Afzuigkap met een harde knal kapot

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:26
Dag tweakers,

Afgelopen week was ik aan het koken toen er een harde knal zich voor deed tijdens het draaien van de afzuigkap. De motor stopte er mee. Ook flikkerde de halogeen lampjes een beetje. Deze heb ik toen allemaal uit gezet.

Als ik nu de afzuigkap aan zet op een willekeurige stand gebeurd er helemaal niets. Maar de halogeen lampjes beginnen wel te knipperen alsof er een spanningsval is over de trafo.

Nu gaan we bijna verhuizen en wil ik eigenlijk zo goedkoop mogelijk de afzuigkap even oplappen zonder complete vervanging. De motor is helaas niet meer leverbaar (Baumatic BT19).

Zou dit een probleem in de trafo of startcondensor kunnen zijn? of is een marktplaats afzuigkapje het beste idee op dit moment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-05 14:36
Heb je mechanische ventilatie? Dan kan je toch wel zonder afzuigkap aangezien je toch gaat verhuizen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-05 23:39

AMDFreak

Intel is zo..

Ik zou voor een marktplaats afzuigkap gaan.. Kan je vast een mooie op de kop tikken voor 50,-.. daar heb je vast geen nieuwe motor voor ;)

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Kijk eens of je de 'schoepen' nog kan draaien, mogelijk is de motor/lager vastgelopen (in dat geval valt er weinig aan te repareren).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Mocht je je woning al verkocht hebben, denk er dan wel om dat de kopers recht hebben op een goed werkende (en gelijkwaardige) afzuiger.
Zie ook dit topic: Vaatwasser defect voor overdracht

Juist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:02
Is je trafo 'geexplodeerd'? In principe kun je e.e.a. nalopen en kijken naar zwarte plekken / doormeten met een multimeter.

Aan de andere kant is een afzuigkap ook niet gigantisch duur (tenzij je iets bijzonders wilt).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
Dan moet je toch eerst even iets meer onderzoek doen.

Ruikt de motor verbrand (verbrande elektro ruikt vrij typisch en sterk)?
Kun je hem nog draaien?
Zie je ergens zwarte plekken, aangetaste bedrading, etc?

Een ontplofte start of bedrijfs condensator kan natuurlijk, dan moet je die even zoeken. Dan kan het wel kloppen dat de verlichting wat lijkt te dimmen, de motor trekt wel een aanloopstroom, maar spint nooit op. Niet te lang aan laten staan overigens, hij heeft ook geen koeling meer. In het geval van een startcondensator zou je hem dan met de hand een slinger kunnen geven waarna hij weer blijft draaien.

Meten of de motor nog (volledige) voeding krijgt helpt ook. Kan ook zijn dat de snelheidsregelaar naar de motor opgeblazen is. Dan kan de motor het prima doen, maar hij krijgt geen voeding meer.

edit:
Ik ga even uit van een koophuis:
Licht de kopers even in van het kapot zijn van de afzuigkap als je een andere plaatst. Ik zou het raar vinden als ik een huis koop met inrichting A en bij de overdracht blijkt er ineens wat anders te hangen zonder dat ik er iets van gehoord heb.

[ Voor 28% gewijzigd door timberleek op 23-03-2022 11:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-05 20:30

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Harde klap en daarna geen respons meer bij inschakelen? Je kap is zeer waarschijnlijk overleden.
Goeikoopste oplossing is hierboven genoemd. Je kan in een half uurtje voor 30 euro een nieuwe kap in huis hebben als alles mee zit.

Samenvatting: Marktplaats.nl -> Zoeken op 'Afzuigkap' -> Postcode invullen -> Afstand eerst op +5KM zetten, dan +10KM, enz.

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

com2,1ghz schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 10:28:
Heb je mechanische ventilatie? Dan kan je toch wel zonder afzuigkap aangezien je toch gaat verhuizen.
Als de afzuigkap bij het huis hoort moet die toch vervangen worden.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 18:41

Part

Helemaal niets.....

Je kan ook even contact op nemen met de nieuwe koper en uitleggen dat de kap stuk gegaan is.
Met een beetje geluk kom je tot een financiële compensatie en ben je snel klaar.
Als dat niet lukt kun je altijd nog een nieuwe/oude kap scoren.

Bij afzuigkappen is het vaak dat er een paar windingen kortsluiting maken. dit is vrijwel niet te repareren.
Als het de condensator is dan hoor je de motor nog wat bromen. (Als dat zo is dan niet te lang aan laten staan.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 07:17

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-05 14:36
Marzman schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 11:53:
[...]

Als de afzuigkap bij het huis hoort moet die toch vervangen worden.
Nee, TS heeft daar geen enkel detail over gegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Bij mijn ouders heeft de afzuigkap ook met een harde knal de geest gegeven (maar dan niet tijdens het draaien), in dat geval was het een Y2-condensator die ontploft was. Condensator en zekering vervangen, verdampt baantje op de printplaat omgeleid via een stukje koperdraad en het ding doet het weer.
Nu klinken jouw klachten iets anders, maar je kán geluk hebben dat het voor €0,60 te repareren is. Maak het ding eens open, zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pretouska
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:05
Als je zeker weet wat er kapot is, en je het zelf wilt repareren:
https://www.partsnl.nl/ap...-bt193ss-36900503-1947698

" weet niet of ik zo ongenuanceerd mag promoten"
even een vrijblijvende offerte aanvragen, grote kans dat dit wel leverbaar is.

of: Elk fatsoenlijk onderdelen huis kan met een serie nummer opzoeken of dit nog leverbaar is.
Kan je geen prijzen geven, maar het lijkt er op dat dit nog te bestellen is bij de fabrikant ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Pretouska op 23-03-2022 13:49 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:19
Goudvis schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 11:06:
Harde klap en daarna geen respons meer bij inschakelen? Je kap is zeer waarschijnlijk overleden.
Goeikoopste oplossing is hierboven genoemd. Je kan in een half uurtje voor 30 euro een nieuwe kap in huis hebben als alles mee zit.

Samenvatting: Marktplaats.nl -> Zoeken op 'Afzuigkap' -> Postcode invullen -> Afstand eerst op +5KM zetten, dan +10KM, enz.
offtopic:
of afstand op 50KM zetten en dan sorteren op afstand.. (is een stap sneller.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:26
De afzuigkap hoort bij het huis, is een koophuis.

Start condensator is het niet, ook zelf aanslingeren geeft geen draaiende motorkap helaas.

trafo zag er verder redelijk uit, kon geen obvious door gebrande delen zien.

De geur is idd een vrij typische doorgebrande lucht. rookte ook een beetje na de knal.

op marktplaats heb ik nu een nieuwe kap op het oog voor €100,-. Dat kost me ook de kop niet. Toch wel jammer dat je in de 3 maanden voor je verhuizing en de afzuigkap en de vaatwasser moet vervangen haha.

thanks voor de hulp allemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
dikkiedik schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:56:
De afzuigkap hoort bij het huis, is een koophuis.

Start condensator is het niet, ook zelf aanslingeren geeft geen draaiende motorkap helaas.

trafo zag er verder redelijk uit, kon geen obvious door gebrande delen zien.

De geur is idd een vrij typische doorgebrande lucht. rookte ook een beetje na de knal.

op marktplaats heb ik nu een nieuwe kap op het oog voor €100,-. Dat kost me ook de kop niet. Toch wel jammer dat je in de 3 maanden voor je verhuizing en de afzuigkap en de vaatwasser moet vervangen haha.

thanks voor de hulp allemaal.
Voordat je het gaat vervangen, willen de nieuwe eigenaren niet toevallig de keuken vervangen? Zo ja kan je misschien ook wel een deal maken voor €50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:27

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Pendora schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:41:
[...]

Voordat je het gaat vervangen, willen de nieuwe eigenaren niet toevallig de keuken vervangen? Zo ja kan je misschien ook wel een deal maken voor €50
Een keuken vervangen is ook een traject van maanden. In de tussentijd wil je wel kunnen koken zonder luchtjes...
Even een werkende (en beetje passende) kap ophangen. Dit is gewoon pech. En het hoeft niet de wereld te kosten natuurlijk :)

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnieNFW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:32
Knal & stoppen...dat zijn dan toch (meestal) de koolborstels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:20
Nyarlathotep schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 16:00:
[...]

Een keuken vervangen is ook een traject van maanden. In de tussentijd wil je wel kunnen koken zonder luchtjes...
Even een werkende (en beetje passende) kap ophangen. Dit is gewoon pech. En het hoeft niet de wereld te kosten natuurlijk :)
Of ze gaan eerst het hele huis verbouwen voordat ze er in gaan wonen zodat ze niet in de rommel hoeven te wonen.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:38
Je kan het allicht aangeven en vragen inderdaad, want gewoon een andere ophangen is ook mogelijk twijfelachtig, tenzij ze er op vooruit gaan (bv niet Miele > C merk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NelgNL
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-05 00:58
Als koper van je huis had ik het fijn gevonden als je mij de keuze liet: vervangen of financieel compenseren zodat ik er eentje naar mijn smaak kan ophangen :)
Pagina: 1