Uitbreiding bestaand PV-systeem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjw
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 02-12-2024
Mijn vraag
Ik heb op mijn garage dak in nagenoeg zuidwestelijke richting 8 PV-panelen liggen (geen schaduwval en in serie geschakeld). Ik heb hiermee in 2021 ruim 2,4 MWh opgewekt. Dit is niet voldoende voor mijn totale energie verbruik en zou graag op mijn platte dak van de uitbouw ook nog 2 panelen neer willen leggen. Bestaande installatie:
-8x Jinko Solar liggen van 335WP (JKM 335M-60H-V)
-Huawei omvormer SUN2000L-3.68KTL https://www.zonnepanelenc...000-2_3_368_4_46-5ktl.pdf

Situatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/upOUFpMqVrD3MQ2vY005hLk8PW0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/O1nLjKS3n8EGQWx8JAFKKxRw.png?f=user_large

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb op de omvormer mogelijkheid om 2 strings te koppelen (2 MPP-trackers), en zou dus van de 2 nieuwe PV-panelen een nieuwe string willen maken. Ik kom qua begrippen er niet uit of dit überhaupt een mogelijkheid is. Ik ben zelf geen expert, maar heb wat op div fora en websites gelezen over opstartspanning van omvormer en het spanningsbereik. Met 2 PV-panelen haal ik niet de minimale opstartspanning met de panelen die ik in gedachten heb (JINKO 390 WP N-TYPE).
Vraag 1: De omvormer start nu op bestaande (1e) string op met de 8-panelen dus is de opstartspanning van omvormer überhaupt relevant of moet ik die 2 strings los van elkaar zien en moet ik met beide strings de minimale opstartspanning halen om te laten functioneren?
Vraag 2: Zijn 2x PV-panelen voldoende om binnen het werkspanningsbereik te komen? Of zal de omvormer niks met deze string gaan doen?

Met vriendelijke groet!

Beste antwoord (via Arjw op 07-04-2022 12:33)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:37
Zou kunnen...

Maar een ritje naar Hengelo voor https://www.winkelman-zon...-perc-zilver-frame-h.html, een DS3 en als je heel graag wil een ECU-B levert meer op voor minder.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De minimale spanning van 90V moet op elke MPPT gehaald worden. Afhankelijk van het merk is de opstartspanning bij een tweede MPPT wel of niet nodig, maar je haalt de 90V al niet dus dat hoeven we niet uit te zoeken ;)

Je zal een micro-omvormer van bijvoorbeeld APS moeten gebruiken, of een kleine stringinverter zoals de Goodwe 700XS (of 1000XS).

Of je maakt plek voor liefst nog twee panelen ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Proton_ op 22-03-2022 21:59 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
Even doorbijten en een systeem leggen op je ZW en NO daken?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Verhip, het grootste dak is nog leeg ;)
Je hebt ook nog plek op de garage.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjw
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 02-12-2024
Super bedankt voor jullie reacties. Mijn garagedak ligt vol, het dakvlak wat nog over is, is helaas de schuur van de buren. Op het platte dak van de uitbouw kan ik precies 2 panelen kwijt, dakvlak is maar 1,7m diep en 4,6m breed. Dus lukte mij niet met puzzelwerk om daar 4 panelen op te pakken met de gevonden montagesystemen.

Het hellend dak van het huis kan inderdaad nog gebruikt worden, maar dan moet ik flink investeren, dat loont de moeite niet voor paar panelen. Ik dacht/hoopte met 2 panelen slim en eenvoudig op bestaande installatie uit te kunnen breiden, alleen lijkt het wat lastiger dan eerst gedacht.

Nog een laatste gedachte op basis van jullie reacties. Sunpower Maxeon 3 (SPR-MAX3-430), daar zou ik er 2 van kwijt kunnen en die hebben Vmpp van 70,4 en Voc 81,4. Daarmee zou ik met aanschaf van 2 de opstartspanning wel moeten halen. Zijn alleen wel een flink stuk duurder dan de panelen van Jinko Solar.

https://cdn.webshopapp.co...du-a4-mc4-539975-21-0.pdf

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Zou kunnen...

Maar een ritje naar Hengelo voor https://www.winkelman-zon...-perc-zilver-frame-h.html, een DS3 en als je heel graag wil een ECU-B levert meer op voor minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

De goedkoopste oplossing is om de panelen dezelfde oriëntatie en helling te geven en in dezelfde string op te nemen. Ze worden dan een beetje geknepen (de stroom wordt grotendeels door de oude panelen bepaald) maar dat mag de pret niet drukken. Wel even de totale stringspanning checken, daar was ik te lui voor (Vmpp onder 480 V, Voc onder 600V)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Dat kan inderdaad... Maar zelfs met een nieuw paneel met relatief lage Impp knijp je richting 10-15%...

Zeker goedkoper te doen zo, maar dan zou ik een paar uurtjes gaan marktplaatsen voor panelen die dichterbij de Impp van de 335 Jinko's zitten... Als je goedkoop wil, doe het ook goedkoop.

Pagina: 1