05 21:21
Judge Ming schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 14:43:
[...]

Hij loopt als een zonnetje. De tapwater van de CV moest idd uit gezet worden. Die stuurde koud water de warmwater leiding in omdat in zijn menu stond dat ie niet moest verwarmen maar wel een vraag (onderdruk) op de leiding constateerde. Fysiek kraantje dicht en opgelost!
Dagelijkse 2 persoons douchebeurt tussen 06.00-07.00 nooit een tekort aan warm water gehad en voor 11.00 in de ochtend (nu, zomer) is ie al weer klaar met verwarmen.

Ik heb inmiddels een kwh metertje opgenomen en die draait sinds 1/7 over een paar dagen lees ik het verbruik af om een maandconsumptie vast te stellen.

De unit ingepakt in geluidsisolatie en in een houten kast gestopt. Geluid is onder controle.
Subsidie van 750EUR inmiddels ook binnen.
Wat fijn dat alles nu goed loopt. ben van plan dezelfde wpb te halen dus fijn om te horen dat goed werkt .
Nog wat vraagjes had je deze boiler dus aangesloten op leidingen van je CV ketel. En hoe heb je tapwater functie van CV uitgezet , kon dat niet gewoon in de software van de cv ketel zelf ? Want nu heb je er een apart kraantje erbij gezet en deze dicht gedraait ? Heb je niet nu dan wel de geval .stel dat ie leeg is dan zou de CV ketel het moeten kunnen overnemen werkt dat nu niet meer ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

PeepPeepPeep schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:58: En we schrokken ook toen we boven op zolder kwamen: het leek wel een vrieskist. Blijkt dat ze de uitvoer van de koude lucht niet naar buiten hadden aangesloten, die stond dus zijn koude lucht gewoon op zolder te lozen!
Maar de warme lucht haalt ie toch van de zolder, die koelt dan zo wie zo af toch of begrijp ik je verkeerd? Of haalt de warmte uit de rest van het huis als er een open verbinding mee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16:05

DIY

@route99 door de koude lucht naar buiten af te voeren koelt de zolder minder af en draait de wpb efficienter. Het totale huis zal hierdoor iets meer afkoelen wat de ketel/wp moet compenseren.
stefanv010 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 21:40:
[...]
Stel dat ie leeg is dan zou de CV ketel het moeten kunnen overnemen werkt dat nu niet meer ?
Als je ketel een NZ label heeft (ondersteuning voor voorverwarming) kun je de boiler ook aansluiten op de koudwater aansluiting van je cvketel. Zolang het water van de wpb dan warm genoeg is doet de ketel niets. Zodra de temperatuur te ver zakt zal de ketel automatisch bijspringen.

[ Voor 15% gewijzigd door DIY op 30-07-2023 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

DIY schreef op zondag 30 juli 2023 @ 09:00:
@route99 door de koude lucht naar buiten af te voeren koelt de zolder minder af en draait de wpb efficienter. Het totale huis zal hierdoor iets meer afkoelen wat de ketel/wp moet compenseren.
Maar die warmte uit het huis is dan door een andere warmtepomp gemaakt (als die de rest van het huis verwarmd heeft)... als daar dus ook warmtepompen zijn, hoe kan dat toch efficiënter zijn? Met de warmte van de ene warmtepomp verwarm je ook de andere (v/d boiler).

https://www.boiler-info.nl/extra/warmtepomp-boiler/
Als je een WTW hebt kun je dus al helemaal beter geen warmtepompboiler nemen....die de lucht van binnen neemt....
Maar elke woning dient te worden geventileerd en het aantal m³ lucht wat daar voor staat kun je dus benutten middels de warmtepompboiler. Tenminste als je geen WTW installatie hebt (WTW is een ventilatie systeem dat de lucht die van buiten wordt gehaald deels verwarmd met de afgezogen lucht) Je kan de afgezogen warmte/energie immers maar één maal benutten.
Maar ook voor andere gevallen: Het is warmte die of door een Cv of door een andere WP al opgewekt was. Ik vind dat maar een vreemde technisch opzet.

[ Voor 44% gewijzigd door route99 op 30-07-2023 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16:05

DIY

route99 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 09:10:
[...]
Maar die warmte uit het huis is dan door een andere warmtepomp gemaakt (als die de rest van het huis verwarmd heeft)... als daar dus ook warmtepompen zijn, hoe kan dat toch efficiënter zijn? Met de warmte van de ene warmtepomp verwarm je ook de andere (v/d boiler).
Dus beter ook aanvoer van buiten ;)
Bij een wtw creer je zonder aanvoer van buiten een onwenselijke onbalans.

De wpb kan de lucht verder afkoelen dan de buitenlucht en zo meer energie onttrekken dan de wp/cv moet toevoegen aan de buitenlucht om die op de kamertemperatuur te krijgen.
In de zomer maakt het natuurlijk niet uit.

[ Voor 5% gewijzigd door DIY op 30-07-2023 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@DIY Aanvoer van buiten lijkt mij ook beter, ik wilde dat "vooringenomen" niet direct al schrijven/"invullen", eerst de reacties afwachten hoe daar tegen aangekeken wordt.
Het blijft een vreemd concept om het zo te doen met de warmte van de Cv of andere WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

De vraag is dan wat is efficiënter, opwarmen met lucht die al door een cv/warmtepomp is opgewarmd of lucht van buiten zodat de warmtepompboiler meer energie moet verbruiken want koudere aanvoer van buiten.
Ik pak gewoon lucht van binnen(verwarmde bijkeuken) en vul die aan met (verwarmde) lucht van binnenshuis.

[ Voor 20% gewijzigd door klump4u op 30-07-2023 09:51 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@klump4u Wrs dus een best fit lokale oplossing.
Ik zou op de zolder niet graag willen dat de WPB het daar een heel stuk kouder maakt, dan is er een praktisch probleem met het drogen van de was. We hebben er geen radiator aan staan maar ook in de winter i.c.m. de rest warmte die komt van de Cv blijft het altijd iig zo warm (winter ca 13ºC) dat er geen vochtproblemen zijn a.g.v. het drogen van de was.
Ik heb al eens gezocht wat er nu effectiever is, maar tot nu alleen maar veel verhalen die geen of hooguit marginale opmerkingen maken over dat de warmte die de WPB uit het huis haalt eerst door de Cv of andere WP gemaakt is. Ik heb het antwoord niet, voor je het weet vergeet je iets waar de warmte eigenlijk ook afkomt de Cv of andere WP. Er bestaan nu eenmaal geen "perpetuum mobile" warmte systemen... ook al lijkt dat soms, maar dan is er toch wat vergeten om in de berekening mee te nemen....

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 30-07-2023 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judge Ming

Judge Ming

Full electric per 8/2024

stefanv010 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 21:40:
[...]

Wat fijn dat alles nu goed loopt. ben van plan dezelfde wpb te halen dus fijn om te horen dat goed werkt .
Nog wat vraagjes had je deze boiler dus aangesloten op leidingen van je CV ketel. En hoe heb je tapwater functie van CV uitgezet , kon dat niet gewoon in de software van de cv ketel zelf ? Want nu heb je er een apart kraantje erbij gezet en deze dicht gedraait ? Heb je niet nu dan wel de geval .stel dat ie leeg is dan zou de CV ketel het moeten kunnen overnemen werkt dat nu niet meer ?
De Wpb is 'gewoon' met een koud water leiding 'in' aangesloten en een warmwater 'uit' die naar de douche en wastafels gaat. Die warmwaterleiding gaat echter door naar de warmwater 'uit' van de CV installatie. Dus als de kraan of douche open gezet wordt trekken twee installaties de conclusie dat er warm water geleverd moet worden. Softwarematig was de CV installatie ingesteld op geen warm water aanmaken, maar hij constateert wel een vraag over het warmwater kanaal. Dat leidde tot de 'conclusie' dat er dan maar koud water ingevoerd werd en dat mengde met de warmwater van de wpb voordat het bij de douche of kraan kwam. Daar kan geen mengkraan tegen op.
De warmwater leiding van de CV had al een kraantje waarmee die leiding dicht gezet kon worden, die heb ik niet hoeven toe te voegen. Even omzetten en de CV installatie constateert nooit meer dat er een warmwater vraag is. Opgelost dus.

Stel dat de Wpb kapot gaat, dan hoef ik alleen bij de CV installatie het kraantje open te draaien en software matig warm water 'ja' aan te geven en dan kan ik weer volgens de oude situatie van warm water gebruik maken. Dit is echter tijdelijk omdat het gas er uit gaat en de CV installatie dus ook. Maar dat duurt nog een jaartje (aannemer nodig om draagmuren te verwijderen, schuimbeton vloeren te storten en vloerverwarming aan te leggen).

Pagina: 1