Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• dvsn
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-11 13:41
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ITQxoDRGBDq_iPNPPlHyOBRF-I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mpESO5gEecIctNKcETGeNRar.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Ruimte genoeg ;)
Lengte is 34 meter
Breedte is 11 meter
Dakhelling is 20 graden
77graden op het westen georienteerd.
Schaduw
Geen
Jaarverbruik
5500kWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A
Budget en doel
Budget is tussen €10.000,- en €13.000,-

Doel: Onze huisaansluiting maximaal benutten met het terugleveren. Op dit moment heb ik 12x265 zonnepanelen op het zuiden, welke ons jaarverbuik ongeveer compenseerd. Maar om op de toekomst voorbereid te zijn (elektische auto, warmtepomp etc) en door de huidige terugleververgoeding wil ik het maximaal aantal panelen leggen wat de huisaansluiting aan kan.
Wie gaat het project uitvoeren
Ikzelf
Bijhouden van data
Mijn andere installatie heeft een SMA omvormer, ook voor deze opstelling wil ik een SMA omvormer gebruiken. Logging gaat dus via SunnyPortal.
Wat heb ik bedacht
Via sunny design heb ik al een opstelling gemaakt, graag wilde ik jullie mee laten denken om te kijken of het idee wat ik heb ook uitvoerbaar is in de praktijk. Misschien komen jullie met hele andere inzichten.

Als eerste heb ik een omvormer gekozen. Onze aansluiting 3x25A is goed voor 17000kW, aangezien ik nu al een omvormer van 3kW heb hangen, ben ik uitgekomen op een SMA STP 15000TL-30.

Vervolgens ben ik naar verschillende zonnepanelen gaan kijken. Doordat ik ongeveer 70 panelen nodig heb, hoop ik een adres te vinden wat 2 pallets panelen voor een mooie prijs wil verkopen. Op dit moment is mijn keuze gevallen op JinkoSolar JKM-360-6TL3-V Tiger omdat ik die voor een prijs van ongeveer €120,- ex BTW kan kopen. (Mocht er iemand zijn die nog een goed adres weet dan hou ik me aanbevolen ;) )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nVokLaodxvA0Vob192FGqmdqanM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7eCVvfiTneIjm5okAzG5No3b.png?f=fotoalbum_large

Als ik dan 4 strings van 17 panelen maak, krijg ik onderstaand resultaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zsroyXGIQyd4SWKL7bilIdZH-6s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IeuwxOUI48oRwo243C5BIepm.png?f=fotoalbum_large

Volgens mij ziet dat er allemaal goed uit, alleen weet ik niet zeker of de Max. input short-circuit current per MPPT normaal ook automatisch berekend wordt. Kan iemand mij dat vertellen?
Regio
Omgeving van Den Bosch

Elshout: SMA 44x360Wp Oost en 44x360Wp West & SMA 12x265Wp Zuid PVOutput

Alle reacties

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:43

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Die 3kW zal 1fase zijn, en snoept dus al 13A op.
Dan blijft er 3x12A over voor 8 kW, zonde.

Je kunt een paar dingen doen:
* 3x een 1fase omvormer erbij: 2x 5 kW, 1x 3 kW
* 3 kW omvormer vervangen voor 3fase
* All-out gaan met een hybride omvormer die met een accu asymmetrisch kan invoeden en met een tussenmeter de injectie tot 25A beperkt; de omvormer mag dan groter zijn omdat eigenverbruik meer opwek toelaat (tijdens het 11 kW opladen van een auto mag de PV even 28 kW opwekken).

Isc is overigens het onderste groene vinkje :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Niks toe te voegen aan @Proton_

Wel even de simulatie opnieuw doen met 20 graden, de pieken liggen dan dichter bij elkaar, en dus ook de maximale stroom... Maar het zal wel goed zitten.

PS: extreem goede prijs voor die panelen... ik had ze voor die prijs... en nu ligt het bij de webshops toch echt een hele boel hoger.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• dvsn
Bedankt voor jullie antwoorden!

Die 1fase omvormer had ik even niet bij stil gestaan idd, dat is wel iets om nog even over na te denken.
Ik nijg er nu naar om de bestaande installatie dan maar te vervangen door nieuwe panelen en een andere 3kW omvormer op 3 fases. De bestaande installatie kan ik dan proberen via MP te verkopen.

Ook zat ik vanavond nog te schuiven in SunnyDesign om de hellingshoek goed te krijgen. Daardoor moest ik de hele configuratie opnieuw moest maken. Toen ik vervolgens dezelfde configuratie weer aangemaakt had, bleek de toegestane nominale vermogensverhouding van de omvormer van 60% naar 69% veranderd te zijn. Dit staat volgens mij los van de dakhelling toch? Heb ik nu iets verkeerds gedaan of zijn de cijfers aangepast?

Hoe dan ook, ik heb dus een nieuwe situatie schets gemaakt met SunnyDesign, deze ziet er nu als volgt uit.
Inplaats van 68 panelen oost/west, zijn het nu 64 panelen oost/west en 12 panelen op zuid geworden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CHLggxSq5pN3xQpx5VNghZOnrmM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zINHvw7nAK7aNSppln27h86Y.png?f=fotoalbum_large

Zou ik er nog wat panelen af moeten halen omdat de nominale vermogensverhouding nu in het geel staat. Of moet ik daar niet teveel naar kijken en kan dit wel uit?

Dan is er ook nog de vraag, moet ik me zorgen maken dat mijn hoofdzekering bovenstaande situatie niet leuk gaat vinden? Als beide omvormers gelijktijdig hun maximale output halen, dan wekken ze ruim 18000kW op. Zo als ik het inschat, zal die situatie niet vaak voorkomen op jaarbasis en is er in huis altijd wel afname van stroom waardoor ik niet aan de 18000kW terug levering kom. >:)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De andere optie is om de de bestaande panelen te laten liggen en alleen de omvormer te vervangen. Nu zijn het al wat oudere panelen JA Solar JAM6(BK)60-265/SI

Ook die situatie heb ik gesimuleerd met SunnyDesign en dan kom ik tot de volgende resultaten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sMSpxLrlqn_N03A0sQPyAntPmAE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fNMaUrRsTLKKIz6L03pM0fqC.png?f=fotoalbum_large

Nog maar even goed nadenken wat het voordeligst gaat zijn ;)

• busscherski
  • Laatst online: 16:11
Ook zat ik vanavond nog te schuiven in SunnyDesign om de hellingshoek goed te krijgen. Daardoor moest ik de hele configuratie opnieuw moest maken. Toen ik vervolgens dezelfde configuratie weer aangemaakt had, bleek de toegestane nominale vermogensverhouding van de omvormer van 60% naar 69% veranderd te zijn. Dit staat volgens mij los van de dakhelling toch? Heb ik nu iets verkeerds gedaan of zijn de cijfers aangepast?
Soms piept de designtool al bij 67% maar in werkelijkheid mag SMA tot 50%. Prima zo dus. Er kunnen ook nog wel wat panelen bij dus.
Dan is er ook nog de vraag, moet ik me zorgen maken dat mijn hoofdzekering bovenstaande situatie niet leuk gaat vinden?
Ik heb veel gekkere dingen gezien dan 18 kW aan omvormers op 3 x 25A.
Als ik zelf zo`n dak had zou ik denk ik kiezen voor 20 kW + 3 kW 3 fase. Maar dan wel met actieve injectiebegrenzing, bijvoorbeeld begrenzen op 28A oid dat gaat er nooit door.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• dvsn
Na even wikken en wegen, besloten om het bestaande plan van tafel te vegen. De huidige installatie gaat weg en er komt een compleet nieuwe installatie met 88 panelen en een 25kw omvormer terug.

De extra investering ten opzichte van het originele plan zit hem vooral in meer panelen, de omvormer is niet veel duurder. Inmiddels de panelen, omvormer en bekabeling in huis. Nog wachten op montage materialen en wat kabelgoten etc.

Ook wil ik de huis installatie laten aanpassen van 3x25A naar 3x35A.

Zal morgen het legplan en configuratie via sunny design nog uploaden, misschien komen er nog goede tips.

• busscherski
Als je die omvormer begrenst op maximaal 20 kW terugleveren dan gaat het ook makkelijk goed op 3 X 25A. Daarmee verlies je denk ik veel minder opbrengst dan wat een zwaardere netaansluiting jaarlijks kost.
Simuleer maar even met Sunnydesign.

Sowieso als het om 88 x 360 Wp gelijk over oost en west verdeeld gaat topt dat sowieso al niet zoveel af op een 20 kW omvormer. Dan heb je het over minder dan 1% per jaar.

En denk eraan dat de netbeheerder geen andere kabel voor je aanlegt, qua netvoltage zit je ook net iets lastiger als je er 25 kW op duwt.

Eventueel werk je met load balancing zodat wanneer je bij volle zon bijvoorbeeld op fase 1 1000 W verbruikt, fase 2 2000 W en op fase 3 3000 W je omvormer automatisch tot 23 kW kan gaan.

Ik ken overigens iemand met een 25 kW omvormer en ruim 31 kWp steil zuid. Op een 3 X 25A aansluiting. En in het weekend nauwelijks verbruik. Tot nu toe is de hoofdzekering er 2x uit gegaan. Ik snap ook niet waarom dat mogelijk is maar het is echt zo.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• busscherski
Ik bedoel als je gaat rekenen dan kom je er, zeker bij oostwest, op uit dat het punt waar het uit kan om een grotere netaansluiting te nemen ongeveer ligt rond 40 kWp. (bij een 20 kW omvormer en 3x25A).
Zeg maar als je meer dan 6 strings van 18 panelen van 360 Wp wilt.

• dvsn
@busscherski Heel erg bedankt voor de praktijk inzichten, die zijn voor mij lastig te vinden in de omgeving. Blijkt maar weer dat je best ruim mag gaan zitten als ik jouw verhalen zo lees.

Opzich is het aanpassen van de huisaansluiting voor ons geen probleem, deze is namelijk van vroeger uit aangelegd op 3x63A, dus hoeft er alleen een andere zekering in. Het netvoltage in de meterkast zit nu op zonnige dagen tussen de 238V en 240V, ik ben benieuwd hoe dit gaat veranderen met de nieuwe installatie.

Als ik in SunnyDesign kijk, lijkt de aftopping inderdaad mee te vallen met 88 panelen en de omvormer begrenst op 20kW. Op de 25kW omvormer kan ik zoals ik het zie ook 6 strings van 22 panelen maken, voor nu laat ik het zo maar ik hou die optie wel ingedachten.

Daarin ga ik eerst eens ga spelen met de begrenzing in de omvormer, om te kijken wat de huisaansluiting toelaat. Mocht de omvormer dan veel ruimte over hebben en de teruglever vergoeding is echt zo rooskleurig als het er nu uit ziet kan ik altijd nog beslissen om wat pannelen bij te leggen om de volle capaciteit van de omvormer te benutten. Het was namelijk al een hele opgave om een omvormer te vinden, dus deze ga ik niet meer terug sturen ;-)

• dvsn
Mijn legplan heb ik nu als onderstaand. De kleur geeft aan welke panelen in dezelfde string zitten. Tussen de groepjes panelen wil wat ruimte laten, zodat alle panelen in geval van nood redelijk makkelijk te bereiken zijn. (dat is ook de luxe van een groot dak)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YdoyQp_UnKe3yF-ZpyM7LrNPsvQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vPohMZMYpcAwQmd8kys0eCEl.png?f=fotoalbum_large

Zijn er voor het leggen nog extra tips?
Ik ga gebruik maken van ClickFit Evo Staaldak. Heb rekening gehouden met een inductielus en gebruik 6mm2 kabel.
Alle aardkabels vanaf de paneelgroepen laat ik boven in het spant samen komen om vandaar met een 10mm2 kabel naar de meterkast te gaan.

• busscherski
Opzich is het aanpassen van de huisaansluiting voor ons geen probleem, deze is namelijk van vroeger uit aangelegd op 3x63A, dus hoeft er alleen een andere zekering in
Maar weet je wat het op jaarbasis extra kost? Ik dacht iets van 700 euro
Daarin ga ik eerst eens ga spelen met de begrenzing in de omvormer, om te kijken wat de huisaansluiting toelaat.
Als je automaten als hoofdzekeringen hebt kun je ermee experimenteren. Smeltzekeringen mag je officieel niet zelf vervangen.

SMA en andere merken hebben optioneel een apparaatje dat de stroom door de fasen van de netaansluiting meet en op basis daarvan de begrenzing van de omvormer varieert. Moet je denk ik wel een datakabel of telefoonkabel oid voor van de meterkast naar de omvormer trekken.

• busscherski
Passen die extra 44 panelen ook nog ondanks dat je tussenruimte vrijhoudt?

• Proton_

Proton_

Team Welles

@dvsn ik zou, vanwege het optische resultaat, op West 2x11 onder elkaar in een rechthoek neerleggen. Eventueel ook met tussenruimte na 5 panelen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• dvsn
@busscherski Ja kost 730 euro per jaar meer. En volgens de berekening van SMA levert een 25kW omvormer 2600kWh meer op. Dus dat zou zichzelf wel terug betalen, maar het is niet het verschil om meteen de hoofdaansluiting aan te passen.

Ik heb nog smeltzekeringen, dus moet hier inderdaad voorzichtig mee testen. Die data kabel ligt er al, maar dat apparaatje van SMA kost ongeveer € 700,-. Dat heb ik er op dit moment niet voor over.

Die panelen passen wel, dan ligt het dak op oost helemaal vol, maar dan heb ik op de laatste paar panelen nog een beetje schadus (ook als ik de ruimtes weg zou laten). Op west is het dak vlak langer, dus kan ik ze makkelijk kwijt, zonder schaduw. Het probleem is altijd dat als je eenmaal bezig bent altijd meer wil leggen, maar op dit moment is de investering al groot genoeg zonder die 44 extra panelen. Anders had ik ze meteen besteld >:)

@Proton_ De westkant ligt een groot weiland, dus daar maakt het optische niet zoveel uit 😉

• busscherski
De overschot kWh prijs hoeft niet boven 0.35 euro / kWh te blijven hé.
Eenmalig 700 euro is minder dan 730 euro per jaar.

• dvsn
Nee dat klopt, al zie ik die voorlopig niet naar beneden gaan. Daarom kijk ik eerst een tijd aan, wat de installatie in praktijk gaat doen.

• dvsn
Zo even een update en nog paar vragen.

Inmiddels zijn de panelen al een aantal weekjes operationeel :) Uiteindelijk hebben we 88 panelen gelegd in combinatie met een 25kW omvormer. Deze is momenteel op 18kW begrenst omdat de hoofdaansluiting nog niet is aangepast. Om die reden, heb ik nu ook geen zwaardere automaten gebruikt voor de omvormer.

In eerste instantie had ik in de meterkast 1 krachtgroep met 3x25A snel stoppen. Deze werden voorheen nooit langduring belast, maar nu dus wel. Gevolg, temperatuur van de stoppen liep op naar 55/60 graden. Daarom besloten om deze stoppen te vervangen door trage stoppen, nu worden de stoppen niet warmer dan 35 graden.

Ook de aardlekautomaat welke voor de omvormer geplaatst is (3x25A type B ) wordt warm, ongeveer 45 graden. Nu is dat nog wel acceptabel, maar ik twijfel om deze automaat te vervangen door een type C of om deze pas te vervangen wanneer de hoofdaansluiting wordt verzwaard.
Huidige situatie meterkast
Hieronder een plaatje hoe alles nu is verdeeld. Achtergrond informatie hierbij, vroeger was de loods bedrijfsmatig in gebruik (tot eind jaren 80). De hoofdaansluiting was toen 3x63A, de hele bedrading is daarop voorzien, maar de apparatuur is in de loop van de tijd niet aangepast. Behalve dat er een aardlekautomaat is bijgeplaatst voor de groepen in huis en de bekabeling in de loods in 2017 compleet vernieuwd is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1X2Lucz_dtyn7AL2Bc7Mokv7K2I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MqDcppvIfas3BSoYrAM4fkLq.png?f=user_large

Inmiddels is de norm natuurlijk behoorlijk veranderd en met de grote omvormer wil ik alles toch wel veilig geregeld hebben. Daarom ben ik me aan het orienteren om de meterkast te upgraden, waarbij ik rekening wil houden met het verzwaren van de hoofdaansluiting naar 3x35A. Als je gaat kijken naar selectiviteit, is het natuurlijk mis gegaan bij het terugwaarderen van de hoofdaansluiting. Ook is het officieel niet wenselijk om 3 keer een een 25A krachtgroep achterelkaar te hebben. Aan de andere kant zit de omvormer nu in het midden, dus voor de hoofdzekering zal dit niet direct een probleem vormen. De situatie is al jaren zo en heeft nooit problemen gegeven.
Gewenste situatie meterkast
Het maken van de nieuwe meterkast heb ik nu als volgt in mijn hoofd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u88nGaDsJX1IbLAHHryM5Hq9a-k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eqXtkooxr9LqrxklqF71OGmC.png?f=user_large

Waarbij alle groepen voor de loods die met een "stekker" aangesloten worden via de 16mm2 kabel. En alle groepen voor de loods welke zonder stekker zijn lopen via de 25mm2 kabel.

Nu denk ik niet dat je officieel een 3x35A aardlekautomaat achter een 3x35A hoofdzekering mag monteren, maar dat weet ik niet zeker omdat je via deze aardlekautomaat ook teruglevert.

Tot zover het verhaal over de elektrische installatie.
SCIOS Scope 12 keuring
Ook nog een vraag over de verzekering van de zonnepanelen, heeftt iemand hier ervaring mee? Bij sommige verzekeringen willen ze vanaf 50 zonnepanelen een SCIOS Scope 12 keuring. Nu wil ik dat opzich best doen, maar ik vraag me af waar ze dan vooral op keuren. Is dat doormeten van de installatie, of vooral controleren of alles goed op papier staat?

Het is een heel verhaal geworden >:) en voordat alles gerealiseerd zal gaan worden wordt er zeker ook met een elektricien overlegt, maar ik ben ook zeker benieuwd wat jullie er van vinden. Mocht ik deze vraag helemaal op de verkeerde plaats stellen, dan hoor ik dat natuurlijk ook graag :)

Alvast bedankt!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Het is me eigenlijk een raadsel wat je wil bereiken met een upgrade naar 3x35A :)
Ook zegt een warme automaat erg weinig als hij vol belast wordt, tenslotte moet bij langdurig 30A+ het bimetaaltje wel warm genoeg worden om uit te schakelen.

Overigens 'type B' is een soort onbetaalbare aardlekschakelaar, 'B karakteristiek' de goedkoopste automaat.

[ Voor 18% gewijzigd door Proton_ op 12-05-2022 14:47 ]

• dvsn
Dat heb ik inderdaad niet duidelijk vermeld ;)

Ik heb verschillende redenen om de aansluiting te verzwaren.
Op dit moment wordt de omvormer begrenst op 18kW, die kan dan naar 25kW dus minder aftopping. (bij verzwaring van de hoofdaansluiting, ben ik van plan om nog 44 panelen extra bij te leggen)
Installatie van een warmtepomp voor mijn woning.
Ook wil ik een mantelzorgwoning voor mijn ouders bouwen, de verwarming zal dan via een warmtepomp gaan. Waarschijnlijk zal er in de toekomst ook nog wel een elektrische auto bij komen, dus ja het stroom verbruik zal nogal gaan stijgen.

Ik snap inderdaad dat de warmte nodig is voor het bi-metaaltje, maar ik vind het geen fijne gedachte om een automaat te hebben die in de zomer 55-60 graden wordt als de omgevingstemperatuur toeneemt. Misschien is dat iets waar ik nog aan moet wennen. Of proefondervindelijk kijken bij welke temperatuur de automaat uitschakelt, door de omvormer meer terug te laten leveren.

• busscherski
dvsn schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:59:
Ik snap inderdaad dat de warmte nodig is voor het bi-metaaltje, maar ik vind het geen fijne gedachte om een automaat te hebben die in de zomer 55-60 graden wordt als de omgevingstemperatuur toeneemt. Misschien is dat iets waar ik nog aan moet wennen.
Automaten en zekeringen worden warm. Als ze te warm worden dan schakelen ze uit.
Of proefondervindelijk kijken bij welke temperatuur de automaat uitschakelt, door de omvormer meer terug te laten leveren.
Even een ventilatieroostertje onder en bovenin de deur van de meterkast en gaan zou ik zeggen.

Ik zie in de praktijk urenlang 25 kW PV stroom door een 3 x 25A hoofdzekering gaan. Met in het weekend nauwelijks eigen verbruik.

• dvsn
Ik zie in de praktijk urenlang 25 kW PV stroom door een 3 x 25A hoofdzekering gaan. Met in het weekend nauwelijks eigen verbruik.
Weet je ook welke temperatuur die automaten of stoppen worden?

• busscherski
dvsn schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 21:51:
[...]

Weet je ook welke temperatuur die automaten of stoppen worden?
Ik heb het niet gemeten.
Zo heet dat ze net niet uitschakelen.
Ik ben benieuwd of 25 kW bij jou ook lukt.

Als ik jou was zou ik lekker bij 3x25 A blijven.

Omvormer op iets tussen 20 en 25 kW vast instellen of anders dynamisch begrensen op bijvoorbeeld 7 kW per fase wat je meet bij de meter.

Autolader uiteraard wel met load balancing, je hoeft het jezelf niet moeilijk te maken.

• dvsn
Nee inderdaad, helaas geen automaat als hoofdzekering. Hoop maar dat die als laatste gaat :)

Pagina: 1