Tja,
Dieren van anderen blijft een lastig onderwerp (net als kinderen, maar dat is OT;) )
Het onderstaande is een opinie.
Je kat ga je niet meer leren dat ie niet naar buiten mag, dus dat lijkt me geen optie. Het beest straffen voor normaal kattengedrag lijkt me hoe dan ook niet wenselijk. (Mijn ouders zijn op deze manier ook aan een kat gekomen, dat beest kwam echt iedere dag buurten bij de halve buurt, maar vooral mn ouders. Die buren vonden het anders dan hier allemaal wel prima - hebben de kat zonder bericht achtergelaten toen ze verhuisden, waarmee het arrangement permanent werd)
Je kunt ook niet eisen dat de buren de boel potdicht houden, alleen maar zodat jouw kat niet naar binnen komt of dat ze soort van kattenterugbrengdienst spelen voor je. Jouw beest, jouw verantwoordelijkheid (dat is wettelijk ook zo geregeld, btw). Daarmee is een kattenluik met chip, zelfs als TS het betaalt ook niet echt een optie. Die kat heeft de hele dag de tijd om te kijken of de deur een paar minuten open staat.
Wat je wel redelijkwijs zou mogen verwachten is dat ze je kat niet voeren, daar zit een belang van het dier in. 2x eten krijgen wordt die kat niet gezonder van. Het is redelijk dat ze de kat niet aanmoedigen.
Dat controleerbaar maken is echter lastig, dus niet echt een oplossing.
Ik vond die rollers wel een aardige, zij het lelijke oplossing. Daar gaan de buren dan ook weer iets van vinden denk ik (en dat mogen ze ook op erfscheiding) Bovendien is je kat niet achterlijk. Die vind vast een andere route (ik weer natuurlijk niet hoe het er bij TS thuis uitziet).
Als je er echt zo inzit misschien eens denken aan zon geofence constructie? Zon halsband met een toon bij de rand en schokjes (steeds wat harder) naarmate de kat verder over de rand komt. Dat is even vervelend voor de kat, maar hij leert echt snel genoeg waar ie wel en niet mag komen. Iedere opvoeding van beest of mens komt met een paar onaangename momenten. Je moet het natuurlijk wel monitoren. Sommige dieren (een jack russel comes to mind ) leren niks op deze wijze en als het niet effectief wordt is het dieronvriendelijk.
(mocht iemand de drang krijgen te gaan haten hierop, bespaar je de moeite. Een kat heeft totaal geen pleasingdrang zoals bijvoorbeeld een hond, dus zo leer je m niks. Zeker als ie vrij losloopt is controleren geen optie, zou je het nog niet redden zelfs als je er de hele dag naast kon gaan zitten.
Schrik/Pijnvermijding is meestal effectief als leermiddel en op een korte leerperiode (enkele weken is vaak genoeg) na gaat er ook geen pijn zijn - dan weet de kat zelf of door een waarschuwingstoon waar ie op moet houden. Die spulleboel is afgestemd om veilig en niet apert dieronvriendelijk te zijn als je geen china-shit koopt. TS zoekt hulp. Dit KAN helpen. Of TS er wat mee doet is aan TS).
<fun>
Je kunt natuurlijk ook full-tweaker gaan en een volledig geautomatiseerde supersoaker met kat-detectie instellen die net voor de kat langs spuit iedere keer als ie wil oversteken naar de buren. Misschien werkt het. Ik zou de opstelling wel willen zien.
</fun>
[
Voor 7% gewijzigd door
BuZZem op 16-03-2022 10:48
. Reden: taal en verduidelijking / wow echt botervingers vandaag ]