Foto's
:fill(white):strip_exif()/f/image/mpESO5gEecIctNKcETGeNRar.png?f=user_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Ruimte genoegLengte is 34 meter
Breedte is 11 meter
Dakhelling is 20 graden
77graden op het westen georienteerd.
Schaduw
GeenJaarverbruik
5500kWhHuidige elektriciteitsaansluiting
3x25ABudget en doel
Budget is tussen €10.000,- en €13.000,-Doel: Onze huisaansluiting maximaal benutten met het terugleveren. Op dit moment heb ik 12x265 zonnepanelen op het zuiden, welke ons jaarverbuik ongeveer compenseerd. Maar om op de toekomst voorbereid te zijn (elektische auto, warmtepomp etc) en door de huidige terugleververgoeding wil ik het maximaal aantal panelen leggen wat de huisaansluiting aan kan.
Wie gaat het project uitvoeren
IkzelfBijhouden van data
Mijn andere installatie heeft een SMA omvormer, ook voor deze opstelling wil ik een SMA omvormer gebruiken. Logging gaat dus via SunnyPortal.Wat heb ik bedacht
Via sunny design heb ik al een opstelling gemaakt, graag wilde ik jullie mee laten denken om te kijken of het idee wat ik heb ook uitvoerbaar is in de praktijk. Misschien komen jullie met hele andere inzichten.Als eerste heb ik een omvormer gekozen. Onze aansluiting 3x25A is goed voor 17000kW, aangezien ik nu al een omvormer van 3kW heb hangen, ben ik uitgekomen op een SMA STP 15000TL-30.
Vervolgens ben ik naar verschillende zonnepanelen gaan kijken. Doordat ik ongeveer 70 panelen nodig heb, hoop ik een adres te vinden wat 2 pallets panelen voor een mooie prijs wil verkopen. Op dit moment is mijn keuze gevallen op JinkoSolar JKM-360-6TL3-V Tiger omdat ik die voor een prijs van ongeveer €120,- ex BTW kan kopen. (Mocht er iemand zijn die nog een goed adres weet dan hou ik me aanbevolen
/f/image/7eCVvfiTneIjm5okAzG5No3b.png?f=fotoalbum_large)
Als ik dan 4 strings van 17 panelen maak, krijg ik onderstaand resultaat.
/f/image/IeuwxOUI48oRwo243C5BIepm.png?f=fotoalbum_large)
Volgens mij ziet dat er allemaal goed uit, alleen weet ik niet zeker of de Max. input short-circuit current per MPPT normaal ook automatisch berekend wordt. Kan iemand mij dat vertellen?
Regio
Omgeving van Den BoschElshout: SMA 44x360Wp Oost en 44x360Wp West & SMA 12x265Wp Zuid PVOutput
/f/image/zINHvw7nAK7aNSppln27h86Y.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/fNMaUrRsTLKKIz6L03pM0fqC.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/vPohMZMYpcAwQmd8kys0eCEl.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/MqDcppvIfas3BSoYrAM4fkLq.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/eqXtkooxr9LqrxklqF71OGmC.png?f=user_large)