usb stick ontoegankelijk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy269
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-09 14:50
Sinds gisteren kan ik niet meer zien welke bestanden er op mijn usb stick staan.
Ik krijg hem nog wel te zien in de verkenner maar als ik hem wil openen krijg ik volgend bericht.
Ik een programma gebruikt om verloren bestanden mee terug te halen maar heeft niets uitgehaald.
Wat kan ik doen om de bestanden terug te halen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UNu8U4-7aiPBX15vqPh7eIytVwA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IirVUdHSC87b9J7ywFKdlXw8.png?f=user_large
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
Opnieuw formatteren of een nieuwe kopen, en je backup terugzetten?

Als je die niet hebt kan dit wel eens een dure les zijn over de betrouwbaarheid van USB-sticks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Als je "geen medium" krijgt is het geheugen defect, daar valt niet veel aan te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-09 20:06
Timmy269 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 08:38:
Sinds gisteren kan ik niet meer zien welke bestanden er op mijn usb stick staan.
Ik krijg hem nog wel te zien in de verkenner maar als ik hem wil openen krijg ik volgend bericht.
Ik een programma gebruikt om verloren bestanden mee terug te halen maar heeft niets uitgehaald.
Wat kan ik doen om de bestanden terug te halen?
[Afbeelding]
...
backup terugzetten is het gemakkelijkste.

Alternatief is, voor veel euro's het bij een professionele data recovery brengen en hopen dat die er nog iets vanaf kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:41
Dure les: een USB-stick is niet betrouwbaar genoeg om bestanden op te bewaren (zoals in "zonder backup"), maar wel om bestanden mee te kopiëren/verplaatsen (omdat je dan altijd nog een bestand hebt staan náást dat op de USB-stick).
Ik denk dat je last hebt van een hardwarefout (zoals @hcQd al opmerkt), dus de bestanden staan nog op de USB-stick, maar er is een printbreukje oid waardoor jij er niet meer bij kunt.

Als je bestanden je héél veel waard zijn zou je de stick voor professionele datarecovery kunnen aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy269
inderdaad geen back up genomen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy269
Heb even het plastiek omhulsel eromheen afgedaan en zo in de usb poort gestoken. achteraan de usb stick gaat er dan een rood licht je branden maar dat gaat dan weer uit als de computer zo een signaal geeft om te melden dat er iets nieuws aangesloten is. Was ook al aan het opzoeken op internet en er zijn er wel die de usb terug aan de praat krijgen maar dan is alles weg wat er op staat. Eentje heeft ook iet geschreven dat hij de files gecopieerd had in Unbuntu maar weet niet wat dat juist is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stanton
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
Kijk in schijfbeheer, als fysieke capaciteit correct wordt weergegeven kun je met software aan de slag. Waarschijnlijk niet met jouw melding.

Als je hem al open hebt kun je proberen de NAND chip(s) stevig aan te drukken. Als dat werkt helpt een reflow waarschijnlijk (aannemende dat het een BGA chip is) of nog beter even 're-ballen'. Als het een TSOP chip is, even met soldeerbout langs de voetjes.

Dat soort fysieke problemen zijn heel gangbaar bij USB stickjes. Maar ook degraded NAND geheugen / defect firmware. Defecte controller kan ook maar is zeldzamer.

Als laatste mogelijkheid dan 'chip-off' recovery: NAND chips dumpen en logisch image reconstrueren, is arbeidsintensief en kost veel tijd, reden waarom dit relatief duur is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9xSvGMeVbQ147fDTxoWgbhbwm-I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KX9SYlvhgwNWuaz7nFeRPJWI.jpg?f=fotoalbum_large

Joep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy269
hieronder zie je mijn usb stick, waar bevind de nand chip zich. Heeft die een BGA chip?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z3DmLlO6vu1LZUd6obDF0Zplbyg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uQbDSpJsvOITYNWwZJTjSkES.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wd5Hgj1JLCYDyPV8XAw8EXxMDc8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NwnRQwhoRVIkJUzn1zUhuAuC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KCLVdz1nSLSgzrpkEHGScPfsJ3w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/id7CurVfd6prsDUabECwVBxK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:35

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Als het echt belangrijke data is, stop dan met zelf knutselen en breng de stick naar een datarecoverybedrijf. Alle respect, maar ik krijg nou niet echt het idee dat je weet wat je aan het doen bent (als je al vraagt wat Ubuntu is durf ik wel te zeggen dat je niet heel comfortabel gaat zijn met alle stappen die je moet doen die bijvoorbeeld @Stanton beschrijft). Dan maak je alleen maar meer stuk.

Als datarecovery te duur is, dan ben je de data helaas kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 22:06
Wat doet de stick op een andere PC, krijg je daar een zelfde melding?
Ik ga ervan uit van wel, maar in ieder geval ook nog het proberen waard.

Wanneer je geen kennis hebt voor het repareren zoals hierboven beschreven, zou ik hier zeker geen actie op ondernemen. Mocht de data erop toch vervangbaar zijn, dan kan het al wat minder kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy269
Op de desktop thuis geeft hij die melding alsook op de laptop van mijn zoon. Op de laptop van het werk waar ik die stick altijd op gebruikte krijg ik de usb zelfs niet meer te zien in de verkenner terwijl een andere usb daar wel zichtbaar op wordt.
Inderdaad ik ken er niet veel van maar wil toch zelf alles proberen om hem terug aan de praat te krijgen of toch minstens iets van gegevens te porberen recupereren. Wie niet waagt niet wint en nu heb ik er ook niets aan. Ik ga er geen 100en euros aan uitgeven op die data terug te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
probeer iets gebruiksvriendelijks voor een makkelijke poging tot herstel (bijvoorbeeld easeus)
geen succes mee? dan in de prullenbak en voor 10 euro een nieuwe 64gb stick kopen.

bestanden er toch afgehaald? daarna ook meteen de stick in de prullenbak en een nieuwe halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy269
tuurlijk gaat deze in de prullenbak maar eerst toch alles proberen om de documenten ervan af te halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanton
  • Niet online
Timmy269 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 08:48:
hieronder zie je mijn usb stick, waar bevind de nand chip zich. Heeft die een BGA chip?
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nee, TSOP48.

Joep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy269
Heb nog een beetje research gedaan en als ik goed begrijp staat alles op de NAND chip. Op you tube heb ik filmpjes gezien waarin ze deze NAND chip verwijderen en in een andere usb stick plaatsen om zo opnieuw te kunnen gebruiken. Ook zijn er soort van NAND readers waar dan de chip even opgezet wordt om zo de data de recoveren en dan de stick weg te gooien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanton
  • Niet online
Timmy269 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 14:49:
Heb nog een beetje research gedaan en als ik goed begrijp staat alles op de NAND chip. Op you tube heb ik filmpjes gezien waarin ze deze NAND chip verwijderen en in een andere usb stick plaatsen om zo opnieuw te kunnen gebruiken. Ook zijn er soort van NAND readers waar dan de chip even opgezet wordt om zo de data de recoveren en dan de stick weg te gooien
Moet je exacte match hebben en zelfs dan kan het niet werken. Heb toevallig nu stickje van iemand die er 2 kocht en matchen. En nog houdt ik er rekening mee dat het niet werkt. Dus voordat ik NAND chip plaats op donor, dump ik hem eerst voor het geval dat ik op die manier data moet terughalen (proberen).

Nu stickje gaan kopen heeft geen zin, ze kunnen er van buiten identiek uitzien en van binnen volkomen anders zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/diiHCraVVOIIraxIW-w9ivnJ1mE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bcMcqPbIIsDXYCMKZaIeMy8N.jpg?f=user_large

Die goedkope NAND readers zijn niet geschikt, en zelfs al zou het lukken dan ben je nog niet eens 10% dichter bij je data. Ik hoopte dat dat duidelijk werd uit mijn eerdere postje.

[ Voor 25% gewijzigd door Stanton op 29-03-2022 15:06 ]

Joep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb vermoedelijk hetzelfde probleem. Mijn trouwe USB stick wil me niets meer laten verwijderen.
Ik heb alles al geprobeerd, andere pc/laptop, andere software, via DOS, unmounten van usb, zelfs vraag gesteld bij chat gpt. Maar geen soelaas.
Waarom kan een prima usb stick een maand terug wel schrijven maar niet meer deleten of formatteren. Dit wekt geen vertrouwen. Gelukkig heb ik de backups op hd's maar dit is ronduit shit!

Gr. Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 18:56:
Waarom kan een prima usb stick een maand terug wel schrijven maar niet meer deleten of formatteren. Dit wekt geen vertrouwen. Gelukkig heb ik de backups op hd's maar dit is ronduit shit!
Alle electronica die je koopt gaat kapot. Met 100% zekerheid gaat alles kapot. De vraag is alleen wanneer. Soms duurt het heel lang en soms gaat het sneller. Dus ja, vandaag doet ie het en morgen is ie kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PilatuS schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 18:59:
[...]Ja dat snap ik. Maar je koopt USB sticks en Harddrives juist voor de veiligheid. Als ik jouw standpunt gebruik dan zou Google en Microsoft gauw failliet zijn. Ik heb nog niet eens verteld wanneer ik deze usb stick heb aangeschaft, en dat was recent. Sorry maar beetje flauwe reactie op een serieus probleem.
Toch bedankt voor je reactie.

Alle electronica die je koopt gaat kapot. Met 100% zekerheid gaat alles kapot. De vraag is alleen wanneer. Soms duurt het heel lang en soms gaat het sneller. Dus ja, vandaag doet ie het en morgen is ie kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik heb het puur over feiten. Dat die niet leuk zijn is iets anders. Je moet gewoon backups maken en er vanuit gaan dat het ieder moment over kan zijn. De meeste dingen gaan of snel kapot of doen het heel lang, maar dat ze kapot gaan is zeker dus ga daar vanuit. En ja, da's balen.
Pagina: 1