Router instellen na veranderen van ISP

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LFLe
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 18-01 21:30
Ik woon via een woningcorporatie in een studio waarbij ik eerst internet kreeg van Ziggo (zit incl. de huur). Het was plug-and-play. Vermoedelijk ging het via DHCP. Nu zijn ze overgestapt naar een nieuwe ISP (vermoedelijk Plinq volgens het IP adres). We kregen de instructie om onze eigen router te ditchen voor de nieuwe aangeleverde router (HAP AC2). Probleempje is wel dat mijn oude router eigenlijk veel beter is: Netgear R7800 met Openwrt geinstalleerd. De nieuwe router heeft naar mijn weten geen interface om instellingen aan te passen (gast WiFi uitzetten, UPnP etc). Ik heb de standaard trukendoos geprobeerd (ipconfig /all en alle IP addressen geprobeerd). Ik krijg weinig/geen gehoor van de corporatie wat ik moet doen om de instellingen van mijn router aan te passen zodat het werkt. Ze zouden het oppakken, maar geduld is niet een van mijn sterkste eigenschappen. Zeker niet als het gaat om mijn internetaansluiting.

Wat ik heb geprobeerd:
Vermoedelijk gebruikt de nieuwe ISP PPPoE. Althans, ik zie dergelijke berichten verschijnen als ik een laptop aansluit op de WAN port van de nieuwe router. Ondanks dat ik ook televisie krijg via dezelfde verbinding, zie ik geen VLAN. Ik kreeg eerder suggestie dat er mogelijk ook een MAC filter zit. Ik heb via Openwrt het MAC adres van de nieuwe router gebruikt bij LAN. Nog steeds krijg ik geen verbinding via de oude router. Overigens heb ik wel gewoon verbinding met de nieuwe aangeleverde router. Ik heb ook geprobeerd om eventuele PPPoE username en password op te vangen via Wireshark door voorgemelde methode via WAN. Ook direct een ethernetkabel te pluggen in de ethernetport (waar alle verbindingen binnen/uitgaan) krijg ik geen nuttige berichten in Wireshark.

Nou is dit allemaal nieuw terrein voor mij. Dus enige richting zou nuttig zijn. O-)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:32
Allereerst, ik ken de HAP AC2 verder niet maar zo te zien is dat een access point/switch en geen router zoals jouw R7800 dat wel is. Dus dat zijn al 2 verschillende dingen. Hopelijk krijg je je eigen VLAN (untagged) van hun aangeboden en is dat verder volledig gefilterd. Dat terzijde.

Het lijkt me dat jij gewoon een ethernet verbinding aangeleverd krijgt en dan heb je niks met PPPoE van doen. Toen ik een jaar geleden nog Plinq had was dat overigens geen PPPoE. Het zou kunnen dat ze MAC auth of 802.1x of wat dan ook gebruiken voor de authenticatie van dat AP. Bij MAC auth zou het zo simpel moeten zijn als het clonen van het MAC naar de WAN poort (jij zegt LAN) van je R7800.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

LFLe schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 17:23:
... Netgear R7800 met Openwrt geinstalleerd...
Configureer die netgear als accesspoint en zet 'm in de andere hoek van je studio

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-05 23:53
De HAP AC2 is een bijzonder uitgebreide router die heeeel erg veel kan. Meer dan je Netgear router. (Ik ben redelijk Mikrotik fanboy sinds ik hun spul gebruik)

Kun je niet vragen of je toegang kunt krijgen tot die HAP AC2? Dan kun je daar op instellen wat je wilt.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LFLe
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 18-01 21:30
Leuk en aardig die HAP AC2, maar mijn Netgear heeft veel beter WiFi bereik. En ik had Openwrt geinstalleerd met adblock waardoor o.a. advertenties werden geblokkeerd op mijn telefoon zonder enige toegevoegde apps. Elke keer als ik nu een advertentie zie op mijn telefoon dan gaat gelijk mijn bloeddruk omhoog.

Ik heb gevraagd om toegang en dat werd gelijk geweigerd. Volgens hen is het niet mogelijk om de eigen router te gebruiken. Volgens ACM hebben consumenten echter eigen keuzevrijheid in modem of router (ook door geschillencommissie laatst een uitspraak). Ik ben bereid om zo lang mogelijk door te zeiken totdat ze toegeven. En anders stop ik die HAP AC2 in een faraday cage (of hoe dan ook) en gebruik ik de Netgear als AP.