Wij willen op korte termijn zonnepanelen op het dak van ons huis leggen. Om kosten te besparen wil ik de installatie zelf doen.
Ik heb ondertussen een aantal zaken waar ik niet uit kom. Die staan onderaan. Voor de compleetheid heb ik de standaardvragenlijst zo veel mogelijk ingevuld.
De panelen liggen op het dak. Details staan in mijn slotpost.
Ik wil dit dak zo vol mogelijk leggen, met wat puzzelen kom ik op maximaal 16 panelen.
Ik overweeg nu ook het dakdeel op het noordwesten te gebruiken.Dat is dezelfde situatie, maar gespiegeld.
Waar de omvormer moet komen heb ik een tweede groepenkast zitten. Deze zit achter een 3x20A automaat in de hoofdgroepenkast.
Kostenbesparing is 90% van de motivatie. Mijn doel is grofweg ons hele energieverbruik op te wekken én dit dakdeel vol te leggen. Iets teveel opwekken is geen drama.
Uitbreiden naar andere daken zou ik in de toekomst overwegen en dan wil ik niet hoeven te puzzelen of ik nog 3 extra panelen op dit dak kan bijplaatsen.
16 x JA Solar Mono Zonnepaneel zwart frame wit backsheet half-cut 108 cel 405WP Monokristallijn €2831,20
Solis 6000-4G 3-fase omvormer 2 MPPT 2 DC ingangen Excl. Wifi -GPRS-Ethernet 6000W €1079
Montage- en aansluitmaterialen €1000
Totaal €4910,20
Van bovenstaande panelen kan ik er echter maar 15 kwijt en all-black heeft de voorkeur, dus zou ik die omwisselen voor:
16 x Jinko Mono Zonnepaneel N-Type All Black half cut 132 cell 395 WP Monokristallijn JKM395N-6RL3-B €3071,20
Totaal: €5150,20
De shingles liggen op een houtvezelplaat van 5cm dik, waarin goed te schroeven is, eventueel zou in de dakbalken schroeven ook lukken. Er is geen isolatie aanwezig.
Ik kan de individuele shingles niet zonder meer optillen om er een schroef onder te verstoppen, omdat ze vastgeplakt liggen, maar kan ze denk ik vrij gemakkelijk lossteken en na het schroeven weer vastplakken als dat het advies is.
Ik ben erg veel tijd kwijt met handmatig alle panelen van heel veel verkopers met elkaar te vergelijken. Tot overmaat van ramp zijn panelen die gisteren nog te bestellen waren, vandaag uitverkocht óf in prijs gestegen.
Is er een andere manier om de juiste panelen te vinden? Een soort pricewatch o.i.d?
Ik overweeg momenteel een aantal panelen:
Optie 1 geeft de hoogste opbrengst van één dakdeel, maar ziet er rommelig uit en is in de montage duurder en meer werk dan optie 2.
Optie 2 heeft een wat lagere opbrengst, maar vind ik te duur om aan weerszijden te leggen.
Optie 3 heeft de hoogste totaalopbrengst en is all-black, maar ben ik gek als ik mijn panelen op noordwest leg?
Bij de omvormers zie ik sowieso door de bomen het bos niet, dus advies is heel welkom.
De schaduw van de schoorsteen is wel groter dan verwacht. Moet ik hier iets mee? Één paneel weglaten? Optimizers?
Ik zou eventueel ook 10 panelen noordwest kunnen leggen, maar daar staat een ballennet
Volgens Sunny Design zou de opbrengst best redelijk zijn.
Ik heb de situatie in sketchup gezet voor wie er eens naar zou willen kijken: https://wetransfer.com/do...157820220319154015/1e8fba
Alvast bedankt voor het meedenken!
Ik heb ondertussen een aantal zaken waar ik niet uit kom. Die staan onderaan. Voor de compleetheid heb ik de standaardvragenlijst zo veel mogelijk ingevuld.
De panelen liggen op het dak. Details staan in mijn slotpost.
Foto's
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Schaduwen | ||
Half Maart 12:00![]() | Half Maart 16:00![]() | Half Maart 18:30![]() |
Maart![]() | Juni![]() | Ballennet![]() |
Beschikbare (dak)ruimte
De panelen moeten op het schuine dak achter komen. (zie foto's) Dat is 12.7m bij 3,35m en heeft een hellingshoek van 30 graden. De azimut is -58 graden (OZO). Het enige obstakel is de schoorsteen.Ik wil dit dak zo vol mogelijk leggen, met wat puzzelen kom ik op maximaal 16 panelen.
Ik overweeg nu ook het dakdeel op het noordwesten te gebruiken.Dat is dezelfde situatie, maar gespiegeld.
Schaduw
In de vroege ochtend werpt het puntdak van onze woonkamer een schaduw. Zodra de zon 14 graden boven de horizon staat is deze helemaal weg. De schoorsteen werpt later in de middag een schaduw. Andere gebouwen of bomen geven geen schaduw.Jaarverbruik
Ik verwacht tussen de 4.500 en 5.000 kWh uit te komen, maar we wonen hier net 6 maanden en er veranderd veel. De elektrische boiler gaat weg, maar mogelijk komt er een warmtepomp terug. Met het oog op de toekomst heb ik liever nu wat overproductie als dat mogelijk is.Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25AWaar de omvormer moet komen heb ik een tweede groepenkast zitten. Deze zit achter een 3x20A automaat in de hoofdgroepenkast.
Budget en doel
Liefst onder de €6000 inclusief btw, tenzij extra investering zichzelf heel snel terugverdient.Kostenbesparing is 90% van de motivatie. Mijn doel is grofweg ons hele energieverbruik op te wekken én dit dakdeel vol te leggen. Iets teveel opwekken is geen drama.
Uitbreiden naar andere daken zou ik in de toekomst overwegen en dan wil ik niet hoeven te puzzelen of ik nog 3 extra panelen op dit dak kan bijplaatsen.
Wie gaat het project uitvoeren
Vanwege de kostenbesparing ga ik het samen met mijn vriendin installeren.Bijhouden van data
Als het kan, graag. Als het salderen afgebouwd wordt zou het ook fijn zijn om verbruikers in te laten schakelen als er overschot is. Data per individueel paneel voegt denk ik niet heel veel toe, gezien de eenvoudige schaduwsituatie.Reeds verkregen offertes
Omdat we zelf willen gaan installeren heb ik geen offertes aangevraagd. Mijn uitgangspunt is momenteel een indicatie van warmteservice:16 x JA Solar Mono Zonnepaneel zwart frame wit backsheet half-cut 108 cel 405WP Monokristallijn €2831,20
Solis 6000-4G 3-fase omvormer 2 MPPT 2 DC ingangen Excl. Wifi -GPRS-Ethernet 6000W €1079
Montage- en aansluitmaterialen €1000
Totaal €4910,20
Van bovenstaande panelen kan ik er echter maar 15 kwijt en all-black heeft de voorkeur, dus zou ik die omwisselen voor:
16 x Jinko Mono Zonnepaneel N-Type All Black half cut 132 cell 395 WP Monokristallijn JKM395N-6RL3-B €3071,20
Totaal: €5150,20
Regio
DrentheVraagstukken
Bevestiging - Solved
Ik heb besloten ClickFit Basic montagebeugels i.c.m. bitumenkit te gebruiken.
Ik vind weinig tot geen informatie over geschikte dakhaken voor bitumen shingles. Het enige product dat ik kan vinden is de dakhaak voor leien en shingles van ClickFit (#1002041), maar het is me niet helemaal duidelijk of deze geschikt is, en hoe ik ze dien te bevestigen.De shingles liggen op een houtvezelplaat van 5cm dik, waarin goed te schroeven is, eventueel zou in de dakbalken schroeven ook lukken. Er is geen isolatie aanwezig.
Ik kan de individuele shingles niet zonder meer optillen om er een schroef onder te verstoppen, omdat ze vastgeplakt liggen, maar kan ze denk ik vrij gemakkelijk lossteken en na het schroeven weer vastplakken als dat het advies is.
Paneelkeuze
Het dak vlak is 3,35m breed en 12,7m lang (zie foto). Twee rijen panelen in portrait passen dus niet en drie rijen in landscape ook niet. 6 panelen in landscape en 10 in portrait zou optimaal zijn, maar of dat past is sterk afhankelijk van de afmetingen van de panelen.Ik ben erg veel tijd kwijt met handmatig alle panelen van heel veel verkopers met elkaar te vergelijken. Tot overmaat van ramp zijn panelen die gisteren nog te bestellen waren, vandaag uitverkocht óf in prijs gestegen.
Is er een andere manier om de juiste panelen te vinden? Een soort pricewatch o.i.d?
Ik overweeg momenteel een aantal panelen:
Paneel | Prijs pst. | Opstelling | Montagekosten |
16x PS405M4-22/WH | €183,- | (6x landscape, 10x portrait) | €957,- |
10x JAM72S30-545-MR | €259,- | (10x portrait) | €555 |
20x IBEX-132MHC-EiGER-495 | €229,- | (10x portrait zuidoost, 10x portrait noordwest) | €555 |
Optie 2 heeft een wat lagere opbrengst, maar vind ik te duur om aan weerszijden te leggen.
Optie 3 heeft de hoogste totaalopbrengst en is all-black, maar ben ik gek als ik mijn panelen op noordwest leg?
Omvormer
Warmteservice raad een 3-fase omvormer van 6 kW aan. Sunny design raad een 1-fase omvormer van 5 kW aan (SB5.0-1AV-41). Wat is daar de afweging?Bij de omvormers zie ik sowieso door de bomen het bos niet, dus advies is heel welkom.
Schaduw
Ik verwacht dat de schaduw van het puntdak niet heel problematisch is. Die valt alleen in de vroege ochtend en niet in de zomermaanden op de panelen.De schaduw van de schoorsteen is wel groter dan verwacht. Moet ik hier iets mee? Één paneel weglaten? Optimizers?
Ik zou eventueel ook 10 panelen noordwest kunnen leggen, maar daar staat een ballennet
Volgens Sunny Design zou de opbrengst best redelijk zijn.
Ik heb de situatie in sketchup gezet voor wie er eens naar zou willen kijken: https://wetransfer.com/do...157820220319154015/1e8fba
Alvast bedankt voor het meedenken!
[ Voor 40% gewijzigd door Tvern op 05-06-2022 08:10 ]