Ik woon via een woningcorporatie in een studio waarbij ik eerst internet kreeg van Ziggo (zit incl. de huur). Het was plug-and-play. Vermoedelijk ging het via DHCP. Nu zijn ze overgestapt naar een nieuwe ISP (vermoedelijk Plinq volgens het IP adres). We kregen de instructie om onze eigen router te ditchen voor de nieuwe aangeleverde router (HAP AC2). Probleempje is wel dat mijn oude router eigenlijk veel beter is: Netgear R7800 met Openwrt geinstalleerd. De nieuwe router heeft naar mijn weten geen interface om instellingen aan te passen (gast WiFi uitzetten, UPnP etc). Ik heb de standaard trukendoos geprobeerd (ipconfig /all en alle IP addressen geprobeerd). Ik krijg weinig/geen gehoor van de corporatie wat ik moet doen om de instellingen van mijn router aan te passen zodat het werkt. Ze zouden het oppakken, maar geduld is niet een van mijn sterkste eigenschappen. Zeker niet als het gaat om mijn internetaansluiting.
Wat ik heb geprobeerd:
Vermoedelijk gebruikt de nieuwe ISP PPPoE. Althans, ik zie dergelijke berichten verschijnen als ik een laptop aansluit op de WAN port van de nieuwe router. Ondanks dat ik ook televisie krijg via dezelfde verbinding, zie ik geen VLAN. Ik kreeg eerder suggestie dat er mogelijk ook een MAC filter zit. Ik heb via Openwrt het MAC adres van de nieuwe router gebruikt bij LAN. Nog steeds krijg ik geen verbinding via de oude router. Overigens heb ik wel gewoon verbinding met de nieuwe aangeleverde router. Ik heb ook geprobeerd om eventuele PPPoE username en password op te vangen via Wireshark door voorgemelde methode via WAN. Ook direct een ethernetkabel te pluggen in de ethernetport (waar alle verbindingen binnen/uitgaan) krijg ik geen nuttige berichten in Wireshark.
Nou is dit allemaal nieuw terrein voor mij. Dus enige richting zou nuttig zijn.
Wat ik heb geprobeerd:
Vermoedelijk gebruikt de nieuwe ISP PPPoE. Althans, ik zie dergelijke berichten verschijnen als ik een laptop aansluit op de WAN port van de nieuwe router. Ondanks dat ik ook televisie krijg via dezelfde verbinding, zie ik geen VLAN. Ik kreeg eerder suggestie dat er mogelijk ook een MAC filter zit. Ik heb via Openwrt het MAC adres van de nieuwe router gebruikt bij LAN. Nog steeds krijg ik geen verbinding via de oude router. Overigens heb ik wel gewoon verbinding met de nieuwe aangeleverde router. Ik heb ook geprobeerd om eventuele PPPoE username en password op te vangen via Wireshark door voorgemelde methode via WAN. Ook direct een ethernetkabel te pluggen in de ethernetport (waar alle verbindingen binnen/uitgaan) krijg ik geen nuttige berichten in Wireshark.
Nou is dit allemaal nieuw terrein voor mij. Dus enige richting zou nuttig zijn.