Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Upgraden na 8 jaar nog mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• maaknietuitjoh
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16-11 12:59
Het is inmiddels alweer bijna 8 jaar geleden dat ik hier om raad vroeg over een PC upgrade. Mijn huidige systeem werkt eigenlijk in veel gevallen nog verrassend goed, maar bij sommige games is de rek er wel een beetje uit. Ik loop wel erg met het gevoel rond dat het zonde zou zijn om de hele mikmak te vervangen, dus hoop ten zeerste dat ik mijn huidige systeem (wellicht stapsgewijs) zou kunnen upgraden. Een bandaid-fix die slechts een jaar of twee respijt geeft voor een echte upgrade sta ik ook voor open, die juich ik zelfs toe.

Directe aanleiding om nu serieus aan upgrades te denken is het feit dat mijn monitor steeds vaker een no signal detected error geeft. Het is zo goed als zeker een output probleem bij de PC (moederbord?) want ik heb uitgesloten dat het aan de monitor ligt. Ik kan het probleem nu nog meestal omzeilen door een aantal keer te rebooten, HDMI en DP-kabels los- en vast te koppelen of eerst de PC te starten op een oude monitor met DVI-kabel maar het begint me behoorlijk de keel uit te hangen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen. Het hoeft zeker allemaal niet op max settings, maar wel 1440p. Ik zou me graag eens aan Elden Ring gaan wagen, maar wie weet kan ik dat nu al. DS3 loopt prima. Ook RDR2 was te doen met wat lagere settings. Bij Anno 1800 stokt de boel het meest, zeker naar mate het spelverloop, dan wordt alles tergend langzaam.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik hoop (vooralsnog) met zo'n 1000 euro klaar te zijn, maar heb geen idee of dat realistisch is.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitor, toetsenbord en muis. SSD 'doet het' ook gewoon, dus neem die graag mee. Behuizing wat mij betreft ook, maar 'kan' dat nog?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geen specifieke wensen.

Ga je overklokken?
Dat was ik niet van plan.

Wat verwacht je van ons?
Ik zit eigenlijk helemaal niet meer in de hele materie. Ik heb geen flauw benul of losse onderdelen upgraden in dit systeem nog wel kan, of het zinvol is en wat ik dan moet verwachten. Ik hoor dus graag in het algemeen jullie reacties op deze situatie. Bedankt alvast!

Huidige systeem:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-4460 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenMSI H97 GUARD-PRO€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenASUS STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (CMR, 64MB cache, 7200rpm), 1TB€ 34,05€ 34,05
1BehuizingenNZXT H230 Black€ 0,-€ 0,-
1MonitorenBenQ EX2780Q Grijs€ 331,59€ 331,59
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 0,-€ 0,-
1MuizenSteelseries Rival 3€ 32,98€ 32,98
1Geheugen internCrucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCooler Master V550 Semi-Modular€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial MX100 512GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 398,62

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:25
Voor €1k bouw je een 1080p game computer, zie bv. Desktop Best Buy Guide Maart 2022 - 1080p-game-pc. Voor bevredigend gamen op 1440p moet daar een betere videokaart in, denk minimaal aan iets als MSI GeForce RTX 3060 Ti Ventus 2X 8G OCV1 LHR

[ Voor 14% gewijzigd door martyw op 15-03-2022 22:11 ]

• DanDGT
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13-11 17:35
Stapsgewijs upgraden lijkt me niet ideaal meer met dit systeem. Als je je opslag en case meeneemt, maar verder de bbg aanhoudt die @martyw aanhaalt met 3060ti dan kom je net iets boven de 1000 geloof ik. Dan haal je echt hele dikke prestaties in huis tegen een relatief scherpe prijs.

Mocht je het output probleem op kunnen lossen dan zou ik de hele pc compleet verkopen op v&a, de opbrengst bij die €1000,- leggen en een heel nieuw systeem halen.

• maaknietuitjoh
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16-11 12:59
Bedankt voor jullie reacties!