Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• CuttingStorm
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-11 09:43
Zoals zovelen zijn ook wij bezig met het aanvragen van verschillende offertes voor het plaatsen van zonnepanelen. Tot nu toe drie reacties, waarbij alle drie partijen met een andere oplossing komen (SMA shadefix, Solaredge en micro-omvormers) en natuurlijk hun oplossing de beste vinden. We merken dat het lastig is om zelf een goed beeld te krijgen welke oplossing nu in onze situatie het meest rendabel en effectief is.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/odQ3QB9ytdhGB6lRQG_sRmLcGlM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VX11QbdLusx1MRRzoZXq2ubb.png?f=fotoalbum_large

Voor expositie zie legplan Aanbieder A
Beschikbare (dak)ruimte
Oost: 5.10 x 6.20 - helling 35gr, rekening houden met afzuiging van badkamer.
West: zelfde, maar dakkapel. Welk voldoende ruimte boven en onder dakkapel om in landscape een rij te plaatsen
Plat dak op westen: 2.20 x 6.00. Dakbedekking wordt nog vervangen en dan komt er geen grind meer terug. Wel wil ik de dakkapel niet volledig volstouwen ivm gewicht dus neig naar max 3 panelen
Uitbouw begane grond is niet bruikbaar ivm grote lichtstraat voor persoonlijke zon behoefte 😉
Schaduw
Harde schaduw van schoorsteen, maar mogelijk heeft andere kant voldoende instraling tov kant waar schaduw op valt. Zachte schaduw van 1 boom voor het huis, maar ver genoeg van de woning dat dit alleen in vroege ochtend het geval is
Jaarverbruik
Afgelopen 12 maanden ongeveer 3000 kWh (verhuisd in maart 2020), maar eerste periode boven gewoond ivm verhuizing. Maar jonge gezin (2 kinderen < 2jaar), dus stroomgebruik zal eerder toenemen dan dalen.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fase
Budget en doel
Willen een kwalitatief goed systeem en zijn bereid hierin te investeren, maar willen ook niet onnodig te veel betalen. Accu nog toekomstmuziek, maar rekening houden met uitbreidbaarheid?
Mogelijk in toekomst kijken naar hybride verwarming, waarbij ik bewust ben dat we met ons dakoppervlak zeker niet voor 0 op de meter hoeven te verwachten.
Geen eigen oprit, dus aan huis laden is minder makkelijk (al zie je in t dorp wel geregeld kabels over de stoep liggen)
Wie gaat het project uitvoeren
Firma
Bijhouden van data
Ja graag. Gebruik oa Home Assitant en zou hierin ook wat automation willen toevoegen mbt bijv wasmachine. Maar geen harde must, want zijn ook andere manieren te bedenken waarop dit gedaan kan worden
Reeds verkregen offertes
Eerste offertes opgevraagd met opgegeven verbruik van 4000 kWh. Met aanbieder A en B persoonlijk contact aan huis gehad en tijdens gesprek aangegeven dat we nu liever overschot aanleggen dan net aan genoeg voor ons huidige verbruik.
Aanbieder A: 13 panelen, 4990 Wp, geschatte opbrengst 3952 kWh.
Legplan: 6x Oost in 3 rijen, 5x West, 2x zuid (plat dak)
Argument aanbieder: individueel zoveel mogelijk opbrengst, geen omvormer in huis
  • Panelen: Q.cells Q. PEAK DUO BLK-G9+ AC 380WP, dus gecombineerd met Emphase IQ7+ (Garantie: beide 25 jaar )
  • Montagemateriaal Van de Valk
Prijs: 6.210 ex (€1.24/Wp) – niet gespecificeerd hoe precies opgebouwd, behalve paar extra posten als plat dak montage

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3C5NkIoHFZyWwQjOZ4xO1ZT6aGU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oh6M9mp1nHELtuY4T7LkBTRf.jpg?f=fotoalbum_large

Aanbieder B: legplan 2, 15 panelen 5775 WP, geschatte opbrengst 4713 kWh:
Legplan volledige oost-west: 6x Oost in 2 rijen, 9x west (3 op platdak)
Argument aanbieder: techniek zoveel mogelijk centraliseren in omvormer en aantal stekkers buiten minimaliseren om storingen te voorkomen. Volledig oost-west met oog op toekomst zonder salderen best.
  • Bauer 385 Wp glas-glas (30 jaar garantie)
  • SMA omvormer 5.0 of hybride (5/10 jaar garantie)
  • Montagemateriaal Solarstell
Prijs: SMA 5.0 totaal: €8560 ex (€1.48/Wp) / SMA hybride: €9930 ex (€1.71/Wp)
Niet gespecificeerd hoe precies opgebouwd (panelen, solarstell, omvormer, montage €8000 ex

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FwI0-PS7rEYCx5rvZcr-yjyNZmo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7yOn5z6srG9IF0YdqLcjXCq5.png?f=fotoalbum_large

Aanbieder C: initiële legplan 12 panelen 4380 Wp, geschatte opbrengst 3655 kWh
Legplan: 6x Oost, 6x west, platdak nog niet gebruikt
Argument aanbieder: rekening houden met schaduw en dan werken optimizers goed
  • 12x Solarwatt Vision H3.0 365 Wp glas-glas (30 jaar garantie ) à €3000
  • Solaredge 1 fase omvormer HD-wave 3.68kW (12 jaar) à € 877
  • 12x Power optimizer S440 €590
  • Montagemateriaal niet gespecificeerd maar volgens mij vd Valk à 1781
  • Montage à €1265
Totaal €7510 ex btw (€1.71/Wp)
Regio
Haarlem +- 3km uit de kust
Vraag
Grote vraag op dit moment is dus welke basis qua techniek we moeten kiezen. Ben al aardig wat topics doorgespit en lees toch wel geregeld dat systeem met optimizers wordt afgeraden omdat het minder effectief uitpakt door wordt voorgeschoteld. Maar ik merk dus ook dat ik beetje vastloop in welke kant dan wel te kiezen met het juiste argument. Alvast heel erg bedankt voor jullie antwoorden en input

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:12
Je hebt hier verschillende legplannen; en daaruit blijkt voor mijn gevoel dat ze allemaal sub-optimaal zijn ;-)
Neem het beste van alles, en leg daarmee zoveel mogelijk.
En op die voet: Ik zie ruimte op je schuur/tuinhuis!

Economisch gezien is er geen reden om niet zoveel mogelijk te leggen: Het grote terugleververgoeding topic

Persoonlijk vind ik de glas/glas panelen te duur. Je ziet dat al deels aan de garantie op de Q.Cells... amper minder. Dus dat zou ik niet doen.

De IQ7+/Q.Cells offerte van Aanbieder A is heel erg netjes voor een Enphase systeem. Technisch ook de enige van de 3 die wat mij betreft een correct ontwerp is.

Aanbieder B vind ik heel bijzonder. Zonder optimizers kan het eigenlijk niet... Normaal schreeuwen ze optimizers wel van de daken...
2x6 polystring op ingang A. 3 op plat dak op ingang B... Maar dan zal B behoorlijk problemen hebben om te starten of in bedrijf te blijven... zeker bij warmer weer... En sowieso draait het met 0,0 schaduwbeheer...
Hiermee oprechte twijfel aan de kennis van de aanbieder... Dus...

Aanbieder C... *zucht*....
Prijs is sowieso erg hoog, en twijfel of dit een SolarEdge ontwerp is wat goed gaat draaien. Uitleg 'Het Tuinhuisje' alhier: Het grote SolarEdge topic

Dus praten met aanbieder A: 3+3+3 op west. En ik denk dat 3+5 er in zit op oost.
Het pijpje onder de dakkapel lijkt ventilatie. Overweeg vervangen door ventilatiepan waar een paneel overheen kan als 5 zo niet lukt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• CuttingStorm
Ha Ronald,
Dank voor je respons.

Wat betreft het tuinhuis, deze staat mogelijk voor later op de planning. Op dit moment is naar mijn idee de dakbedekking sowieso niet goed om panelen op te leggen (plastic dakpan-matten..). Wel staat aanpakken van de tuin nog op de rol en dan zal ik sowieso zorgen dat er een lege buis komt te liggen om later alsnog bekabeling door heen te trekken. Tuinhuis is ook best vaak in de schaduw door beplanting van de buren, en bebouwing erachter, dus zou sowieso waarschijnlijk alleen Oost goed kunnen gebruiken.

Legplan van A, waarbij dakkapel zuid georiënteerd zou zijn was vraag van mij, in de veronderstelling dat dit gunstig zou zijn. Maar na verder oriënteren wil ik dit inderdaad laten aanpassen naar volledig oost-west. Verder zijn plannen allemaal ingegeven door initiële vraag om systeem a 4000 kWh per jaar neer te leggen.

Bedankt voor je input wat betreft aanbieder B. Ik merk dat mijn kennis over hoe precies die strings er uit komen te zien dus echt te kort schiet. Mogelijk domme vraag, maar waarom zou je alleen plat dak op ingang B doen en niet gehele west kant? Wat betreft schaduwbeheer, gaf de aanbieder aan dat de omvormer van SMA dit softwarematige zou aanpassen (Shadefix).

Als jij aanbieder D zou zijn, zou je dan nog met geheel ander plan komen of andere invulling van een van de geboden opties? (ik verwacht niet dat je heel legplan etc opstelt, maar ben wel benieuwd :))

Maandag sowieso dus weer contact opnemen met A om offerte voor uitbereiding op te vragen.

• Ronald
Panelen in verschillende oriëntatie kunnen nooit op 1 tracker. Tenzij strings van gelijke lengte (en nog wat voorwaarden) of optimizers op alles (duurder). Dan nemen de optimizers ook schaduwbeheer over. Ik maak een aanname dat er geen optimizers op de offerte staan; want dat is normaal iets waar aanbieders maar wat graag benoemen.

Shadefix heeft grenzen... Zeker met korte strings, zeker op 3 fase omvormers, en zeker (helaas) met SMA. Voor 3-fase SMA is 6 panelen een te korte string om Shadefix op toe te passen.
Als de aanbieder de panelen op het dak en op de dakkapel zonder optimizers aan elkaar koppelt om zo een string van 8 te maken dan gaan ze elkaar bijna volcontinue beperken... Dat is niet iets wat je wil.... en voor mij een reden om de aanbieder over een spreekwoordelijke schutting te gooien en de offerte over een echte schutting.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• CuttingStorm
Ja ok. In de oplossing van B zou op zich alles wel West komen dus dan zou t wel gezamenlijk op 1 ingang kunnen toch? B was echt van plan zo min mogelijk stekkers te willen gebruiken dus geen optimizers of Micro omvormers ivm storinggevoeligheid

De vraag is of in t geval van Micro omvormers kiezen voor een zuid oriëntatie van de drie panelen op t platte dak veel meer rendement gaan geven of dat deze gewoon zelfde oriëntatie moeten krijgen als panelen op t pannendak

• Ronald
Het gaat echt wel om richting en helling ...

https://www.thomasberger....kw2=385&temp_coeff2=-0.48

Als je dat in 1 string zet krijg je ongeveer het minimum van beide.

Ik begrijp dat het misschien moeilijk is om te accepteren dat het advies van een behoorlijk duur bedrijf niet correct is... Maar ik zou het op die manier voor de helft van het geld nog niet laten leggen... Het klopt niet... Echt niet.

• CuttingStorm
Kijk dit was dus dat stuk onwetendheid van mij.. baal dan vooral van zo’n advies inderdaad.. maar die tool is handig! Ga zelf nog even aan de slag met uitrekenen wat effect zou zijn van die drie op zuid vs west
Pagina: 1