Worst-case scenario als iemand kan verbinden met mijn router

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LFLe
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 18-01 21:30
Ongeveer 10 maanden geleden heb ik deze post gemaakt.

Het komt er op neer dat mijn verhuurder het hele appartementencomplex ons verplichtte om hun router te gebruiken met aangepaste firmware. Het blijven gebruiken van mijn eigen router werkte niet meer, ook na dagenlang zitten sleutelen. Deze aangeleverde router heeft een guest WiFi punt en beveiligde WiFi. Het wachtwoord stond uitgeprint op een kaartje, welke geplakt werd op de router en gedeponeerd in onze brievenbus. Ik heb toen gelijk bezwaar gemaakt met de gang van zaken en eiste toegang tot de router (ik heb dus ook geen toegang tot de router admin interface) en/of instructies hoe ik mijn eigen router weer kon aansluiten. Ik kon formeel gezien nog helemaal niets aangezien de ACM beleidsregels omtrent vrije modem/routerkeuze (i.e. eindapparaat van de eindgebruiker) nog niet van kracht was. Nu zijn deze wel van kracht, echter heeft mijn verhuurder hier volledig lak aan aangezien ze mij niet zien als eindgebruiker.

Vorige week gaf mijn antivirus software aan dat een onbekend apparaat was verbonden met mijn netwerk. Ik kon niks doen behalve mijn router uitzetten, aangezien ik ook geen toegang heb tot de router interface om iets te blokkeren en/of mijn WiFi wachtwoord te wijzigen. Ik zit dus te overwegen om naar de rechter te stappen om mijn verhuurder te dwingen om mij toe te staan om mijn eigen router weer te gebruiken, zeker nu ook gebruikers doelwit kunnen worden van hacks van modems/routers.

Als ondersteuning wil ik graag aandragen wat de gevolgen kunnen zijn van een kwaadaardige persoon (geen inlichtingendienst) die mijn WiFi wachtwoord weet, of weet te kraken en/of toegang als het gevolg van een slecht geknutselde guest WiFi punt en slechte firmware. Ik werk vanuit huis met gevoelige persoonlijke data, dus de afbreukrisico's zijn redelijk aanwezig. Kan iemand mij wijzer maken met de risico's?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-05 22:49
Het word een btje een doorgelust verhaal, maar je kan je eigen router er weer als client achter hangen.
router - router - router

Tot er iets geregeld is zie ik daar (op wat performance na) niet echt een issue mee.
Gebruik in test omgevingen wel vaker enorm nested omgevingen om dingen te testen.
Dan heb je iig je eigen hardware tot je de gewenste oplossing hebt.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Worst worst case:
Je netwerk is niet veilig.
.

Een deel oplossing is idd je eigen router als cliënt, en vandaar uit een nieuw wifi netwerk naar keuze maken.

Blijf je het probleem houden dat je niet weet wie nog meer het wachtwoord van het oude wifi netwerk weet.
Dus fraude van een ander via jou netwerk wijst nog steeds naar jou(netwerk)

[ Voor 111% gewijzigd door jack zomer op 14-03-2022 20:17 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Eigen router ertussen geeft wat bescherming tegen ongewenste toegang, maar niet tegen afluisteren van de verbinding. Dus daarnaast nog het advies om een vpn die je vertrouwt te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Worst case:

Iemand breekt in op jouw computer en gijzelt de data voor bitcoins.

Plak gewoon je router ertussen als "dubbele nat"

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Heb je een eigen adres? Dan hoor je toch ook een onafhankelijke internet aansluiting te kunnen krijgen. Dat moet je afdwingen via de rechter.
En anders is een mobiel internet misschien een oplossing. KPN doet alleen buitengebieden, maar misschien is Tmobile wat schappelijker. Ik heb dat zelf en voor normaal gebruik door 1 persoon is dat voldoende qua snelheid en bundelgrootte.

[ Voor 26% gewijzigd door JukeboxBill op 14-03-2022 21:49 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Pagina: 1