ventilatie half type c, half type d. werkt dat?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-05 10:10
Hallo,

Ik heb op de eerste verdieping voorbereidingen getroffen voor (type d) WTW ventilatie. Inblaas in de 3 slaapkamers, afzuiging in de badkamer en toilet.

Op de begane grond is enkel (type c) afzuiging aanwezig op het moment. te weten: keuken (niet afzuigkap), woonkamer en toilet.

In eerste instantie had ik bedacht om een normale MV box aan te sluiten op de begane grond buizen. en een WTW unit te plaatsen voor de eerste verdieping.
Maar is het niet mogelijk om de begane grond ook gewoon via de WTW af te zuigen? Er is dan weliswaar geen inblaas (en dus geen balans), maar zo valt er nog wel wat warmte uit te onttrekken wat anders direct uit het raam door het dak verdwijnt.

Eventueel kan ik nog extra inblaas voorzien op zolder om te voorkomen dat de balans in huis te ver uit elkaar loopt. Dat is niet perse nodig, maar aan de andere kant scheelt het misschien weer wat warmteverlies naar zolder (vanaf de eerste verdieping) als hier wat voorverwarming is.

Of zie ik iets over het hoofd en is zoiets niet zomaar mogelijk?

WTW op de begane grond is nog niet mogelijk door het gebrek aan inblaas. Dit is nog een klusje voor de (latere) toekomst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gurbe
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 18-10-2022
Ik ben hier ook erg benieuwd jaar. Ook hier kan boven prima een WTW-installatie aanlegd worden, met toe- en afvoerbuizen. Beneden is moeilijker. Ik zou dan graag beneden de toevoer gewoon via de ventilatieroosters doen en de afvoer via de WTW zodat de warmte van beneden gebruikt kan worden om de lucht voor boven te verwarmen.

Maar of dat zomaar kan, daar ben ik ook benieuwd naar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:18
Waarom zou dat niet kunnen? Het enige waar je rekening mee moet houden is dat de debieten wel gehaald worden, je moet dus zorgen dat de toevoer geknepen is anders krijg je alle toevoer via je roosters boven ipv dubbel. Maar kan de toevoer van de woonkamer niet gewoon via de hal en onder de deur(en) door dan?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmfulPiano
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10:12
Je zou de inblaas ook via de zolder kunnen regelen inderdaad, Brink doet dit ook bij een van hun oplossingen.
Brink - Multi air supply
Dit is natuurlijk ook na te bouwen met een ventilator tussen de hal en de woonkamer aangestuurd door een of meerdere CO2 sensors.

Hier moet ik wel bij zeggen dat ik hier zelf geen ervaring mee heb maar dit tegen kwam omdat een soortgelijk vraagstuk heb, dus misschien hebben anderen hier iets aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
Jim423 schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 15:28:
Waarom zou dat niet kunnen? Het enige waar je rekening mee moet houden is dat de debieten wel gehaald worden, je moet dus zorgen dat de toevoer geknepen is anders krijg je alle toevoer via je roosters boven ipv dubbel. Maar kan de toevoer van de woonkamer niet gewoon via de hal en onder de deur(en) door dan?
Ja ik zou dan waarschijnlijk ook inblazen op zolder. Anders moet ik overmatig inblazen op de eerste verdieping of ondermaats afzuigen op alle locaties.

Ik had oorspronkelijk bedacht dat ik idealiter wou afzuigen op zolder omdat daar alle warmte heen trekt. Maar dat wordt hem niet in deze situatie. Maar bij inblazen op zolder zal een deel waarschijnlijk wel naar beneden "gezogen" worden. Misschien helpt het zelfs iets tegen het optrekken van de warmte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gurbe
Jim423 schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 15:28:
Wat bedoel je precies met "knijpen van de toevoer". Is dat een instelling op de WTW-installatie? Of moeten dan de ventielen meer gesloten worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Kan beide. Maar er moet een onderdruk komen in de woning.
Rendementstechnisch is dit natuurlijk onwenselijk: vandaar dat ik opper een toevoer via de hal te maken. Evt via een decentraal systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gurbe
@timberleek Ben je hier nog verder meegekomen? Ik ben benieuwd hoe dit afgelopen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
gurbe schreef op woensdag 13 april 2022 @ 22:02:
@timberleek Ben je hier nog verder meegekomen? Ik ben benieuwd hoe dit afgelopen is.
Weinig (nuttig) nieuws eigenlijk.

Ben nog wel van plan om een wtw oplossing te nemen die (voor de begane grond) inblaast op zolder.
Maar gezien de prijs van een wtw unit wil ik er even goed in duiken welke units wel en niet interessant zijn en niet random iets kopen. En ik heb nog geen dakdoorvoeren.

Met de zomer in aantocht is voor mij de prio voor WTW een beetje vervallen. Heb nu voor weinig een gebruikte type-c ventilator gehaald zodat ik met name de badkamer even kan afzuigen tijdens het douchen.

Dan kan ik me in de zomer verder verdiepen in WTW's en daar de voorbereidingen voor treffen. Eind van de zomer komen ook de nieuwe kozijnen, dan tocht niet niet meer zo hard hier binnen waardoor ventilatie sowieso meer een punt wordt.
Pagina: 1