Low power m-ITX NAS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundstorm
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-05 15:56
Niet echt een desktop, maar heeft er uiteindelijk toch veel weg van. Ik heb nood aan een nieuwe NAS. Was eerst aan het kijken om een QNAP-673A te kopen, maar ben nu aan het bekijken om zelf iets in elkaar te boxen. De hoofdreden hiervoor is dat ik het ding zo weinig mogelijk wil laten verbruiken, en ik in de toekomst nog wat kan aanpassen indien nodig (doel is om dit 10 jaar operationeel te hebben).

Low power gaat natuurlijk niet samen met al die harde schijven, maar het is de bedoeling dat die gewoon altijd uit staan, en alles met het SSD cache gebeurd. Ik wil veel data opslaan, maar moet dat niet altijd 'direct' beschikbaar hebben. 6x6TB was ook voldoende geweest, maar die 16TB schijven vind ik op dit moment zeer interessant geprijsd.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
In hoofdzaak natuurlijk te gebruiken als NAS met Unraid. Dit gaat vooral over normale office documenten, 3D CAD bestanden en foto's. FIlms en muziek staan er niet op, maar ik hou er ook rekening mee dat dit in de toekomst wel zo zal zijn, eens de kinderen groter zijn. PC's en mobiele toestellen moeten synchroniseren.
Daarnaast zal het ook gebruikt worden voor alle thuis automatisatie. Dit zijn verschillende Docker containers die ik nu heb draaien op een rPi3 en rPi4. De rPi4 heeft genoeg power om alles te draaien, maar met 4GB ram kom ik er blijkbaar niet.
Er zal ook iets op moeten draaien om een mooi fotoalbum in webpagina vorm te krijgen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik probeer om op minder dan 2500€ uit te komen. Maar maak er mij niet druk om als het meer is.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, alles wordt nieuw aangekocht.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een zo klein mogelijke case waar een compleet systeem met 6 3.5" schijven en 2 SSD's in passen.
Sowieso een CPU met ingebouwde video.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb me ergens vast gepind op een Fractal Design Node 304, en dan zit ik vast bij een m-ITX bord. Dat lijkt het een pak moeilijker te maken om een configuratie te vinden die werkt. Een case waar een m-ATX in past, is direct 2 keer groter, en ik wil het zo compact mogelijk houden.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Belangrijkste is dat het verbruik laag is. ik reken met 2.5€/jaar/W. Elke W die dit ding minder verbruikt, kost me dus 25€ minder op de verwachte levensduur.
Hier ondertussen al wat inspiratie opgedaan. De RM550x stond eerst op mijn lijstje, maar een SFX PSU gaat me wat meer ruimte geven voor kabels.
Het grote zuinige server topic - deel 3

Ga je overklokken?
Niet de bedoeling.

Wat verwacht je van ons?
Ik zit vooral vast op een configuratie vinden waarbij er 6 SATA en 2 SSD aansluitingen zijn. Misschien is dit verkeerd, maar het lijkt mij het beste dat ik dezelfde interface gebruik voor elk type opslag. Ik moet bijvoorbeeld geen M.2 SSD gaan combineren met een 2.5" SSD, om daar dan een RAID1 mee te doen. Hetzelfde met de 3.5" SATA, 4 poorten van op het bord, en dan nog eens 2 via PCI-E. Of maakt dit allemaal niet uit?

Op dit moment denk ik in de richting van een moederbord waar 2 M.2 aansluitingen op zitten, en dat te combineren met een LSI controller waar ik dan de 6 schijven op aansluit.
In principe heb ik dan nog 2 SATA poorten over, die zou ik dan kunnen gebruiken voor 2x 2.5" SSD's, zodat de keuze in moederborden wat groter wordt, maar dan boet ik waarschijnlijk in op snelheid (en gaat de LSI controller ook nooit in slaapmodus).
Een andere optie is om een moederbord te vinden waar er 4 SATA aansluitingen en een M.2 slot op zitten Dat dan te combineren met een PCI-E kaart waar er 2 M.2 slots op zitten voor de cache SSD's, en op de M.2 op het moederbord zo'n klein kaartje waar nog 2 SATA aansluitingen op zitten.

Dit is wat ik nu in gedachten heb:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-10100 Boxed€ 104,67€ 104,67
1MoederbordenGigabyte AORUS Z490I Ultra€ 149,90€ 149,90
6Interne harde schijvenToshiba MG08 SATA (512e), 16TB€ 262,40€ 1.574,40
1ControllersIBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x€ 84,64€ 84,64
1BehuizingenFractal Design Node 304 Zwart€ 92,-€ 92,-
1ProcessorkoelingArctic Alpine 12 Passive€ 9,99€ 9,99
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16€ 129,90€ 129,90
1VoedingenCorsair SF450 (2018)€ 115,90€ 115,90
2Solid state drivesWD Blue SN570 1TB€ 97,51€ 195,02
Totaal€ 2.456,42

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Die koeler is te licht voor deze CPU.

Dit Inter-Tech IM-1 Pocket kastje is niet veel groter - en wel geschikt voor mATX. Dan kun je een 24x7 moederbord als de ASUS Pro B660M-C D4-CSM nemen. Een Intel Pentium Gold G7400 Boxed, heeft wel een TDP wat bij de koeler past, en is niet heel veel minder dan die wat oudere i3 (https://www.cpubenchmark....ium-Gold-G7400/3717vs4732)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darkevilapie
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 25-04 22:27
Woops niet goed gelezen! (thx martyw)

[ Voor 101% gewijzigd door darkevilapie op 14-03-2022 13:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Nu online
darkevilapie schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:27:
kijk ook even bij het zuinige server topic als je echt zuinig wil bouwen:
Dat doet ie al ;)
Soundstorm schreef op maandag 14 maart 2022 @ 12:49:

Hier ondertussen al wat inspiratie opgedaan. De RM550x stond eerst op mijn lijstje, maar een SFX PSU gaat me wat meer ruimte geven voor kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundstorm
martyw schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:23:
Die koeler is te licht voor deze CPU.
Ja en nee. Ik had eerst een 'T' cpu gekozen, die hebben een TDP van 35W. Maar als ik er alle low-power topics op nalees, dan zie ik dat dit bij idle gebruik eigenlijk niks uitmaakt.
De layout van de Fractal case zorgt er ook voor dat die passieve koeler eigenlijk zeer dicht aanleunt bij een actieve koeler. Ik was ook van plan om er voor te zorgen dat de lucht die van voor naar achter gaat, min of meer door de CPU koeler moet lopen.

En in het ergste geval loopt hij wat warm en schroeft hij de snelheid naar beneden.
martyw schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:23:
Dit Inter-Tech IM-1 Pocket kastje is niet veel groter - en wel geschikt voor mATX. Dan kun je een 24x7 moederbord als de ASUS Pro B660M-C D4-CSM nemen. Een Intel Pentium Gold G7400 Boxed, heeft wel een TDP wat bij de koeler past, en is niet heel veel minder dan die wat oudere i3 (https://www.cpubenchmark....ium-Gold-G7400/3717vs4732)
Die case had ik ook al gezien, maar kan mij niet direct inbeelden hoe ik de 6 schijven er in kan monteren. De montage (incl rubber) vind ik wel mooi gedaan bij de Fractal. Eens moeten onderzoeken hoe dat in elkaar zit.

Had eigenlijk nog niet naar Gen12 CPU's gekeken, ik ging er van uit dat die moederborden direct een pak duurder zijn. Misschien alleen maar bij de DDR5 varianten?
Geen idee of het nodig is, maar zou toch liever 4 cores hebben. Ik zou natuurlijk kunnen zien of die Pentium voldoende is en later nog kunnen upgraden, maar voor 40€ meer heb je een i3-12100. Dan ga ik liever direct daar voor.

Moederbord blijft wel hetzelfde probleem. Te weinig SATA poorten. Maar ben alvast wel meer fan van dit soort bord, dan zo'n gaming ding met alle toeters en bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Nu online
Die Intertech heeft plek voor vijf 3,5" disks volgens de specs. Andere kasten voor mATX moederborden waar een flink aantal disks inpassen zijn flink duurder - bv Silverstone CS381, daar kun je er acht in kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Enkele suggesties:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12400 Boxed€ 209,-€ 209,-
1MoederbordenMSI MAG B660M Mortar DDR4€ 184,90€ 184,90
5Interne harde schijvenToshiba MG09 (SATA, Standard, 512e), 18TB€ 288,25€ 1.441,25
1BehuizingenSilverstone CS330€ 199,90€ 199,90
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16S-16GVK€ 64,90€ 64,90
1VoedingenSeasonic Focus GX-550€ 64,90€ 64,90
2Solid state drivesWD Blue SN570 1TB€ 96,86€ 193,72
Totaal€ 2.358,57
Intel 12e generatie cpu met standaard Intel koeler en betere interne gpu.
PS: De interne gpu van de 12500 is nog iets beter.
mATX moederbord met 2x PCIe4.0 en 6x Sata en 2,5Gb Lan.
https://www.msi.com/Motherboard/MAG-B660M-MORTAR-DDR4
Dus geen storagecontroller nodig (die was ook gemaximeerd op 6Gb en dus niet sneller)
PS: met 100Tb storage zou ik een 10Gb netwerk overwegen.

NAS-behuizing. Met extra SAS/SATA-controller tot 8x 3,5" HDD's
https://www.silverstonete...oduct.php?pid=920&area=en

Compacte 14cm diepe semi-passieve gold voeding met 2x EPS en 10x SATA aansluitingen.
https://seasonic.com/focus-gx

5x Toshiba 18Tb NAS-HDD's = 90Tb, met 5jaar garantie.
∙ 4x SATA 6Gb/s ports (SATA5~8, from B660 Chipset) met ondersteuning van Raid *
∙ 2x SATA 6Gb/s ports (SATA_A & SATA_B, from ASMedia ASM1061), geen ondersteuning voor Raid
* PS: SATA8 will be unavailable when installing M.2 SATA SSD in the M2_2 slot, dus zonder SATA-controller is 5x HDD's ook de max.

Eén M2_1 slot komt van de cpu en één M2_2 slot vanuit de B660 chipset, dus Raid1 van beide SSD's wordt niet ondersteund.

Enkele 16Gb DDR4 memory module (zuiniger dan dual).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundstorm
Woezik schreef op maandag 14 maart 2022 @ 20:44:
Intel 12e generatie cpu met standaard Intel koeler en betere interne gpu.
PS: De interne gpu van de 12500 is nog iets beter.
mATX moederbord met 2x PCIe4.0 en 6x Sata en 2,5Gb Lan.
https://www.msi.com/Motherboard/MAG-B660M-MORTAR-DDR4
Dus geen storagecontroller nodig (die was ook gemaximeerd op 6Gb en dus niet sneller)
PS: met 100Tb storage zou ik een 10Gb netwerk overwegen.
In welk opzicht is de GPU beter als ik er toch geen scherm aan ga hangen? Een noemenswaardig verschil als er video verwerkt moet worden met iets zoals Plex?

De 1700 socket moederborden met 6 SATA zien er mij allemaal nogal grote verbruikers uit. Heel veel power rails en features. Ik weet niet in hoeverre dat allemaal terug te schroeven is om et verbruik laag te houden.

Op dit moment heb ik alleen maar 1Gb in huis liggen. Voor de hoeveelheid data die uit de NAS moet komen is dat eigenlijk voldoende. Er kan later natuurlijk altijd een extra netwerkkaartje bij.
5x Toshiba 18Tb NAS-HDD's = 90Tb, met 5jaar garantie.
∙ 4x SATA 6Gb/s ports (SATA5~8, from B660 Chipset) met ondersteuning van Raid *
∙ 2x SATA 6Gb/s ports (SATA_A & SATA_B, from ASMedia ASM1061), geen ondersteuning voor Raid
* PS: SATA8 will be unavailable when installing M.2 SATA SSD in the M2_2 slot, dus zonder SATA-controller is 5x HDD's ook de max.
Hoe ik dat altijd al heb begrepen is dat als je een NVME M.2 gebruikt, die rechtstreeks op de PCI bus zit. Gebruik je een SATA M.2, dan offer je een fysieke SATA connector op. Als ik dus alleen NVME gebruik, blijft het nog steeds mogelijk om 6 SATA schijven aan te sluiten. Of ben ik hier mis?
Eén M2_1 slot komt van de cpu en één M2_2 slot vanuit de B660 chipset, dus Raid1 van beide SSD's wordt niet ondersteund.
Hardware RAID lijkt mij inderdaad niet mogelijk, maar software wel? Als dat niet mogelijk is, moet ik kijken naar een PCI kaart waar 2 M.2 slots op zitten.
Enkele 16Gb DDR4 memory module (zuiniger dan dual).
Ok, maar is 1x32GB ook zuiniger dan 2x16GB? Ik ging voor 2 sticks om de 2 kanalen te kunnen gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:27
Ik weet niet wat de verwachtingen zijn qua low power, maar je huidige systeem + de genoemde systemen hierboven zijn dat zeker niet.

Een 3.5” harde schijf gebruikt 5W in idle. Dus je bent alleen al voor de schijven 6 x 5 x 2,5 = 75 euro per jaar kwijt. Heb je echt 96GB nodig? Is 72GB (4 x 18) ook goed? Dat scheelt al 25 euro minder per jaar.

De standaard Zx90 en Bx60 borden zijn tevens redelijke stroomverbruikers. Icm met een processor en RAM excl schijven zit je zo aan 40W idle = 100 euro per jaar. Je kunt eens kijken naar de Fujitsu moederborden. Scheelt zo 70 euro aan stroom.

Overigens moet je niet bang zijn voor een CPU fan en fans in het algemeen. Schijven geven warmte af. Geluid van de fan hoor je niet, want de 6x 7200rpm schijven stijgen daar bovenuit ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Djarune op 15-03-2022 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundstorm
Djarune schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:10:
Ik weet niet wat de verwachtingen zijn qua low power, maar je huidige systeem + de genoemde systemen hierboven zijn dat zeker niet.

Een 3.5” harde schijf gebruikt 5W in idle. Dus je bent alleen al voor de schijven 6 x 5 x 2,5 = 75 euro per jaar kwijt. Heb je echt 96GB nodig? Is 72GB (4 x 18) ook goed? Dat scheelt al 25 euro minder per jaar.

De standaard Zx90 en Bx60 borden zijn tevens redelijke stroomverbruikers. Icm met een processor en RAM excl schijven zit je zo aan 40W idle = 100 euro per jaar. Je kunt eens kijken naar de Fujitsu moederborden. Scheelt zo 70 euro aan stroom.

Overigens moet je niet bang zijn voor een CPU fan en fans in het algemeen. Schijven geven warmte af. Geluid van de fan hoor je niet, want de 6x 7200rpm schijven stijgen daar bovenuit ;)
Verbruik van de schijven reken ik niet mee. Doel is dat die gewoon niet staan draaien en alles via de cache loopt. Elke dag een backup van de cache naar de schijven, zal op een paar minuutjes wel gepiept zijn.
Als ik iets nodig heb dat niet op de cache staat, draaien de schijven inderdaad. Maar dat is nooit 24/7, dus heb ik geen probleem mee.

Liefst blijf ik bij 6 schijven. Dan voelt het niet aan alsof ik veel verlies door RAIDZ2. Langs de andere kant zijn er veel meer mogelijkheden als ik het bij 4 schijven houd. Misschien toch nog eens over denken.

Ik hoop dik onder de 20W uit te komen in idle/low load (schijven in spin-down dus). Geluid maakt niks uit, staat toch ergens waar het niet hoorbaar is. Ik zou de fans dus alleen maar weg laten voor het verbruik. En is die Fractal case zit de flow in principe wel goed.
Die Fujitsu borden zijn allemaal al 4 jaar oud. Ergens vind ik dat dan wel jammer om nu nog te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Nu online
Soundstorm schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 12:38:
Die Fujitsu borden zijn allemaal al 4 jaar oud. Ergens vind ik dat dan wel jammer om nu nog te kopen.
Dat is ook de reden dat ik met het ASUS bord kwam, maar het is gemaakt voor workstations, niet zozeer voor zuinige servers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Soundstorm schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 09:46:
1. In welk opzicht is de GPU beter als ik er toch geen scherm aan ga hangen? Een noemenswaardig verschil als er video verwerkt moet worden met iets zoals Plex?

2. Hoe ik dat altijd al heb begrepen is dat als je een NVME M.2 gebruikt, die rechtstreeks op de PCI bus zit. Gebruik je een SATA M.2, dan offer je een fysieke SATA connector op. Als ik dus alleen NVME gebruik, blijft het nog steeds mogelijk om 6 SATA schijven aan te sluiten. Of ben ik hier mis?

3. Hardware RAID lijkt mij inderdaad niet mogelijk, maar software wel? Als dat niet mogelijk is, moet ik kijken naar een PCI kaart waar 2 M.2 slots op zitten.

4. Ok, maar is 1x32GB ook zuiniger dan 2x16GB? Ik ging voor 2 sticks om de 2 kanalen te kunnen gebruiken.
Ad 1) Als je Intel quick sync gebruikt, dan zal het iets sneller zijn.

Ad 2)Nee, je hebt gelijk. Als je voor M2_2 nvme gebruikt, dan zul je volgens de manual geen SATA poort hoeven in te leveren.

Ad 3)Ik verwacht dat software raid gewoon mogelijk is. Je zult bij Raid0 vrijwel geen performancewinst behalen, maar ik verwacht dat softwarematig Raid1 zou moeten kunnen (met behoud van performance).

Ad 4) 1x32Gb is inderdaad zuiniger dan 2x 16Gb. Je interne gpu verliest wel veel performance met een enkele module, maar dat maakt voor een Nas niet uit. Voor je cpu is het verschil maar beperkt.
Een memory module verbruikt echter weinig stroom (Be Quiet rekent max. 4Watt)
Zie voor een calculator: https://www.bequiet.com/en/psucalculator
Pagina: 1