Schimmelplekken door koudebrug - hoe verhelpen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAnders07
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07:41
Vermoedelijk hebben wij op een aantal plekken in huis te maken met koudebruggen en ik heb geen idee hoe dat te verhelpen dus ik hoop dat jullie wat ideeën aan kunnen dragen voor dat ik met allerlei bedrijven aan de slag ga.

We hebben een paar maanden geleden tijdens koude/vorst periodes ontdekt dat er dan wat vochtige plekken ontstaan in 2 kamers in ons huis, beiden op de eerste verdieping aan dezelfde kant voor en achter in huis. Dit hebben we zo goed als kon droog geprobeerd te houden, daarnaast de temperatuur binnen niet te hoog te laten worden en goed te ventileren in de beide kamers. Helaas heeft dat niet echt mogen helpen, we hebben nu op die plekken een schimmelplek.

Het is dus in de slaapkamer voor en de kamer achter, beiden aan dezelfde kant bij dezelfde buren aan de muur. Dit is een gemetselde muur met een spouw en dan weer een gemetselde muur (nagevraagd bij de buren). De plekken bevinden zich onder de dakgoot vlak tegen de buitengevel. Ik heb de dakgoten al nagelopen, hier stond wel wat water in dus deze heb ik schoongemaakt maar hier komt verder niets door.
Het is dus tegen de buren hun muur, in de hoek bij de voor- en achtergevel. Omdat het zowel voor als achter zit denk ik dat dit dus ook dat de gevel de koudebrug veroorzaakt, alleen ik weet niet zo goed meer waar ik moet beginnen.

Wat ik wel weet is dat de andere buren (waar we geen schimmel plekken hebben) meer aan hun huis doen, beter onderhoud en ook wat isolatie hebben toegepast. Dit zou ik als reden zien waardoor ik het aan die kant niet heb.

Het gaat om een tussenwoning uit 1970. Hier wat foto's voor de beeldvorming.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q9kb0XzZWtRqlSnQTblYOA__E6I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tM5RJRuVKk5zlVIHbugepDGg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QMP1gZPnZdryTnjqjXbxWQ8MTAk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rIoBWgR5JfdbfI4CLd7r9Wis.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/evRUqsmZZYQzxYeA_F6G4tDTRho=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ortAvK3lNF18t1WEfqjlBeSb.jpg?f=fotoalbum_large

Foto 1 & 2 zijn de plekken aan de binnenkant. Beiden precies in het hoekje nagenoeg dezelfde plek. Op foto 1 zit ook nog een gat, dat is van een gordijnrail die eerst hoog zat. Foto 3 heb ik dmv een sterretje aangegeven waar de plek binnen ongeveer zit, dit is achter ook zo.

Ben benieuwd of jullie enig idee hebben. Vind het niet heel hygiënisch en wil het graag verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-05 23:21
Zou het veroorzaakt kunnen worden door de buitenzonwering?

Mogelijk is deze boven het kozijn door de buitengevel gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAnders07
DVX73 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:58:
Zou het veroorzaakt kunnen worden door de buitenzonwering?

Mogelijk is deze boven het kozijn door de buitengevel gemonteerd.
Deze hangt een verdieping lager in de latei. Deze hebben we er toevallig gister afgehaald omdat er morgen iemand komt om de latei te repareren. Op de eerste verdieping hebben we alleen binnen zonwering. Voor rolgordijnen en gordijnen en achter alleen gordijnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:42
Die tweede foto is wellicht eenvoudiger aan te pakken aangezien de schimmel zich achter het gordijn lijkt te hebben gevormd. Ik zou daar de schimmel verwijderen en het gordijn niet terugplaatsen om te kijken of het probleem wegblijft. Als het helpt kun je het gordijn anders monteren zodat lucht er wel langs kan circuleren (bv in het kozijn zoals op de eerste foto).

Jammer dat je de zonnepanelen zo dicht op de erfgrens hebt liggen, anders zou je een paar dakpannen kunnen verschuiven en in de woningscheidende spouw kunnen kijken. Een temperatuursensor kunnen aanbrengen, etc.

Met een IR thermometer en 3 stukjes zwarte tape kun je ook eens binnen de 3 oppervlaktes bij het hoekpunt meten: gevelmuur, woningscheidendemuur, plafond.

Overigens lijken er op de eerste foto ook verkleuringen zichtbaar op beide muren direct onder het plafond. Is dat vocht? Ik zou het vochtgehalte proberen te meten op diverse plaatsen in beide muren.

[ Voor 12% gewijzigd door Rukapul op 23-03-2022 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAnders07
Rukapul schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 16:12:
Die tweede foto is wellicht eenvoudiger aan te pakken aangezien de schimmel zich achter het gordijn lijkt te hebben gevormd. Ik zou daar de schimmel verwijderen en het gordijn niet terugplaatsen om te kijken of het probleem wegblijft. Als het helpt kun je het gordijn anders monteren zodat lucht er wel langs kan circuleren (bv in het kozijn zoals op de eerste foto).

Jammer dat je de zonnepanelen zo dicht op de erfgrens hebt liggen, anders zou je een paar dakpannen kunnen verschuiven en in de woningscheidende spouw kunnen kijken. Een temperatuursensor kunnen aanbrengen, etc.

Met een IR thermometer en 3 stukjes zwarte tape kun je ook eens binnen de 3 oppervlaktes bij het hoekpunt meten: gevelmuur, woningscheidendemuur, plafond.

Overigens lijken er op de eerste foto ook verkleuringen zichtbaar op beide muren direct onder het plafond. Is dat vocht? Ik zou het vochtgehalte proberen te meten op diverse plaatsen in beide muren.
Ik ga van de week met schimmel verwijder spul aan de slag. Dan haal ik het gordijn daar weg voor wat doorstroming, ik hoop dat dat helpt.

Ik zie ook wat je bedoelt op de eerste foto, de foto is van een paar dagen terug (toen het snachts vroor) dus het zou zomaar kunnen dat dat inderdaad vocht is, maar ik kan dat nu niet meer zien/voelen. De hele plek daar is 'fris'.

Zo'n IR thermometer is inderdaad wel een goed idee. Ben ook wel benieuwd wat het op een warmtebeeld camera doet, alleen zijn die dingen wat kostbaarder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Je hebt een tussenwoning zo te zien. En bij de eerste foto lijkt de schimmel op de tussenmuur te zitten. Dat vind ik vreemd. Het lijkt me dat die altijd warmer is dan de voorgevel. Kortom is het wel vanwege een koudebrug en niet vanwege lekkage? Toch even onderzoeken.

De andere is wel op de voorgevel en wordt inderdaad waarschijnlijk veroorzaakt door het gordijn en dus stilstaande lucht, waaruit het vocht neerslaat op de koudste plek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:39
Ik heb het hier ook een tijd gehad in het hoekje van een slaapkamer. Combinatie van vochtige lucht (badkamer boven), weinig stoken boven en een ankerloze spouw zonder isolatie.

Anderhalf jaar terug samen met de buurman de spouw bovenop afgesloten met stroken PIR plaat en een paar bussen PUR schuim. Bovenverdieping is enkele graden warmer geworden en dat hoekje dus ook. Schimmel weg geveegd met een babydoekje en sindsdien niet weer terug gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:43
Dat sterretje zit náást het raam…
De schimmelplekken lijken een 20-30cm boven de raam te zitten,
oftewel: ter hoogte van die overstek en dakgoot…
Weet je zeker dat het niet een lekkage daarvan is bijvoorbeeld?
Als de latei nu ter hoogte van achter / in die overstek zit, zou je misschien hier binnenin ook nog wat isolatie direct tegen de muur kunnen aanbrengen?

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
https://www.amazon.nl/gp/product/B083J33SZG

Dit er op smeren en de dag erna is de plek weg. Voor 7 euro een prima pleister, maar natuurlijk nog geen oplossing van de bron van het probleem.

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:54
HansAnders07 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:40:
Dit hebben we zo goed als kon droog geprobeerd te houden, daarnaast de temperatuur binnen niet te hoog te laten worden en goed te ventileren in de beide kamers. Helaas heeft dat niet echt mogen helpen, we hebben nu op die plekken een schimmelplek.
Iedereen geeft altijd tegenstrijdige instructies om schimmel te voorkomen, maar een lage temperatuur is natuurlijk een tweesnijdend zwaard; warme lucht kan meer waterdamp aanvoeren naar die plekken, maar het kan ook meer waterdamp opnemen en afvoeren.

Er bestaat goede schimmelwerende verf. Die werkt - in mijn beleving - een jaar of twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAnders07
BrainCrash schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 21:24:
Dat sterretje zit náást het raam…
De schimmelplekken lijken een 20-30cm boven de raam te zitten,
oftewel: ter hoogte van die overstek en dakgoot…
Weet je zeker dat het niet een lekkage daarvan is bijvoorbeeld?
Als de latei nu ter hoogte van achter / in die overstek zit, zou je misschien hier binnenin ook nog wat isolatie direct tegen de muur kunnen aanbrengen?
Aan de voorkant denk ik niet dat het van de dakgoot komt, achter trouwens ook niet, want die plek zit inderdaad boven de goot.

Ik heb ze net geprobeerd schoon te maken, die plek aan de voorkant zou zomaar weleens van het gordijn kunnen komen omdat ik die zo weg haalde, dus die was niet zo intens.
Achter is een ander verhaal, en ik voelde dat die muur ook licht vochtig is nu. Heb even naar de dakgoot gekeken maar daar zie ik verder niets, die zit ook te laag. Dus misschien komt het van iets hoger op het dak bij een van de pannen of een lood strip bij de dakkapel.

Is het handig om een expert hier direct naar te laten kijken? Of is dit zelf uit te zoeken waar de oorzaak vandaan komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:43
HansAnders07 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:59:
[...]

Is het handig om een expert hier direct naar te laten kijken? Of is dit zelf uit te zoeken waar de oorzaak vandaan komt?
Tja.. dat is door ons hier natuurlijk niet in te schatten...

Maar kan nooit kwaad om zelf een blik te werpen natuurlijk, mits je er confortabel bij bent om ff je dak op te gaan.

Mooi voorbeeld:
Mijn vorige buren hadden al een tijd lang last van schimmelplekken op de buitenmuur, bovenin aan de rand waar het schuine dak begon.
Hadden ze verder nooit actie op ondernomen (snap ik dan echt niet.. was een kinderslaapkamer ook nog.. maar ach, ik ga ze niet dwingen)...
Tijdje later was ik op mijn dak m'n complete pannendak aan het vervangen.. waren oude,verweerde betonpannen... echt versleten.
Terwijl ik op mijn dak zat, wierp ik toevallig een oog op het (aansluitende) dak van de buren, en daar viel mij (een paar meter verderop) een kapotte dakpan op.. .met een gat in het laagste deel van de golf, ter grootte van ongeveer een ei. (!!)
Zat vrij precies op de plek van die schimmel, maar dan een paar dakpan rijen hoger... tja... oorzaak gevonden..
Ik had voor ze meteen maar ff die dakpan omgewisseld met een nog intacte pan die ik van mn eigen dak af aan het halen was... probleem opgelost.

Conclusie: Om zo'n groot gat in een dakpan te ontdekken hoef je natuurlijk geen expert te zijn...
(ik ben zelf trouwens totáál geen dakdekker of zo, dat even terzijde).

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:25
HansAnders07 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:59:
[...]

Aan de voorkant denk ik niet dat het van de dakgoot komt, achter trouwens ook niet, want die plek zit inderdaad boven de goot.

Ik heb ze net geprobeerd schoon te maken, die plek aan de voorkant zou zomaar weleens van het gordijn kunnen komen omdat ik die zo weg haalde, dus die was niet zo intens.
Achter is een ander verhaal, en ik voelde dat die muur ook licht vochtig is nu. Heb even naar de dakgoot gekeken maar daar zie ik verder niets, die zit ook te laag. Dus misschien komt het van iets hoger op het dak bij een van de pannen of een lood strip bij de dakkapel.

Dit herken ik wel. Ik heb daar een jaar of 5 mee geworsteld, Schoot niet op, ondanks anti-schimmelspul kwam het altijd weer terug.
Ik heb daar ook twee keer een dakbedekker naar laten kijken, zonder resultaat. Ik heb ook zo'n "gootbak" tegen mijn keukenmuur-hoek. Altijd in de winter vochtig en schimmelplekken. Zo erg dat er soms druppels in de hoek te zien waren. Na alle goedbedoelde adviezen (slechte doorstroming, komt van het raam, je moet meer luchten, de luchtvochtigheid is te hoog etc.), bleek het natuurlijk gewoon een koudebrug te zijn.

Die koudebrug is dan het punt waar het condens neerslaat, het is geen vocht van de buitenkant. In de zomer is het wat minder maar in de winter kan de hele hoek vochtig worden.

Na een vergeefse poging van de laatste dakbedekker heb ik zelf alles nog een keer opengemaakt. And low & behold: bij mij was de aansluiting van de betonplaat-muur niet in orde. Dat zag je pas als je je hoofd in de bak stak en net over het houten balkje aan de muur loerde: daar zat een spleet die dus koude lucht aanvoerde naar de hoek. Die viel bijna niet op en de dakbedekker had deze stomweg gemist.

- de open spleet heb ik gevuld met pur via een stuk slang omdat ik de hoek in de bak niet kon maken met de purbus. Ik was 2 (!) purbussen verder....voordat er niks meer in kon. Waar dat gebleven is?
- de binnenzijde van de gootbak heb ik bekleed met 10 cm glaswol. Met wat latjes e.d. vastgezet zodat het niet terugviel.

Resultaat: perfecte droge schimmelloze hoek. Nooit meer wat gezien.

Ik zou in jouw geval toch de goot vanaf de onderkant openmaken en dan kijken hoe de aansluitingen-muur-dak in die hoek zitten. Grote kans dat je wat ziet. En tevens kan je dan de muur vanaf de buitenkant isoleren met glaswol en de koudebrug opheffen.

Even ter verduidelijking hoe ik het bedoel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TPEbriLhyrV7QqwAyZwYcqo5h9I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1wydbcCslKfdYQNC1lvEMvD5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3otujAzuwk5XlfuZcYELkjvPb98=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nLrCvoVYex2Mqgnvh6aNWzZD.jpg?f=fotoalbum_large

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

HansAnders07 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 11:57:
[...]

Zo'n IR thermometer is inderdaad wel een goed idee. Ben ook wel benieuwd wat het op een warmtebeeld camera doet, alleen zijn die dingen wat kostbaarder.
Ik heb zo'n laserding. Behalve dat ik oppervlaktes kan meten wordt ik er niet zo veel wijzer van om eerlijk te zijn.

Ik denk dat je er meer aan hebt de luchtvochtigheid te meten, in niet verwarmde ruimtes kan dat erg oplopen in de winter. In de badkamer door het douchen, in de keuken door het koken, in de slaapkamer omdat je daar zelf de hele nacht ligt te stomen ;) Je kan die als het te hoog is omlaag krijgen door te ventileren in combinatie met toch een beetje verwarmen. Deze winter hebben we ook een Qlima D612 luchtontvochtiger gekocht voor de keuken (omdat de afzuigkap recirculatie is en die doet niks met vocht en een klapraampje is ook niet genoeg). Die ontvochtiger werkt beter dan verwacht, ook in niet verwarmde ruimtes.

[ Voor 13% gewijzigd door Marzman op 25-03-2022 13:07 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAnders07
Ok ik heb even wat onderzoek gedaan vandaag. Ik heb helaas nog niet op het dak kunnen kijken, dat komt binnenkort wel.

Twee dingen zijn me opgevallen.
1: ik zie nu buiten wel wat lekkage bij de dakgoot waar deze overgaat in de regenpijp. Hier druppelt water langs en loopt ook langs de regenpijp. Dit zou ook de oorzaak kunnen zijn, alleen zit de schimmel eigenlijk te hoog in mijn ogen om vanuit de dakgoot te komen.

2: ik heb even bij de dakkapel gekeken, deze zit boven de slaapkamer. Hier komt in een hoek bij de vloer en de buitenmuur erg veel koude tocht, vermoedelijk waait er daar erg veel wind onder de pannen door of door de spouw? Mogelijk condenseert dit in de glaswol die als vloer isolatie gebruikt is tegen de muur aan, waardoor het gaat schimmelen.

Heb tevens aan de andere zijde nu ook schimmel ontdekt in een van de kasten in het schuine deel. Hier staat helemaal condens op de muur. Mogelijk dat die kast niet ventileert, of er zit een scheurtje in een dakpan waardoor dit komt
Pagina: 1