Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• reneni
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-09-2024
APS, Enphase of String ?

Bij mij is de twijfel toegslagen mbt de keuze van een solar systeem.
Mijn huis en garage (met dak op Zuid-Oost ) staat vrij van schaduw. Het onderste gedeelte van het huis-dak heeft wel eens schaduw van het huis van de buren, vandaar dat daar geen panelen zijn bedacht...

Wat kenmerken:
MK: 3x25A
Jaarverbruik: 12000 KWh
Warmtepomp
Elektrische auto
2x dakraam
Schoorsteen
Mantelbuis naar garage aanwezig

Open Solar opzetje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/98uz-SFYDZ4Xi0cO27Yr3q57XS8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NRySLrty05VEFc2vgdllZqhF.jpg?f=fotoalbum_large

Het plan is om 2x14 Belinus (375Wp glas/glas) panelen te leggen.
Wat zou op dit moment de beste keuze zijn om dit om-te-vormen?
APS, Enphase of met een string omvormer?

Beste antwoord (via reneni op 16-03-2022 14:30)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@reneni ik heb een vergelijkbare situatie al eens vrij uitgebreid doorgerekend. Onderop het dak doet het nog best okay. Ja het is een wat zomer-piekerig deel... maar ... dat is een smak geld waard op het moment waarmee je de winter bekostigd.

Ik sluit SolarEdge als optimale oplossing niet uit; er is sowieso een rare situatie waar bij een bepaald aantal panelen SolarEdge goedkoper kan dan SMA... Maar niet goedkoper dan GoodWe. (Hint: SE16K/SE17K en p7xx / p8xx / p9xx duale optimizers)

Ik zou eens een ontwerp tekenen met SolarEdge designer.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

• Ronald
  • Nu online
Je denkt duur in plaats van veel... veel levert meer op dan duur.
De vraag moet zijn: String of misschien SolarEdge...

Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• reneni
Dank Ronald!
Kort maar goed samen gevat 😊

Met andere woorden:
Maximaal (oppervlakte of hoofdzekering) vol leggen en optimizen met Solar Edge...?

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Zou niet eens optimizen. Geld dat je steekt in optimizer kun je ook in extra panelen steken en dat levert meer op.

Onderkant dak zou ik ook gewoon vol leggen en aansluiten op een aparte mppt. Als je tekening beetje op schaal is kun je daar ook 14 panelen kwijt.

Dan kom je dus op 2x een 3 fase string omvormers. 1x 5KW in de garage en 1x 10KW op het huis.

Is het nog de moeite om de achterkant van de garage ook vol te leggen? Dat lijkt op westen te liggen en dat is wel interessant.

[ Voor 99% gewijzigd door Sethro op 14-03-2022 17:40 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• Ronald
  • Nu online
@reneni ik heb een vergelijkbare situatie al eens vrij uitgebreid doorgerekend. Onderop het dak doet het nog best okay. Ja het is een wat zomer-piekerig deel... maar ... dat is een smak geld waard op het moment waarmee je de winter bekostigd.

Ik sluit SolarEdge als optimale oplossing niet uit; er is sowieso een rare situatie waar bij een bepaald aantal panelen SolarEdge goedkoper kan dan SMA... Maar niet goedkoper dan GoodWe. (Hint: SE16K/SE17K en p7xx / p8xx / p9xx duale optimizers)

Ik zou eens een ontwerp tekenen met SolarEdge designer.

• reneni
Eerste opzet met SE designer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hw0FxDSuVYlL3EW9PkIq6VEwP30=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/voftdifNQDJBki4bgimYVpCY.jpg?f=fotoalbum_large

Z-Oost-kant rammetje-vol zou er zo uitzien B-) :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fkt7po3i0JLc1xOlqL8xlXSMhD8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tmR0SRPAU3ijNWpcmKl1nofP.jpg?f=fotoalbum_large

Einde van de dag ga ik eens meten of het ECHT past en anders ga ik weer terug naar landscape op het huis.

@Ronald De duale optimizers zijn niet (meer) te kiezen in de design tool...?
@Sethro Waarom zou jij voor 2 afzonderlijke omvormers gaan? Ik heb er ook aan gedacht, omdat ik in eerste instantie minimale DC-kabel lengte wilde. Ik begreep echter dat de lengte die ik nodig heb een schijntje is met wat in de praktijk gebeurt.

• Ronald
  • Nu online
@reneni jawel, maar ze kunnen pas vanaf SE16K gebruikt worden...
Nu kost SE16K minder dan SE12,5K...

(Je bent wel beperkt tot 11,250W (750V*15A) per string... dus dat is je effectieve vermogen)

[ Voor 31% gewijzigd door Ronald op 15-03-2022 08:57 ]

• reneni
@Ronald
Kun je me helpen met de getallen die je gebruikt?
De 750V nominaal DC kan ik terug vinden, maar hoe bepaal je de 15A?

• Ronald
  • Nu online
15A is het max wat de optimizers (aan string kant) / omvormer aan kunnen.

• reneni
Dit zou het moeten gaan worden...
Solar Edge dus :)
Scheelt zo'n €2000,- met Enphase (=duurder) of ~ €200,- met SMA (=goedkoper) op de gehele installatie.
Voor oa de uitlees voordelen van SE ga ik over die €200,- niet meer moeilijk doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bxZUuJL_tpyCKoTzsMEMwHzZB1w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3443B0dc7I1v81aiPH2tbAHy.jpg?f=fotoalbum_large

Maar....:
- Mag dit in een MK van 3x25? Afzekeren op...?
- De designer klaagt niet (voor zover ik kan zien) over de string qua max. vermogen? Beter 2 strings van maken toch?

Verdere tips zijn altijd welkom _/-\o_

• Ronald
  • Nu online
Dan zit je op dat vermogenspunt waarbij SE best competatief is ja.
19 optimizers moeten in 1 string. (minimaal 14 per string, meer is beter)

Afzekeren op 25A en minimaal 4mm² kabels (Nope, niet selectief, vind ik persoonlijk geheel niet erg. Meningen verschillen. Fakkels en hooivorken te vinden in topic voor Elektro in huis)

Kun je het opbrengstverliesdiagram erbij plakken?

• reneni
Dankjewel maar weer :)
Die selectiviteit vind ik ook niet zo erg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZaKCYSVVtlcEWimz5i6esvt1_ME=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KIlpSPjeC68gTdX5ZbuE5hZy.jpg?f=fotoalbum_large

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 15:41
Je komt nog niet aan de 12000, er moeten nog bij aan de andere kant.
Pagina: 1