Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuranim
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:37

Tsuranim

There is only one

Topicstarter
Ik zit te kijken naar de mogelijkheid qua overstap naar een full electric warmtepomp, maar loop op meerdere zaken vast. Na veel googlen etc kom ik maar niet verder.

De wens is om zo weinig mogelijk te veranderen in het huis, in sprookjesland: alleen de CV vervangen door een warmtepomp en klaar.

Gegevens:
Vrijstaand huis in midden van het land.
Bouwjaar 2000, nu +-1.5 jaar hier wonend.
Woonoppervlak (volgens makelaar): 240 M2. Wooninhoud 1000 M3. Dit verschil is het gevolg van de woonkamer (50 M2): hier zit een puntdak op. Hoogste punt is dan ook 5.5 meter.
Jaarverbruik 2020: 2500 M3 gas(verwarming en warmwater badkamer), met 20 jaar oude Nefit ecomline excellent 43 (80 liter indirecte boiler). Aansturing via danfoss icon systeem : 2 zones op begane grond. Wij verwarmen alleen via de vloerverwarming begane grond en badkamer. Type C ventilatie zonder WTW

Spouwmuurisolatie: 9.5 cm steenwol. Dakisolatie 14 cm EPS. Vloerisolatie 22 cm EPS. HR++ glas (1.2) bij bouw gebruikt.
Beneden vloerverwarming, oppervlakte : 150 M2. Verdeeld over 2 vloerverwarmingverdelers (met elk een pomp): 8.7 kilowatt en 11 kilowatt warmte afgifte volgens bouwtekening.
1e verdieping: badkamer verwarmd door vloerverwarming (2.2 kilowatt) en designradiatior.
Verdere 1e verdieping en zolder verwarmd met radiatoren. Maar zoals gezegd : de radiatoren staan uit (vorststand).

Als ik de koevlaas2 methode gebruik: (2500 M3): 12,1 KWH vermogen noodzakelijk.
Warmteverliesberekening (bouw-energie.be zelf ingevuld met informatie die ik heb): bij -10 : 13.94 KW verwarmingsvraag.

Als ik mijn gasverbruik vergelijk met een tabel (https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/woning-geschiktheid/): stap 9 (2500-300SWW / 240M2): 9.1 M3/GBO. Komt dit overeen 50watt/M2 GO. Maar suggereert het ook dat tov bouwjaar de isolatie beter dan gemiddeld is (of we gewoon relatief zuinig stoken). Helemaal omdat de inhoud / muuroppervlak relatief groter is dan het vloeroppervlak. Gezien ik alleen via vloerverwarming stook, is de Ta rond 35-40 graden. En deze winter geen problemen met warm houden.

Vragen waar ik tegen aanloop:
Klopt mijn redenering dat gezien het gebruik / M2 dat voor verdere isolatie er met name gezocht moet worden naar kierdichtheid en anders over te gaan discrepant kostbare isolatie (voorzetwanden, HR+++ glas)? Met uitzondering van mogelijk het dak, dat met rond RC van 3.5, nog aan binnenzijde extra geissolleerd kan worden. Maar als ik van 14 cm naar 28 cm EPS gaat verlies van 13.94 -> 13.52 KW. Dat pas m.i. wel wat ik ook lees dat verhoging R-waardes vooral in de lage waardes zinvol is.

Is de koevlaas2 berekening: inclusief warm water gebruik? Waarbij er naar een pomp die bij -10 12.1 kilowatt moet leveren? Of moet ik rekenen met 2200 M3 gas? Of is een 12 KW unit voldoende (dan zou lage temperatuur effect op COP is al meegenomen bij de formulie)

Waar plaats ik de buitenunit qua geluidsoverlast? Beste plek voor ons is 5.5 meter van erfgrens (wel een Q8 situatie). Maar als ik dit bereken met een monoblock 13 kw (zie bijvoorbeeld https://d3nxhfluvg7nur.cl..._te_nemen_maatregelen.pdf) dan gaat dit niet lukken. In de achtertuin (niet groot, Q2 situatie) kan hij eigenlijk enkel tegen de erfgrens, en gaat dit nooit lukken t.g.v geluidsniveau: zonder kast minimaal 6 meter afstand, met kast: minimaal 4 meter

Kun je uitgaan van de vloerverwarmingspecificaties (totaal 21 kilowatt vermogen), of is dit bij een warmtepomp niet 1 op 1 over te nemen?

Zijn er monoblocks met zeer compacte binnenunits? Groot huis, maar nog steeds moeite met vinden ruimte voor dit alles.

Is het een probleem dat warmtepompboiler 2 verdiepingen hoger staat dan de binnenunit warmtepomp?

Kies je vooral een installateur en accepteer je de warmtepomp die ze voeren? Of maakt het veel uit en kies je eerst het merk warmtepomp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:01
Ik zou eerder uitgaan van die warmteverliesberekening die je gemaakt hebt (Lijkt op de ubacus u-wert rechner zo te zien, dat is wat ik gebruikt heb en klopt voor mij redelijk met praktijk); daar zal ook de ruimtes bij zitten die je nu niet verwarmd; maar wel verwarmd moeten kunnen worden (wat mij betreft dan).
Dat zit er niet bij in met de koevlaas formule :-)

Ik lees heel veel vloerverwarming met opgegeven capaciteiten ver boven wat je in de ruimtes nodig hebt.
WP er in en gaan zou ik zeggen.
Je moet hooguit de radiatoren in de ruimtes die je nu niet verwarmd vervangen voor wat Jaga's

Je hebt gewoon een groot hok. Dat kost meer warmte... Als je je zorgen maakt om geluid... dan is W/W het antwoord... Kost meer, maar draait ook hogere efficiëntie, dus komt langzaam maar zeker bij je terug.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-05 01:54

PcDealer

HP ftw \o/

Op hoeveel vermogen staat de cv afgesteld? 100%/100% waterbedrijf/cv-bedrijf? Ik had mijn cv met zonneboiler op 80/60 ingesteld.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:24

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Tsuranim schreef op maandag 14 maart 2022 @ 22:26:

Kies je vooral een installateur en accepteer je de warmtepomp die ze voeren? Of maakt het veel uit en kies je eerst het merk warmtepomp?
Ik bepaal wat er het huis in komt. dus zeker geen instalateur die een merkje probeerd te pluggen, dan kies ik wel een ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:37
Begrijp ik goed dat je een woonkamer hebt met een puntdak van 5,5 m hoog? Daar gaat alle warmte omhoog zitten. Als je zuiniger wil stoken, dan zal je daar eerst iets aan moeten doen

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsuranim

Tsuranim

There is only one

Topicstarter
Bedankt voor alle antwoorden.

@JukeboxBill : Begrijp je gedachte, maar we hebben juist dit huis gekocht in verband met de ruimtewerking die dit geeft. Dus aftimmeren / glazen plaat oid is geen echte optie. Tenminste dat zijn de opties die ik kan bedenken.

@PcDealer vermogen waterbedrijf dacht ik 100%, maar temperatuur op 60% (legionalla). CV-bedrijf op 20%, is nog steeds 15 kwh. Minimaal lees ik 13 kwh.

@twain4me Hoe bepaal je de keuze. Is er een betrouwbare overzichtsite t.a.v. warmtepompen? Ik kan nu kiezen op SCOP, afmetingen, geluid buitenunit. Maar is dit waarop je moet kiezen? Of zijn er andere relevante zaken.

@Ronald : Zekerheidshalve: het afgiftevermogen wat van de vloerverwarming op de tekening, is dit 1 op 1 over te nemen voor warmtepompen? Want de aanvoertemperatuur is meestal hoger bij CV, en deze hogere temperatuur wordt vermengd bij de verdeler. Warmte energie toevoer is dus bij gelijkblijvende flow vanuit warmtebron afhankelijk van de temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:39

Agent47

I always close my contracts.

Eerst verder isoleren. Eerst zorgen dat je geen warmte verlies hebt en dan die warmtepomp.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuranim

Tsuranim

There is only one

Topicstarter
Agent47 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:03:
Eerst verder isoleren. Eerst zorgen dat je geen warmte verlies hebt en dan die warmtepomp.
Geen warmte verlies is natuurlijk niet mogelijk.

Als ik relevante effecten wil hebben (bijv 13 kwh -> 9 kwh) heb je het over een hele grote verbouwing: plaatsen triple glas, voorzetwanden, toevoegen isolatie plat dak etc. etc. Mij lijkt de financiele impact (en esthetische impact) disproportioneel. Maar dat zeg ik als leek.

Bijvoorbeeld: invullen van verliesberekening: verdubbelling isolatie dikte van plat dak/ hellend dak (Rd naar +-7) / spouwmuur isolatie verdubbelen* / triple glas: Dan kom ik uit op 11.4 KW. * er is geen ruimte voor uitbreiden spouwmuur isolatie.

Met toevoegen : over op type D ventilatie: 9.4 KW. Maar ook hierbij is : waar laat je al die buizen? Een WTW of ventiltie lucht warmte pomp geeft naar ik lees ook veel lawaai.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:01
@Tsuranim Met WP gebruik je geen mengverdeler; hoeft niet meer want je werkt toch met koel genoeg water (hoe koeler, hoe efficiënter de WP)

@Tsuranim Er zijn idealisten... en lui die praktisch denken.

Ga je 30K er tegenaan gooien om je warmtevraag 25% naar beneden te trekken (en dat is veel voor een woning van 2000)?

Of accepteer je dat je 1000kWh extra door de WP drukt.

Blind roepen isoleren, isoleren, isoleren, isoleren, isoleren, isoleren, isoleren is ongelofelijk contraproductief.
Een huis warm houden is simpelweg balans tussen afgifte van warmte de woning in en verlies de woning uit.

Voldoende afgifte met lauw warmtepomp water kan een uitdaging zijn... maar in het algemeen niet voor vloerverwarming... Dat draait ook op een 95 graden CV systeem door de mengverdeler al op lage temperatuur. Anders gaan je voetjes richting Beverwijk.

Persoonlijk: Ik heb geen 30K liggen... En hele dikke kans dat ik via duurzaamheidslening ook geen 30K krijg... al zou ik het willen.
Wat is beter: Nu een iets zwaardere WP, of over 10 jaar een 20% lichtere...

Het zou niet eens een discussie moeten zijn.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:24

twain4me

Tsuranim schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:01:

@twain4me Hoe bepaal je de keuze. Is er een betrouwbare overzichtsite t.a.v. warmtepompen? Ik kan nu kiezen op SCOP, afmetingen, geluid buitenunit. Maar is dit waarop je moet kiezen? Of zijn er andere relevante zaken.
hoe goed een merk bekend staat. bv een merk als mitsubishi staat bij mij dan vrij hoog.
of je hem zelf wil kunnen plaatsen (zonders stek certificaat) dan kan je voor een monoblock kiezen
of je meer wilt kunnen aansturen dan gemiddeld standaard is. dan is bv een panasonic met heishamon een goede optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-05 12:29
Ik zou eerst eens kritisch naar de ventilatie kijken, blaast de koude wind niet los door ventilatieroosters? Dan is de winst met type D veel groter.
En met plafondhoogte 5.5m krijg je wel een buis in opbouw in de woonkamer lijkt me.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:37

Proton_

Team Welles

Tsuranim schreef op maandag 14 maart 2022 @ 22:26:
Waar plaats ik de buitenunit qua geluidsoverlast? Beste plek voor ons is 5.5 meter van erfgrens (wel een Q8 situatie). Maar als ik dit bereken met een monoblock 13 kw (zie bijvoorbeeld https://d3nxhfluvg7nur.cl..._te_nemen_maatregelen.pdf) dan gaat dit niet lukken. In de achtertuin (niet groot, Q2 situatie) kan hij eigenlijk enkel tegen de erfgrens, en gaat dit nooit lukken t.g.v geluidsniveau: zonder kast minimaal 6 meter afstand, met kast: minimaal 4 meter
Er zijn Mitsubishi en Vaillant 12 kW units die met 3 meter vrijstaand aan de eisen voldoen.
Kun je uitgaan van de vloerverwarmingspecificaties (totaal 21 kilowatt vermogen), of is dit bij een warmtepomp niet 1 op 1 over te nemen?
Bij het 24/7 constante temperatuur stoken is afgiftevermogen niet relevant zolang het maar meer is dan het warmteverlies :) En bij lage temperatuur, maar dat is bij vloerverwarming een gegeven.
Zijn er monoblocks met zeer compacte binnenunits? Groot huis, maar nog steeds moeite met vinden ruimte voor dit alles.
Mijn monoblock (zie sig) heeft geen binnenunit. Is dat compact genoeg ;)
Is het een probleem dat warmtepompboiler 2 verdiepingen hoger staat dan de binnenunit warmtepomp?
Als die zijn eigen compressor heeft sowieso niet. Anders kost het inderdaad ruimte voor een driewegklep en moet je leidingtracé waarschijnlijk opnieuw bedacht en aangelegd worden.
1. Het is prima zelf te doen.
2. Je accepteert geen offerte waar je niet achter staat.
3. Er zijn niet echt beroerde merken, geloof ik. Check de losse merktopics voor de veelvoorkomende vergissingen :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1