Keuze omvormer en opstelling dunne film panelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-05 11:55
Goed, nog een zonnepaneel projectje dus: Binnenkort krijg ik een overkapping waarvan het glas niet meer te gebruiken is. Gezien nieuw glas/plexiglas een kleine 2k gaat kosten dacht ik, waarom niet eens kijken naar semi- of transparante zonnepanelen.

De prijzen vallen - zover ik kan zien en offertes heb gekregen - wel mee, maar de vermogens vallen tegen. Dit is meer een prestige project dan echte opbrengst. De volgende uitdaging is de omvormer, gezien ik 16 panelen kwijt kan, de vermogens per paneel gering zijn, en het dunne film panelen zijn met een hoge spanning.

Wat zoekwerk hier brengt me bij een Solis mini. Deze heeft een ruime ingangsvoltage (600V en een model wat 1kW doet (gunstigste wP zal tegen de 900wP zijn).

Het lijkt me dan het beste om gebruik te maken van die hoge spanning en 4 panelen in serie te zetten (114voc). Daarna 4 van deze 'strings' in parallel te zetten. Maar of dit de juiste aanpak is weet ik niet. Gezien de plaatsing van de panelen zullen er steeds per 2 schaduw krijgen.

De reden dat ik 4 panelen in serie zou willen zien is om de hoeveelheid parallelle connecties te beperken. Maar als dit niet handig is in verband met de schaduw vorming zou eventueel per 2 ook een optie zijn.

Zit ik in de juiste richting te denken of kan ik dit beter anders aanpakken?

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Beste antwoord (via EJonk op 24-03-2022 13:22)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:52

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@EJonk het gaat over hoeveel strings in parallel, dus met 8 strings parallel van 2 panelen in serie wordt de stroom alleen maar groter :)

De meest eenvoudige oplossing is een omvormer met 2 MPPTs, dan kan je de 16 panelen als volgt verdelen. Reverse current is dan hooguit 0.62A. (wel lastig te vinden in 1 kW, de kleinste is 2.5 kW? Nog wel goedkoper dan 2 omvormers ;) maar heeft max 500V )

(alleen plus, min weggelaten voor versimpeling):
[]-[]-[]-[] \__ +MPPT1
[]-[]-[]-[] /

[]-[]-[]-[] \__ +MPPT2
[]-[]-[]-[] /

Met 1 MPPT wordt het zo:
[]-[]-[]-[]-(2A fuse)-\ 
[]-[]-[]-[]-(2A fuse)--\__+MPPT
[]-[]-[]-[]-(2A fuse)--/ 
[]-[]-[]-[]-(2A fuse)-/

of met diode:
[]-[]-[]-[]-(diode >|)-\ 
[]-[]-[]-[]-(diode >|)--\__ +MPPT
[]-[]-[]-[]-(diode >|)--/ 
[]-[]-[]-[]-(diode >|)-/

De reverse current kan alleen lopen als de omvormer uit staat maar er wel flinke zon en schaduw is. De kans op een zekering vervangen is dus niet groot.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Het is de juiste richting, met wat kanttekeningen:
* Als 1 substring schaduw heeft (kan altijd, denk aan een reigerflats), kan hij gevoed worden door de drie onbeschaduwde substrings. De maximum reverse current staat op de datasheet.
* Sommige thin film heeft positieve of negatieve aarding nodig, en dus een galvanisch gescheiden omvormer (trafo-omvormer).

Heb je een link naar de beoogde panelen?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
Proton_ schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 08:50:
Het is de juiste richting, met wat kanttekeningen:
* Als 1 substring schaduw heeft (kan altijd, denk aan een reigerflats), kan hij gevoed worden door de drie onbeschaduwde substrings. De maximum reverse current staat op de datasheet.
* Sommige thin film heeft positieve of negatieve aarding nodig, en dus een galvanisch gescheiden omvormer (trafo-omvormer).

Heb je een link naar de beoogde panelen?
Geen link, wel een plaatje. Reverse current is 2A. Ik ben van plan om de CT4 modules aan te schaffen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nO25Vu1cJiZQFxYJJR2aU73jjks=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iehQrH1oNpdUHPfabMY1CcK7.png?f=user_large

Het lijkt me dat de maximale stroom dan 4x 0.72 is toch? Dat is wel meer dan de 2A. Eventueel zou ik dan kunnen overwegen om 8 setjes van 2 te maken.

Gezien dit frameless CdTe panelen zijn geloof ik dat deze niet geaard hoeven te worden, volgens mij was dat alleen bij CiGs panelen zo?

In ieder geval voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Met 4 strings waarvan 1 reverse biased zou je rekening moeten houden met 3x0.62, wat net kan.
Als je twijfelt kan een diode of zekeringbox altijd, dinrail kastje is dan het makkelijkst maar er zijn ook mc4 diodes te krijgen voor een plug and play oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
Proton_ schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 10:10:
Met 4 strings waarvan 1 reverse biased zou je rekening moeten houden met 3x0.62, wat net kan.
Als je twijfelt kan een diode of zekeringbox altijd, dinrail kastje is dan het makkelijkst maar er zijn ook mc4 diodes te krijgen voor een plug and play oplossing.
Ik ben geen fan van 'net'. Ik denk dan dat ik over mijn trots moet heenstappen en gewoon 8 setjes van 2 moet maken.

Heeft de wat mindere spanning dan nog een effect op de efficiëntie?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@EJonk het gaat over hoeveel strings in parallel, dus met 8 strings parallel van 2 panelen in serie wordt de stroom alleen maar groter :)

De meest eenvoudige oplossing is een omvormer met 2 MPPTs, dan kan je de 16 panelen als volgt verdelen. Reverse current is dan hooguit 0.62A. (wel lastig te vinden in 1 kW, de kleinste is 2.5 kW? Nog wel goedkoper dan 2 omvormers ;) maar heeft max 500V )

[]-[]-[]-[] \__ +MPPT1
[]-[]-[]-[] /

[]-[]-[]-[] \__ +MPPT2
[]-[]-[]-[] /

Met 1 MPPT wordt het zo:
[]-[]-[]-[]-(2A fuse)-\ 
[]-[]-[]-[]-(2A fuse)--/ 
[]-[]-[]-[]-(2A fuse)-/

of met diode:
[]-[]-[]-[]-(diode >|)-\ 
[]-[]-[]-[]-(diode >|)-/

De reverse current kan alleen lopen als de omvormer uit staat maar er wel flinke zon en schaduw is. De kans op een zekering vervangen is dus niet groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
Proton_ schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 11:47:

[]-[]-[]-[] \__ +MPPT1
[]-[]-[]-[] /

[]-[]-[]-[] \__ +MPPT2
[]-[]-[]-[] /

Met 1 MPPT wordt het zo:
[]-[]-[]-[]-(2A fuse)-\ 
[]-[]-[]-[]-(2A fuse)--/ 
[]-[]-[]-[]-(2A fuse)-/

of met diode:
[]-[]-[]-[]-(diode >|)-\ 
[]-[]-[]-[]-(diode >|)-/

Duidelijk. Dan denk ik dat de diode optie het makkelijkste is, heb je inderdaad mooie MC4 oplossingen voor.

Dank!

Pagina: 1