Als laatste van het rijtje, gaan wij nu ook. Er zijn een paar punten die we niet 100% op kunnen lossen (naast beschikbaarheid van de panelen door de huidige drukte).:strip_exif()/f/image/4zf6ToZ6hcNXDebE4sumzQ5M.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eLLE86yz2CCyixsyPDj1lHwJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HXMzr5QqLKL7nPjR59qzR0es.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/t8bKYD0v5iEcuqqpXfPvoaYq.jpg?f=fotoalbum_large)
Uitgaande van zonnepanelen van pakweg 1.7x1.1m, passen er krapjes 3 naast elkaar en 6 a 7 rijen (bij O-W-opstelling). Bij een zonneschans zouden er 7 rijen van 3 (Chiko Portrait 3x7) of 4 rijen van 5 (Chiko Landscape 5x4) kunnen, maximaal. De echte discussie is bij de schaduw.
Eventueel kunnen er 3 zonnepanelen op oost en op west aan de muur hangen.
Ben ik nu een daadwerkelijk probleem aan het oplossen, of valt het wel mee? Indien wel een probleem, is een zonneschans de enige optie?
De buren op oost blokkeren zon tot een bepaalde tijd (vandaag tot 8:30), maar zie dat niet als een probleem.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zT6DdTUjhFEjElIPTSchj2D2.jpg?f=user_large)
Dus zo'n 12 a 13 MWh per jaar, waarvan het meeste in de winter (2MWh per maand). Als ik 0.1MWh ga halen met de zonnepanelen, dan moet ik blij zijn. Grootste reden waarom we het nog niet hadden gedaan. Om energie te besparen, konden (en helaas kunnen) we ons beter richten op de aannemer die vindt dat ie het huis perfect had gebouwd en geïsoleerd.
Meeste energie wordt gebruikt door verwarming (meet ik helaas niet apart), en dat ding slaat in de winter aan voordat de zon opkomt. Ik kijk hier veel op het forum rond hoe anderen dat hebben opgelost, maar lijkt een onbegonnen race door hoge investeringen.
We hebben een elektrische auto voor de deur, die we straks vaker op de zonnepanelen zouden willen laden (ipv ergens anders, want zakelijke auto). Smart home, dus op de juiste momenten laden valt wel te scripten. Energieverbruik zal dan wel omhoog gaan, maar dan alleen als er gratis stroom is. Dus alhoewel de verwarmingskosten omlaag zullen gaan, verwachten we uiteindelijk een stijging.
Ik wil micro-omvormers gebruiken - heb nog niet volledig uitgezocht hoe dit het beste aan te sluiten, maar voorzie geen verrassingen daar.
Secundaire doelen:
Het moet allemaal wel nut hebben. Indien de opbrengsten van extra zonnepanelen onder de dakrand minimaal zijn, dan wordt daar zeker op bespaard.
Alle advies is welkom!!
- We hebben 30-40cm hoge opstaande randen (een kuip) op het platte dak. Hoogte is ruwe schatting op basis van foto, maar niet nagemeten. Dus gegarandeerd schaduw. Opstelling van oost-west of zuid beter? Verhogen of schaduw accepteren? Wind van de zee kan behoorlijk zijn, dus misschien juist beter?
- Ivm de energieslurpende warmtewisselaar, willen we vooral in de winter meer energie. Een oostwest-opstelling maakte eerst zin, totdat ik op het dak keek en die kuip zag.
Foto's
:strip_exif()/f/image/4zf6ToZ6hcNXDebE4sumzQ5M.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eLLE86yz2CCyixsyPDj1lHwJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HXMzr5QqLKL7nPjR59qzR0es.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/t8bKYD0v5iEcuqqpXfPvoaYq.jpg?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Het dak is 6.0m bij 8.2m. De randen zijn 20cm breed. De kuip is dus 5.6m bij 7.8m.Uitgaande van zonnepanelen van pakweg 1.7x1.1m, passen er krapjes 3 naast elkaar en 6 a 7 rijen (bij O-W-opstelling). Bij een zonneschans zouden er 7 rijen van 3 (Chiko Portrait 3x7) of 4 rijen van 5 (Chiko Landscape 5x4) kunnen, maximaal. De echte discussie is bij de schaduw.
Eventueel kunnen er 3 zonnepanelen op oost en op west aan de muur hangen.
Schaduw
De dakrand zorgt voor erg veel schaduw en het voelt stom om het niet te verhogen. Ik kan echter nergens een goede oplossing vinden voor oostwest-opstellingen. Daarom neig ik nu het meest naar een zonneschans met een zuid-richting, waar de eerste panelen dan plat (of niet!) worden gemonteerd. Zie https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/68548848 voor een idee. De laatste rij zou eventueel op de dakrand kunnen.Ben ik nu een daadwerkelijk probleem aan het oplossen, of valt het wel mee? Indien wel een probleem, is een zonneschans de enige optie?
De buren op oost blokkeren zon tot een bepaalde tijd (vandaag tot 8:30), maar zie dat niet als een probleem.
Jaarverbruik
We zijn van het gas af, dus we gebruiken veel elektriciteit. Rekening afgelopen winter was erg hoog, omdat ik per ongeluk aan het bijverwarmen was - had lager dan januari moeten zijn.:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zT6DdTUjhFEjElIPTSchj2D2.jpg?f=user_large)
Dus zo'n 12 a 13 MWh per jaar, waarvan het meeste in de winter (2MWh per maand). Als ik 0.1MWh ga halen met de zonnepanelen, dan moet ik blij zijn. Grootste reden waarom we het nog niet hadden gedaan. Om energie te besparen, konden (en helaas kunnen) we ons beter richten op de aannemer die vindt dat ie het huis perfect had gebouwd en geïsoleerd.
Meeste energie wordt gebruikt door verwarming (meet ik helaas niet apart), en dat ding slaat in de winter aan voordat de zon opkomt. Ik kijk hier veel op het forum rond hoe anderen dat hebben opgelost, maar lijkt een onbegonnen race door hoge investeringen.
We hebben een elektrische auto voor de deur, die we straks vaker op de zonnepanelen zouden willen laden (ipv ergens anders, want zakelijke auto). Smart home, dus op de juiste momenten laden valt wel te scripten. Energieverbruik zal dan wel omhoog gaan, maar dan alleen als er gratis stroom is. Dus alhoewel de verwarmingskosten omlaag zullen gaan, verwachten we uiteindelijk een stijging.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3-fase 25A.Ik wil micro-omvormers gebruiken - heb nog niet volledig uitgezocht hoe dit het beste aan te sluiten, maar voorzie geen verrassingen daar.
Budget en doel
Doel is belangrijker dan het budget. Hoofddoel: Energiekosten winter flink naar beneden brengen.Secundaire doelen:
- Auto opladen
- Aansluiting op Zigbee smarthome
Het moet allemaal wel nut hebben. Indien de opbrengsten van extra zonnepanelen onder de dakrand minimaal zijn, dan wordt daar zeker op bespaard.
Wie gaat het project uitvoeren
IkzelfBijhouden van data
Zigbee naar smarthome. Waarschijnlijk ook nog extern - nog niet verder gekeken naar de opties.Reeds verkregen offertes
Alleen voor onderdelen. Door uitverkochte zonnepanelen, is het moeilijk om een definitief ontwerp te maken.- Jinko, Canadian of JA. Rest kijk ik ook naar, maar deze komen er steeds goed uit. N-type, tenzijn de P-type veel meer Wp is. Minimaal 395Wp. Afhankelijk van aantal en type: €3000 a €4000
- APSystems DS3 Micro-Omvormers. Staat nog niet vast, maar Zigbee en goede prijs. tot €1900
- Chiko zonneschans, of ESDEC FlatFix Fusion. Tot €1500
- Kabels, balast, e.d. €400
- Enphase Envoy-S indien de DS3's niet voldoen. €350
- Aparte meterkast waarop o.a. warmtewisselaar en zonnepanelen komen. €300
Regio
AmsterdamAlle advies is welkom!!
Algoritmes, maar dan supersnel uitgevoerd, dat is zeg maar mijn ding
:strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Z3ZlmfdsK7JRtqjGGvT1EW1O.jpg?f=fotoalbum_medium)