PC ineens uit, gaat niet meer aan (Game pc van 2020)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Mijn situatie
Ik ging terug naar mijn computer. Ik zie ineens dat hij uit is. Dat vond ik vreemd, ik kon mij niet herinneren dat ik hem uit had gedaan. Helaas krijg ik de computer niet meer aan. Ik begrijp er niks van.

Mijn vraag
De computer gaat niet meer aan, ik weet even niet hoe ik nu het beste welke stappen kan volgen. Iemand tips,als er nog iets is dat ik zelf kan doen dan doe ik dat natuurlijk het liefste voordat ik contact opneem met Azerty.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Product: Intel Core i7 10700K - Processor
Product: MSI MPG Z490 GAMING PLUS - Moederbord
Product: Fractal Design Define R6 USB-C Black - Towermodel
Product: Gigabyte GC-WBAX200 - Netwerkadapter
Product: Microsoft Windows 10 Home (NL) - Licentie
Product: Scythe Mugen 5 PCGH Edition - Koeler voor processor
Product: Corsair Vengeance LPX - Geheugen
Product: Samsung 970 EVO 1TB M.2 - Solid state drive
Product: Be quiet! STRAIGHT POWER 11 750W - Voeding (intern)
Product: Azerty Pc-assemblage + Windows-installatie - assemblage + installatie
Product Video kaart: MSI GTX 980

Computer is van Besteldatum:29-07-2020

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
1) computer paar keer proberen aan te doen via de powerknop boven op de kast
2) achterkant van de computer de voedingsknop uit en aan
3) stekker van de voeding los gekoppeld en weer vast......

Mijn eerste indruk:
Lijkt erop dat de voeding op is, maar dat zou raar zijn, dit is een premium voeding van nog geen twee jaar oud.

Alvast bedankt voor jullie tips!

...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:56
De voeding zou wel kunnen. Zekering wellicht?
Dan is de vraag, waar zit die en heb je niet nog gewoon garantie.
Het lijkt me dat je gewoon garantie hebt en zeker voor die prijs. Hij is namelijk nog geen 2 jaar als ik het zo zie.
Contact opnemen en niet zelf prutsen.

[ Voor 10% gewijzigd door Arunia op 23-03-2022 18:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Nu online
Arunia schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 18:43:
De voeding zou wel kunnen. Zekering wellicht?
Dan is de vraag, waar zit die en heb je niet nog gewoon garantie.
Het lijkt me dat je gewoon garantie hebt en zeker voor die prijs. Hij is namelijk nog geen 2 jaar als ik het zo zie.
Contact opnemen en niet zelf prutsen.
Ja wellicht moet ik dat maar doen. Even een service request indienen bij Azerty. Geen idee hoe dat verder werkt. Bij pogingen die ik doe bij mijn computer zou ik inderdaad dingen kapot kunnen maken en omdat ik hem door hen heb laten assembleren heb ik volgens mij sowieso 2 jaar garantie op een werkend systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Reset het BIOS van het moederbord.

Gaat er een LED aan op het moederbord als de voeding aan staat?

Zitten de voedingkabels nog goed in het moederbord?

Frontpanel connectors nog goed op de headers?

750w is veel voor een systeem zonder aparte videokaart. Heb je die echt niet?

[ Voor 9% gewijzigd door Uszka op 23-03-2022 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:56
In Nederland heeft de garantie te maken met wat je mag verwachten van een apparaat en dat hangt vaak aan de prijs zelf. Maar minimaal 2 jaar mag je sowieso verwachten en veel voedingen (als dat het is) hebben zelfs langer garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Nu online
Uszka schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 18:49:
Reset het BIOS van het moederbord.

Gaat er een LED aan op het moederbord als de voeding aan staat?

Zitten de voedingkabels nog goed in het moederbord?

Frontpanel connectors nog goed op de headers?

750w is veel voor een systeem zonder aparte videokaart. Heb je die echt niet?
Hmm ja dat kan geen kwaad, nog eens checken of alle kabels goed verbonden zijn. Zal straks eens kijken.
Normaal als ik op de powerknop druk hoor ik geluidjes, krijg ik beeld etc maar nu blijft het doodstil.

Zit ook een videokaart in, die is nog van een oudere build, toegevoegd aan het lijstje

[ Voor 15% gewijzigd door MetalSonic op 23-03-2022 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Nu online
Edit: 1904, nog eens voedings kabel eruit en erin, powerknop en...... hij gaat aan. Start op in Windows alsof er niks gebeurd is, snap hier niks van. Vraagteken alleenmaar groter

Edit: 2010, computer uitgezet, teruggeschoven waar hij altijd staat. Ik denk ik kan hem gewoon aan doen maar nee hij niet meer aan.. :?.. Gaat nu ook niet meer aan....... ik ga maar alvast een mailtje voor Azerty opstellen

Voedings kabels zitten er allemaal goed in, maar er gaat niks aan.

Edit: 20:40, morgen vroeg op en nu ga ik het toch niet meer oplossen. Vervelend dit maarja gelukkig nog binnen de garantie periode. Zal uiteindelijk wel goed komen. Heb net ook maar een mail naar Azerty gestuurd.

[ Voor 65% gewijzigd door MetalSonic op 23-03-2022 20:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
Gekeken of the power connector goed op de header van het moedebord zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E - Jay
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-09 09:30
Om er nog maar een idee in te gooien:

Ik lees dat je computer aan ging op een andere plek, was dat toevallig ook op een ander stekkerblok?

Daarnaast misschien een ander apparaatsnoer (van je voeding naar stekkerblok/wcd) proberen, zelf ooit eens tot in den treuren storing gezocht wat een gaar apparaatsnoer bleek te zijn (onzichtbaar kabelbreukje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Nu online
E - Jay schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 23:33:
Om er nog maar een idee in te gooien:

Ik lees dat je computer aan ging op een andere plek, was dat toevallig ook op een ander stekkerblok?

Daarnaast misschien een ander apparaatsnoer (van je voeding naar stekkerblok/wcd) proberen, zelf ooit eens tot in den treuren storing gezocht wat een gaar apparaatsnoer bleek te zijn (onzichtbaar kabelbreukje)
Hoe heet de kabel die van het stekkerblok tot de voeding loopt? Lijkt mij goed idee om uit te sluiten dat het daaraan ligt.

Gisteren computer kast open gemaakt. Voedingskabel goed aangesloten op moederbord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• E - Jay
MetalSonic schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 06:27:
[...]

Hoe heet de kabel die van het stekkerblok tot de voeding loopt? Lijkt mij goed idee om uit te sluiten dat het daaraan ligt.

Gisteren computer kast open gemaakt. Voedingskabel goed aangesloten op moederbord
Dat heet ook echt Apparaatsnoer, hier zijn verschillende soorten van. C13 is gebruikelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
MetalSonic schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 06:27:

Voeding kabel, maar hoe zit het met de aansluiting van de powerknop op de headers? Heb je een jumpstart geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Nu online
Al contact gehad met Azerty. Was een prettig gesprek. Via een nieuwe apparaat kabel straks kijken of mijn computer weer power krijgt. Mocht het uiteindelijk niet lukken dan krijg ik een nieuwe voeding.

Het is wat gedoe maarja we moeten dingen uitsluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Nu online
Uszka schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 13:12:
[...]

Voeding kabel, maar hoe zit het met de aansluiting van de powerknop op de headers? Heb je een jumpstart geprobeerd?
Zou je deze willen toelichten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E - Jay
MetalSonic schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 16:57:
[...]

Zou je deze willen toelichten?
M'n medetweaker doelt denk ik op de naam van de kabel, met voedingskabel kom je op hetzelfde snoer uit.

Daarnaast is de vraag of de aansluiting van de headers op je moederbord wel goed zitten.
Dus bijvoorbeeld je aan/uit knop, die loopt met een draadje naar 2 pinnen op je moederbord. Je kan dat stekkertje ook los halen en de pinnen op je moederbord contact met elkaar laten maken met bijvoorbeeld een schroevendraaier. Zo kan je uitsluiten of je aan/uit knop defect is.

Heb je zo'n apparaatsnoer niet ergens slingeren of aan een ander apparaat zitten, meestal komen ze zo vaak voor dat je er meer in huis hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Kijk niet alleen naar het netsnoer zelf, maar ook naar waar het in plugt.

Je zegt dat het na verplaatsen van de kast weer werkte, dus het snoer heeft ook bewogen.

Is de stekkerdoos goed, steekt de stekker er goed in, kan deze niet bewegen, geen rare knikken/bobbels in de kabel en zit de kabel goed vast en zonder speling in de voeding.

Gewoon basis storing zoeken, heb ik spanning op het stopcontact, heb ik spanning op de stekkerdoos, staat de schakelaar op de voeding aan, branden er überhaupt lampjes op het moederbord als er spanning is, enzovoort ;)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Nu online
Resistor schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 18:18:
Kijk niet alleen naar het netsnoer zelf, maar ook naar waar het in plugt.

Je zegt dat het na verplaatsen van de kast weer werkte, dus het snoer heeft ook bewogen.

Is de stekkerdoos goed, steekt de stekker er goed in, kan deze niet bewegen, geen rare knikken/bobbels in de kabel en zit de kabel goed vast en zonder speling in de voeding.

Gewoon basis storing zoeken, heb ik spanning op het stopcontact, heb ik spanning op de stekkerdoos, staat de schakelaar op de voeding aan, branden er überhaupt lampjes op het moederbord als er spanning is, enzovoort ;)
Ik heb de stekkerdoos ook gecontroleerd via andere stekker ingangen.

Net de nieuwe kabel getest, hoopte dat het de fix zou zijn. Helaas met de nieuwe apparaatkabel (merk was volgens Azerty ook goed) gaat de pc ook niet aan. Had alles los gekoppeld, alleen de pc met een stopcontact verbonden gebeurt helemaal niks.....

Er gaat niks aan, er brand niks, niks maakt geluid.. Mijn voeding heeft geen lampjes maar die doet niks van wat ik zo zie...

Was gisteren ook geen verbande geur ofzo, dus dat mijn voeding ineens is doorgebrand denk ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
heb je al met een andere voeding getest?

Zou zeker een andere voeding proberen.Heb het wel eens gehad dat pc er mee ophield.

Zonder verbrande geur ect.
Deed niks meer,met een andere erin voeding en de pc starte weer gewoon op.
Zeker waard om te proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Nu online
freaky35 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 18:40:
heb je al met een andere voeding getest?

Zou zeker een andere voeding proberen.Heb het wel eens gehad dat pc er mee ophield.

Zonder verbrande geur ect.
Deed niks meer,met een andere erin voeding en de pc starte weer gewoon op.
Zeker waard om te proberen
Zondag ga ik controleren of de kabels van de verschillende onderdelen nog allemaal goed in de voeding zitten waarbij ik (op verzoek van Azerty) de gpu los koppel.

Als het dan ook niet werkt krijg ik een nieuwe voeding. Wellicht vraag ik dan om een be quiet 7 850 (uiteraard met bijbetaling)ipv mn huidige 750 omdat de huidige high end kaarten al meer willen maar dit wordt een heel ander verhaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
Zou je wat foto's van de binnenkant van het systeem willen posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Nu online
Uszka schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 22:47:
Zou je wat foto's van de binnenkant van het systeem willen posten?
Goed idee! Zal ik morgen doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yoZggc29rPjR9ItaHCjZN-uk2DY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JAg3tJe68pYC08cqNt7oeX3n.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jHGujZSS-BwEh6KvlGqVIfLjsOE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YHh8jbMSYAPAG3ssiCIsf8t1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RQLmLIUKSVrAMHUzRyUPNSyws9Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HjHLV9pN7fpm0QYgAFkeasjD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/unSsRE93JebWDomKpLDfO66QLCo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3FNZMMOjBAcYXGTjeED5guAv.jpg?f=fotoalbum_large
Hierbij wat foto’s! Hopelijk helpen deze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nxy52BquxUis93GCWmxHlJrW0Ac=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gcs08UyVzluI6qEJs1eD5u5N.jpg?f=fotoalbum_large
MB kabel in de voeding zat stevig vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Nu online
Nadat ik had gecontroleerd of de MB kabel er goed in zat heb ik de losse ssd's weer vast geklikt. Voeding teruggeduwd en bij wijze van proef maar weer eens op de powerknop gedrukt. Computer ging aan......

Computer via de powerknop uitgezet en daarna nog eens gekeken of hij weer aan ging. Euhm ja, alles actief, fans draaien.....

Edit: net even met Azerty klantenservice gesproken, alleen maar complimenten voor hun ondersteuning.

Ik heb afgesproken dat ik mijn computer weer even op alles aansluit (beeldscherm, audio speakers etc) als het terug komt kan ik in principe een afspraak maken dat ze mijn computer komen ophalen. Hopelijk is dat niet nodig maar ik ben op alles voorbereid.

Edit: 14;45, computer net aangesloten op de hele mik mak, ging gewoon aan en hij doet zijn ding. Zal uiteraard meerdere weken goed moeten kunnen functioneren voor ik geloof dat het weer klopt.

Irritant dat niet duidelijk is wat nou de oorzaak was. Ik kijk het voorlopig maar even aan..

[ Voor 52% gewijzigd door MetalSonic op 25-03-2022 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Nu online
Een paar dagen deed hij het. Nu helaas toch weer terug gekomen. Frustrerend dit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w7VvagOWj0KfTqz7qE8-fBNgkNU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dUjYCvhJTLacHnsHDKChaOMm.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AK0kpITd8cjM2uymemrEaaoSe2w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PqXwOocrGKkaxa0dJ87GjS3v.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gvl2pUBiRNTeJ9636Ffniwqie0s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NOsBPGZ9vus8ln1UESMvauGI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OkliRgh1N-nV8cTRpc18OAsm6rY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pozg7QmgguON18QaYXnjtG2q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/--zu2Hb86IMT3BrqPHnf_Upt_ic=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dQzWFnncMfD5ZWp4GykOTZL5.jpg?f=fotoalbum_large

edit: 11:30 (toen gedaan)
Alles weer vast geklikt, wat een klote werk. Vooral omdat de video kaart voedingskabel mij dwingt om een aantal verbindingen te maken in een priegellige ruimte. Maarja alles vast geklikt computer gaat gewoon weer aan..

Ben benieuwd hoeveel dagen hij nu normaal functioneert. Uiteraard Azerty al een update gestuurd, als het terug komt verwacht ik een nieuwe voeding en als het probleem er daarna nog is dan mag de kast worden opgehaald. Ik zit er niet op te wachten om nu elke paar dagen alles los te koppelen, voeding beetje te wiebellen en weer alles aansluiten. :(

EDIT: 01 april 20;41

Vandaag weer contact gehad met Azerty in de middag, OC base benchmark gedaan. Alles getest. cpu, gpu, vram, ram, en een uur maximaal vermogen.. Het was lekker warm in de buurt van de computer zullen we maar zeggen. Geen fouten.

Of ik hier blij mee moet zijn, ik weet het niet. Nu dus nog steeds onduidelijk waarom de fout ontstond. Gevoelsmatig kan het dus weer terug komen. Uiteraard fijn dat de verschillende (nog nieuwe) hardware geen fouten registraties geeft. Die kan ik natuurlijk afkloppen.

Mocht de pc binnenkort weer uitvallen dan plan ik een afspraak in om hem op te halen en dan mag Azerty er naar kijken, hopelijk vinden ze het wat. Het is dan geen maakkeljke casus :)

Edit: 04 april, wellicht roep ik het over mijzelf af maar dat zal dan maar. Pc doet het nog steeds sinds vorige edit. Heel licht optimisme komt er nu aan.

[ Voor 27% gewijzigd door MetalSonic op 04-04-2022 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Nu online
Zucht… paar dagen deed hij het. En net weer niet aan. Ik wist dat het terug kon komen. Helaas. Ik ga straks bellen voor een afspraak om hem op te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/31NC4XQjQOwPBGYfQhBfaLh1S8s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kZzlnslJOtYTRKCZKak9UTx4.jpg?f=user_large

Wat voor functie heeft dit? Werkt de aan/uit knop wel van de kast? Kun je eventueel testen door in de manual op te zoeken welke pinnen van de header voor de power-on zijn. Deze 2 headers vervolgens met een schroevendraaier o.i.d. kortsluiten.

[ Voor 27% gewijzigd door souljah1h op 06-04-2022 07:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
souljah1h schreef op woensdag 6 april 2022 @ 07:12:
[Afbeelding]

Wat voor functie heeft dit? Werkt de aan/uit knop wel van de kast? Kun je eventueel testen door in de manual op te zoeken welke pinnen van de header voor de power-on zijn. Deze 2 headers vervolgens met een schroevendraaier o.i.d. kortsluiten.
Dat is een fanheader. Powerheader zit onderaan het bord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Nu online
Is inderdaad voor de "fans" bij aanschaf waren de fans aangesloten op een soort fan panel aan de achterkant van het moederbord. Dat kan ik niet aanraden. Je kan dan niet makkelijk een fan profiel maken voor de aansturing van de cpu en case fans. Een andere Tweaker heeft ze voor mij op het moederbord aangesloten en daardoor is de pc heerlijk stil in idle en wordt hij goed gekoeld als ik games speel. Hierbij wordt het volledig via de bios ingesteld / aangestuurd

Ik heb al best wat eigen (game) pc's gehad maar dit power probleem nog nooit meegemaakt. Ik zal blij zijn als dit is opgelost. Ik zie al gebeuren dat hij bij Azerty binnenkomt, ze wellicht de kabels opnieuw erin doen en dan zeggen "ja hij werkt"...... Ja een paar dagen |:(. Heb ze hier per mail ook nog eens op gewezen. Heel vreemd dit.

Onsite, dat er iemand hier komt kijken is helaas niet mogelijk

[ Voor 37% gewijzigd door MetalSonic op 06-04-2022 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Nu online
Tijd voor een update:
- woensdag 06 april afgesproken met Wo (houd t om privacy bescherming bij eerste twee letters) dat mijn computer wordt opgehaald, dat daarvoor een doos en retour label worden verstuurd
- donderdag krijg ik te horen dat het elk moment wordt verstuurd
- vrijdag krijg ik te horen dat het zaterdag wordt verstuurd, dat ik ook snel een t&t krijg, alles stond klaar, geen zorgen van To.......
- zaterdag.. niks ontvangen
- vanochtend: krijg ik heel droog een email dat ze mijn adres niet hebben...... Heb nogmaails adres gemaild en aangegeven dat ik deze dienstverlening niet klantvriendelijk vond. Kom op zeg

Behoorlijk frustrerend dit

Dinsdag
======================
vandaag ging het gelukkig een stuk beter, doos + bescherm materiaal netjes ontvangen, computer ingepakt, nog een breekbaar a4tje erop gedaan en afspraak gemaakt dat hij wordt opgehaald. Binnenkort hoor ik wanneer dat is. En dan begint het spannendste traject, kan het probleem worden opgelost...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HIJ_iT-ie3wt53InjA6M6uJ-pZA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hujby2EYoT8Fq1NTqMRHjSD2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WtTKNrkPXBQHrV_gs70jkUB4nAg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z56b6ff9tuR1i4hSUhBxVudv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JgMAidiy9tXEf0s1e7YGzo393tk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PfZQA5C1b4hyOe48V6itmovr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7L52uH4OanpqYAq4IVW5-Xd5rjU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wrsDBPEZVNNRFwFhdFcduNR9.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: 13 april 1450
Komt er alleen een medewerker post nl, heb m maar geholpen om pakket naar busje te brengen. Lekker voorbereid hoor. Extra fitnes en ik kan zien dat hij niet onderweg van de trap valt ofzo.

bewijsje gekregen, er is een code ingescand, en ik heb nog ff Azerty gebeld dat het hun kant op gaat.

Nu maar hopen dat ze dit probleem kunnen detecteren en oplossen.. Fingers crossed

[ Voor 65% gewijzigd door MetalSonic op 13-04-2022 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Nu online
Update:
Net gebeld door Azerty, daar paar tests gedaan en het werkt. Tja dat is het probleem het werkt even, het lijkt goed en een paar dagen gaat de computer ineens niet meer aan. Dit ook teruggekoppeld.

En dan moet je de voeding wat wiebelen, wat kabeltjes los en weer vast en dan doet hij het weer een paar dagen. Maar dan is het systeem voor mij nog steeds zeer onbetrouwbaar. Er wordt naar gekeken, ik ben benieuwd.

Edit update vrijdag 22 april 2022

Gebeld met Azerty met vraag om status update, medewerker wist het niet meteen maar belde al binnen 10 minuten terug. Netjes op het gebied van communicatie dus.

Inhoudelijk: ze zijn de computer nog aan het stres testen. Probleem nog niet kunnen reproduceren. Het idee dat mijn oude gpu zoveel stres testing krijgt vind ik niet echt fijn maar het zal wel moeten. Ik heb uitgelegd dat ik een betrouwbaar systeem verwacht en zoals hij nu is ik niet een gpu upgrade wil uitvoeren. Eerst moet de basis betrouwbaar zijn. Hier was de medewerker het uiteraard mee eens.

Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren. Voor mijzelf zie ik een aantal scenario's

1) ze komen niet achter de fout, het gebeurd niet in Raalte dat de computer ineens niet meer aan gaat en ze sturen hem zo terug. Dan is het probleem dus niet opgelost en zit ik nog met onzekerheid en de verwachting dat het terug komt. Een aantal dagen 4-6 prima gebruik en dan ineens dat hij niet meer aan gaat. Als dit gebeurt kunnen ze hem weer ophalen..

2) Preventief vervangen ze de voeding voor een vergelijkbaar exemplaar en dan sturen ze hem terug. Gevoelsmatig voelt dit voor mij als de beste oplossing op dit moment. Op deze manier kan je echt uitsluiten of het aan de voeding ligt of niet. Als het niet aan de voeding ligt wellicht het moederbord ofzo (alhoewel ik dat niet denk omdat er uit de stres testing niks komt dat daarop wijst).

Voorlopig mag ik weer afwachten en zal ik mijn videogames moeten spelen op een werklaptop :-(

[ Voor 64% gewijzigd door MetalSonic op 22-04-2022 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Nu online
Even een kick, loop helaas elke dag wel even te piekeren over deze pc. Bij deze dan ook een vraag aan Tweakers waarbij sommige al tientallen computers en computerproblemen hebben gehad, wat zouden jullie doen als jullie in mijn schoenen stonden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plakjekaas
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-07-2024
Het mooie van het compjoeteren. Haren die je uit je kop trekt bij problemen. Maar hoe trots je ook bent als je het probleem opgelost hebt. Heb ook regelmatig rare problemem gehad. Dan bleek t weer een bios instelling te zijn. Dan weer een driver die opnieuw geinstalleerd moest worden.

Kortom ik ben nu kaal....

Als je denkt dat t de voeding is... lekker een nieuwe kopen. Dan kost t maar ff 100 euro.
Als dat t niet is, verkoop je m gewoon weer.

In het ergste geval is er misschien iets mis met moederbord. Heb ik zelf ook gehad. Nieuwe erin en alles werkte weer goed.

Succes met proberen van dingen en zeker niet gaan piekeren. Je hebt ieder geval je werklaptop om nog dingen te kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Nu online
Plakjekaas schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 16:29:
Het mooie van het compjoeteren. Haren die je uit je kop trekt bij problemen. Maar hoe trots je ook bent als je het probleem opgelost hebt. Heb ook regelmatig rare problemem gehad. Dan bleek t weer een bios instelling te zijn. Dan weer een driver die opnieuw geinstalleerd moest worden.

Kortom ik ben nu kaal....

Als je denkt dat t de voeding is... lekker een nieuwe kopen. Dan kost t maar ff 100 euro.
Als dat t niet is, verkoop je m gewoon weer.

In het ergste geval is er misschien iets mis met moederbord. Heb ik zelf ook gehad. Nieuwe erin en alles werkte weer goed.

Succes met proberen van dingen en zeker niet gaan piekeren. Je hebt ieder geval je werklaptop om nog dingen te kunnen doen.
Bedankt voor deze uitgebreide reactie. Heb er net nog over nagedacht tijdens een rondje lopen. Het voelt voor mij niet goed als ik een nieuwe voeding moet kopen omdat de huidige mogelijke defect is. Dan geef ik 100+ uit en dan moet ik het maar zien. Ik heb juist gekozen voor laten assembleren omdat ik geen zin had in gezeur, daar heb ik een meerprijs voor betaald. Ook voor een stuk garantie......

Als ik hem met een paar dagen zou terug krijgen met het bericht "ja bij ons deed hij het, sterkte" dan zou ik dat zeer klantonvriendelijk vinden. Als zware benchmark aangeven dat cpu/ ram/ opslag/ etc allemaal goed zijn dan kan het toch alleen de voeding zijn als de computer af en toe niet aan gaat?

Komende week eens kijken wat de actie is van Azerty. In hun verdediging snap ik dat het geen leuk dossier is. Dit onderzoeken kost hen geld en zij willen tevreden klanten maar ze kunnen ook niet zomaar onderdelen vervangen die wellicht goed functioneren. Begrijp ik heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plakjekaas
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-07-2024
MetalSonic schreef op zondag 24 april 2022 @ 20:48:
[...]

Bedankt voor deze uitgebreide reactie. Heb er net nog over nagedacht tijdens een rondje lopen. Het voelt voor mij niet goed als ik een nieuwe voeding moet kopen omdat de huidige mogelijke defect is. Dan geef ik 100+ uit en dan moet ik het maar zien. Ik heb juist gekozen voor laten assembleren omdat ik geen zin had in gezeur, daar heb ik een meerprijs voor betaald. Ook voor een stuk garantie......

Als ik hem met een paar dagen zou terug krijgen met het bericht "ja bij ons deed hij het, sterkte" dan zou ik dat zeer klantonvriendelijk vinden. Als zware benchmark aangeven dat cpu/ ram/ opslag/ etc allemaal goed zijn dan kan het toch alleen de voeding zijn als de computer af en toe niet aan gaat?

Komende week eens kijken wat de actie is van Azerty. In hun verdediging snap ik dat het geen leuk dossier is. Dit onderzoeken kost hen geld en zij willen tevreden klanten maar ze kunnen ook niet zomaar onderdelen vervangen die wellicht goed functioneren. Begrijp ik heel goed.
Ah ik dacht dat je de pc alweer terug heb gekregen. Praat er met Azerty ff over. Misschien dat je een voeding kan lenen om te proberen of dat t probleem oplost.

Sommige rare problemen zijn vaak voor winkels ook lastig te ontdekken. Ze doen vaak wat standaard tests. Stressen, memtest....
Ze moeten de pc eigenlijk dagelijks gebruiken om het probleem mogelijk te reproduceren.

Dat kost tijd en geld. Maar vaak is het toch dat ze het niet kunnen vinden en de pc "werkend" terug geven.

Goede afspraken met de winkel maken is daarom ook belangrijk. Of de pc nu gooedkoop is niet.

En anders wordt t toch zelf sleutelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Nu online
Plakjekaas schreef op maandag 25 april 2022 @ 09:58:
[...]

Ah ik dacht dat je de pc alweer terug heb gekregen. Praat er met Azerty ff over. Misschien dat je een voeding kan lenen om te proberen of dat t probleem oplost.

Sommige rare problemen zijn vaak voor winkels ook lastig te ontdekken. Ze doen vaak wat standaard tests. Stressen, memtest....
Ze moeten de pc eigenlijk dagelijks gebruiken om het probleem mogelijk te reproduceren.

Dat kost tijd en geld. Maar vaak is het toch dat ze het niet kunnen vinden en de pc "werkend" terug geven.

Goede afspraken met de winkel maken is daarom ook belangrijk. Of de pc nu gooedkoop is niet.

En anders wordt t toch zelf sleutelen.
Ik heb hem nog niet terug. Ze proberen het nog steeds te herproduceren. Ik denk zelf dat als het eenmaal voor hun zichtbaar is dat de computer ineens niet meer aan gaat ze er nog steeds niks mee kunnen. Hij gaat gewoon ineens niet aan, het is niet zo dat je eerst geluidjes hoort of foutmeldingen ziet op een scherm.

Ik denk dat als ze niks kunnen achterhalen ik ze vraag of ze de voeding willen vervangen voor een 850W versie. https://azerty.nl/product...&utm_medium=cpc&utm_term=

Eventuele verschil/ afschrijving wil ik bij betalen. Dit geeft mij ook meer ruimte voor een high end gpu (3080 of beter).

En dan ben ik benieuwd of dat het oplost.

Maarja in eerste instantie wacht ik even af, ik ben benieuwd wat zij zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Nu online
Weer een update!
Vanochtend zag ik een email van Azerty waarin stond dat testen voorbij is en een vervangend onderdeel is aangevraagd. Gebeld voor toelichting en als preventieve maatregel wordt na 2 weken testen de voeding voor een dezelfde voeding vervangen. Top ondersteuning, ook nog een bios update check en ze testen de pc met de nieuwe voeding.

Werd telefonisch uitgebreid toegelicht. Niks meer dan lof hiervoor. Ook met de gerusstelling dat we dan maar kijken of het hiermee is opgelost. Mocht het uiteindelijk toch iets anders zijn (bijvoorbeeld mobo) dan zitten we nog in de garantie periode dus dat zou ook goed komen.

Hopelijk kan ik binnenkort weer zorgeloos gebruik maken van mijn pc. En dan wordt het tijd om mijn MSI 980 te vervangen voor een MSI 3080 maar dat is een heel ander verhaal 8)

[ Voor 12% gewijzigd door MetalSonic op 29-04-2022 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Nu online
Eindelijk weer reactie na meerdere dagen radio stilte . Schrik ervan, blijkbaar mag ik nu 85 euro aftikken. Werkplaatskosten vallen weer niet onder de productie garantie.....
Voor de uitgevoerde werkzaamheden zijn wij genoodzaakt werkplaatstariefkosten in rekening te brengen, de kosten bedragen €85,-

De kosten worden in rekening gebracht i.v.m. de afgenomen assemblage garantie is verlopen.

De werkplaatstariefkosten zijn incl. eventuele verzendkosten.
Edit : heb het gecontroleerd had assemblage 1 jaar, á 89 euro ipv de 3 jaar. zucht zal wel kloppen dus

Ik heb de openstaande factuur maar betaald. Heb geen tijd/ energie om er een klachtproces van te maken en het alternatief was zelf een nieuwe voeding bestellen en erin doen, dan was ik duurder uit. Ze vergoeden in elk geval de voeding + transportkosten, dat is iets..

[ Voor 30% gewijzigd door MetalSonic op 05-05-2022 13:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Nu online
Weer een update, ik geloof dat dit topic wordt gelezen. En verder houd ik het op deze manier voor mijzelf bij.

Computer zojuist uit de doos gehaald. Azerty heeft 'm goed verpakt qua beschermingsmateriaal.

Computer aangesloten en hij ging vlot aan. Hopelijk is het probleem opgelost het met vervangen van de voeding. Hopelijk geen wordt vervolgd. Uiteraad zal er veel spanning zijn als er 5-6 dagen verstreken zijn want dat was bij de vorige voeding ongeveer de periode waarna de computer ineens niet meer aan wilde.

Even een update via een edit:
1) pc gaat nog steeds aan, fijn maar nog geen overwinning want de vorige keren ging hij steeds 5-6 dagen aan. Als de pc aan gaat tot en met volgende week zondag zal ik pas een beetje optimistisch worden.

2) Gisteren een update gedownload, moest hem opnieuw opstarten. Ineens geen beeld? Nouja was al laat dus maar uit gedaan.

3) Half uur geleden terwijl het verder rustig was viel het mij op dat mijn pc toch best wat geluid maakte, dat was ik niet meer gewend van mijn pc (in idle).. Ik probeer in de bios te komen en het lukt niet. Nou duidelijk dus, ze hebben de battery gereset en de pc draait nu op fabriekssettings. Dat is een redelijk agressief fan profiel. Ook betekent dit dat de pc opstart in UEFI ipv CMOS.

Dat Azerty deze instellingen niet hersteld heeft verwijt ik ze uiteraard niet. Dit is persoonlijke smaak en het had ze alleen maar duurder gemaakt. :)

Volgend weekend maar eens aanpassen gebruik makende van een ander topic van mij waar ik mooie input van Tweakers heb gekregen.
LG27GL850 geeft geen BIOS weergave

[ Voor 52% gewijzigd door MetalSonic op 15-05-2022 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Nu online
Korte update:
- pc doet het nu alweer 1.5 week, zelf getest bij normaal gebruik (lees hele dag aan en af en toe gebruik ik applicaties, van youtube tot een sessie Sea of thieves). Pc gaat goed aan.

Wat was de oorzaak?:
- tja zeker weten doen we dat niet, ik denk toch de voeding. Zeker weten doen we het niet want het kan ook dat de terugplaats van de batterij de truuk was. Maarja klinkt niet logisch. Hoe kan een reset van de batterij ervoor zorgen dat een pc wel ineens weer aan blijft gaan voor 1 week+. Achja hier kan je dnek ik oneindig over speculeren. Azerty heeft van alle getest en bekeken en hebben het niet gevonden. Als het maar weg blijft.

Ik begin in elk geval optimistisch te raken. Binnenkort maar eens kijken voor 3080 om mijn 980 te vervangen. Verder morgen eens de bios in duiken om de CMOS aan te passen en het fanprofiel van de case. :)

Edit: pc gaat nog steeds aan, zelfs met een nieuwe GPU O+

[ Voor 30% gewijzigd door MetalSonic op 27-05-2022 08:55 ]

Pagina: 1