Van weinig gas naar gasloos (Compress 3800i EW ervaringen?)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:15
Ik ben opzoek naar wat meer inzicht om van het gas af te gaan, ik wil het eigenlijk al sinds ik hier woon maar andere uitgaven zijn elke keer voorgegaan en ondanks het tekort aan mensen om het te installeren moet het er nu echt van komen.

Op dit moment is het gasverbruik vrij laag dankzij een vrij nieuw huis (2018 opgeleverd, oppervlakte 123m2 met ongeveer 300m3 inhoud) en door het gebruik van een ventilatie warmtepomp (Inventum solo) icm vloerverwarming op de begane grond (verder heeft elke kamer een radiator maar die staan muv de badkamer allemaal dicht of op de laagste stand).

De Inventum doet in de koude maanden vrijwel altijd strak 200kWh per maand (max 8kWh per dag) en het hoogste gasverbruik is 60m2 in een maand (275-375m2 per jaar), met uitschieters tot 4m2 gas op 1 dag (voor tapwater en ondersteuning warmtepomp). Op de extreemste dagen kom ik dus op een totale energie van 8kWh + (4 x 9.5kWh) = 46kWh aan energie. Als ik reken met een COP van 2 kom ik op 23kWh (winter?), met een COP van 3 = 15kWh, met een COP van 4 = 12kWh (zomer?).

Ik zit naar een complete oplossing te kijken omdat het mij makkelijker lijkt in onderhoud en installatie en minder ruimte inneemt ook is er 1 fabrikant verantwoordelijk. Zodoende kom ik op de Nefit Bosch ventilatiewarmtepomp Compress 3800i EW9, als iemand alternatieven voor een vergelijkbaar systeem heeft dan hoor ik dat ook graag. Met een vermogen van 1.7kW en een COP van 2 zou dat bij een hele dag draaien toch nog op 81kWh aan warmte moeten kunnen komen en dat is bijna 2x zo veel als ik nodig heb?

Nu weet ik niet of ik uit kan gaan van mezelf en deze berekening of echt die 75m2 moet handhaven zoals ze zelf aangeven: https://www.nefit-bosch.n...warmtepomp/compress-3800i

Ook willen we in de keuken een quooker waarmee de daadwerkelijke energie die dit apparaat moet leveren in werkelijkheid iets kleiner wordt.

Ik verwacht wel dat mijn elektrische verbruik (flink) gaat stijgen, maar daar zijn ook plannen voor om extra panelen te leggen (huidige levert 4500-5000kWh per jaar, verbruik is echter rond de 6000kWh) wil in totaal rond de 7000/8000Wp op het dak hebben ter compensatie van het verbruik.

Alle tips/opmerkingen zijn welkom! Op den duur moet het zich wel min of meer terug betalen maar het gaat er natuurlijk om dat ik geen gas meer verbruik en als ik daar een kleine meerprijs voor moet betalen dan is dat maar zo.

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:14

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Je vergeet denk ik de hoeveelheid energie die nodig is om een vat water warm te houden.
Zowel de Inventum als de Nefit-Bosch leveren 1,7kW warmte en gebruiken daar lucht uit de woning voor.
Vervang je de Inventum met weer een ventilatie wp dan schiet dat niet op als deze ook nog tapwater verwarmt.

Welk type ventilatie heb je is dat C met raamroosters of met WTW?
Dat je nog 4m3 gas op een dag verbruikt betekent dat je die in de warmtevraag mee moet rekenen.
In de zomer kan je zien hoeveel gas je voor tapwater gebruikt, trek dat van het totaal in de winter af en je weet hoeveel gas de cv nodig heeft voor verwarming van de woning.

Is er een reden dat je geen 'gewone' wp wilt met een buitenunit?
Die kan veel meer warmte leveren en heeft daar niet de binnen lucht voor nodig die weer aangevuld wordt door (koude) lucht van buiten via de rooster aan te zuigen.

Ergo een ventilatie wp verbruikt mede de eigen opgewekte warmte waardoor het rendement laag is vergeleken met een wp die lucht van buiten gebruikt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
Je vergeet denk ik de hoeveelheid energie die nodig is om een vat water warm te houden.
Dat ben ik inderdaad vergeten, dat zal inderdaad ook nog de nodige energie kosten, al heb ik geen idee hoeveel dat zou zijn.
Zowel de Inventum als de Nefit-Bosch leveren 1,7kW warmte en gebruiken daar lucht uit de woning voor. Vervang je de Inventum met weer een ventilatie wp dan schiet dat niet op als deze ook nog tapwater verwarmt.
Ah ik zie het , was in de veronderstelling dat de warmtepomp 1.7kW verbruikte en bij een COP van 3 dus ~5kW warmte levert. Wel zit er een 9kW warmte-element in, uiteraard maar COP1 maar kan dus wel meer warmte leveren dan de Solo doet maar dat is wel zonde om op terug te vallen.
Welk type ventilatie heb je is dat C met raamroosters of met WTW?
Type C met raamroosters (helaas).
Dat je nog 4m3 gas op een dag verbruikt betekent dat je die in de warmtevraag mee moet rekenen.
Klopt die heb ik ook meegerekend in de totale (maximale) dagelijkse energieverbruik (46kWh).
In de zomer kan je zien hoeveel gas je voor tapwater gebruikt, trek dat van het totaal in de winter af en je weet hoeveel gas de cv nodig heeft voor verwarming van de woning.
Daar kom ik op 15m2 per maand, dus in de koudste maanden die we hier hebben gehad blijft er dan nog 45m2 voor de hele maand over van de 60m2 voor verwarming.
Is er een reden dat je geen 'gewone' wp wilt met een buitenunit?
Ja zeker, vrij kleine tuin en de warmtepomp 4 tuinen verder hoor ik hier in de tuin nog (ik ben niet graag andere tot last), het dak zou de enige plek zijn waar ik dat zou kunnen/willen (dat zou qua leidingwerk ook wel goed uitkomen, huidige CV zit op zolder). En hoopte met de relatief lage warmtevraag dat dit dmv van een binnenunit op te lossen is. Ook zijn de kosten lager (dat gaat hand in hand met de lagere capaciteit).
Die kan veel meer warmte leveren en heeft daar niet de binnen lucht voor nodig die weer aangevuld wordt door (koude) lucht van buiten via de rooster aan te zuigen.
Daar ben ik me van bewust, voor mij zou een binnenunit die lucht van buiten afzuigt dus een beter alternatief zijn?

Ik ben in mijn zoektocht wel losse warmtepompen tegengekomen die van buiten en binnenlucht gebruik maken, immers moet ik hier alsnog ventileren en anders dus waardevolle warme lucht het huis uit zuigen die hergebruiken zou een beter COP geven en op koude dagen de inkomende temp iets opwaarderen?

Mijn probleem is dat geen enkele installateur hier echt staat te springen dit allemaal voor me uit te zoeken en een offerte te maken en ik voor het gemak dus iets simpels wil (dus 1 apparaat ipv warmtepomp voor tapwater, warmtepomp voor cv, boiler, aparte afzuiger) wat ik zelf min of meer kan aandragen en enkel iemand hoef te zoeken die het voor me installeert.

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:52

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De specs van de Compress:
https://nefit-nl-nl-b.bos...nload/pdf/file/6721831270 pagina 27
Belangrijk:
* thermisch vermogen 1.6kW; bij 24/7 draaien kan hij dus 38 kWh thermisch in een dag toevoegen.
* hiervoor zuigt hij 70 liter per seconde = 252 m³/h. Als warmtebron je binnenlucht gebruiken, betekent dat je warme radiatoren en koude lucht en tocht hebt.

Hij heeft dus te weinig vermogen en ventileert te hard.
Je zoekt een warmtepomp die buitenlucht bij kan mengen (en dus ook ontdooicycli etc kan doen ). De Hewalex lijkt beter te passen.

[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 23-03-2022 12:18 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:14

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De Hewalex 3.0kW zou al beter zijn als die ook buitenlucht kan aanzuigen.
Wanneer de cvketel vervalt heb je een mooie dak doorvoer die daar bruikbaar voor is met wat aanpassingen.
Er komt een boiler vat bij voor tapwater en eventueel een klein buffervat voor de cv of die 2 in een enkel vat.
Eventueel kan je de lucht toevoer met een klep regelen zodat je binnen/buiten naar wens kan mengen.
Ventilatie zal weer een aparte box worden omdat de Hewalex alleen bij verwarmen ventileert, mijn ervaring is dat dit goed gaat als de ventilatie box zijn lucht ook nog naar buiten afvoert.

In theorie kan de Hewalex 3kWx24=72kW thermisch per dag leveren, maar het thermisch vermogen neemt wel af naarmate de toegevoerde lucht kouder wordt.
Er is een topic van iemand die de Hewalex heeft geplaatst, je krijgt er meer subsidie voor dan hij kost maar je hebt ook minimaal een vat en een zwikje installatie materiaal nodig plus de montage.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
Proton_ schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 12:17:
Je zoekt een warmtepomp die buitenlucht bij kan mengen (en dus ook ontdooicycli etc kan doen ). De Hewalex lijkt beter te passen.
De Hewalex Warmtepomp 3,0kW staat inderdaad op mijn lijstje indien het niet lukt met 1 apparaat/alleskunner.

En dit zou als vat gebruikt kunnen worden voor sww:
https://boilergroothandel...2-elektrisch-element-3-kw
Speedy-Andre schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:10:
Wanneer de cvketel vervalt heb je een mooie dak doorvoer die daar bruikbaar voor is met wat aanpassingen.
Dat is nog een ander ding, ik wil de dakdoorvoer verplaatsen omdat die vrij ver van de rand zit kan ik daar 4 minder panelen op het het beste deel van mijn dak kwijt. Wel goed om te weten dat die in/outlet van de cv-ketel eventueel bruikbaar zijn voor het aanzuigen van lucht mocht ik er niks aan aanpassen.

Dakdoorvoer zit rechts van de 2 bovenste rijen panelen en boven het losse paneeltje (die lag er al vanuit de bouw) ons dak heeft 1 schuine kant op het zuiden (de reden dat ik dit huis wilde hebben), de buurman heeft de schuine kant op het noorden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JOkk7mMFOuguJ78z1kz9imYzFNg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/miNo7DhM8GB5CDoMl7ynPDfn.png?f=user_large
Er komt een boiler vat bij voor tapwater en eventueel een klein buffervat voor de cv of die 2 in een enkel vat.
Boilervat (RVS) heb ik iig op het oog (zie link hierboven), cv kan af met paar liter buffervat (heb ik bij huidige CV niet maar met gas heb je natuurlijk veel meer vermogen, de CV die ik nu heb doet 32kW).
Eventueel kan je de lucht toevoer met een klep regelen zodat je binnen/buiten naar wens kan mengen.
Ventilatie zal weer een aparte box worden omdat de Hewalex alleen bij verwarmen ventileert, mijn ervaring is dat dit goed gaat als de ventilatie box zijn lucht ook nog naar buiten afvoert.
Helder, dat zijn de kosten niet (al wil ik dan liefst voor een CO2 gestuurde gaan).
In theorie kan de Hewalex 3kWx24=72kW thermisch per dag leveren, maar het thermisch vermogen neemt wel af naarmate de toegevoerde lucht kouder wordt.
Er is een topic van iemand die de Hewalex heeft geplaatst, je krijgt er meer subsidie voor dan hij kost maar je hebt ook minimaal een vat en een zwikje installatie materiaal nodig plus de montage.
Ik heb dat topic doorgenomen van de week, ga hem nog een keer opzoeken omdat ik nog overtuigd was dat het ook met 1 apparaat zou kunnen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:08
@Proton_ @Speedy-Andre
Een Hewalex vind ik een mooi apparaat voor wat het is, een hoog vermogen warmtepomp boiler met externe boiler. Ik heb er wel een keer eentje in het echt gezien maar niet zelf geinstalleerd. In de configuratie die ik gezien heb werd er gewoon SWW uit het vat aangevoerd naar de Hewalex die het dan opgewarmd terug stuurde. Dus verder geen connectie met CV water of 3 wegklep etc.

Voor ruimteverwarming heeft een Hewalex toch helemaal geen regeling? Geen installateur die dit gaat tweaken toch?

Ik zit verder niet zo diep in hoog vermogen off the shelf ventilatie warmtepompen die ontworpen zijn om ook ruimteverwarming te doen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:08
Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee en ik begrijp dat het een heel andere prijsklasse wordt. Maar zoekt TS niet een product dat voor het beoogde doeleinde ontworpen is?

Zoals een Inventum Modul-Air RED (modulerende compressor en 4.6 kW thermisch bij A20/W35 bij een luchtdebiet van 250 m3/h)

of

Stiebel Eltron WPL 09 ICS

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22:45
Eens met wat @busscherski zegt.
Je zal naar een iets andere oplossing moeten kijken met meer vermogen, dan wel door de ventilatielucht nog verder te koelen, dan wel door buitenlucht aan te zuigen.
Een Inventum red of een wellicht een Itho Daalderop Vincent zijn wat betaalbare alternatieven.

Siebel eltron en bijvoorbeeld nibe f730 zijn de hogere prijsklasse.
Pagina: 1