Waarom bestaan er geen elektrische 1-2 persoonsvoertuigen?

Pagina: 1
Acties:

• Aardappelnoot
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 30-10 11:52
Zeker nu de brandstofprijzen zo hoog staan vraag ik mij af waarom er geen elektrische 1-2 persoonsvoertuigen bestaan. Ik moet zo een 40km naar mijn werk en gebruik hiervoor bij voorkeur een pedelec, maar bij regen of extreem weer of weinig zin moet ik wel de wagen gebruiken.
Het is niet logisch om een groot lomp metalen beest voor 5 personen + bagage te gebruiken om 1 persoon te vervoeren. De meeste auto’s op weg naar mijn werk zijn gevuld met 1 persoon. Verbruikt onnodig veel brandstof en zorgt voor grotere files.
Waar zijn de zuinige elektrische voertuigen voor het transporten van 1 tot 2 personen in alle weersomstandigheden en met een niet al te grote actieradius?
Dit lijkt een categorie te zijn die helemaal niet bestaat. Is dit zo een slecht idee of is het economisch/fysisch niet haalbaar?

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:57

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:28
Wat dacht je van de Carver?
https://carver.earth/product/carver/

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 05-11 08:57

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-11 20:12

sapphire

Die-hard pruts0r

De meeste auto’s op weg naar mijn werk zijn gevuld met 1 persoon.
Waarschijnlijk is het nóg duurder en vervuilend om een extra auto te kopen om in je eentje mee naar werk te rijden en ééntje te hebben waar je andere dingen mee doen.
Ofwel mensen gebruiken die auto waarschijnlijk ook voor andere dingen dan naar werk rijden en dan is het wel fijn als de rest van je gezin er ook in past + de nodige bagage :+

Gabriël AM5

• Aardappelnoot
Probleem als ik dit zo snel lees is dat die helemaal niet snel gaan, even snel als mijn pedelec zo lijkt.
Ze zien er toegegeven goed uit voor ik de stad, maar niet echt voor woon-werk op de autosnelweg.

• Aardappelnoot
Ziet er nog interessant uit, maar max 80 kmpu en een redelijk hoog prijskaartje. Eens verder bekijken!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:03
Aardappelnoot schreef op maandag 14 maart 2022 @ 23:23:
[...]

Probleem als ik dit zo snel lees is dat die helemaal niet snel gaan, even snel als mijn pedelec zo lijkt.
Ze zien er toegegeven goed uit voor ik de stad, maar niet echt voor woon-werk op de autosnelweg.
Je haalt 80km/h (Twizy) of 130km/h (Smart ForTwo) op je pedelec?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Aardappelnoot

• Aardappelnoot
Xander schreef op maandag 14 maart 2022 @ 23:26:
[...]

Je haalt 80km/h (Twizy) of 130km/h (Smart ForTwo) oo je pedelec?
De smart fortwo ziet er wel ok uit! Beste wat ik al gezien heb. Ik was iets te snel over de lijst gegaan. Maar die startprijs van 24.000 is onbetaalbaar stevig.

[ Voor 8% gewijzigd door Aardappelnoot op 14-03-2022 23:32 ]

• Aardappelnoot
sapphire schreef op maandag 14 maart 2022 @ 23:19:
[...]

Waarschijnlijk is het nóg duurder en vervuilend om een extra auto te kopen om in je eentje mee naar werk te rijden en ééntje te hebben waar je andere dingen mee doen.
Ofwel mensen gebruiken die auto waarschijnlijk ook voor andere dingen dan naar werk rijden en dan is het wel fijn als de rest van je gezin er ook in past + de nodige bagage :+
Klopt, is waarom ik mijn gewone wagen ook gebruik. Maar 150 euro per maand aan brandstof begint op te stapelen :/

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:53
Dacia spring als je een volwaardige auto zoekt of een Citroën Ami als tot 45km/h voldoet.

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-11 23:41

Mud.Starrr

I shoot people for money

Naast bovengenoemde 2 zitters zijn er ook al jaren elektrische motors te krijgen.
Mat van me heeft er een, best een maffe ervaring om mee te rijden.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:11
Een motor is natuurlijk geen goede vervanger, want je zit niet droog. Een BMW C1 is ook wel aardig, maar nooit echt een succes geworden, zeker niet in NL. In Parijs zag ik ze wel regelmatig.

Overigens deel ik je verbazing. Vervoer moet toch efficiënter kunnen, met name woon -werk. Toch breekt het nooit door, het zijn vaak ook van die laffe net niet dingen die zwaar overpriced zijn . Uiteindelijk zou je kunnen zeggen dat voor die user case het gebruik van een auto tov bezit, nog te goedkoop is.

[ Voor 45% gewijzigd door storeman op 15-03-2022 00:11 ]

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Blijkbaar is er geen markt voor, anders werden ze wel verkocht.

Een auto heeft nu eenmaal een basisprijs, ongeacht het formaat. En 1/2 zitter is daardoor marginaal goedkoper dan een kleine 4/5 zitter. Een Peugeot 108, Renault Twingo of Hyundai i10 wordt weinig goedkoper als je er een halve meter afhaalt en de achterbank eruit laat. Ze worden wel veel onpraktischer. Maak 'm dan nog eens elektrisch en hij is niet alleen onpraktisch, maar ook nog eens onbetaalbaar.

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:57
eLScha schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 00:16:
Blijkbaar is er geen markt voor, anders werden ze wel verkocht.

Een auto heeft nu eenmaal een basisprijs, ongeacht het formaat. En 1/2 zitter is daardoor marginaal goedkoper dan een kleine 4/5 zitter. Een Peugeot 108, Renault Twingo of Hyundai i10 wordt weinig goedkoper als je er een halve meter afhaalt en de achterbank eruit laat. Ze worden wel veel onpraktischer. Maak 'm dan nog eens elektrisch en hij is niet alleen onpraktisch, maar ook nog eens onbetaalbaar.
Precies dit, je hebt nog steeds een motor, onderstel, stuurinrichting etc nodig. Je bespaart alleen 2 stoelen en wat aluminium van de carrosserie.

En tegelijkertijd verlies je de optie om hem als volwaardige auto te gebruiken met meerdere personen

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Aardappelnoot schreef op maandag 14 maart 2022 @ 23:26:
[...]

Die is helaas uit productie :|
En daarmee nu prima tweedehands te krijgen voor een fijn prijsje. Seat heeft een tijd geleden de minimo aangekondigd mar die is er (nog?) niet.

/(bb|[^b]{2})/

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-11 19:40
Praktisch gezien is een VW E-Up natuurlijk ook natuurlijk zo goed als een 2-zitter ;) Die zijn 2e hands vanaf 20k te krijgen.

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-11 10:55
Er is ook een elektrische Twingo.
En die Smart is tweedehands al voor de helft te krijgen hoor.
Veel daarvan zijn trouwens van die ex-huur auto’s die je wel eens in Amsterdam ziet heb ik het idee.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

storeman schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 00:08:
Overigens deel ik je verbazing. Vervoer moet toch efficiënter kunnen, met name woon -werk. Toch breekt het nooit door, het zijn vaak ook van die laffe net niet dingen die zwaar overpriced zijn . Uiteindelijk zou je kunnen zeggen dat voor die user case het gebruik van een auto tov bezit, nog te goedkoop is.
Nouja voorbeeld van een efficiënte commuter is de Ts @Aardappelnoot zelf. Dagelijks 40KM enkele reis vind ik zelfs op een Pedelec nog een nette prestatie hoor (y)

Als het puur om woon-werk is is een normale auto nog steeds het goedkoopst na een scooter/Pedelec. Mijn zusjes Aygo koste haar geloof ik iets van €3000 2e hands uiteraard. Kun je tov van bv zo'n Citroën Ami nog €4000 tanken :+

Zoals je zegt, overpriced en vaak nét niet. Leuk in een groot stedelijk gebied maar zo groot als Parijs hebben we hier gewoon niet, ja Amsterdam/Rotterdam een beetje.

Total cost of owneership uitrekenen zou nog nuttig kunnen zijn. Auto lagere aanschaf maar hogere brandstof kosten tov zo'n EV tweezitter die relatief duur in aanschaf is maar goedkoper om daadwerkelijk te rijden maar ik vrees dat de breakeven periode niet heel kort is.

@418O2 Dat geloof ik zeker :)

Gabriël AM5

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-11 19:40
@sapphire het scheelt ook nog een hoop onderhoud hoor

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:51
- dubbel

[ Voor 114% gewijzigd door Zeus op 15-03-2022 08:57 ]

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Philip Ross schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 08:09:
[...]

Precies dit, je hebt nog steeds een motor, onderstel, stuurinrichting etc nodig. [..]
Dat is nog maar een deel van de kosten. Denk verder aan research&development, opstarten/onderhoud van de productlijnen, logistiek, marketing, veiligheidstests, software(-updates) en showroomruimte

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-11 19:39

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-11 13:40
Tjah de meest effectieve versie van een 1-2 persoonsvoertuig is een motor.
Met de nadelen die erbij horen (nat worden) en de voordelen (tussen een file door)

Al valt dat nat worden ook wel mee. Met goede motor-kleding met een regenmembraan erin wordt alleen je motorpak nat.

[ Voor 27% gewijzigd door hackerhater op 15-03-2022 09:26 ]

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-11 18:30

_Apache_

For life.

hackerhater schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 09:25:
Tjah de meest effectieve versie van een 1-2 persoonsvoertuig is een motor.
Met de nadelen die erbij horen (nat worden) en de voordelen (tussen een file door)
Is al een best volwassen product. De prijs is echter nog steeds wel een dingetje. Zoals bij veel EV's.

Het grote Zero Motorcycles topic

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• k995
  • Laatst online: 11-04 20:45
Aardappelnoot schreef op maandag 14 maart 2022 @ 23:11:
Zeker nu de brandstofprijzen zo hoog staan vraag ik mij af waarom er geen elektrische 1-2 persoonsvoertuigen bestaan. Ik moet zo een 40km naar mijn werk en gebruik hiervoor bij voorkeur een pedelec, maar bij regen of extreem weer of weinig zin moet ik wel de wagen gebruiken.
Het is niet logisch om een groot lomp metalen beest voor 5 personen + bagage te gebruiken om 1 persoon te vervoeren. De meeste auto’s op weg naar mijn werk zijn gevuld met 1 persoon. Verbruikt onnodig veel brandstof en zorgt voor grotere files.
Waar zijn de zuinige elektrische voertuigen voor het transporten van 1 tot 2 personen in alle weersomstandigheden en met een niet al te grote actieradius?
Dit lijkt een categorie te zijn die helemaal niet bestaat. Is dit zo een slecht idee of is het economisch/fysisch niet haalbaar?
Bestaan al bele jaren hoor

citroen bracht juist deze uit :

YouTube: Citroen Ami: An adorable ultra-compact EV

• k995
  • Laatst online: 11-04 20:45
Aardappelnoot schreef op maandag 14 maart 2022 @ 23:26:
[...]

Die is helaas uit productie :|
Dacia spring dan :
https://www.egear.be/dacia-spring-electric/

150+km per lading, 17keuro, 120km/h max.
VOlwaardige electrische wagen dus.

Of als 45km/h goed genoeg is :

https://www.citroen.be/nl/ami.html 2 zitter zoals je wil 8000 euro 70km/bereik.

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07-11 20:49
Probleem is dat het te duur is, je bent goedkoper uit met een i10 en dan de taxen en brandstofkosten er bij.
Voor rond de 15-20k ga je helaas geen ev vinden waarmee je de snelweg op kunt.
De beste optie is inderdaad de Dacia spring.

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Aardappelnoot schreef op maandag 14 maart 2022 @ 23:11:
Vergeet niet dat er meer speelt dan alleen verbruik en ruimte die wordt ingenomen. Comfort is ook een heel belangrijke, zeker als je iedere dag een lange rit maakt.

Zo moet ik meer dan 100 km rijden naar kantoor, kom op een kantoordag op zo'n 250km gereden uit. Voorheen had ik een Toyota Yaris, geen lomp grote auto maar wel 5-deurs, maar dat was al niet te doen als het een keer flink waait en je bent gewoon kapot wanneer je weer thuis komt.
Nu heb ik een station (om andere reden, maar die gaat ook mee naar kantoor) en dat rijdt gewoon zoveel fijner. Ik zet cruise control aan en zak in m'n stoel, en tenzij het écht heel hard waait hoef ik bijna niet tegen te sturen. Laatst tijdens die storm bij Schiphol in de buurt geweest en zelfs toen kon ik het bijna af met twee vingers. Dat hoef je niet te proberen in een smallere wat hogere auto.

Ben het er helemaal mee eens dat het belachelijk is dat er zoveel mensen alleen in een station of luxere ruime personenwagen zitten, maar nu ik zelf een station heb snap ik het wel absoluut.

Ik zou écht niet in zo'n blikje op de snelweg willen zitten, zeker niet rond de spits bij Utrecht bijvoorbeeld, want dat lijkt me doodeng.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Aardappelnoot schreef op maandag 14 maart 2022 @ 23:23:
[...]

Maar waarom moet het harder gaan voor korte afstanden? Als jij een alternatief zoekt voor je pedelec bij slecht weer is de snelheid van de pedelec toch hard zat? (het hoeft dan niet ineens sneller te gaan)

Je zult zien dat voor een afstand van 20-40km het weinig uitmaakt of je top 45 of 80 is, zeker in stedelijk verkeer. Mocht ik binnen die straal gaan werken dan zou ik zeker de Carver overwegen of een Twizzy ofzo.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-11 18:26
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yb17GT1fYEf3W2bIyWjHbx9cou8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cwEZHhDVLuGC4Tz9K3p0FCzg.png?f=fotoalbum_large
Binnenkort de Opel Rocks

Er is gewoon een (te) kleine markt voor kleine auto's en ook alleen maar in Nederland. Nergens anders vind je kleine auto's waardoor autofabrikanten zelfs stoppen met het maken van kleine benzine auto's.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

storeman schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 00:08:
Een motor is natuurlijk geen goede vervanger, want je zit niet droog. Een BMW C1 is ook wel aardig, maar nooit echt een succes geworden, zeker niet in NL. In Parijs zag ik ze wel regelmatig.

Met een goed motorpak is dat ook geen probleem, en op zn minst comfortabeler dan op een fiets.
Verder is het op oa een pedelec en sommige scooters na een van de meest efficiënte elektrische voertuigen.
Ook zijn de 2e hands prijzen goed te doen, kijk bijvoorbeeld naar Zero.

Bij auto’s is het ofwel duur en vrij onpraktisch of nog duurder om een wat nuttigere auto aan te schaffen. Ook 2e hands is het meeste nog erg kostbaar. Een dacia spring valt nog mee maar is weer enorm slecht uit de crashtest gekomen, voor mij een nogo na een keer een heftig ongeluk meegemaakt te hebben.
Een 2e hands e up is dan nog wel aardig. En net genoeg auto voor het geld. Of nieuw uit duitsland halen, scheelt niet veel met de 2e hands prijzen hier.

Een hele andere optie op dat soort afstanden is iets als een Chevrolet volt/opel Ampera. Die hebben wij nu 6jaar en nog steeds erg blij mee. Doet in de winter zo’n 50km op de accu als je netjes rijd. 40 als je er niet op wilt letten. In de zomer haalt hij de 60km in de praktijk.
Prima voor gemiddeld woon werk verkeer, zeker als je aan beide kanten kunt laden. Maar zo niet rijd je de rest op de range extender (soort benzine generator die de accu weer oplaad).
Zo kun je overal komen, en als je in de praktijk, zoals wij, 90% electrisch rijd heb je er ook amper onderhoud aan. In aanschaf zijn ze ook goed te doen 2e hands, hoewel de prijzen weer beginnen te stijgen net als alle ev/phev modellen.

Ps, handige info over een volt/ampera:
Zijn 3 kostbare dingen die er wel eens aan stuk gaan, de achterremmen (regenererend) door slijtage ergens boven de 2,5ton km (€750), de lager in de elektromotor door slijtage (meestal tussen de 150.000 en 200.000 km ergens) € 1200, en een bekende error in het stuurslot die random kan toeslaan €750. Verder gaan je voorbanden vaak wat sneller dan een normale auto door hoeveelheid koppel.
Remblokken voor en olie verversen houd je dan nog over qua onderhoud, en dat gaat juist weer extreem lang mee.

In de 6 jaar en 170.000km+ dat wij hem hebben, hebben we er in totaal (en met de pech van 2 van bovenstaande punten) nu 3500 aan onderhoud in zitten incl apk keuringen. Als ik kijk naar mn auto historie is dat in elk geval voor ons extreem laag.

[ Voor 4% gewijzigd door Mud.Starrr op 15-03-2022 10:25 . Reden: Info volt toegevoegd ]

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-11 11:08
Ik heb deze wagen héél even overwogen, maar voor heel wat minder geld koop je een auto die amper groter is maar wel plaats biedt aan 4 personen.
Dat is dezelfde als die Citroen ami. Die kan (mag) maar 40 rijden.
LordSinclair schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:17:
Nergens anders vind je kleine auto's waardoor autofabrikanten zelfs stoppen met het maken van kleine benzine auto's.
Dan denk ik dat je de Japanse markt vergeet. Daar stikt het van de hele kleine auto's.
Dat is daar een aparte categorie, de kei cars.

[ Voor 58% gewijzigd door cadsite op 15-03-2022 10:40 ]

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02:58
Ook een optie is een 2dehands mini EV zoals een Mitsubishi i-Miev.
Op Autoweek staat er een te koop met slechts 10k op de teller, met de subsidie eraf ben je voor €10k klaar. Er passen zelfs 4 personen in als het moet.
Zie: https://www.autoweek.nl/o...oons-2-000-euro-subsidie/

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh v155, HW P1, ☀️2,7kWp

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-11 10:13

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Afbeeldingslocatie: https://ev-database.nl/img/auto/Smart_cabrio_2020/Smart_cabrio_2020-01@2x.jpg

https://www.smart.mercede...d-297929049985_dev-c_ext-

[ Voor 18% gewijzigd door Falcon op 15-03-2022 11:03 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:11
Ik vergat deze nog te noemen:
https://twike.com/en/twike-5/twike-5/

Ook een interessant concept.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07-11 15:27

PinusRigida

I put the p in pool.

Edit: was al gepost...

[ Voor 89% gewijzigd door PinusRigida op 15-03-2022 11:43 ]

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-11 18:26
cadsite schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:35:
Dan denk ik dat je de Japanse markt vergeet. Daar stikt het van de hele kleine auto's.
Dat is daar een aparte categorie, de kei cars.
Ik denk dat wij in Nederlanders ook auto's zoeken waar we in passen.
Ik doelde meer op de Opel Adam, Citroen C1, Peugeot 107 e.d. die zijn allemaal aan het verdwijnen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:44

Destruction

(ex-)Automonteur

sapphire schreef op maandag 14 maart 2022 @ 23:19:
[...]

Auto bezit (en gebruik) is ook te duur in Nederland. Ik heb regelmatig (wekelijks) de aanhanger achter de auto, daarvoor is de huidige auto eigenlijk iets te licht zelfs. Ik zou dus een grotere auto nodig hebben, eigenlijk. Maar voor de meeste ritten heb ik geen grote stationwagen nodig.

Ik zou best een kleinere auto voor "dagelijks gebruik"* en daarnaast een grotere station voor de aanhanger willen overwegen, maar kijk even wat dat kost. Nog los van de vraag of het wenselijk is als ik hier voortaan 2 auto's in de straat ga parkeren. De wijk stamt uit de tijd dat nog bijna niemand een auto had.

Ik ga dus voor 1 auto die op beide vlakken een beetje een compromis is.

En 1-2 persoons voertuigen bestaan zeker. Kijk naar een Ami of Rocks-e, of een elektrische (motor)scooter. Ik heb mijn fiets en motor als daily, zeg maar. Ik fiets 't liefst, maar als 't te ver is om te fietsen pak ik graag de motor. Vrijwel geen hinder van files, een lager verbruik (ongeveer de helft zuiniger dan de auto) en geen parkeerkosten.

* ik heb sowieso niet dagelijks een auto nodig, gelukkig. Ik zou dan 2 auto's hebben die regelmatig meerdere dagen achter elkaar stil staan. Maar het gaat om het idee, ik zou best 't gros van de kilometers in iets als een Aygo'tje kunnen gaan rijden ofzo. Maar dan heb ik dus wel een 2e grote auto nodig die de aanhanger mag trekken.

[ Voor 20% gewijzigd door Destruction op 15-03-2022 12:49 ]

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Een nieuw Nederlands bedrijf: https://www.squadmobility.com

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uiHw7YMR19lfBIQpAqPkJFG3yqQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iHzaGcns7w84pLInhN73UsnH.jpg?f=user_large

Met een zonnepaneel op het dak.

When life gives you lemons, start a battery factory

• cadsite
Alweer max. 45km/u.
Dat is gewoon een golfkar met een PV op zijn dak.

Als je wilt ondervinden hoe verschrikkelijk die dingen zijn raad ik je aan om eens een paar minuten in Knokke te rijden. Daar stikt het van die ondingen.

[ Voor 52% gewijzigd door cadsite op 15-03-2022 13:35 ]

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:40
Destruction schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 12:43:
[...]

* ik heb sowieso niet dagelijks een auto nodig, gelukkig. Ik zou dan 2 auto's hebben die regelmatig meerdere dagen achter elkaar stil staan. Maar het gaat om het idee, ik zou best 't gros van de kilometers in iets als een Aygo'tje kunnen gaan rijden ofzo. Maar dan heb ik dus wel een 2e grote auto nodig die de aanhanger mag trekken.
dat is eenvoudig op te lossen door voor die enkele keer dat het nodig is een auto te lenen of te huren?

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

izzet3838 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:01:
Probleem is dat het te duur is, je bent goedkoper uit met een i10 en dan de taxen en brandstofkosten er bij.
Voor rond de 15-20k ga je helaas geen ev vinden waarmee je de snelweg op kunt.
De beste optie is inderdaad de Dacia spring.
Vorig jaar was de MG ZS met subsidie en een actie van de importeur voor ca 23K te koop. Komt in de buurt en is een volwaardige auto.

Gabriël AM5

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07-11 20:49
sapphire schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:45:
[...]

Vorig jaar was de MG ZS met subsidie en een actie van de importeur voor ca 23K te koop. Komt in de buurt en is een volwaardige auto.
Ja dat was net voor de release van het nieuwe model, meen me dat te herinneren, dat was idd een zeer goede deal.

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

• Wailing_Banshee
  • Laatst online: 07-11 09:14

Wailing_Banshee

You're Next

Destruction schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 12:43:
[...]
En 1-2 persoons voertuigen bestaan zeker. Kijk naar een Ami of Rocks-e, of een elektrische (motor)scooter. Ik heb mijn fiets en motor als daily, zeg maar. Ik fiets 't liefst, maar als 't te ver is om te fietsen pak ik graag de motor. Vrijwel geen hinder van files, een lager verbruik (ongeveer de helft zuiniger dan de auto) en geen parkeerkosten.
1-persoons voertuigen heb je nog best wel wat. Maar een twee-persoonsvoertuig een heel stuk minder. Wij zaten in 2015 te zoeken naar een tweede autootje, als vervanger van een Starlet. Heel serieus naar de Twizy gekeken, maar het feit dat die geen 2 volwaardige zitplaatsen had, was zo'n groot nadeel dat we uiteindelijk maar voor een Mazda MX5 zijn gegaan...

Wij wilden perse voor een twee-persoons voertuig gaan aangezien we 90% van de tijd samen rijden.

(die smart ForTwo vind ik ook nog steeds gaaf, maar die waren toen gewoon nog veel te duur)

Edit:
pagani schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:15:
[...]

Je zult zien dat voor een afstand van 20-40km het weinig uitmaakt of je top 45 of 80 is, zeker in stedelijk verkeer. Mocht ik binnen die straal gaan werken dan zou ik zeker de Carver overwegen of een Twizzy ofzo.
Wilde hier toch echt even op reageren: ja, het maakt zelfs voor een afstand van 20 tot 40km uit of je 45 of 80 mag. Wij wonen net geen 40km van ons werk. Maar als ik in een 45km autootje zou rijden, zou ik bijvoorbeeld niet over de ring van Groningen mogen. Moet ik dus dwars door de stad. Met alle stoplichten en vertragingen van dien. Dat kan mij 10 tot 20 minuten extra! schelen in reistijd (plus natuurlijk het feit dat ik iets meer dan 30km maar 45 ipv 80 of 70 mag rijden, en zo'n 5km 45 ipv 50 of 60).

[ Voor 29% gewijzigd door Wailing_Banshee op 15-03-2022 14:32 ]

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• obeculen
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 07-11 16:22
Uhh, het eerste model van Tesla?

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:44

Destruction

(ex-)Automonteur

torretje2012 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:39:
[...]

dat is eenvoudig op te lossen door voor die enkele keer dat het nodig is een auto te lenen of te huren?
Als je m'n post gelezen hebt weet je al dat ik wekelijks een aanhanger trek, ik ken weinig mensen die een auto hebben die mijn aanhanger mag trekken. Het alternatief is dan een busje moeten huren. En dat is bepaald niet goedkoop en kan dus absoluut niet uit als je dat wekelijks minimaal 1 keer moet doen.

Voor mensen die hooguit 1 of 2 keer per jaar met een aanhangertje rijden ligt dat natuurlijk anders. In dit geval echter niet.

[ Voor 14% gewijzigd door Destruction op 15-03-2022 16:44 ]

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-11 19:09
Xander schreef op maandag 14 maart 2022 @ 23:26:
[...]

Je haalt 80km/h (Twizy) of 130km/h (Smart ForTwo) op je pedelec?
Jij haalt 80 of 130 gemiddeldvan deur tot deur?

In stedelijk gebied kan een (speed)pedelec soms met gemak dezelfde gemiddelde snelheid van deur tot deur halen.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:03
Refro schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 18:04:
[...]

Jij haalt 80 of 130 gemiddeldvan deur tot deur?
Nee.
In stedelijk gebied kan een (speed)pedelec soms met gemak dezelfde gemiddelde snelheid van deur tot deur halen.
Uiteraard.

Hoe is dit relevant? Ik reageerde op @Aardappelnoot die claimde dat de auto's op de gelinkte site een beperkte topsnelheid hebben.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:00
LordSinclair schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:52:
[...]

Ik denk dat wij in Nederlanders ook auto's zoeken waar we in passen.
Ik doelde meer op de Opel Adam, Citroen C1, Peugeot 107 e.d. die zijn allemaal aan het verdwijnen.
Geïntrigeerd door deze opmerking (ik was namelijk in veronderstelling dat kleine stadsauto's juist nog steeds zeer populair zijn) ben ik het eens gaan uitpluizen. Daarbij zie ik toch iets anders dan wat jij waarneemt:

- De type A auto's zijn nog altijd zeer populair in Nederland. De Picanto (Kia) was bijvoorbeeld vorig jaar zelf nog de #4 best verkochte auto van Nederland en afgelopen maand zelfs #1 (!).

- Ook andere stadsauto's (de kleinste modellen) kelderen niet of nauwelijks. Kijk je naar de totale lijst verkopen dan zie je dat de Picanto en Aygo zelfs percentueel gestegen zijn qua verkoop tussen 2020 en 2021. 108 is wel gezakt, en C1 min of meer ongewijzigd, maar die zijn ook al heel lang niet vernieuwd als model, en gaan dit jaar uit productie.

Je hebt overigens dus wél gelijk dat ze mogelijk langzaam maar zeker 'verdwijnen' (zoals C1 en 108 dus al aan het doen zijn kennelijk) maar dat heeft er – als ik dit artikel mag geloven – vooral mee te maken dat er weinig winstmarge op zit en het dus geen aantrekkelijke auto's zijn voor de fabrikanten om in te blijven investeren/vernieuwen/etc. Dat staat ook bij de info over de C1/108 overigens: gaan uit productie wegens o.a. te kleine marges.

[ Voor 5% gewijzigd door Valorian op 15-03-2022 20:28 ]

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-11 13:37
Het probleem is dat bijna alle 2 persoons voertuigen zijn bedoeld voor dingen waar je in NL normaal gesproken de fiets voor pakt. Het hele idee van een ‘stadsauto’ is in mijn ogen al iets wat je niet zou moeten willen. In de stad pak je de fiets of het OV. En waarom moet klein ook meteen langzaam en spartaans zijn. Ik wil comfort: een vlotte stille auto met autopilot. Maar wel met een minimale milieu impact.

Wat ik zelf een erg interessante vindt voor de forens die iets verder moet reizen: de Aptera. Goed comfort, autopilot functionaliteit. Lijkt mij ideaal voor mijn dagelijkse 130 km, maar is helaas nog in ontwikkeling…

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 05-11 16:24
Tesla Roadster is een 2-zitter, iedereen die vergeten?

Verwijderd

padoempats schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 06:36:
Mooie prijs ook, nieuw v.a. € 215000,- ....

...dus met de huidige brandstofprijzen zeker het overwegen waard!! :+

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 05-11 16:24
Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 06:46:
[...]

Mooie prijs ook, nieuw v.a. € 215000,- ....

...dus met de huidige brandstofprijzen zeker het overwegen waard!! :+
Ja, en oneindig veel leuker. winwin

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

padoempats schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 06:36:
Nee, maar die Mazda Roadster was een heel stuk goedkoper, zelfs met de huidige benzine prijzen!
Pierz schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 00:21:
Het probleem is dat bijna alle 2 persoons voertuigen zijn bedoeld voor dingen waar je in NL normaal gesproken de fiets voor pakt. Het hele idee van een ‘stadsauto’ is in mijn ogen al iets wat je niet zou moeten willen. In de stad pak je de fiets of het OV.
Ja, je mist eigenlijk de 2-persoons voertuigen voor mensen die net buiten de stad wonen (dus de range van zeg maar 20 tot 50km enkele reis).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

obeculen schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 15:40:
Uhh, het eerste model van Tesla?
Roadster? Veeel te duur.
Of bedoel je de model s? Die vind je ook niet onder de 25.000€ en dan ook nog met heel veel gereden km.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

• obeculen
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 07-11 16:22
Tesla Roadster, het eerste model uit 2008.
Licht, compact, twee personen, al lang geleden uitgebracht.
Maar de auto's die goed verkocht worden zijn praktischer, dus 5 zitplaatsen, grote kofferbak.
Want als je een Roadster hebt dan heb je daarnaast meestal ook nog een grote auto nodig.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
storeman schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:10:
Ik vergat deze nog te noemen:
https://twike.com/en/twike-5/twike-5/

Ook een interessant concept.
Dit rare ding stond een paar weken geleden opeens bij mij op de oprit. Eigenaar wilde opladen en hij had goede ervaring met het type lader dat ik had staan. Kwam helemaal uit Parijs.

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

obeculen schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 16:52:
Maar de auto's die goed verkocht worden zijn praktischer, dus 5 zitplaatsen, grote kofferbak.
Want als je een Roadster hebt dan heb je daarnaast meestal ook nog een grote auto nodig.
Ja maar 2e hands niet onder een ton te vinden.
Daar kun je heuuuuul vaak voor tanken.

Edit:
En de nieuwe kost ruim het dubbele daarvan dus dat is helemaal geen optie.

[ Voor 7% gewijzigd door Mud.Starrr op 17-03-2022 18:15 ]

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

obeculen schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 16:52:
Daarom zaten wij een kleine elektrische auto te zoeken als tweede auto. Want die tweede auto hebben we nodig (hadden we nodig? De afgelopen 2 jaar hebben natuurlijk wel iets veranderd...). Die tweede auto hoeft niet praktisch te zijn, want daar hebben we die eerste auto wel voor.

Daarbij, niet iedereen heeft een grote auto nodig, er zijn genoeg mensen in Nederland die helemaal geen auto hebben.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

cadsite schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:34:
Alweer max. 45km/u.
Dat is gewoon een golfkar met een PV op zijn dak.

Als je wilt ondervinden hoe verschrikkelijk die dingen zijn raad ik je aan om eens een paar minuten in Knokke te rijden. Daar stikt het van die ondingen.
Vervang ze nu eens allemaal door een auto, dan wordt het nog minder prettig.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Erasmo schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 08:11:
[...]

We waren in 2019 in Noorwegen (Geiranger). Dat is een cruise haven, dus heel veel toeristen die geen eigen vervoer hebben. Je zag daar heel veel electrische voertuigen: Twizzies. Werden massaal gehuurd, en zag je zelfs boven op de berg (1500m boven zeeniveau, en aangezien Geiranger op zeeniveau ligt...)

Lol, zelfs op de website kun je er 3 zien staan:
https://dalsnibba.no/en/

Het is nog steeds zo jammer dat het geen echte tweezitter is!

• cadsite
Erasmo schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 08:11:
[...]

Waarom? Dat is een extra speeltje naast hun andere auto's. 't Is nu ook niet dat die ondingen minder plaats innemen dan een auto.
Pagina: 1