heb trouwens nog wel een filmpje van de mijne
of persglas !Op zondag 26 augustus 2001 19:06 schreef Tijn_3d het volgende:
[..]
ja klopt het isoleert wel maar niet by hogen temps
btw die dingen (isolators) in hoogspannings masten zijn van porselijn
kan er alleen ff geen afbeelding van vinden
het zijn iig groen / blauwe schijven
Anoniem: 32691
persglass zou ook kunne ja ik heb nog zo'n oude kan best zijn dat ze tegenwoordig iets anders gebruikenOp zondag 26 augustus 2001 19:10 schreef Sine het volgende:
[..]
of persglas !
kan er alleen ff geen afbeelding van vinden
het zijn iig groen / blauwe schijven
Dan ken je de truc met de gloeilamp ook vast wel ..Op zondag 26 augustus 2001 19:09 schreef Tijn_3d het volgende:

Leuk, leuk, hebbe, hebbeOp zondag 26 augustus 2001 19:09 schreef Tijn_3d het volgende:
Speed kills, but beauty lives forever...
yep zelf ook vaak zat gedaan blijft leuk zeker in lampen waar argon of helium in zit krijg je van die ruige witte en rooie stralen erin heel ruig de rede eigenlijk dat ik veel met hoogspanning werk is ook omdat ik veel met laser's werkOp zondag 26 augustus 2001 19:12 schreef Sine het volgende:
[..]
Dan ken je de truc met de gloeilamp ook vast wel ..
[afbeelding]
nou wil hem wel mailen hoor maar kan je 6.5 meg in je mailbox kwijt hih kan hem wel op me ftp zetten ;-) voor de mensen die intressen hebben icq 46866939Op zondag 26 augustus 2001 19:13 schreef kimjansen het volgende:
[..]
Leuk, leuk, hebbe, hebbe... Owh sorry, tjah staat die ergens op Inet of zou je hem willen melen??
of email m.vos@iae.nl
Ow ... waar werk je dan ??Op zondag 26 augustus 2001 19:13 schreef Tijn_3d het volgende:
[..]
yep zelf ook vaak zat gedaan blijft leuk zeker in lampen waar argon of helium in zit krijg je van die ruige witte en rooie stralen erin heel ruig de rede eigenlijk dat ik veel met hoogspanning werk is ook omdat ik veel met laser's werk
doe het niet voor me beroep hoor (jammer genoeg)Op zondag 26 augustus 2001 19:14 schreef Sine het volgende:
[..]
Ow ... waar werk je dan ??
maar heb er thuis wel een paar staan
8ch so ...Op zondag 26 augustus 2001 19:15 schreef Tijn_3d het volgende:
[..]
doe het niet voor me beroep hoor (jammer genoeg)
maar heb er thuis wel een paar staan
ja dat is leuk als je in zo'n omgeving werkt
kun je makkelijk aan hoogspannings condensatoren komen
zonder die dingen is een tesla coil maken vrij moeilijk
(die van mij heeft precies 5 minuten goed gewerkt )
daarna legden de condensatoren het loodje onde de zware last (en spanning van 20 kv )
ja wil er ook nog eens eentje gaan bouwenOp zondag 26 augustus 2001 19:18 schreef Sine het volgende:
[..]
8ch so ...
ja dat is leuk als je in zo'n omgeving werkt
kun je makkelijk aan hoogspannings condensatoren komen
zonder die dingen is een tesla coil maken vrij moeilijk
(die van mij heeft precies 5 minuten goed gewerkt )
daarna legden de condensatoren het loodje onde de zware last (en spanning van 20 kv )
de grootste vonken die ik ooit gemaakt heb zin 12 cm met 2 flybacks
Heb je al hoogspannings trafo's ?Op zondag 26 augustus 2001 19:19 schreef Tijn_3d het volgende:
[..]
ja wil er ook nog eens eentje gaan bouwen
de grootste vonken die ik ooit gemaakt heb zin 12 cm met 2 flybacks
anders moet je eens bij en bedrijf gaan vragen waar ze olie gestookte kachels maken
daar heb ik er 3 gratis gekregen 20mA aan 8KV per trafo
ja dat zijn inderdaad goeie heb nog een beter eentje uit een magnatron 2kv met een half ampereOp zondag 26 augustus 2001 19:21 schreef Sine het volgende:
[..]
Heb je al hoogspannings trafo's ?
anders moet je eens bij en bedrijf gaan vragen waar ze olie gestookte kachels maken
daar heb ik er 3 gratis gekregen 20mA aan 8KV per trafo
ja 2kv is leuk ...
maar niet voor een tesla coil
daar zijn die 8kv van mij al krap
beter is een 15 - 20 kv aan 60 mA of zo
maar niet voor een tesla coil
daar zijn die 8kv van mij al krap
beter is een 15 - 20 kv aan 60 mA of zo
Onee?Op zondag 26 augustus 2001 18:38 schreef Sine het volgende:
[..]
12v oke, maar 6A ? geloof je het zelf ?
van een auto accu kun je ook 100A trekken
dat wil niet zeggen dat jij die ook door je fikken krijgt als je die vast pakt ...
1.5=1.5 V, beetje logisch misschien... Ik heb nog nóóit gehad toen ik een batterij vastpakte een opdonder gehad!!1800mA = 1,8A ? dan blijf je echt wel ff plat liggen hoor !
en wat bedoel je met 1.5 ?
Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!
Op zondag 26 augustus 2001 20:35 schreef laupro het volgende:
[..]
Onee?
NEE
zie eerdere berekening
worst case 12v = 6mA
[..]
1.5=1.5 V, beetje logisch misschien... Ik heb nog nóóit gehad toen ik een batterij vastpakte een opdonder gehad!!
d8 het ook niet nee ...
daarom vroeg ik wat ie er mee bedoelde (1.5kV ?)
de vonken kunne mij niet groot genoeg zijn ben pas tevreden als ik over de meter kom hhiOp zondag 26 augustus 2001 21:02 schreef Sine het volgende:
Helemaal mee eens
Ga niet in quote zitten schrijven doet wat extra typwerk en maak twee of meer 'quotes'!!!Op zondag 26 augustus 2001 20:48 schreef Sine het volgende:
[..]
Mare die 'schrikdraad-omvormers' zijn best leuk! Ik ga ze denk ik gebruiken voor de exame stunt op school (de trapleuning enzo) bij Conrad maar 15 gulden ofzo!
Dat probleem had ik al in mijn hoofd... Maar met bloot draad over (houten) leuning heen kan toch wel (hier en daar vastzetten natuurlijk)Op zondag 26 augustus 2001 21:12 schreef Tijn_3d het volgende:
nee komt niet genoeg power van af
ja precies dat geeft een wat schokkender effectOp zondag 26 augustus 2001 21:40 schreef Sine het volgende:
anders 2 draden vlak langs elkaar
dan voel je het zeker
Hoe komen ze nu aan deze cijfers?Op donderdag 23 augustus 2001 23:00 schreef BananeKoning het volgende:
jah bij een zeer laag ampere kan je er nog onderdoor gaan hoor.
(mA)
1 net voelbaar
5 prikkel
10 moeilijk los te laten
30 loslaten onmogelijk
50 pijn
100 moeilijkheden met ademen
500 hartstoornissen
1000 Hartstilstand, ernstige brandwonden
5000 ademhaling weigert
oftewel je hoeft niet zoveel te hebben om echt HELEMAAL kapot te gaan hoor
P.S. komt uit mn natuurkunde boek....
Moet jij maar eens 50mA door je vingers krijgen. En daarna 30mA door je tong. Bij die laatste heb je pijn.
Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something
loslaten onmogelijk komt VOOR pijn ? Heb bij 220~ toch echt pijn ervaren, maar loslaten was goddank wel mogelijk
Bij de derde ook al trust me ...Op zondag 26 augustus 2001 21:44 schreef thedolf het volgende:
[..]
Hoe komen ze nu aan deze cijfers?
Moet jij maar eens 50mA door je vingers krijgen. En daarna 30mA door je tong. Bij die laatste heb je pijn.
Anoniem: 33102
Op zondag 26 augustus 2001 17:15 schreef Sine het volgende:
[..]
Dat verschil ac en dc is puur hoe gevoelig de mens er voor is
niet hoeveel stroom er daadwerkelijk doorheen loopt
Daarom dat er een gemiddelde waarde is opgegeven, hoe vochtiger de handen bijvoorbeeld, hoe groter de capaciteit is (impedantie is dus kleiner), hierdoor zal er een grotere stroom vloeien....eigenlijk moeten we naar de hoeveelheid energie kijken die er door het lichaam vloeit (joule).
en de norm gaat er van uit dat de weerstand van het menselijk lichaam 2kohm is
yep ben ik mee akkoord, maar dan wel impedantie en geen weerstand, vermits we het lichaam zich gedeeltelijk capacitief gedraagt....zou men de frequentie verhogen, dan zal de schok ook meer voelbaar zijn.
(en ga nu niet de ohm meter pakken want dat kun je zo niet meten)
duh
helaas pindakaas (of jam of whatever)Op maandag 27 augustus 2001 00:04 schreef D-dayzz het volgende:
yep ben ik mee akkoord, maar dan wel impedantie en geen weerstand, vermits we het lichaam zich gedeeltelijk capacitief gedraagt....zou men de frequentie verhogen, dan zal de schok ook meer voelbaar zijn
bij hoge frequenties (lees tientallen KHz) krijg je last van skin-effect en daar maken tesla coil freaks weer aardig gebruik van om dit soort stunts uit te halen

en als je niet gelooft dat deze echt is wil ik er nog wel een paar voor je zoeken
Jammer dat de foto een beetje onscherp is he.Op maandag 27 augustus 2001 00:54 schreef Sine het volgende:
[..]
helaas pindakaas (of jam of whatever)
bij hoge frequenties (lees tientallen KHz) krijg je last van skin-effect en daar maken tesla coil freaks weer aardig gebruik van om dit soort stunts uit te halen
[afbeelding]
en als je niet gelooft dat deze echt is wil ik er nog wel een paar voor je zoeken
Dat is ook altijd zo bij foto's van het loch-ness monster....
lange sluitertijd anders krijg je die "streamer" effecten nietOp maandag 27 augustus 2001 01:12 schreef bazs2000 het volgende:
[..]
Jammer dat de foto een beetje onscherp is he.
Dat is ook altijd zo bij foto's van het loch-ness monster....
maar goed ik zal een andere zoeken ...
ok ..
de eerste die ik kon vinden ..
en wij zoeken uiteraard verder ..
http://users.better.org/roverstreet/TCBFW/phil_tube3.jpg
en een 2e

en een 3e

een 4e
en een 2e

en een 3e

een 4e

kom ik daar toch een wel heel erg ontopic stuk text tegen
It is well known that the high voltage output of Tesla coils will usually not produce a noticeable electric shock. It is widely explained that this is due to the "Skin Effect", which causes radio frequency current to stay near the surface of a conductor and avoid the nerves and organs of the human body.
I tried putting some numbers into this and did some experiments and believe that the non-shocking nature of frequencies in the hundreds of kilohertz is not only due to the skin effect, but also to human nerves not responding to these frequencies.
One factor is the resistivity of human flesh. In the Great Hamburger Experiment of 1996, I made a mixture of approx. 89 percent ground beef, 10.89 percent water, and .11 percent salt and warmed it up to a bit above body temperature in a microwave oven. Several trials at measuring the resistivity of this mess gave me an average of 70 ohm-cm. In one instance I had a cross section area of 16 cm^2, a distance between electrodes of 4 cm, and got an amp of 60 Hz AC to flow with a voltage of 18 volts.
Someone else tells me that human flesh has a resistivity more like 40 ohm-cm.
Now, for the Skin Effect Formula in the "CRC Handbook" (Handbook of Chemistry and Physics, Chemical Rubber Publishing Co.): ("High Frequency Resistance", within "Radio Formulae", pages 3323-3325 in the 43'rd Edition 1961-1962, probably different pages in different editions)
The book says to first calculate "x", which is:
x=pi*d*sqr(2*u*f/rho)*sqr(1/1000)
d is the conductor diameter in cm. Depending on where and how you measure, my wristss are about 5 cm. in diameter.
u is the permeability of the conductor, which is usually close enough to 1.
f is, let's say, 175,000 Hz. (Approx. freq. of my latest Tesla coil)
rho is the resistivity of the conductor in ohm-cm, let's say 40.
I plug all this in my calculator and get an x of 46.5. The next formula tells me that the ratio of resistance to DC resistance is, within 1 percent if x is more than 7:
x/2.828 + .25
which is about 16.7.
To get this, current would (roughly) be confined to the outermost .075 centimeter of skin, not including the less-conductive outer layer of the epidermis. If I got all the numbers right, it sure seems like the current stays far away from the heart. But it would still cause quite a shock if nerves responded to it.
In fact, if you hold a metal object and conduct as much as 60 mA of 175 KHz through it and your hand, you will feel little or no shock - not even where the current enters and exits your skin. (DISCLAIMER - I don't guarantee safety of trying this yourself!) It seems also as if human nerves don't respond to this frequency.
Now, for the Great Shocking Signal Generator Experiment of 1997:
I connected a variable frequency sinewave generator to an audio power amplifier, which drove a step-up transformer. With one wet hand, I touched the two high-voltage-side terminals of the transformer. With the other hand (insulated), I varied the voltage and frequency the first hand was getting.
Results:
Low audio frequencies 80 Hz and less seem most shocking.
As frequency was increased above about 80-100 Hz, the burning/pain sensation decreased but the "tingly" shocking sensation did not lose much of its intensity until the frequency reached 500 Hz. Roughly at that point, the shock began to be less intense in all ways as the frequency was increased further. It was noticeably less intense at 1 KHz than at 500 Hz, and a fraction as intense at 5 KHz as at 500 Hz. At 20 KHz, there was almost no sensation of shock at voltages where lower frequencies are painful.
Now for skin effect for a 2 centimeter diameter thumb at 20 KHz, assuming that 40 ohm-cm in any way represents reality:
My calculator tells me that x is 6.28. The chart in the CRC Handbook says that resistance of my thumb should be about 2.49 times the DC resistance. Even if the current is confined to the skin, you would feel it there unless the nerves weren't responding.
WARNING!
1. No warranties! Be careful!
1a. Blood in blood vessels is very conductive and could make more current reach your heart than you think. Resistivity of outer regions of the body may be higher, forcing more current to the interior. Resistivity may be higher than I think. The nerve system in the heart may not have the frequency response I described above.
2. Some Tesla coil shocks have some low frequency component - such as if there was a voltage peak and associated charge on the secondary when current starts flowing to you and there is no charge or opposite charge when current stops flowing through you. This can be worse should the oscillation be unreliable for any reason. Although such a shock here may be not much, it could jolt you into bumping something and causing damage or causing you to contact a more lethal current somewhere else.
3. Non-shocking high frequency AC can cause burns. Should the burn penetrate through the dermis, it can take many months or years to heal and the burned tissue might never be the same again.
4. Spark-gap Tesla coils usually have lethal primary circuits. There is a bit of popular misconception that neon sign transformers and oil burner transformers can't kill - they can! The range of currents most likely to cause heart fibrillation (fatal!) from an arm-to-arm shock with 50-60 Hz AC is 100 to 1,000 mA. Neon sign transformers are below this most-deadly range, but are still dangerous and can sometimes kill.
With the capacitors used in spark-gap Tesla coils, the RMS current available to a load in series with a spark gap can greatly exceed what the transformer can normally deliver - I have lit incandescent lamps to an extent indicating an RMS current of 1 amp when the average current was under 10 mA. Even considering that much of the frequency content here is less-hazardous higher frequencies, the low-frequency content can have RMS current well above average and the danger is *increased* by having capacitors.
--------------------------------------------------------------------------------
Written by Don Klipstein.
It is well known that the high voltage output of Tesla coils will usually not produce a noticeable electric shock. It is widely explained that this is due to the "Skin Effect", which causes radio frequency current to stay near the surface of a conductor and avoid the nerves and organs of the human body.
I tried putting some numbers into this and did some experiments and believe that the non-shocking nature of frequencies in the hundreds of kilohertz is not only due to the skin effect, but also to human nerves not responding to these frequencies.
One factor is the resistivity of human flesh. In the Great Hamburger Experiment of 1996, I made a mixture of approx. 89 percent ground beef, 10.89 percent water, and .11 percent salt and warmed it up to a bit above body temperature in a microwave oven. Several trials at measuring the resistivity of this mess gave me an average of 70 ohm-cm. In one instance I had a cross section area of 16 cm^2, a distance between electrodes of 4 cm, and got an amp of 60 Hz AC to flow with a voltage of 18 volts.
Someone else tells me that human flesh has a resistivity more like 40 ohm-cm.
Now, for the Skin Effect Formula in the "CRC Handbook" (Handbook of Chemistry and Physics, Chemical Rubber Publishing Co.): ("High Frequency Resistance", within "Radio Formulae", pages 3323-3325 in the 43'rd Edition 1961-1962, probably different pages in different editions)
The book says to first calculate "x", which is:
x=pi*d*sqr(2*u*f/rho)*sqr(1/1000)
d is the conductor diameter in cm. Depending on where and how you measure, my wristss are about 5 cm. in diameter.
u is the permeability of the conductor, which is usually close enough to 1.
f is, let's say, 175,000 Hz. (Approx. freq. of my latest Tesla coil)
rho is the resistivity of the conductor in ohm-cm, let's say 40.
I plug all this in my calculator and get an x of 46.5. The next formula tells me that the ratio of resistance to DC resistance is, within 1 percent if x is more than 7:
x/2.828 + .25
which is about 16.7.
To get this, current would (roughly) be confined to the outermost .075 centimeter of skin, not including the less-conductive outer layer of the epidermis. If I got all the numbers right, it sure seems like the current stays far away from the heart. But it would still cause quite a shock if nerves responded to it.
In fact, if you hold a metal object and conduct as much as 60 mA of 175 KHz through it and your hand, you will feel little or no shock - not even where the current enters and exits your skin. (DISCLAIMER - I don't guarantee safety of trying this yourself!) It seems also as if human nerves don't respond to this frequency.
Now, for the Great Shocking Signal Generator Experiment of 1997:
I connected a variable frequency sinewave generator to an audio power amplifier, which drove a step-up transformer. With one wet hand, I touched the two high-voltage-side terminals of the transformer. With the other hand (insulated), I varied the voltage and frequency the first hand was getting.
Results:
Low audio frequencies 80 Hz and less seem most shocking.
As frequency was increased above about 80-100 Hz, the burning/pain sensation decreased but the "tingly" shocking sensation did not lose much of its intensity until the frequency reached 500 Hz. Roughly at that point, the shock began to be less intense in all ways as the frequency was increased further. It was noticeably less intense at 1 KHz than at 500 Hz, and a fraction as intense at 5 KHz as at 500 Hz. At 20 KHz, there was almost no sensation of shock at voltages where lower frequencies are painful.
Now for skin effect for a 2 centimeter diameter thumb at 20 KHz, assuming that 40 ohm-cm in any way represents reality:
My calculator tells me that x is 6.28. The chart in the CRC Handbook says that resistance of my thumb should be about 2.49 times the DC resistance. Even if the current is confined to the skin, you would feel it there unless the nerves weren't responding.
WARNING!
1. No warranties! Be careful!
1a. Blood in blood vessels is very conductive and could make more current reach your heart than you think. Resistivity of outer regions of the body may be higher, forcing more current to the interior. Resistivity may be higher than I think. The nerve system in the heart may not have the frequency response I described above.
2. Some Tesla coil shocks have some low frequency component - such as if there was a voltage peak and associated charge on the secondary when current starts flowing to you and there is no charge or opposite charge when current stops flowing through you. This can be worse should the oscillation be unreliable for any reason. Although such a shock here may be not much, it could jolt you into bumping something and causing damage or causing you to contact a more lethal current somewhere else.
3. Non-shocking high frequency AC can cause burns. Should the burn penetrate through the dermis, it can take many months or years to heal and the burned tissue might never be the same again.
4. Spark-gap Tesla coils usually have lethal primary circuits. There is a bit of popular misconception that neon sign transformers and oil burner transformers can't kill - they can! The range of currents most likely to cause heart fibrillation (fatal!) from an arm-to-arm shock with 50-60 Hz AC is 100 to 1,000 mA. Neon sign transformers are below this most-deadly range, but are still dangerous and can sometimes kill.
With the capacitors used in spark-gap Tesla coils, the RMS current available to a load in series with a spark gap can greatly exceed what the transformer can normally deliver - I have lit incandescent lamps to an extent indicating an RMS current of 1 amp when the average current was under 10 mA. Even considering that much of the frequency content here is less-hazardous higher frequencies, the low-frequency content can have RMS current well above average and the danger is *increased* by having capacitors.
--------------------------------------------------------------------------------
Written by Don Klipstein.
Apeldoorn???Op donderdag 23 augustus 2001 22:07 schreef Demoniac het volgende:
Ik weet niet, zal wel enkele kVolts zijn...
* toastingnow heeft een vliegenmepper die met 2 penlites ook heel veel zeer kan doen
Asus P5K Pro, 2 Gb DDR2, Samsung 500 GB HD, XFX Alpha DOG 670Mhz, E8400
Anoniem: 33102
ik had het eerder over frequenties in de orde van 10 tot honderdtallen Hz'en.Op maandag 27 augustus 2001 00:54 schreef Sine het volgende:
[..]
helaas pindakaas (of jam of whatever)
Leuke foto's by the way !
* LauPro vraagt zich af of we nu niet allemaal een beetje offtopic gaan, de vraag was hoeveel spanning erop stond, 600-800v werd er toen gezegt...
we gaan een beetje offtopic, maar dit is een interresante discussie geworden over amperages voltages enzo, dus ik vind em wel legaalOp maandag 27 augustus 2001 12:22 schreef laupro het volgende:
* AtomicShockwave vraagt zich af of we nu niet allemaal een beetje offtopic gaan, de vraag was hoeveel spanning erop stond, 600-800v werd er toen gezegt...
Anoniem: 21074
Er wordt hier wel gezegd met leuke tabelen en cijfers wat er wel en niet dodelijk is..maar daar kun je toch nooit vanuit gaan.
Als mensen een blikseminslag kunnen overleven, kunnen ze zeker elke andere vorm van electrocutie ook overleven.
Ikzelf ben 1 minuut buiten bewustzijn geweest nadat ik vergeten was de beveiliging (ff snel iets fiksen) aan te zetten van de testbank waar ik destijds aan werkte.( Testen van CV-ketels )
Ik had natte handen, stond op een ijzer rooster, met een metalen schroevendraaier raakte ik de plek aan waar de spanning rechtreeks binnenkwam. ( routine klusje, maar de schroevendraaier was niet volledig geisoleerd)
Loslaten? Onmogelijk.
Maar als je valt trekt je eigen gewicht je wel los.
Ik weet niet wat het precieze voltage en ampere was, omdat het voor de Italiaanse markt was, en de testbank op verschillende landen ingesteld kon worden.
Wat ik wel weet dat ik nog 3 dagen last van m'n hand, arm en schouder heb gehad. En ik hield er een mooie zwarte nagel aan over..( nu niet meer)
Het gaf een kick..maar ik was wel de rest van de dag verward en gedisorienteerd.
Oh en je haren hebben inderdaad de neiging om overeind te gaan staan..dat voelde ik.
"negeer de spelvouten"
Als mensen een blikseminslag kunnen overleven, kunnen ze zeker elke andere vorm van electrocutie ook overleven.
Ikzelf ben 1 minuut buiten bewustzijn geweest nadat ik vergeten was de beveiliging (ff snel iets fiksen) aan te zetten van de testbank waar ik destijds aan werkte.( Testen van CV-ketels )
Ik had natte handen, stond op een ijzer rooster, met een metalen schroevendraaier raakte ik de plek aan waar de spanning rechtreeks binnenkwam. ( routine klusje, maar de schroevendraaier was niet volledig geisoleerd)
Loslaten? Onmogelijk.
Maar als je valt trekt je eigen gewicht je wel los.
Ik weet niet wat het precieze voltage en ampere was, omdat het voor de Italiaanse markt was, en de testbank op verschillende landen ingesteld kon worden.
Wat ik wel weet dat ik nog 3 dagen last van m'n hand, arm en schouder heb gehad. En ik hield er een mooie zwarte nagel aan over..( nu niet meer)
Het gaf een kick..maar ik was wel de rest van de dag verward en gedisorienteerd.
Oh en je haren hebben inderdaad de neiging om overeind te gaan staan..dat voelde ik.
"negeer de spelvouten"
Anoniem: 14575
Zoiets heb ik ook meegemaakt.
Ik was bezig om een lampje te vervangen op het controlepanel van een draaiende Noodstroom Aggregraat.
Door een windvlaag waaide het deurtje dicht met de twee schroeven van de Voltmeter (2fasen 380V)op mijn arm
Toen heb ik twee weken spierpijn gehad in mijn arm en schouder en er stonden twee kruiskoppen in het vel gebrand.
Ik was bezig om een lampje te vervangen op het controlepanel van een draaiende Noodstroom Aggregraat.
Door een windvlaag waaide het deurtje dicht met de twee schroeven van de Voltmeter (2fasen 380V)op mijn arm
Toen heb ik twee weken spierpijn gehad in mijn arm en schouder en er stonden twee kruiskoppen in het vel gebrand.
hihi wat een hoop bekende foto's toch weer en ja deze zijn zeker echtOp maandag 27 augustus 2001 01:36 schreef Sine het volgende:
ok ..
en een 2e
[afbeelding]
en een 3e
[afbeelding]
een 4e
[afbeelding]
ja die zijn echtOp maandag 27 augustus 2001 15:44 schreef Tijn_3d het volgende:
[..]
hihi wat een hoop bekende foto's toch weer en ja deze zijn zeker echt
Op zondag 26 augustus 2001 19:12 schreef Sine het volgende:
[..]
Dan ken je de truc met de gloeilamp ook vast wel ..
[Plaatje van plasma dinges in een lampebol]
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
http://www-astro.physics.uiowa.edu/~rnw/globe.htmlOp dinsdag 28 augustus 2001 13:25 schreef Demoniac het volgende:
[..]
HOE DOE JE DAT???
http://www.powerlabs.org/plasmaglobes.htm
http://margo.student.utwente.nl/el/microwave/
Dan doen deze studenten ook hele store dingen met licht en elektriciteit.. Alleen dan met behulp van golven
Dan doen deze studenten ook hele store dingen met licht en elektriciteit.. Alleen dan met behulp van golven
Anoniem: 33861
[quote]Op vrijdag 24 augustus 2001 02:35 schreef Solomo het volgende:
hmm ik meen me iets te herrinneren dat de combinatie veel volt/veel ampere gevaarlijk is, dus iets van 1mA kan met 1000kvolt dodelijk zijn en 100A kan met 1 volt dodelijk zijn
(getallen komen uit mn duim maar ik bedoel dus de ene is veel de andere is weinig
denk in iedergeval dat men wel snapt wat ik bedoel)
Stroom en spanning hangen samen met weerstand.
Spanning = 10 volt, weerstand = 1 ohm, dan stroom = 10 Amp.
Spanning = 1000 volt, weerstand= 10Kohm dan stroom = 0.1Amp.
Hoeveel stroom er door je lijf gaat hangt dus af van de spanning over je lijf en de weerstand van je lijf.
Een droge huid kan dus een hogere spanning 'hebben' dan een natte. Daarom mag je dus officieel ook alleen 'scheerapparaat' stopcontacten in een badkamer monteren.... alles zeiknat... lage weerstand... geeft nieuwe dimensie aan het woord breakdance.
hmm ik meen me iets te herrinneren dat de combinatie veel volt/veel ampere gevaarlijk is, dus iets van 1mA kan met 1000kvolt dodelijk zijn en 100A kan met 1 volt dodelijk zijn
(getallen komen uit mn duim maar ik bedoel dus de ene is veel de andere is weinig
Stroom en spanning hangen samen met weerstand.
Spanning = 10 volt, weerstand = 1 ohm, dan stroom = 10 Amp.
Spanning = 1000 volt, weerstand= 10Kohm dan stroom = 0.1Amp.
Hoeveel stroom er door je lijf gaat hangt dus af van de spanning over je lijf en de weerstand van je lijf.
Een droge huid kan dus een hogere spanning 'hebben' dan een natte. Daarom mag je dus officieel ook alleen 'scheerapparaat' stopcontacten in een badkamer monteren.... alles zeiknat... lage weerstand... geeft nieuwe dimensie aan het woord breakdance.
Omdat het wisselspanning was. wisselt 50x per seconds van richting, dus zijn er ook momenten van lage/geen spanning.Op zondag 26 augustus 2001 21:47 schreef Mephix het volgende:
loslaten onmogelijk komt VOOR pijn ? Heb bij 220~ toch echt pijn ervaren, maar loslaten was goddank wel mogelijk
Op die zeldzame momenten heb je even controle over je spieren en kun je loslaten. Bij gelijkspanning maak je geen kans, dan moet of de spanning eraf of iemand moet met risico voor eigen leven gaan proberen je los te (excusez le mot) 'beuken'. Nee, niet proberen je hand te pakken, want dan zit hij ook vast.
ahh das makkelijkOp dinsdag 28 augustus 2001 13:25 schreef Demoniac het volgende:
[..]
HOE DOE JE DAT???
Ja en nee.Op maandag 27 augustus 2001 13:27 schreef T-LEE het volgende:
Er wordt hier wel gezegd met leuke tabelen en cijfers wat er wel en niet dodelijk is..maar daar kun je toch nooit vanuit gaan.
zoveel mA door je hart is gewoon einde oefening, punt uit.
Maar, hoe krijg je zoveel door je hart?
Mensen overleven bliksem inslagen omdat gelukkig in veel gevallen de bulk van de stroom langs de mensen heen gaat, of ze worden 'geraakt' door een zijtak.
Een directe inslag is echt compleet dodelijk.
(Gemiddelde inslag is 30k graden warm, met 16M Volt tegen 30-40k Ampere) We hebben toch allemaal die foto's gezien van die ontplofte bomen?
Zelfs in america hadden ze niet zoveel geweld nodig om mensen dood te maken in die stoel.
Als je zo'n 'foutje' overleefd moet je blij zijn en er voor zorgen dat je het noooooit weer hoeft mee te maken.
ik heb er een beetje voor geleerd maar een lampje met een starter maakt meestal iets van 400 volt om dan af te zakken naar rond de 120 constante spanning.
ek heb ook wel eens wat geknutseld en wel es een hijs gehad, maar ik ben niet zo dom om een starter bij de verkeerde kant te pakken, die moet je eerst even tegen de kachel houden..en w88 tot beneden in de meterkast iets omslaat.. kun je lachen..
ek heb ook wel eens wat geknutseld en wel es een hijs gehad, maar ik ben niet zo dom om een starter bij de verkeerde kant te pakken, die moet je eerst even tegen de kachel houden..en w88 tot beneden in de meterkast iets omslaat.. kun je lachen..
ook is het handig om te weten dat de lichamelijke vochtigheid (mensen met een waterhoofd moeten er dus omdenken dat ze nooit hun kop tegen een schokdraad aan moeten houden!!) er ook mee te maken, en natuurlijk ook de massa van de persoon...
in dit geval = 4pox de victim, die gast heeft lengte, is qua gewicht ook niet nix, en dus valt het wel een beetje mee..
en als je alleen de starter maar vastpakt, kan er nooit veel gebeuren tenzij die nog aan het armatuur vastzit...als je een starter op zich hebt kan er alleen nog een stukje rest spanning in zitten, dat met een zeer hoge maar uiters korte stroom eruit gaat, denk maar aan statische elektrizeteit.dat is ook 1 vonk...
in dit geval = 4pox de victim, die gast heeft lengte, is qua gewicht ook niet nix, en dus valt het wel een beetje mee..
en als je alleen de starter maar vastpakt, kan er nooit veel gebeuren tenzij die nog aan het armatuur vastzit...als je een starter op zich hebt kan er alleen nog een stukje rest spanning in zitten, dat met een zeer hoge maar uiters korte stroom eruit gaat, denk maar aan statische elektrizeteit.dat is ook 1 vonk...
Ik heb een keer schrikdraad beet gepakt waar zo'n 9000 volt op stond... ik sprong toch wel een meter de lucht in.Op vrijdag 24 augustus 2001 02:04 schreef HlpDsK het volgende:
Sorry, maar ik lach me echt een breuk nu
Schrikdraad doet geen zeer, en da's vaak 10-20.000 volt (laag amperage)
The Flying Dutchman
Sommige 'schrikdraadmakers' (ik kan er even geen goed woord voor vinden, ik moet het is opruimen daarbovenOp woensdag 29 augustus 2001 00:04 schreef The_Flying_Dutchman het volgende:
[..]
Ik heb een keer schrikdraad beet gepakt waar zo'n 9000 volt op stond... ik sprong toch wel een meter de lucht in.
Bullshite, BIO is het simpelste vak, dit betreft dan.Op donderdag 23 augustus 2001 23:41 schreef BananeKoning het volgende:
[..]
Jah dit is gewoon bij aanraking met 2 normale standaard handen/vingers lijkt me zo en wat je zegt klopt wel overigens, biologie sucks wel trouwens....
Over het hart is altijd anders dan over de gehele lengte van een ledemaat, is namelijk direct op da spier, en dat gaat niet goed...
www.avpnews.com