Daemes en heeren van het duurzame leven,
:strip_exif()/f/image/BVZhV7ofUlNZrjsISbUXiPe4.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/DgWHhKJnSO4GbqW8HAtKw2RF.png?f=fotoalbum_large)
Zelf heb ik met fotoshop even zitten prutsen met perspectieven, maar daar wordt het niet makkelijker van.
/f/image/RQtl9pCVItM9JqqIbqNHVJy6.png?f=fotoalbum_large)
Het lijkt zo nauw te komen dat ik me afvraag of het niet beter is om rechts 2 panelen te plaatsen en links dan 5 iets verschoven zodat het raam voldoende ruimte heeft.
Volgens mij kan ik er naast het huidige systeem van een omvormer per paneel willekeurig iets anders naast leggen. Het dak ligt dan vol en rekening houden met uitbreidbaarheid is niet zo'n issue - het andere dak later zou sowieso heel ergens anders liggen.
Huidige situatie
Wij hebben een huis gekocht waar al 9 zonnepanelen op liggen sinds 2020. Overdracht vindt plaats 1 Juli dus ik wil eigenlijk zo snel mogelijk laten uitbreiden. Deze zijn destijds geplaatst door EnerSolar en we hebben van de verkopers van het huis de gegevens gekregen.:strip_exif()/f/image/BVZhV7ofUlNZrjsISbUXiPe4.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/DgWHhKJnSO4GbqW8HAtKw2RF.png?f=fotoalbum_large)
Waar we heen willen
- Uitbreiden zonnepanelen tot maximum op het huidige dak
- Plaatsen warmtepomp met boiler - huis is energielabel A
- Vervangen gas kookplaat door inductie (op termijn)
- Elektrische auto (op termijn)
- Indien nodig, meer zonnepanelen op een ander, plat dak (op termijn, eigenlijk heel los project)
Hoe verder
Als eerste heb ik natuurlijk de huidige leverancier gecontacteerd - als je met 1 partij kan werken is dat wel zo fijn. Maar die komen al 4 weken nergens mee terug ondanks diverse e-mails en telefoontjes met toezeggingen dat ik een offerte ga krijgen. Dat vertrouwen is dus weg, maar we willen wel zo snel mogelijk door terwijl we geen toegang tot de woning hebben tot Juli.Zelf heb ik met fotoshop even zitten prutsen met perspectieven, maar daar wordt het niet makkelijker van.
/f/image/RQtl9pCVItM9JqqIbqNHVJy6.png?f=fotoalbum_large)
Het lijkt zo nauw te komen dat ik me afvraag of het niet beter is om rechts 2 panelen te plaatsen en links dan 5 iets verschoven zodat het raam voldoende ruimte heeft.
Volgens mij kan ik er naast het huidige systeem van een omvormer per paneel willekeurig iets anders naast leggen. Het dak ligt dan vol en rekening houden met uitbreidbaarheid is niet zo'n issue - het andere dak later zou sowieso heel ergens anders liggen.
De vragen
- Moet ik rekening houden met een minimale ruimte aan weerszijden van het raam?
- Zit de uitstulpende dakpan in het midden op een of andere manier in de weg?
- Is de assumptie correct dat ik met een willekeurig systeem kan uitbreiden? Is er dan nog iets als een beste prijs/kwaliteitverhouding op dit moment?
- Iemand enig idee of er in omgeving Veenendaal nog leveranciers te vinden zijn die dan midden Juli panelen kunnen komen plaatsen? Liefst met ook expertise van warmtepompen zodat we toch zo veel mogelijk onder één dak brengen?
:strip_exif()/f/image/dqKkGaKuzSOKQ3QvsDycjQpW.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/X0A3Xyv3ds9ePz5w2T6VVSc7.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ltdxT6IuHdSIPAMFIAwV0mOy.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/fhQUBVYtLbW2q2KehOnGXyPd.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Or1PI9zSGy0C3LS0NUvN2NSc.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ctbuNfKzUmFmmdqsI3Wjy1C1.png?f=fotoalbum_large)