Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• tescione
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-08 16:41
Hoi, zoals velen ben ik druk bezig me te verdiepen in een warmtepomp maar een concreet antwoord krijgen op mijn vragen is nog niet zo makkelijk. Ik zal een zo compleet mogelijk beeld proberen te schetsen en hoop dat ik hier wat nuttige informatie kan krijgen.

Woning
Het betreft een woning uit ca. 1960, van 3 verdiepingen
- begane grond ca. 60m2
- 1e verdieping ca. 50m2 (3 radiatoren, worden weinig gebruikt)
- zolder ca. 35 m2 (2 radiatoren, worden weinig gebruikt)

Gasverbruik 1400 m3 per jaar. Dit jaar worden alle kozijnen + glas aan de voorkant nog vervangen dus ik verwacht dat dit richting de 1200 gaat.

Isolatie
- begane grond volledig geïsoleerd met vloerverwarming en alle kozijnen zijn, of worden dit jaar, voorzien van HR++
- op de eerste verdieping zijn (of worden dit jaar) alle kozijnen vervangen icm nieuw glas
- De zolder is volledig gerenoveerd, heeft 16 cm glaswol isolatie op de nog aanwezige schuine delen, maar bestaat grotendeels uit 2 dakkapellen (2020) met isolatie volgens het bouwbesluit.

Voor de gehele woning geldt dat de spouw (7cm) is volgespoten met EPS parels.
Op de dakkapellen en een deel van het schuine dak liggen nu 10 zonnepanelen.

Verbouwing

In het najaar gaan we de schuur herbouwen en aanbouwen aan de woning en dit leek mij een geschikt moment om de verdere verduurzaming vorm te geven. Er wordt nu door een architect verder getekend maar ik heb al een eigen ontwerp in Floorplanner.
Overigens, de schuur word grotendeels bij de woning betrokken als leefruimte en zal dus ook vloerverwarming krijgen die we deels aan kunnen zetten. Daarnaast zal er een wc en douche geplaatst worden, dus er moet ook SWW beschikbaar moeten zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9SGHLw-AxkB1EeffAbmebCvBrMM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9M7IvdBWi5nk5JCP5zjxKZf5.jpg?f=user_large

---
Na het inwinnnen van de nodige informatie kom ik tot de conclusie dat sommige installateurs er niet zo happig op zijn (ivm de matige spouwmuurisolatie) maar ik denk dat een warmtepomp zeker een optie is.Onze buren hebben momenteel een Nibe staan, hebben bij lange na niet dezelfde isolatie, en zijn buiten een hoge electriciteitsrekening om, best wel tevreden.
Ik heb momenteel een offerte van iets meer dan 6000 euro voor een hybride warmtepomp maar aangezien ik dit een halve oplossing vind wil ik nu eigenlijk helemaal over.
Daarnaast heb Ik ook een globale offerte gekregen van een installateur in de buurt, en deze gaf aan dat de plaatsing en installatie van een split unit van Mitshubishi Electric of Daikin 8 kw ongeveer tussen de 18.000 en 21.000 euro gaat kosten. Dit kan iets veranderen na een bezoek en verdere uitwerking, maar ik werd alvast "gewaarschuwd" hiermee rekening te houden.

Naast de gebruikelijke vraag: " wat denken jullie hiervan. Doen/niet doen?" heb ik ook nog de een andere praktische uitdaging.

Ik wil de buitenunit het liefst zo veel mogelijk achterin de tuin, dus niet aan een gevel of onder een raam (we hebben al last van de warmtepomp van de buren in de winter). Echter de plaatsing in en achter de uitbouw is prima lijkt me voor het voorzien van water aan de vloerverwarming en de radiatoren, maar de afstand naar de badkamer op de eerste verdieping is (te?) groot. Dit komt deels doordat we niet bij de warmwaterleidingen in de woonkamer kunnen komen. Dit kan alleen door buitenom aan te sluiten op de koof die naar boven gaat (zie tekening). Ik denk dat je dan ca. 15 meter leiding moet overbruggen voordat je in de badkamer bent. Dit lijkt me niet comfortabel en zonde van het water. Zou het in dit geval niet effectiever zijn om op zolder, vlakbij waar nu nog de cv hangt een warmtepompboiler te plaatsen die in huis zorgt voor het warme water? Ik hoor graag jullie mening hierover.

Daarnaast kan ik ook genoeg zelf en daarom vroeg ik me verder nog af of het de moeite is om zelf een warmtepomp te kopen bij een van de vaak goedkopere buitenlandse webshops en hier een installateur te zoeken. Ik begrijp dat dit niet makkelijk is, maar om dat te omzeilen zou je ook voor een monoblock (geen f-gassen) kunnen gaan die ik samen met mijn buurman (loodgieter) installeer.

Kortom, genoeg keuzes te maken. Ik hoor graag julle advies.

Beste antwoord (via tescione op 01-04-2022 14:54)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Klinkt als een goed plan, zowel de plek voor de buitenunit als de warmtepompboiler op zolder en het aansluiten van een monoblock met een loodgieter :)

De boiler in de technische ruimte doet dan alleen de douche in de schuur? Dat is misschien wel wat zonde van het stilstandsverlies als hij niet elke dag gebruikt wordt.

Dan is een doorstromer + dwtw waarschijnlijk goedkoper, bovendien heb je dan helemaal geen binnenunit nodig (afhankelijk van het merk).

[ Voor 17% gewijzigd door Proton_ op 21-03-2022 17:42 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Klinkt als een goed plan, zowel de plek voor de buitenunit als de warmtepompboiler op zolder en het aansluiten van een monoblock met een loodgieter :)

De boiler in de technische ruimte doet dan alleen de douche in de schuur? Dat is misschien wel wat zonde van het stilstandsverlies als hij niet elke dag gebruikt wordt.

Dan is een doorstromer + dwtw waarschijnlijk goedkoper, bovendien heb je dan helemaal geen binnenunit nodig (afhankelijk van het merk).

[ Voor 17% gewijzigd door Proton_ op 21-03-2022 17:42 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

39 cm is wel wat krap trouwens voor een buitenunit. Te krap, eigenlijk. Wat is er op die erfgrens? Heg, sloot, iets anders?

• tescione
Op de erfgrens staat een betonnen schutting. Aan de andere kant zit de tuin van onze achterburen die naar rechts loopt, hun huis staat op ca. 30 meter.

Overigens die maat aan de achterkant van 39 cm is automatisch ingevuld door het programma en dit is puur een schets. De ruimte tussen de uitbouw en achterkant van het perceel zal een paar meter zijn.

Goed punt vwb de boiler in de schuur, daar zal idd niet dagelijks water gebruikt worden.

Heb jij tips over welk merk te nemen voor een Monoblock? In mijn shortlist staat Mitsubishi Electric, Panasonic of Nefit.

[ Voor 21% gewijzigd door tescione op 21-03-2022 21:34 ]

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Volgens mij heeft Nefit altijd een binnenunit en is dat niet de stilste. Ook zou ik geen R410 meer kiezen.

Ik heb een Vaillant (zie sig) zelf geïnstalleerd en die bevalt prima. Over de Pana's en Mitsu's is ook veel te vinden, dus dat was mijn shortlist ;)

• tescione
Daar wist ik niet van Nefit, blijkbaar overheen gelezen.
Ik zie nu je topic over de Vaillant, deze ga ik even goed bestuderen!

[ Voor 6% gewijzigd door tescione op 21-03-2022 21:56 ]

• tescione
Aanvullend toch nog een vraag. Wat als ik door ruimtegebrek die Warmptepompboiler niet kan plaatsen op zolder?
Heb ik dan nog opties om de lange leiding die ik dan naar boven moet leggen te compenseren?
Want het is natuurlijk ook makkelijker om een buffervat en een warmtepomp in de nieuwe schuur te plaatsen, de geisoleerde leiding krijg ik ook nog wel naar boven, alleen ik verwacht dat je straks wel een minuut staat te wachten op warm water. Is daar geen oplossing voor?

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 15:50

martijn v o

Certified by Enphase.

Ja dat heet een circulatieleiding maar dat kost wel extra energieverlies. Ondanks dat je hem goed isoleert verlies je toch warmte. En een pomp die er tussen moet.
Maar als je die met een slimme stekker schakelt op tijden dat je warmwater nodig hebt dan is dat een mooie oplossing.
Ik doe dat ook zo thuis en dan voornamelijk voor de keuken dan staat de pomp aan tussen 1700-1900 uur.
Als jij dat voor de badkamer zou willen dan kun je smorgens en savonds dat doen.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• tescione
Daar had ik nog niet van gehoord, ik neem het mee in de overweging. Bedankt.
Pagina: 1