LG27GL850 geeft geen BIOS weergave

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:04
Mijn vraag

Mijn LG27GL850 gaming monitor geeft geen visuele weergave van de BIOS van mijn computer, hoe kan ik de bios zien?
...

Mijn setup

1 Processors Intel Core i7-10700K Boxed
1 Moederborden MSI MPG Z490 Gaming Plus
1 Behuizingen Fractal Design Define R6 USB-C Zwart
1 Netwerkadapters Gigabyte GC-WBAX200 € 39,- € 39,-
1 Besturingssystemen Microsoft Windows 10 Home NL 64bit
1 Processorkoeling Scythe Mugen 5 PCGH Edition
1 Geheugen intern Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16
1 Voedingen be quiet! Straight Power 11 750W €
1 Solid state drives Samsung 970 EVO 1TB
1 Videokaart MSI GTX 980

...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
1) Via verschillende kanalen geprobeerd om de bios te zien. Zowel via Display kabel (DP naar DP) en HDMI (HDMI naar HDMI) via beide kanalen is er geen biosweergave wanneer LG monitor op bovenstaande setup is aangesloten. (In Windows gelukkig wel via beide kabels normaal beeld)
2) om uit te sluiten dat het iets aan de computer is heb ik de computer ook verbonden met een oudere monitor (Syncmaster 24, 60 hz tn scherm) daar heb ik wel gewoon een bios weergave
3) ik heb in mijn LG monitor in Windows de resolutie aangepast naar 1080 ipv 1440P en nogmaals geprobeerd in de bios t ekomen, helaas lukt het dan ook niet.
4) Op meerdere manieren naar de bios gegaan (opstarten en DEL DEL DEL, en shift ingedrukt icm herstart opdracht dus shift ingedrukt houden en aangeven naar de bios te willen gaan bij trouble shooting. In beide geen zichtbaar BIOS beeld. Ik kom wel in de bios maar 't scherm blijft zwart.

5) ook al gebeld met de LG klantenservice maar die hebben op zijn vroegst begin volgende week een antwoord. Nouja moeten nog maar zien of dat wat is en dat is wel ver weg ik wil 't eerder fixen.

Opvallend iets:
LG scherm lijkt pas actief te worden op het moment dat Windows naar voren komt. Als ik namelijk kies voor herstarten krijg ik de melding "geen activiteit scherm sluit zich af"en nog geen seconde later heb ik 't toegangscherm van Windows 10 en dus beeld.

Voelt voor mij niet goed aan dat als ik in de bios wil gaan ik een oud scherm uit 't stof moet halen om vervolgens wat te kunnen aanpassen, zou toch allemaal via mijn LG moeten gaan ;(

[ Voor 4% gewijzigd door MetalSonic op 13-08-2020 18:42 ]

Beste antwoord (via MetalSonic op 17-08-2020 21:25)

• V-rg
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03-06 00:51
Ik had exact hetzelfde issue, CSM aanzetten was inderdaad de oplossing.

Ik heb zelf ook de 27GL850 in combinatie met de GTX980. Ik had een 2e monitor op HDMI waardoor ik in de BIOS kon komen. Ik moest wel de DP kabel uit mn videokaart halen zodat er geen verbinding was met de 27GL850.

Alle reacties

• Luc77z
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Met je oude monitor in de bios controleren of 'fast boot' uit staat.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:05
Waarschijnlijk kan je monitor de resolutie van de bios niet weergeven. Geeft deze echt aan no signal of iets van out of sync of resolution not supported ofzo?

Ik neem aan dat je de oude monitor op dezelfde poort op je pc aansluit als de lg.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• MetalSonic
DutchKel schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 18:14:
Waarschijnlijk kan je monitor de resolutie van de bios niet weergeven. Geeft deze echt aan no signal of iets van out of sync of resolution not supported ofzo?

Ik neem aan dat je de oude monitor op dezelfde poort op je pc aansluit als de lg.
Oude monitor verbind ik met de monitor via dvi kabel.

Ik krijg eerst melding “ no signal op mijn LG” en daarna gaat de LG uit. alsof er niks op m is aangesloten of alsof de computer uit is.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:05
MetalSonic schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 18:31:
[...]

Oude monitor verbind ik met de monitor via dvi kabel.

Ik krijg eerst melding “ no signal op mijn LG” en daarna gaat de LG uit. alsof er niks op m is aangesloten of alsof de computer uit is.
Dan zit er vanuit de bios geen signaal op de hdmi en display port poorten, alleen op DVI. Je kunt een verloopstekker halen van DVI naar hdmi, dan werkt het wellicht wel.

Maar het is wel vreemd, volgens de specificaties heeft jou moederbord helemaal geen DVI aansluiting. Dus waar sluit je die dan op aan?

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• MetalSonic
DutchKel schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 18:36:
[...]

Dan zit er vanuit de bios geen signaal op de hdmi en display port poorten, alleen op DVI. Je kunt een verloopstekker halen van DVI naar hdmi, dan werkt het wellicht wel.

Maar het is wel vreemd, volgens de specificaties heeft jou moederbord helemaal geen DVI aansluiting. Dus waar sluit je die dan op aan?
Op mijn MSI GTX 980 videokaart ;)

edit togevoegd in de OP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
HDMI kabel tussen monitor en direct op moederbord ipv videokaart lost 't ook niet op. Mijn beeldscherm geeft netjes aan dat er een nieuwe kabel is en die vraagt mij of ik wil switchen van DP naar HDMI maar bios is niet te zien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Iemand ideen? Wat ik nog kan proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjekneck
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-06 08:02
MetalSonic schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 09:41:
Iemand ideen? Wat ik nog kan proberen?
Werkt je oude monitor wel via DVI of niet?

Indien dit wel werkt via DVI kan het probleem ook nog je videokaart zijn icm je moederbord. Ik weet uit eigen ervaring dat ik ook problemen had met bios weergave toen ik van DVI naar displayport ging op een GTX970. Dit werkte wel via HDMI en op een oude monitor via DVI, maar displayport gaf issues in de boot net als bij jou het geval is. Volgens mij gaat er in de praktijk iets fout met het bepalen van de output naar de monitor in boot waardoor je geen signaal hebt via DP.

Oplossing had ik toen gevonden door in het bios CSM op disabled te zetten, daarna keurig beeld in de post en bios.
With cms enabled(same as legacy mode or video rom to legacy first) the first screen is DVI.

With cms disabled (same as uefi mode or video rom to uefi first) the first screen is Display port number 1.
Even met je oude monitor deze setting aanpassen en je moet verder kunnen.

Verder even rekening mee houden dat het ook een issue kan zijn op de DP kabel zelf. Ik heb ook ondervonden dat je kabels kunt kopen die niet voldoen aan de DP spec (pin 20 aangesloten op de kabel). Zie: http://monitorinsider.com...dp_pin20_controversy.html
Dit kan allerlei problemen geven. Verkeerde kabels komen soms ook doodleuk mee in de doos van de monitor die je koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
@sjekneck
Allereerst bedankt voor je uitgebreide reactie. Top dat je mij twee concrete tips geeft!

1) ik zal eerst proberen via uitzetten cms
2) en anders dus een andere dp kabel kopen , heb je een type/ merk dp kabel die je kan aanraden?

Oude monitor werkt in de bios dus wel prima via dvi! Helaas geen dvi aansluiting op mijn LG gaming monitor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjekneck
Ik zou eerst even optie 1 checken, dat scheelt je vast geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
sjekneck schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 11:39:
Ik zou eerst even optie 1 checken, dat scheelt je vast geld.
Hmm over CSM lees ik dit
"The Compatibility Support Module (CSM) is a component of the UEFI firmware that provides legacy BIOS compatibility by emulating a BIOS environment, allowing legacy operating systems and some option ROMs that do not support UEFI to still be used.

CSM also provides required legacy System Management Mode (SMM) functionality, called CompatibilitySmm, as an addition to features provided by the UEFI SMM. This is optional, and highly chipset and platform specific. An example of such a legacy SMM functionality is providing USB legacy support for keyboard and mouse, by emulating their classic PS/2 counterparts
."

https://forums.tomshardwa...nable-or-disable.3415336/

Dan is er dus het risico dat mijn toetsenbord en muis straks niet meer werken? hoe regel jij dat?

[ Voor 3% gewijzigd door MetalSonic op 17-08-2020 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-06 11:17
Aansluiten via een displayport kabel zou gewoon BIOS beeld moeten geven.
Dit heeft niks met een Windows instelling te maken. Druk je wel op tijd genoeg op del/f12/f11 of welke key het dan ook is? Je kan in de menu instellingen nog kijken van de LG (input en settings).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
wvkreg schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 13:11:
Aansluiten via een displayport kabel zou gewoon BIOS beeld moeten geven.
Dit heeft niks met een Windows instelling te maken. Druk je wel op tijd genoeg op del/f12/f11 of welke key het dan ook is? Je kan in de menu instellingen nog kijken van de LG (input en settings).
Jazeker, anders zou 't mij ook niet lukken op mijn oude monitor.

Ik heb zelfs 2 methodes gebruikt. De methode van opnieuw opstarten en achterelkaar op DEL rammen maar ook de andere. Voor herstarten shift ingedrukt houden en via trouble shooting kiezen dat je opstart in de bios)

Beiden methodes brengt mijn computer wel in het bios scherm alleen zie ik 'm niet op mijn LG, dan moet ik dus de LG los koppelen en mijn Syncmaster 24" Tn schermpje aansluiten ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Heb je je videokaart er ook uitgehaald? Dat je zeker weet dat deze de igpu pakt?

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Lukt het misschien als je de pauze knop op je toetsenbord indrukt tijdens het POST scherm? Je pauzeert dan letterlijk de POST procedure. Misschien krijg je dan wel beeld?

Bij indrukken van de enter toets gaat je systeem vanzelf verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
@pjot1 Wat leuk om jou eens hier te zien in plaats van het Mario Kart topic ;-)..

Ik heb dat niet geprobeerd.. Ik ga dat ook niet proberen. Als ik elke keer dat ik in de bios wil mijn videokaart eruit moet halen dan is dat veel meer werk dan een ander beeldscherm aansluiten. (Lees: dan kan ik mijn kast dicht houden en hoef ik slechts één kabel los te klikken en een ander toe te voegen.

@bierschuit wanneer moet ik het dan indrukken? denk je dat als ik in de BIOS zit (terwijl mijn LG scherm is aangesloten) de bios dus zichtbaar wordt voor mijn LG door middel van het indrukken van de Pause/ break knop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
offtopic:
Ja, ik zag later dat jij het was. Tweakers.net is ook een hobby van me! ;)

Misschien een stomme vraag, maar als je alles 1x goed hebt ingesteld, hoef je toch niet meer het bios in?

Maar zoals hierboven ook al vermeld is, de kabel kan ook de boosdoener zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
pjot1 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 13:55:
offtopic:
Ja, ik zag later dat jij het was. Tweakers.net is ook een hobby van me! ;)

Misschien een stomme vraag, maar als je alles 1x goed hebt ingesteld, hoef je toch niet meer het bios in?

Maar zoals hierboven ook al vermeld is, de kabel kan ook de boosdoener zijn...
Klopt in principe hoef ik ook niet elke dag de bios in maar het is vooral dat het nu als een handicap aanvoelt dat ik er niet bij kom via mijn LG monitor. op basis van een eerdere reactie is het wellicht opgelost met de nieuwe videokaart straks.

MSI GTX 980 is een oudje natuurlijk :) over 2 maanden komt daar een MSI GTX 3070 of 3080 :9~

Ik heb twijfels over de kabel omdat zowel via de DP kabel als via 2 vershillende hdmi kabels ik geen bios weergave heb op mijn LG scherm... Terwijl die beide kabels mij wel meteen beeld laten zien in Windows zelf (dus beide kabels zijn niet defect).

NB: wat ik doe in de bios is niet in één keer opgelost ik ben wat aan het stoeien met de fan curve via PWM. (LEES: ik wil de cpu en kast fans zo hebben dat ze goed koelen in games maar niet teveel geluid maken als aan het chillen ben in Windows en wat muziek luister).. Dat is dus een kwestie van "Fan curve maken" testen, weer fan curve aanpassen. Testen. En datgaat nu dus gepaard met " computer uit, dp kabel eruit, dvi kabel erin, oud beeldscherm aansluiten etc)

[ Voor 34% gewijzigd door MetalSonic op 17-08-2020 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
MetalSonic schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 14:11:
[...]

Klopt in principe hoef ik ook niet elke dag de bios in maar het is vooral dat het nu als een handicap aanvoelt dat ik er niet bij kom via mijn LG monitor. op basis van een eerdere reactie is het wellicht opgelost met de nieuwe videokaart straks.

MSI GTX 980 is een oudje natuurlijk :) over 2 maanden komt daar een MSI GTX 3070 of 3080 :9~

Ik heb twijfels over de kabel omdat zowel via de DP kabel als via 2 vershillende hdmi kabels ik geen bios weergave heb op mijn LG scherm... Terwijl die beide kabels mij wel meteen beeld laten zien in Windows zelf (dus beide kabels zijn niet defect).

NB: wat ik doe in de bios is niet in één keer opgelost ik ben wat aan het stoeien met de fan curve via PWM. (LEES: ik wil de cpu en kast fans zo hebben dat ze goed koelen in games maar niet teveel geluid maken als aan het chillen ben in Windows en wat muziek luister).. Dat is dus een kwestie van "Fan curve maken" testen, weer fan curve aanpassen. Testen. En datgaat nu dus gepaard met " computer uit, dp kabel eruit, dvi kabel erin, oud beeldscherm aansluiten etc)
Aha, je hebt wat om naar uit te kijken! ;)

Kan je je fancurve niet aanpassen in Windows? Met msi afterburner of via een progje van je moederbord? Dat scheelt een hoop gehannes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjekneck
MetalSonic schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 13:06:
[...]

Hmm over CSM lees ik dit
.....
https://forums.tomshardwa...nable-or-disable.3415336/

Dan is er dus het risico dat mijn toetsenbord en muis straks niet meer werken? hoe regel jij dat?
Ik gebruik al heel wat jaren geen ps/2 toetsenbord/muis meer dus ik weet niet of dat een probleem gaat zijn. Gebruik je dan een ps2 toetsenbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
sjekneck schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 14:41:
[...]

Ik gebruik al heel wat jaren geen ps/2 toetsenbord/muis meer dus ik weet niet of dat een probleem gaat zijn. Gebruik je dan een ps2 toetsenbord?
Ik gebruik een G19 keyboard van Logitech en een G nog wat gaming muis van Logitech. Beiden aangesloten via USB. Wil niet hebben dat die het straks niet meer doen natuurlijk. Verder ook mijn Edifier geluidsboksen aangesloten via USB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjekneck
MetalSonic schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 14:58:
[...]

Ik gebruik een G19 keyboard van Logitech en een G nog wat gaming muis van Logitech. Beiden aangesloten via USB. Wil niet hebben dat die het straks niet meer doen natuurlijk. Verder ook mijn Edifier geluidsboksen aangesloten via USB.
CSM disabled legt je usb functionaliteit niet plat. Je kunt dit rustig uitzetten. Bij mij loste dit het probleem direct op bij een Nvidia kaart uit de 9xx serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
@MetalSonic Laat maar zitten.. Ik was er even niet bij met m'n hoofd.. 8)7
(Ik zat the filosoferen dat als je je POST pauzeert dmv de pause knop, je dan de monitor de tijd geeft om beeld te geven en alsnog je de BIOS in kan. Sorry voor het hersenscheetje 7(8)7 )

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• V-rg
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03-06 00:51
Ik had exact hetzelfde issue, CSM aanzetten was inderdaad de oplossing.

Ik heb zelf ook de 27GL850 in combinatie met de GTX980. Ik had een 2e monitor op HDMI waardoor ik in de BIOS kon komen. Ik moest wel de DP kabel uit mn videokaart halen zodat er geen verbinding was met de 27GL850.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MetalSonic
Ik kan maar één "beste antwoord" kiezen maar Sjekneck zat er ook vlakbij. Uiteindelijk moest ik bij boot opties CSM kiezen ipv UEFI (daar stond hij op)..

Bedankt voor jullie hulp. Wat is Tweakers toch een waardevolle community!. Ter vergelijking.. deze vraag heb ik afgelopen vrijdag ook uitgezet bij LG en bij Azerty. Zowel bij de verkoper van mijn monitor als bij de verkoper van mijn nieuwe pc van beide geen uitslag maar hier dus wel. Thanks _O_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VXsO7k57fWlAC4f301W6aGTiTAM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zUFRgX7WteHYtROrDOTHRMyO.jpg?f=fotoalbum_large
BIOS menu op MIJN LG heerlijk, ik hoef dus niet meer mijn oude beeldscherm erbij te pakken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fRSBByEz65LUe04f_xJzxYdazAs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZAqyhy7hTrXOy6h1MCl7C4Ck.jpg?f=fotoalbum_large
Hier moest ik de gouden switch uitvoeren ;)

[ Voor 12% gewijzigd door MetalSonic op 17-08-2020 21:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Battlefield6
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 07-09-2021
Na 2 andere dp kabels getest te hebben op displayport 1 en 2 nog geen bios maar wel doorstarten naar Windows ik werd er gek van dus hdmi kabel aan gesloten en verdomd ik kwam in de bios maar het issue bleef, tot ik dit topic tegen kwam en die csm settings veranderde.

Leve tweakers nu kan ik weer optimaal van mijn 32 inch g7 odyssey gebruikmaken

Dank jullie voor dit topic erg blij mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Battlefield6 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 14:12:
Na 2 andere dp kabels getest te hebben op displayport 1 en 2 nog geen bios maar wel doorstarten naar Windows ik werd er gek van dus hdmi kabel aan gesloten en verdomd ik kwam in de bios maar het issue bleef, tot ik dit topic tegen kwam en die csm settings veranderde.

Leve tweakers nu kan ik weer optimaal van mijn 32 inch g7 odyssey gebruikmaken

Dank jullie voor dit topic erg blij mee
Graag gedaan, en verdere credits natuurlijk naar diegene die in dit topic met de oplossing kwamen. Ik heb zelf ook weer de CSM settings moeten veranderen nadat ik wat gedoe had met mijn computer en hij terug was in de bios settings. Als je weet wat er aan de hand is en hoe het moet dan is het zo gedaan, anders kan het wel een hoofdpijn dossier zijn.
Pagina: 1