Vergunningsvrij of niet WP unit op plat dak - hoe rekenen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:52
Er staan diverse topics over wel/niet omgevingvergunning aanvragen voor buitenunits aan de gevel of op daken. Ik heb echter een vrij specifieke vraag en daarom toch even een apart topic. In mijn geval heeft het vanwege zowel leidingwerk als mogelijke geluidshinder naar buren en onszelf, veruit de voorkeur om de warmtepomp buitenunit boven op ons platte dak te zetten van de woning (beton + groendak, mijn verwachting is geluiddsoverlast naar binnen toe met dempers goed te voorkomen is).

Bij het omgevingsloket kom je - voorzover ik ook bij anderen lees - bij "Overige veranderingen aan bestaande bouwwerken".

Dan volgt de vraag "neemt het volume van het bouwwerk toe" met een verwijzing dat kleine uitstekende delen tot 0,5 meter hoog, niet meetellen, bijvoorbeeld een rookgas afvoer.

Nu zal de warmtepompunit circa 1 meter hoog zijn inclusief voeten. Maar hoe moet je rekenen voor "uitstekende delen", moet je vanaf het vlak waar de pomp op staat rekenen, of vanaf de hoogte van de dakrand, of vanaf de hoogte van de rand van de voorgevel? Mijn woning heeft aan de voorkant vanwege de architect een extra opstaande rand van circa 0,5 meter. Dus als ik zou moeten meten vanaf die rand, zou de unit waarschijnlijk minder dan 0,5 meter uitsteken en dan wellicht wel vergunningvrij mogen worden geplaatst?

Ik heb de vraag ook gesteld aan de gemeente, nog geen antwoord, maar dat zal ik hier uiteraard plaatsen. Ik ben benieuwd of er hier ervaringsdeskundigen of regelfetisjisten zijn die weten hoe dit moet worden gemeten. In de beleidsregels van de overheid kan ik het niet vinden in elk geval hoe ze het "uitsteken" meten...

Beste antwoord (via jurjen_g op 09-01-2023 13:27)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
MotorBeast schreef op maandag 9 januari 2023 @ 12:39:
Printscreen maken van de beslissingsboom en voorleggen aan rechtsbijstand. Volgens mij heeft je gemeente geen poot om op te staan. A zeggen en B doen lijkt me kansloos als gemeente.
Iets kan nooit vergunningsvrij worden omdat een persoon of een beslisboom het zegt de wet moet het toestaan. je bent zelf verantwoordelijk voor wat vergunningsplichtig is en vergunningsvrij.

uiteraard kunnen ze een aanvraag in het geval dat ze beweerde dat het vergunningsvrij is eigenlijk nooit meer weigeren dus zullen ze het dan legaliseren of gedogen.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:37
Het gaat om de definitie van bouwvolume. Vervolgens het verschil tussen bestaand en nieuw bouwvolume.

Wat ik kon vinden is dat bouwvolume bepaald wordt door projectievlakken. Daarmee wordt volume dat 'hol' is of open aan een of meer zijden tot het volume gerekend (carport, balkon, ...). Wellicht dus ook de 'bak' gecreëerd door de dakrand. Wellicht dat dit een aanknopingspunt biedt om verder te zoeken.

De definitie in de omgevingswet van 'bouwvolume' lijkt me ook een goed startpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
Volgens de gemeente is op het dak altijd vergunningplichtig, zelfs < 0,5 meter. Ik weet niet of ik daar 100% mee eens ben, maar ga maar een vergunning aanvragen dan denk ik. Welkom in Nederland waar ze zeggen dat ze de energietransitie willen versnellen maar enkel hobbels opwerpen.
Op grond van artikel 1, lid 3 van de Woningwet moeten installaties die onderdeel uitmaken van een bouwwerk tot dat bouwwerk gerekend worden. Een vast opgestelde of ingebouwde airco-installatie of verdamper van een warmtepomp is dus onderdeel van het gebouw waarin de installatie wordt geplaatst. Het plaatsen van een dergelijke installatie is daarmee het veranderen van het bouwwerk waarin, waarop en/of waaraan de installatie wordt geplaatst.

De Raad van State heeft zich in het verleden uitgesproken over het begrip bouwwerk. Zij hebben uitgesproken dat voor de definitie, die niet in de Woningwet is gegeven, aansluiting gezocht moet worden bij de (oude) modelbouwverordening: (https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RVS:2012:BX7117)

Het veranderen van een bouwwerk kan onder bepaalde voorwaarden vergunningvrij zijn voor het bouwen op grond van artikel 3, onderdeel 8 van bijlage II van het Besluit omgevingsrecht. Een van de voorwaarden is dat het volume van het bouwwerk niet toeneemt. Op het moment dat een airco-installatie of een warmptepomp een buiten-unit heeft, dan neemt het volume van het bouwwerk toe bij plaatsing van de unit (ook in geval kleiner dan 50 cm). Dergelijke installaties met buiten-units zijn dus omgevingsvergunningplichtig voor bouwen. De exacte buiten positie van de airco is niet relevant in bovenstaande motivatie.

Wat betreft mogelijk geluidsoverlast bent u verplicht de geluidsnota Enschede te hanteren. Geluidbeleid | Gemeente Enschede. Het is in dat geval dus zeker raadzaam om bij de positie van de airco na te denken over mogelijke overlast naar uw buren.

Bij vragen mag u contact met mij opnemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

jurjen_g schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 17:34:
Volgens de gemeente is op het dak altijd vergunningplichtig, zelfs < 0,5 meter. Ik weet niet of ik daar 100% mee eens ben, maar ga maar een vergunning aanvragen dan denk ik. Welkom in Nederland waar ze zeggen dat ze de energietransitie willen versnellen maar enkel hobbels opwerpen.

[...]
Er is niets opgeworpen, die hobbels waren er al :P Dat we een energie transitie hebben wil gelukkig niet zeggen dat we alle regels die we al hadden maar meteen overboord gooien :+
Dan volgt de vraag "neemt het volume van het bouwwerk toe" met een verwijzing dat kleine uitstekende delen tot 0,5 meter hoog, niet meetellen, bijvoorbeeld een rookgas afvoer.
wees eens eerlijk het is toch ook geen klein uitstekend deel zoals een rookgasafvoer ;) het wordt gezien als onderdeel van het bouwwerk en dus neemt het vollume toe en dus moet je een vergunning aanvragen.

Waar de vrijstelling voor bedoeld is in groen en waar jij hem voor wil gebruiken in rood ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K4rVg0L2UIoE6OVNT6GApJ3skCo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sy5oY9hObUSAaFzYk9A2rqHP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
Maar toch snap ik het niet. Waarschijnlijk krijg ik gewoon vergunning zeggen ze al. Een hoop administratieve rompslomp voor mij als aanvrager. Vermoedelijk lang niet kostendekkend voor de gemeente dus iedereen betaalt mee. Daarnaast de komende tijd waarschijnlijk honderden aanvragen (tenzij men gewoon plaatst zonder vergunning aanvraag) dus ook nog werkdruk en vertraging te verwachten.. Zolang het vanaf de straat niet zichtbaar is zou ik zeggen doe dat zonder die vergunning, laat installatie controleren / berekenen op geluidseisen en gaan met die transitie.

Kromme is dat als ik hem in de tuin zet, dat ie dan meer zichtbaar is voor buren, en meer overlast gaat geven ook al valt ie binnen de eisen (40.db hoor je echt wel).

Ik begreep inmiddels dat je via omgevingsloket een vooroverleg kunt aanvragen. Dat gaan we dan maar doen. Overigens net ff bij achterburen nagevraagd die al een unit op het dak hebben gezet, inderdaad zoals ik had verwacht nooit een vergunning aangevraagd (niet eens bij stil gestaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-06 23:32
jurjen_g schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 19:18:
Maar toch snap ik het niet. Waarschijnlijk krijg ik gewoon vergunning zeggen ze al. Een hoop administratieve Overigens net ff bij achterburen nagevraagd die al een unit op het dak hebben gezet, inderdaad zoals ik had verwacht nooit een vergunning aangevraagd (niet eens bij stil gestaan).
Vooral dit, je (we) weet (weten) teveel, zalig zijn de onwetenden :+

Hele buurt hang vol met buitenunits van airco's, op de meest rampzalige plaatsen zoals aan voorgevel net onder de goot, boven gemeentegrond, etc. en echt niemand vraagt ooit een vergunning aan. Staan de meeste mensen (zoals je buren) ook helemaal niet bij stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

dimi_v schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 19:30:
[...]

Vooral dit, je (we) weet (weten) teveel, zalig zijn de onwetenden :+

Hele buurt hang vol met buitenunits van airco's, op de meest rampzalige plaatsen zoals aan voorgevel net onder de goot, boven gemeentegrond, etc. en echt niemand vraagt ooit een vergunning aan. Staan de meeste mensen (zoals je buren) ook helemaal niet bij stil.
Kan je lachen als er een keer een buren ruzie is en er handhaving wordt geeisd over en weer. dan is de hele wijk/straat de lul. Dit is een keer in rdam gebeurd. al het illegale moest toen gelegaliseerd worden, of afgebroken indien legalisatie niet kon. Dus, als je illegaal iets ophangt zorg dan in iederegval dat het gelegaliseerd kan worden. (dus niet in strijd met het bestemmingsplan bv)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
Nou, vanochtend nog maar weer eens een gesprek gehad met de gemeente, naar aanleiding van hun "Beslisboom warmtepompen" die tegenwoordig online staat. Volgens die beslisboom was ik namelijk alsnog vergunningvrij, maar de gemeente zegt dat de beslisboom niet klopt en dat ik toch een vergunning moet aanvragen. Nu ben ik toch wel op een punt gekomen dat als ik als burger via een beslisboom op "geen omgevingsvergunning nodig" uitkom, ik vind dat ik daar toch wel van uit moet mogen gaan...

Beslisboom:
plat dak, t/m vraag "steekt de buitenunit minder dan 50 cm uit boven de dakrand" gaat het goed

Deze vraag kan ik overigens ook al min of meer stiekem JA zeggen omdat de dakrand aan de voorzijde 80 cm hoog is, en de warmtepomp daar dus niet meer dan 50 cm uitsteekt. Echter de andere dakranden zijn maar 20 cm, dus ik zeg netjes "Nee"

Dan komt de vraag of ie uitsteekt uit de gevel (nee dus, staat op dak meer dan meter van alle kanten)

Dan komt de laaste vraag, steekt de buitenunit minder dan 1 meter uit boven de dakrand
JA, dus joepie, vergunningvrij

Gemeente: sorry klopt niet 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Printscreen maken van de beslissingsboom en voorleggen aan rechtsbijstand. Volgens mij heeft je gemeente geen poot om op te staan. A zeggen en B doen lijkt me kansloos als gemeente.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

MotorBeast schreef op maandag 9 januari 2023 @ 12:39:
Iets kan nooit vergunningsvrij worden omdat een persoon of een beslisboom het zegt de wet moet het toestaan. je bent zelf verantwoordelijk voor wat vergunningsplichtig is en vergunningsvrij.

uiteraard kunnen ze een aanvraag in het geval dat ze beweerde dat het vergunningsvrij is eigenlijk nooit meer weigeren dus zullen ze het dan legaliseren of gedogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
twain4me schreef op maandag 9 januari 2023 @ 13:02:
[...]

Dan nog zou ik om ellende te voorkomen er van tevoren actie op ondernemen. Niet achteraf met alle ellende van dien.
Pagina: 1