Dakisolatie bij dampdichte folie onder dakpannen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jixreme
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online
Hoi, na het plaatsen van een dakkapel zijn we bezig met het opknappen van onze zolder. We willen ook het dak gaan isoleren vanuit de binnenkant. Nu is alleen de vraag of we hiervoor wel of geen dampdichte folie moeten gebruiken.

Het gaat om een schuin dak en onder de dakpannen zit al een plastic folie (zie foto, lijkt op vuilniszak, lijkt mij dampdicht). Maar als dat het geval is, kan ik niet de ' normale' manier de binnenkant isoleren neem ik aan, door glaswol/gerecycled katoen/PIF + dampdichte folie te gebruiken aan de binnenkant omdat ik daarmee het vocht als het ware opsluit. Maar dampdicht buiten + dampopen binnen lijkt mij ook niet de bedoeling. Is het dan een optie helemaal geen folie te gebruiken, dat het verder gewoon kan 'ademen?' Ik las ook iets over klimaatfolie maar ik vind het nogal verwarrend.

Nu durf ik geen uitspraken te doen over het materiaal onder de dakpannen en of we dit wel of niet als dampwerend kunnen bestempelen. Ik was even lang de gamma, ook deze meneer vertelde mij dat dit ' gewoon plastic' is. Maar hij wist niet goed wat te doen mocht dit inderdaad gewoon plastic zijn. Zijn er mensen met ervaring op dit gebied die over de keuze voor het isolatiemateriaal en de folie aan de binnenkant van het dak kunnen adviseren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VbPwGW6BCQBlp0CvqwI437vw5U4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i8DGtSfZaY1xw5o9ESm2ND26.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Ik weet het antwoord op je vraag niet, maar omdat de overheid niet genoeg aan voorlichting doet wil ik je even wijzen op dit topic: Doe-t-zelf isolatie/energiemaatregelen - Energielabel

Zou zonde zijn als je harde werk niet meegenomen kan worden in het energielabel.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:06

H-W

Er zijn natuurlijk al voldoende topics over het isoleren van je zolder te vinden op Tweakers.net maar als ik je foto goed bekijk (beter zou zijn als ik het stukje zelf kon bekijken maar dat wordt het niet) is dit inderdaad een echte folie en die kan je op z'n minst als dampremmende folie beschouwen. Voor de binnenkant van je dak daarom een dampopen isolatie nemen en een klimaatfolie, dan voorkom je altijd dat je vocht opsluit tussen 2 dampremmende lagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reductio
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 21-05 23:52
Staat er misschien iets over het folie in de bouwtekeningen?

[ Voor 9% gewijzigd door reductio op 23-03-2022 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jixreme
  • Nu online
H-W schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 18:56:
Er zijn natuurlijk al voldoende topics over het isoleren van je zolder te vinden op Tweakers.net maar als ik je foto goed bekijk (beter zou zijn als ik het stukje zelf kon bekijken maar dat wordt het niet) is dit inderdaad een echte folie en die kan je op z'n minst als dampremmende folie beschouwen. Voor de binnenkant van je dak daarom een dampopen isolatie nemen en een klimaatfolie, dan voorkom je altijd dat je vocht opsluit tussen 2 dampremmende lagen.
Ja ik had wel het idee hoe ongeveer dit aan te pakken maar twijfelde over het feit dat er goedkoop plastic op het dak ligt. Zal dan even kijken naar dampopen isolatie en klimaatfolie, wel weer jammer dat klimaatfolie een stuk duurder is, maarja is niet anders.
reductio schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 19:00:
Staat er misschien iets over het folie in de bouwtekeningen?
Helaas niet, het huis is bijna een eeuw oud - de dakpannen gelukkig nog niet. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:41

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Het is mogelijk ventifolie uit de jaren '80, dat ventileert weliswaar maar niet optimaal. Lijkt het op het bijgevoegde foto? Ik had dat ook maar gefaseerd heb ik het samen met de panlatten laten vervangen door een moderner dampopen folie. Binnenzijde kun je klimaatfolie gebruiken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b0oPCMHrnJEwKBSwI4S6Q5X8LTM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PphuZSp6Ppbl5lachB9MCJnT.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d4OmSMxdCGtdoWy8cOcLoqarZBw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UfEE27qI2UkcFr9opWU1x1Xm.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jixreme
  • Nu online
Jan Workum schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 22:05:
Het is mogelijk ventifolie uit de jaren '80, dat ventileert weliswaar maar niet optimaal. Lijkt het op het bijgevoegde foto? Ik had dat ook maar gefaseerd heb ik het samen met de panlatten laten vervangen door een moderner dampopen folie. Binnenzijde kun je klimaatfolie gebruiken.
[Afbeelding][Afbeelding]
Aah, dat klinkt logischer dan “gewoon” plastic. We gaan met kale glaswol en klimaatfolie aan de slag. Dank allen!
Pagina: 1