Na jaren wikken en wegen hebben we de knoop maar doorgehakt en zijn we hier thuis bezig met het verkrijgen van offertes voor zonnepanelen. Ik heb inmiddels drie offertes binnen en verwacht er nog minimaal twee over een paar weken.
De drie die ik heb ontvangen hebben dit allemaal gedaan via de telefoon en zonder een site visit. De twee die nog komen willen dit pas doen als ze de situatie zelf hebben bekeken, wat ik op zich wel prettig vindt.
:strip_exif()/f/image/m6KKCVVQorZxBDgEwJI7PNkL.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5hIGuteAfcIqK86GFs4dOm7l.jpg?f=user_large)
Verder is er vrijwel geen schaduw, geen hoge bomen in de omgeving. Twee van de drie aanbieders raden daarom ook aan om geen optimizers te gebruiken. CoolBlue zegt geen optimizers te verkopen maar raad wel micro-omvormers aan.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lLULUGPTLdPWcTZLPnV7aF0A.jpg?f=user_large)
Terugverdientijd van meer panelen boven de 4000kW/h zie ik als te lang om te rechtvaardigen (+10 jaar).
Ik zie de toegevoegde waarde van de micro-omvormers voor mijn situatie niet echt en daarom valt die offerte af denk ik. Verder is CoolBlue wat duurder.
:strip_exif()/f/image/csgdDKJmRMIUExlZUBdhtnZb.jpg?f=fotoalbum_large)
De drie die ik heb ontvangen hebben dit allemaal gedaan via de telefoon en zonder een site visit. De twee die nog komen willen dit pas doen als ze de situatie zelf hebben bekeken, wat ik op zich wel prettig vindt.
Foto's
Foto van GoogleMaps gemaakt aan het einde van de middag als ik zo kijk, de zon staat pal west.:strip_exif()/f/image/m6KKCVVQorZxBDgEwJI7PNkL.jpg?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
In principe mag het hele dak wat mij betreft vol. Vooral het dak op het westen biedt veel ruimte.Schaduw
Belangrijk punt is de slagschaduw van de nok over het zuidelijke dak van de garage. Plaatje hieronder is min of meer hetzelfde bij alle drie de offertes, ze raden aan de panelen te verdelen over twee daken.:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5hIGuteAfcIqK86GFs4dOm7l.jpg?f=user_large)
Verder is er vrijwel geen schaduw, geen hoge bomen in de omgeving. Twee van de drie aanbieders raden daarom ook aan om geen optimizers te gebruiken. CoolBlue zegt geen optimizers te verkopen maar raad wel micro-omvormers aan.
Jaarverbruik
Ongeveer 4000kW/h.Huidige elektriciteitsaansluiting
Volgens Zonneplan heb ik drie 25A aansluitingen maar het is me niet duidelijk wat er eventueel nog verder in de meterkast moet gebeuren. Zij zeggen de extra groep die nodig is zelf te installeren. Ik weet niet zeker of dit in de andere twee offertes is inbegrepen.:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lLULUGPTLdPWcTZLPnV7aF0A.jpg?f=user_large)
Budget en doel
Tot 7500 euro max. Doel is de eigen huidige energiebehoefte af te dekken en het is voor mij primair een financiële afweging. Voor mijn vrouw speelt duurzaameheid ook een rol.Terugverdientijd van meer panelen boven de 4000kW/h zie ik als te lang om te rechtvaardigen (+10 jaar).
Wie gaat het project uitvoeren
Alledrie de offertes zijn inclusief installatie en dat wil ik ook.Bijhouden van data
Ik wil draadloos of via 4G de dagelijkse opbrengst kunnen monitoren en dit ook gelogd hebben. Vrij basisc lijkt me.Reeds verkregen offertes
Dit zijn de drie offertes die ik reeds gekregen heb. Zonneplan is wat mij betreft de frontrunner tot nu toe, het goedkoopst en claimt relatief snel te kunnen leveren.Ik zie de toegevoegde waarde van de micro-omvormers voor mijn situatie niet echt en daarom valt die offerte af denk ik. Verder is CoolBlue wat duurder.
:strip_exif()/f/image/csgdDKJmRMIUExlZUBdhtnZb.jpg?f=fotoalbum_large)
Regio
Drenthe. Ik heb op zich een lichte voorkeur voor een locale aanbieder maar deze hebben nog niet gereageerd of deze volgt in april.These are my principles. If you don't like them, I have others.