Windows trager via externe monitor

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njit
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 30-07-2022
Mijn Windows-laptop is merkbaar trager als ik mijn externe monitor gebruik. Bijvoorbeeld als ik pan of een object versleep in een ontwerpprogramma (Figma in dit geval). Dat is dus 'laggy' via m'n externe scherm. Maar ik merk het ook met interacties in de browser bijvoorbeeld. Ik weet niet goed hoe ik dit kan meten om m'n waarneming hard te maken, daarom heb ik de vraag over hoe dit te meten gesteld onder 'Windows Clients': Reactiviteit Windows meten

Het gaat om deze monitor: AOC U28P2A
SCHERPTE. 4K
VERVERSING. 60Hz
REACTIETIJD. 4ms

Met deze laptop: HP Pavilion Laptop 15-cs3xxx:
PROCESSOR. Intel(R) Core(TM) i7-1065G7 CPU @ 1.30GHz 1.50 GHz
RAM. 16,0 GB (15,8 GB usable)
GRAFISCHE KAART 1. Intel(R) Iris(R) Plus Graphics
GRAFISCHE KAART 2. NVIDIA GeForce GTX 1050 with Max-Q Design

Kan het zijn dat mijn laptop moeite heeft met die hoge resolutie? Het lijkt me eigenlijk sterk want het zou een vrij krachtige (game-vriendelijke) laptop moeten zijn. Andere dingen om te overwegen?..

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:03
Heb je het ook als je de power-instellingen instelt op 'Beste prestaties'? Want dit zou kunnen komen doordat de interne graphics card gebruikt wordt, in plaats van de GTX 1050.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Kwenie hoor. In de link die je aangeeft staat al bij de minpunten:

Door de verversingssnelheid van 60 hertz en 4ms reactietijd is dit scherm niet geschikt voor competitief gamen

En dat is marketing speech voor: "het is een waardeloos trage monitor die je in ieder geval niet voor gaming kunt gebruiken; voor een andere toepassing kun je het proberen".
Jij hebt het geprobeerd en de uitslag blijkt negatief

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22-05 20:56
Een 4ms input lag en verversingsfrequentie van de standaard 60Hz past gewoon prima bij huis- tuin en keukengebruik, kantoortaken, recreatief gamen en 't gebruik van apps als Figma. Ik zou deze niet meteen in de "waardeloos traag" categorie schuiven als er nog steeds nog tragere op de markt zijn :p

Uit m'n eigen ervaringen met dual-GPU laptops komen de volgende verdenkingen eerst naar voren:
* Schermen aangesloten via een ondermaatse dockingstation over een net te trage USB poort
* Een profiel ingesteld in Energiebeheer die de dedicated GPU throttelt of uitschakeld
* GPU instellingen dusdanig dat deze alleen bij specifieke apps gaat omschakelen naar de GPU ipv de IGP, waardoor je te lang op de IGP loopt.

Zou het, voor de beeldvorming, mogelijk zijn een video te maken van het "laggy" gedrag?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-05 15:11
Onzin-reactie van Brahiewahiewa.

@njit Je hebt de monitor waarschijnlijk aangesloten via de HDMI-aansluiting.

Die is bij deze laptop versie 1.4. Dat betekent dat je op een 4K-monitor maximaal 30hz kunt krijgen, in plaats van de gewenste 60hz.

https://support.hp.com/nl-nl/document/c06517765
Externe poorten

1 USB 3.1 Gen 1 Type-C™ (dataoverdracht, gesignaleerde snelheid van 5 Gbit/s); 2 USB 3.1 Gen 1 Type-A (alleen dataoverdracht); 1 AC smart-pincode; 1 HDMI 1.4b; 1 hoofdtelefoon/microfoon combo; 1 RJ-45
De reden hiervoor is de kansloze actie van Intel om pas in cpu's van de 11e generatie HDMI 2.0 te ondersteunen, terwijl HDMI 2.0 er al is sinds 2013 is.

Helaas heeft je laptop geen andere video-uitgang, ook niet via USB-C.

Andere mogelijkheden zijn:
- andere monitor/deze monitor, maar dan op maximaal 1440p (2560x1440-resolutie)
- een usb-dock kopen dat wel 4K@60hz aan kan.
- de chroma-subsampling op 4:2:0 zetten, dan kun je via HDMI 1.4 wel 60hz halen op 4K (maar dan zijn de kleuren en scherpte een stuk minder)