Na bezoek van monteur XS4ALL werkt Solarman app niet meer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Goedenavond,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
We hebben een Hosola omvormer, met een Raspberri pi en een Solarman app waar ik normaliter de opbrengsten van onze zonnepanelen keurig in kan zien.
Echter hebben we sinds enkele weken internet problemen en daar kwam afgelopen donderdagavond voor de 2e keer een monteur voor langs.
Hij vroeg mij op een gegeven moment; waar heb je die Raspberri voor?
Ik: Voor de opbrengst van de zonnepanelen uit te lezen.
Hij: oke.

Vervolgens heeft hij enkele dingen aan ons internet gedaan en is weg gegaan.
Het weekend was ik druk en weg en zondagavond wilde ik kijken hoeveel de zonnepanelen hadden gedaan, maar tot mijn schrik heeft de app sind donderdagavond 17.30u ongeveer niets meer uit gelezen.
Ik heb de helpdesk van XS4ALL al 2x gebeld, maar zij geven aan dat dit niet door hun komt.
IK heb de aansluiting van de raspberri met hen telefonisch doorgelopen en daar is volgens mij niets fout aan. Hij zit op een gele poort van het modem.
Maar toch leest hij niets uit.
Ik hoop zo dat iemand de oplossing weet.
Alvast dank.

Beste antwoord (via jolandacb op 20-03-2022 10:19)

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

jolandacb schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 18:24:
[...]

Oke, ik denk dat het dan verstandig is zo’n commercieel ding aan te schaffen.
Kun je iets simpels aanbevelen? :)
Zoals ik inmiddels an twee keer heb genoemd, de P1-meter van HomeWizard. Zie HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:53

BCC

Heb je de pi al opnieuw opgestart?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:50

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik schop hem even naar netwerken, lijkt mij eerder daar te zitten dan aan de Smart kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
BCC schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 17:32:
Heb je de pi al opnieuw opgestart?
Uhhhh, hoe doe ik dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Inloggen met SSH en vanaf de prompt rebooten en als hij niet te bereiken is, dan de onveilige manier en dat is uit en aanzetten (of een monitor aansluiten en het vanaf de prompt veilig doen).

Heb je die raspberry niet zelf geïnstalleerd? Wie geeft er dan support op? De solarboer installeert toch geen raspberries?

[ Voor 7% gewijzigd door Fairy op 15-03-2022 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
Fairy schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 17:52:
[...]

Inloggen met SSH en vanaf de prompt rebooten en als hij niet te bereiken is, dan de onveilige manier en dat is uit en aanzetten (of een monitor aansluiten en het vanaf de prompt veilig doen).

Heb je die raspberry niet zelf geïnstalleerd? Wie geeft er dan support op? De solarboer installeert toch geen raspberries?
Nee, 1 van de forumleden hier op Tweakers was zo aardig die toen bij ons te installeren, maar ik heb werkelijk geen idee hoe ik hem nu herstart.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Als je dit niet weet dan vraag ik me toch af hoe of waarom je een raspberry pi hebt hangen, en niet gebruik maakt van bijv. een HomeWizard P1-meter of vergelijkbaar.. Die zijn nagenoeg onderhoudsvrij en hebben een app waarin je heel makkelijk opnieuw kan koppelen als je wifi er ooit uit ligt en verandert van SSID

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
Oon schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 17:55:
[...]

Als je dit niet weet dan vraag ik me toch af hoe of waarom je een raspberry pi hebt hangen, en niet gebruik maakt van bijv. een HomeWizard P1-meter of vergelijkbaar.. Die zijn nagenoeg onderhoudsvrij en hebben een app waarin je heel makkelijk opnieuw kan koppelen als je wifi er ooit uit ligt en verandert van SSID
Zie mijn antwoord hierboven.

Maar haalt de Solarman app zijn gegevens wel uit die raspberry pi?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

jolandacb schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 17:56:
[...]

Zie mijn antwoord hierboven.

Maar haalt de Solarman app zijn gegevens wel uit die raspberry pi?
Dat zou jij dan moeten weten. Dat is een beetje het ding. Als je een raspberry hebt draaien is het wel handig als je een béétje weet hoe het werkt. Anders is een kant en klare oplossing toch echt beter.

Het is niet alleen het herstarten, maar hoe maak jij op dit moment je dagelijkse backup van het ding? Is daar ook iets voor ingeregeld?

Er komt gewoon een hoop bij kijken en als iemand goed bedoeld zoiets bij je neerzet loop je wel het risico dat als het niet meer werkt dat je dan gegevens kwijt raakt en/of het niet meer kan gebruiken.

[ Voor 15% gewijzigd door Fairy op 15-03-2022 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
Fairy schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 17:58:
[...]

Dat zou jij dan moeten weten. Dat is een beetje het ding. Als je een raspberry hebt draaien is het wel handig als je een béétje weet hoe het werkt. Anders is een kant en klare oplossing toch echt beter.

Het is niet alleen het herstarten, maar hoe maak jij op dit moment je dagelijkse backup van het ding? Is daar ook iets voor ingeregeld?

Er komt gewoon een hoop bij kijken en als iemand goed bedoeld zoiets bij je neerzet loop je wel het risico dat als het niet meer werkt dat je dan gegevens kwijt raakt en/of het niet meer kan gebruiken.
Ik heb werkelijk geen idee.
Mijn talenten liggen op een ander vlak. :*)
Maar het gaat al 5 jaar goed met de zonnepanelen uitlezen in de app, dus _/-\o_
Tot afgelopen donderdag dus. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

jolandacb schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 18:09:
[...]

Ja, maar dat is juist het gevaar, zolang het goed gaat.

Wees je er wel bewust van dat van de een op de andere dag alle data ineens weg kan zijn. Als je dat verder prima vind, dan heb ik niets gezegd :)

Ik heb er gewoon ervaring mee. Collega's die bijna huilend bij me komen met de vraag of ik die belangrijke foto's van de harde schijf nog kan uitlezen omdat ze enorm belangrijk zijn en bepaalde mensen overleden zijn en alle foto's digitaal op 1 schijf zijn opgeslagen.

Nu zijn dit geen familiefoto's, maar ik kan me voorstellen dat dit ook waarde heeft.

[ Voor 25% gewijzigd door Fairy op 15-03-2022 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Er is een handleiding van een omvormer van het merk dat je gebruikt link

Daarin staat uitgelegt hoe het ingesteld moet worden. Als ik het zo snel doorlees zal hij de gegevens zelf doorsturen naar solarman, tenzij iemand het aangepast heeft. Maar alleen de persoon die het heeft geinstalleerd bij jouw met de raspberry PI zal dit weten.

Je kan ook proberen de omvormer eens aan en weer uit te zetten. Het kan zijn dat de wifi niet lekker bij komt nu op de omvormer.
Stap 1: op de omvormer zit een schakkelaar voor de DC kant die moet je even uitzetten.
Stap 2: Er zal als het goed is ook een werkschakkelaar voor de omvormer zitten aan de 220 kant. Deze ook even uitzeten.
Stap 3: wacht 30 seconden en zet het daarna weer in omgekeerde volgorde aan.

Wacht 30 min en kijk in de solarman app of de omvormer weer "online" is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 07:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Het lijkt alsof de rpi geen IP heeft, dus stekker er uit en er in is dan de enige mogelijkheid, maar niet zo vriendelijk voor de SD kaart.

De vraag is op de RPI een static IP heeft en dan zul je toch echt dat ding op moeten om een juist IP in te stellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
Fairy schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 18:10:
[...]

Ja, maar dat is juist het gevaar, zolang het goed gaat.

Wees je er wel bewust van dat van de een op de andere dag alle data ineens weg kan zijn. Als je dat verder prima vind, dan heb ik niets gezegd :)

Ik heb er gewoon ervaring mee. Collega's die bijna huilend bij me komen met de vraag of ik die belangrijke foto's van de harde schijf nog kan uitlezen omdat ze enorm belangrijk zijn en bepaalde mensen overleden zijn en alle foto's digitaal op 1 schijf zijn opgeslagen.

Nu zijn dit geen familiefoto's, maar ik kan me voorstellen dat dit ook waarde heeft.
Oke, maar het is alleen de data van de zonnepanelen, dus hoeveel risico loop ik daarmee?
Per jaar wordt het verrekend met de energiemaatschappij, dus 2021 is nu al verrekend.
Dan loop ik met 2017-2021 toch al geen risico meer, of ben ik nu zo dom? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

jolandacb schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 18:09:
[...]

Dan heb je of niet goed gecommuniceerd richting degene die het heeft aangesloten hoe belangrijk deze informatie is voor jou, of er is niks aan de hand en je hebt nu gewoon geen data meer in je app.

Als je niet weet hoe je SSH moet gebruiken dan gewoon stekkertje eruit en weer erin, kans is aanwezig dat je SD-kaart daar niet mee overweg kan en je dus alles kwijt bent. Of diezelfde Tweaker vragen of hij het kan fixen.

Ik zou je toch streng aanraden om gewoon een commerciëel product aan te schaffen. Ik heb zelf een HomeWizard P1-meter hangen, die hang je letterlijk aan de P1-poort van je slimme meter of omvormer en koppel je via de app aan de wifi, mocht de wifi er ooit uit liggen dan houdt hij offline wat informatie bij en communiceert die dan als hij weer verbinding heeft. Abonnement is optioneel om langer terug te kunnen kijken.

Rommelen met een RPi is gewoon niet handig als je niet weet hoe je 'm zelf kan herstellen als het fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
geforce5_guy schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 18:13:
Er is een handleiding van een omvormer van het merk dat je gebruikt link

Daarin staat uitgelegt hoe het ingesteld moet worden. Als ik het zo snel doorlees zal hij de gegevens zelf doorsturen naar solarman, tenzij iemand het aangepast heeft. Maar alleen de persoon die het heeft geinstalleerd bij jouw met de raspberry PI zal dit weten.

Je kan ook proberen de omvormer eens aan en weer uit te zetten. Het kan zijn dat de wifi niet lekker bij komt nu op de omvormer.
Stap 1: op de omvormer zit een schakkelaar voor de DC kant die moet je even uitzetten.
Stap 2: Er zal als het goed is ook een werkschakkelaar voor de omvormer zitten aan de 220 kant. Deze ook even uitzeten.
Stap 3: wacht 30 seconden en zet het daarna weer in omgekeerde volgorde aan.

Wacht 30 min en kijk in de solarman app of de omvormer weer "online" is.
Super veel dank.
Dit ga ik proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

jolandacb schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 18:15:
[...]

Oke, maar het is alleen de data van de zonnepanelen, dus hoeveel risico loop ik daarmee?
Per jaar wordt het verrekend met de energiemaatschappij, dus 2021 is nu al verrekend.
Sowieso doet je energiemaatschappij absoluut niks met wat op je Raspberry Pi staat, die lezen gewoon uit hoeveel je teruggeleverd en verbruikt hebt. Die Pi is puur voor jezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

jolandacb schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 18:15:
[...]

Jouw raspberry doet niets met de energierekening.

Je energiemeter is letterlijk hackproof. De info die uit de meter komt gaat via een optocoupler, dus in de meter wordt de info omgezet in een lichtsignaaltje en weer terug naar een elektrisch signaal dat op de P1 aansluiting staat. Er is dus maar in 1 richting verkeer mogelijk. Je kan de energiemeter dus onmogelijk beïnvloeden, ook als je raspberry helemaal evil wordt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
Oon schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 18:15:
[...]

Dan heb je of niet goed gecommuniceerd richting degene die het heeft aangesloten hoe belangrijk deze informatie is voor jou, of er is niks aan de hand en je hebt nu gewoon geen data meer in je app.

Als je niet weet hoe je SSH moet gebruiken dan gewoon stekkertje eruit en weer erin, kans is aanwezig dat je SD-kaart daar niet mee overweg kan en je dus alles kwijt bent. Of diezelfde Tweaker vragen of hij het kan fixen.

Ik zou je toch streng aanraden om gewoon een commerciëel product aan te schaffen. Ik heb zelf een HomeWizard P1-meter hangen, die hang je letterlijk aan de P1-poort van je slimme meter of omvormer en koppel je via de app aan de wifi, mocht de wifi er ooit uit liggen dan houdt hij offline wat informatie bij en communiceert die dan als hij weer verbinding heeft. Abonnement is optioneel om langer terug te kunnen kijken.

Rommelen met een RPi is gewoon niet handig als je niet weet hoe je 'm zelf kan herstellen als het fout gaat.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

jolandacb schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 18:24:
[...]

Zoals ik inmiddels an twee keer heb genoemd, de P1-meter van HomeWizard. Zie HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
Oon schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 18:39:
[...]

Mijn dank is groot. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:21
jolandacb schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 17:31:
Hij zit op een gele poort van het modem.
Heb je één of meerdere gele poorten? In het eerste geval zit 'ie dan ws in de verkeerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
Nielson schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 18:46:
[...]
Heb je één of meerdere gele poorten? In het eerste geval zit 'ie dan ws in de verkeerde.
Ik heb 4 gele poorten.
Hij was door de monteur in de 3e gele poort gezet, en ik heb hem ook nog in de 4e geprobeerd, maar beiden zonder resultaat.
Pagina: 1