Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• rschilder1
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 30-09 19:12
We hebben hier een omvormer welke 12a continu mag hebben per mppt en 14a kortstondig
Omvormer is Solax x3 7.0
Totaal 2 mppt beschikbaar.
1x op zuid 12x395w mppt 1
1x oost west 10graden 10x400w mppt 2

Hoe kan deze het beste aangesloten worden?
Oost-west in 1 string?
Of splitsen op mppt2 met een y stekker en dan 5x oost en 5x west?
Ben echter bang dat we dan over de 12A gaan wat de mppt continu mag hebben.
De omvormer heeft een opstart spanning nodig van 180v

Vmmp 34.2 V
Voc 41.2V
Impp 11.7 A
Lsc 12.27 A

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-11 09:50
Twee keer een 1 fase omvormer, maar dat zal nu zeker niet meer kunnen?

5O5W doet het sowieso niet op deze omvormer, ik heb hem ook met 13 en 15 panelen en 13 is in de winter toch wat krap.

• rschilder1
1 fase omvormer is geen optie

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-11 09:50
Dan 1 string van 22 met overal tigos eronder. Meer smaken zijn er niet met met deze omvormer.
Of SE hier werkt kan ik niet zeker zeggen, denk het haast wel maar oost west is afhankelijk van zuid dan.
Kan oost west niet anders gelegd worden, of zuid anders?

• rschilder1
Waarom 22x optimiser?
Het gaat om mppt 2 waar totaal 5x oosten 5x westen op moeten komen

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:29

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@rschilder1 omdat je met alleen oost/west met optimizers de opstartspanning niet lijkt te halen.

Wat is het exacte type?
Is het deze?
https://download.solarcla...c4-10kWDataSheetNL-V2.pdf

Dan zou je het het kunnen proberen in parallel. Is wel op het randje.
Met Voc haal je de opstartstpanning en met Vmpp haal je de minimale 160V. Net.

Het kan zijn dat hij met warm weer niet meedoet, maar proberen is vrij goedkoop :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Spanning is dan te laag bij een 'standaard' paneel.

22× Tigo is inderdaad de oplossing.
Jammer dat een 1-fase omvormer geen optie voor je is. 3-fase wil het liefst 660 Volt hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door Dre op 23-03-2022 09:29 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@rschilder1 Je kunt leuk beweren dat je een polystring op 1 van de MPPT van de Solax moet kunnen...

Maar...

http://nl.solaxpower.com/...oads/2021/02/X3-Mic-1.pdf

Dat is gewoon niet zo.

Als je polystring gaat met de 2 oost en west strings van 5...
En je blaast de omvormer niet door je dak
Dan ga je ZWAAR aftoppen.
Als de omvormer überhaupt start.. Start up DC voltage [V] 140V... dat haal je net.
Start output DC voltage [V] 180V... Dat wordt twijfelachtig
MPPT voltage range [V] (full load) 330V Damn dat is een ouderwets ontwerp.

Voltrappen met optimizers wordt echt de enige oplossing zo.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:29

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Ronald de 2x 330V@11A is nodig om 7 kW te maken. Daar hoef je niet naar te kijken met 2 kW oost + 2 kW west :)
Je gaat wel duidelijk over de max Isc rating heen. Als er een reden is om het niet te proberen, dan is dat het.
Aftoppen; ja, maar de omvormer heb je al.

In dat kader zullen alleen optimizers op oost/west (en dan 1 string in serie) ook "net aan" kunnen werken. Maar 10 optimizers zijn duurder dan een Growatt MIN 2500, en dat gaat zeker lekker werken (waarschijnlijk nog hoger rendement ook).

Misschien dat @rschilder1 kan toelichten wat de gedachtegang was met het aanschaffen van deze spullen die duidelijk niet lekker met elkaar gaan werken?

[ Voor 5% gewijzigd door Proton_ op 23-03-2022 11:06 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• rschilder1
Proton_ schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 10:58:
@Ronald de 2x 330V@11A is nodig om 7 kW te maken. Daar hoef je niet naar te kijken met 2 kW oost + 2 kW west :)
Je gaat wel duidelijk over de max Isc rating heen. Als er een reden is om het niet te proberen, dan is dat het.
Aftoppen; ja, maar de omvormer heb je al.

In dat kader zullen alleen optimizers op oost/west (en dan 1 string in serie) ook "net aan" kunnen werken. Maar 10 optimizers zijn duurder dan een Growatt MIN 2500, en dat gaat zeker lekker werken (waarschijnlijk nog hoger rendement ook).

Misschien dat @rschilder1 kan toelichten wat de gedachtegang was met het aanschaffen van deze spullen die duidelijk niet lekker met elkaar gaan werken?
Omvormer is gebaseerd op 12x400w panelen op zuid (4800w) op dit dakvlak is geen schaduw en de helling is 35 graden op dakpannen gemonteerd.

Voor de toekomst zouden we het wat meer bestendiger willen maken ivm salderen.
De reden voor deze omvormer is dus het totale vermogen en 3 fase aangezien er ook een 3fase warmtepomp gemonteerd is.

Mijn vraag is eigenlijk dus kunnen alle panelen 10x totaal oost-west op 1 string in serie zonder optimisers.
Zo ja als dit zo gemonteerd gaat worden hoeveel minder rendement zou je halen inplaats van alles in 1 richting gelegd.
Mocht dit namelijk niet veel schelen gaan we het zo doen en anders word het 10x op het westen.
Er zitten namelijk ook 3 by-pass diodes in elk paneel. Is het niet zo dat zodra er op oost zonlicht valt en op west niet dat deze dan niet ge bypast worden? Dan zou in mijn ogen de spanning het zelfde blijven.

Is een ander alternatief nog de 2 mppt aan elkaar te verbinden en dan splitsen naar 3 strings?

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

rschilder1 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 17:36:
[...]
[...]
De reden voor deze omvormer is dus het totale vermogen en 3 fase aangezien er ook een 3fase warmtepomp gemonteerd is.
[...]
Ik weet niet welke motivatie er is om een 3-fase omvormer te nemen vanwege een 3-fase warmtepomp :? Sowieso zal de WP in de winter veel verbruiken en PV juist in de zomer leveren. Ik snap dat dus niet als argument.

12×400 Wp zou heel mooi kunnen op een 1-fase omvormer. Met een spanning van rond de 360 Volt zelfs ideaal. 5 panelen is (te) weinig voor 3-fase. Zou dan 10 op west doen. Desnoods nog 10 op oost erbij polystring.

Polystring kan je wel proberen oost/west. De omvormer zal er niet stuk van gaan. Desnoods een DC-zekering er tussen. Maar welke Vmpp spanning verwacht je als op een hete zomerdag de zon er op staat te bakken. Bereken eens de Vmpp bij STC condities met correctie van celtemperatuur van 65°C.

Als je een beetje normale netspanning hebt lijkt me de Goodwe 1-fase Omvormer GW5000T-DS de beste oplossing voor zuid + oost/west (5 per kant).

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 24-03-2022 21:34 ]

Pagina: 1