Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• vinx77
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-11 12:23
Als laatste van het rijtje, gaan wij nu ook. Er zijn een paar punten die we niet 100% op kunnen lossen (naast beschikbaarheid van de panelen door de huidige drukte).
  • We hebben 30-40cm hoge opstaande randen (een kuip) op het platte dak. Hoogte is ruwe schatting op basis van foto, maar niet nagemeten. Dus gegarandeerd schaduw. Opstelling van oost-west of zuid beter? Verhogen of schaduw accepteren? Wind van de zee kan behoorlijk zijn, dus misschien juist beter?
  • Ivm de energieslurpende warmtewisselaar, willen we vooral in de winter meer energie. Een oostwest-opstelling maakte eerst zin, totdat ik op het dak keek en die kuip zag.
Ook gekeken naar een windmolen, maar we hebben een houten huis (trillingen) en veel buren (geluidsoverlast). Misschien hadden we geen luchtwarmtewisselaar moeten aanschaffen maar eentje die werkt op water - toendertijd op basis van ons budget besloten niet te doen, dus daarmee moeten we leven. Dus in het kort: uiteindelijk aangewezen op zonnepanelen, als we de energiekosten willen verlagen.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CuBIXCqA_3DhxsmmsD47hYWLr2Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4zf6ToZ6hcNXDebE4sumzQ5M.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dlYj12aSMdTkdHze8lu26fSPW_c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eLLE86yz2CCyixsyPDj1lHwJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nYyoAxkKzdYx-NJDC4c29nBtvgw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HXMzr5QqLKL7nPjR59qzR0es.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V0HBXmUJNLmnuuWK-JhG9IC0S0c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t8bKYD0v5iEcuqqpXfPvoaYq.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Het dak is 6.0m bij 8.2m. De randen zijn 20cm breed. De kuip is dus 5.6m bij 7.8m.

Uitgaande van zonnepanelen van pakweg 1.7x1.1m, passen er krapjes 3 naast elkaar en 6 a 7 rijen (bij O-W-opstelling). Bij een zonneschans zouden er 7 rijen van 3 (Chiko Portrait 3x7) of 4 rijen van 5 (Chiko Landscape 5x4) kunnen, maximaal. De echte discussie is bij de schaduw.

Eventueel kunnen er 3 zonnepanelen op oost en op west aan de muur hangen.
Schaduw
De dakrand zorgt voor erg veel schaduw en het voelt stom om het niet te verhogen. Ik kan echter nergens een goede oplossing vinden voor oostwest-opstellingen. Daarom neig ik nu het meest naar een zonneschans met een zuid-richting, waar de eerste panelen dan plat (of niet!) worden gemonteerd. Zie https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/68548848 voor een idee. De laatste rij zou eventueel op de dakrand kunnen.

Ben ik nu een daadwerkelijk probleem aan het oplossen, of valt het wel mee? Indien wel een probleem, is een zonneschans de enige optie?

De buren op oost blokkeren zon tot een bepaalde tijd (vandaag tot 8:30), maar zie dat niet als een probleem.
Jaarverbruik
We zijn van het gas af, dus we gebruiken veel elektriciteit. Rekening afgelopen winter was erg hoog, omdat ik per ongeluk aan het bijverwarmen was - had lager dan januari moeten zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z9ZRwHPURhFt5T_w6QONXnN_nf0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zT6DdTUjhFEjElIPTSchj2D2.jpg?f=user_large
Dus zo'n 12 a 13 MWh per jaar, waarvan het meeste in de winter (2MWh per maand). Als ik 0.1MWh ga halen met de zonnepanelen, dan moet ik blij zijn. Grootste reden waarom we het nog niet hadden gedaan. Om energie te besparen, konden (en helaas kunnen) we ons beter richten op de aannemer die vindt dat ie het huis perfect had gebouwd en geïsoleerd.

Meeste energie wordt gebruikt door verwarming (meet ik helaas niet apart), en dat ding slaat in de winter aan voordat de zon opkomt. Ik kijk hier veel op het forum rond hoe anderen dat hebben opgelost, maar lijkt een onbegonnen race door hoge investeringen.

We hebben een elektrische auto voor de deur, die we straks vaker op de zonnepanelen zouden willen laden (ipv ergens anders, want zakelijke auto). Smart home, dus op de juiste momenten laden valt wel te scripten. Energieverbruik zal dan wel omhoog gaan, maar dan alleen als er gratis stroom is. Dus alhoewel de verwarmingskosten omlaag zullen gaan, verwachten we uiteindelijk een stijging.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3-fase 25A.

Ik wil micro-omvormers gebruiken - heb nog niet volledig uitgezocht hoe dit het beste aan te sluiten, maar voorzie geen verrassingen daar.
Budget en doel
Doel is belangrijker dan het budget. Hoofddoel: Energiekosten winter flink naar beneden brengen.
Secundaire doelen:
  • Auto opladen
  • Aansluiting op Zigbee smarthome
Er is momenteel geen budget voor een thuisbatterij, tenzij het een no-brainer wordt om de ochtendopwarming op de batterij te doen.

Het moet allemaal wel nut hebben. Indien de opbrengsten van extra zonnepanelen onder de dakrand minimaal zijn, dan wordt daar zeker op bespaard.
Wie gaat het project uitvoeren
Ikzelf
Bijhouden van data
Zigbee naar smarthome. Waarschijnlijk ook nog extern - nog niet verder gekeken naar de opties.
Reeds verkregen offertes
Alleen voor onderdelen. Door uitverkochte zonnepanelen, is het moeilijk om een definitief ontwerp te maken.
  • Jinko, Canadian of JA. Rest kijk ik ook naar, maar deze komen er steeds goed uit. N-type, tenzijn de P-type veel meer Wp is. Minimaal 395Wp. Afhankelijk van aantal en type: €3000 a €4000
  • APSystems DS3 Micro-Omvormers. Staat nog niet vast, maar Zigbee en goede prijs. tot €1900
  • Chiko zonneschans, of ESDEC FlatFix Fusion. Tot €1500
  • Kabels, balast, e.d. €400
  • Enphase Envoy-S indien de DS3's niet voldoen. €350
  • Aparte meterkast waarop o.a. warmtewisselaar en zonnepanelen komen. €300
Dus €7000 a €8000.
Regio
Amsterdam

Alle advies is welkom!! :)

Algoritmes, maar dan supersnel uitgevoerd, dat is zeg maar mijn ding

Alle reacties

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@vinx77
zie mijn oost-west dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
ik heb in de ochtend een bak schaduw van een flinke kerk.
(de kerk toren is goed te zien om +/-7:30)
en op west een paar flinke bomen. (+/-20:30)

maar het eerste uur, dan is de zon nog niet krachtig, dus al verlies je 100% het doet geen bal op je dak opbrengst.
dus in mijn ogen heb je geen schaduw problemen. ;)

gewoon een simpele string omvormer gebruiken en klaar.
(mag 3 fase zijn, maar ook 1 fase of 2x 1fase.
dit hangt af van je hoeveelheid panelen, niet van je aansluiting. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:29

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Je kunt een standaard oost/west opstelling prima met 20 cm betonbielzen ophogen (wel je dakbelasting in de gaten houden). Dat scheelt een uurtje opwek in de winter :)

Ik maak me wel zorgen om je warmtewisselaar (lucht/water warmtepomp?). Daar is echt wat mis. Met 2 MWh ben ik de hele winter doorgekomen, dus misschien wil je daar over uitweiden? Het zou mooi zijn als je voor een fractie van het bedrag met veel goedkopere maatregelen je verbruik door de helft kan doen, en dat lijkt zo op het eerste gezicht niet onrealistisch.
Wat vragen om mee te beginnen:
* Welk type heb je?
* Wat is het afgiftesysteem (radiator/vloerverwarming/convector/fancoils)?
* Hoe staat de stooklijn?
* Hoe warm staat het douchewater?
* Heb je logging per minuut van temperaturen en elektriciteitsverbruik? Foto's zijn ook nuttig.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:45

Termy

valt er nog wat te fragge?

Dit is hoe het bij mij ligt, met vergelijkbaar hoge randen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V8maAxJd3pR66HEXzKODXxuSWig=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z3ZlmfdsK7JRtqjGGvT1EW1O.jpg?f=fotoalbum_medium

Oost/west is dus prima, maar leg ze dan \/\/ zodat je minder last hebt van die randen. Het Solarstell Connect systeem heeft ook ophoogblokjes waarmee je het geheel 5 cm per blok kan verhogen. Die gebruik ik op de foto niet, maar vrijdag ga ik ivm uitbouw van het dak een nieuwe set plaatsen (dit is idd een oude foto) en dan ga ik die blokjes wel gebruiken om niet zo te kloten met het grind (en wat minder schaduw is mooi meegenomen). Die blokjes kun je stapelen dus je rand hoeft geen probleem te zijn met een zeer gemakkelijke oplossing.

Wat je winterkosten betreft: met plat dak ga je dat nooit van z'n leven significant verminderen zodra je niet meer kan salderen, maar je kunt nog wel salderen dus op dit moment en tot zeker 2024 is dat helemaal geen issue. Je had dus al veel eerder aan de panelen gekund en je verbruik ver kunnen drukken. Ben je niet op de hoogte van de salderingsregel? Zo klinkt het iig..

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
@vinx77 Reken voor de zekerheid ook ff uit wat noord zuid doet; in mijn berekeningen via Thomas Berger is dat met 10 - 15 graden ligging meer dan oost-west. Plat dak heeft nauwelijks voordeel dat oost of west echt eerder begint vanwege de flauwe helling (maar het voordeel dat er sowieso meer gepakt wordt dan via een echt schuin oost-west dak).

En met hierboven, je kan toch beginnen met "negatief", dus op zuidrand beginnen met paneel op noord, dan zuid, dan weer noord etc. Met een beetje geluk kom je dan bij je pijpje precies op een "top" uit zodat je daar maar weinig last van hebt. Oost-West kan je hetzelfde doen uiteraard

• Termy

Termy

@jurjen_g Meer dan oost/west, ja fractioneel in de winter, als ik de simulatie bekijk, maar op jaarbasis is het om het even dus ik zou het sowieso zo leggen zodat je de meeste panelen kwijt kunt.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Termy schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 11:50:
@jurjen_g Meer dan oost/west, ja fractioneel in de winter, als ik de simulatie bekijk, maar op jaarbasis is het om het even dus ik zou het sowieso zo leggen zodat je de meeste panelen kwijt kunt.
Ja dat laatste sowieso, maar om aan te geven dat je beide oriëntaties dus kunt meenemen in je optimale dakplanning. Het ligt er ook aan hoe exact noord-zuid / oost-west het is, bij mij is 80 graden "oost" en dan is het verschil toch wel 2 a 3 procent jaaropbrengst volgens die tool, vooral omdat ik dan door de afmetingen net wat meer op zuid dan noord kan doen.

edit:
Orientatie andersom

[ Voor 39% gewijzigd door jurjen_g op 23-03-2022 12:10 ]

• Termy

Termy

Ja, zeker een goed punt om te wijzen op het feit dat alle oriëntaties praktisch om het even zijn op plat dak. Enige dat telt is de meeste panelen kwijt kunnen.

• vinx77
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-11 12:23
Over opstelling kom ik terug - eerst nog een paar scenario's uitwerken. Voor nu de focus is op schaduw, dan pas op hoogste aantal panelen. Gezien in de winter/voorjaar/najaar de stroom belangrijker is dan gedurende de zomer, laat ik een paneel dat in de winter geen direct zonlicht opvangt, liever weg. In de zomer hebben we meer stroom dan nodig.
Proton_ schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 11:19:
Je kunt een standaard oost/west opstelling prima met 20 cm betonbielzen ophogen (wel je dakbelasting in de gaten houden). Dat scheelt een uurtje opwek in de winter :)

Ik maak me wel zorgen om je warmtewisselaar (lucht/water warmtepomp?). Daar is echt wat mis. Met 2 MWh ben ik de hele winter doorgekomen, dus misschien wil je daar over uitweiden? Het zou mooi zijn als je voor een fractie van het bedrag met veel goedkopere maatregelen je verbruik door de helft kan doen, en dat lijkt zo op het eerste gezicht niet onrealistisch.
Wat vragen om mee te beginnen:
* Welk type heb je?
* Wat is het afgiftesysteem (radiator/vloerverwarming/convector/fancoils)?
* Hoe staat de stooklijn?
* Hoe warm staat het douchewater?
* Heb je logging per minuut van temperaturen en elektriciteitsverbruik? Foto's zijn ook nuttig.
Is ook zeker een zorg. We houden stroomverbruik bij en dat is eng met de huidige kWh-prijzen.

Het is waarschijnlijk niet de Nefit Envyline luchtwarmtepomp, lage-warmte vloerverwarming, HR++++++++-ketel of ander onderdeel van dat systeem, maar door foute montage van de kozijnnen en HSB-panelen door de aannemer. Die claimt dat de koude luchtstroom gewoon van de WTW komt. En dat je de mensen buiten bijna kan verstaan, en de op het balkon rokende buurman binnen ruikt, dat dit niks te maken heeft met de isolatie. |:(

Een paar huizen verderop hebben ze ook een Nefit Envyline die flink veel stroom kost. Dus het kan zijn dat na het oplossen van alle isolatieproblemen, dat ding de volgende focus wordt.

Algoritmes, maar dan supersnel uitgevoerd, dat is zeg maar mijn ding

• Termy

Termy

Het is m.i. nog steeds suboptimaal om niet maximaal panelen te leggen. Het probleem met de winter is nl meervoudig:
-lage zon
-korte dag
-veel bewolking (januari 2022 was 1 grote mistbank leek het)

Ja, schaduw is vervelend bij heldere hemel, maar is dat de norm voor de winter? Helaas niet. Veel bewolking en dus diffuus licht en dan maakt de oriëntatie van een platte set niet uit en is schaduw ook geen factor. Dan helpt alleen om méér panelen te hebben.

Heel afgelopen december en januari: 8 dagen met overwegend heldere hemel. Wmb niet waar je voor wilt optimaliseren.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@vinx77 Eerst legplan... En nooit een paneel weglaten vanwege schaduw... en heel groot deel van de jaaropbrengst realiseer je als er geheel geen schaduw is.

Daarna gaan we nadenken wat de gunstigste omvormer oplossing is.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1