storeman schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 00:08:
Een motor is natuurlijk geen goede vervanger, want je zit niet droog. Een BMW C1 is ook wel aardig, maar nooit echt een succes geworden, zeker niet in NL. In Parijs zag ik ze wel regelmatig.
Overigens deel ik je verbazing. Vervoer moet toch efficiënter kunnen, met name woon -werk. Toch breekt het nooit door, het zijn vaak ook van die laffe net niet dingen die zwaar overpriced zijn . Uiteindelijk zou je kunnen zeggen dat voor die user case het gebruik van een auto tov bezit, nog te goedkoop is.
Met een goed motorpak is dat ook geen probleem, en op zn minst comfortabeler dan op een fiets.
Verder is het op oa een pedelec en sommige scooters na een van de meest efficiënte elektrische voertuigen.
Ook zijn de 2e hands prijzen goed te doen, kijk bijvoorbeeld naar Zero.
Bij auto’s is het ofwel duur en vrij onpraktisch of nog duurder om een wat nuttigere auto aan te schaffen. Ook 2e hands is het meeste nog erg kostbaar. Een dacia spring valt nog mee maar is weer enorm slecht uit de crashtest gekomen, voor mij een nogo na een keer een heftig ongeluk meegemaakt te hebben.
Een 2e hands e up is dan nog wel aardig. En net genoeg auto voor het geld. Of nieuw uit duitsland halen, scheelt niet veel met de 2e hands prijzen hier.
Een hele andere optie op dat soort afstanden is iets als een Chevrolet volt/opel Ampera. Die hebben wij nu 6jaar en nog steeds erg blij mee. Doet in de winter zo’n 50km op de accu als je netjes rijd. 40 als je er niet op wilt letten. In de zomer haalt hij de 60km in de praktijk.
Prima voor gemiddeld woon werk verkeer, zeker als je aan beide kanten kunt laden. Maar zo niet rijd je de rest op de range extender (soort benzine generator die de accu weer oplaad).
Zo kun je overal komen, en als je in de praktijk, zoals wij, 90% electrisch rijd heb je er ook amper onderhoud aan. In aanschaf zijn ze ook goed te doen 2e hands, hoewel de prijzen weer beginnen te stijgen net als alle ev/phev modellen.
Ps, handige info over een volt/ampera:
Zijn 3 kostbare dingen die er wel eens aan stuk gaan, de achterremmen (regenererend) door slijtage ergens boven de 2,5ton km (€750), de lager in de elektromotor door slijtage (meestal tussen de 150.000 en 200.000 km ergens) € 1200, en een bekende error in het stuurslot die random kan toeslaan €750. Verder gaan je voorbanden vaak wat sneller dan een normale auto door hoeveelheid koppel.
Remblokken voor en olie verversen houd je dan nog over qua onderhoud, en dat gaat juist weer extreem lang mee.
In de 6 jaar en 170.000km+ dat wij hem hebben, hebben we er in totaal (en met de pech van 2 van bovenstaande punten) nu 3500 aan onderhoud in zitten incl apk keuringen. Als ik kijk naar mn auto historie is dat in elk geval voor ons extreem laag.
[
Voor 4% gewijzigd door
Mud.Starrr op 15-03-2022 10:25
. Reden: Info volt toegevoegd ]