Zwak WiFi-signaal

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E25
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 25-03-2022
Hallo,

Kort even een schets van de situatie: de modem van Telenet staat in het hoofdgebouw. Het signaal is te zwak in het bijgebouw (2 verdiepen). Ik zou graag het signaal verbeteren in het hele bijgebouw.

Ik heb reeds verschillende mogelijkheden bekeken, maar ik wou eens horen wat jullie aanraden. Mesh systeem, access point, …?

Alvast bedankt!

Groeten,
Eline

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:52
Vertel eens welke mogelijkheden je al bekeken hebt.
En hoe hoog is het budget ?
En wat zijn je verwachtingen kwa snelheid ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E25
Momenteel wordt er gebruik gemaakt van een powerline, maar dit is niet voldoende.
Ik twijfel tussen een access point en een mesh systeem, maar ik weet zelf niet welke oplossing de beste is.
Het belangrijkste is dat er op beide verdiepen een goed WiFi-signaal aanwezig is (thuiswerk, PlayStation, tv, …). Ook belangrijk is dat ik dit zelf kan installeren.
Tussen het hoofd- en bijgebouw zit er ongeveer 5 meter.
Budget is maximaal €250.

[ Voor 3% gewijzigd door E25 op 13-03-2022 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
5 meter afstand? Doe eens een kabeltje trekken en hang in het bijgebouw 2 accesspoints op, op de begane grond en op de bovenste verdieping. Dan kom je al een heel eind.

Laat de router het routerwerk doen en zorg dat je accesspoints dezelfde instellingen hebben zodat je makkelijk kunt roamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E25
Wat is voordeel tegenover een mesh systeem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Daarmee hebben de accesspoints onderling een draadloze verbinding. Met sommige systemen gaat daardoor de doorvoersnelheid naar beneden omdat de accesspoints onderling ook moeten communiceren met elkaar.

Daarbij: bekabeld is altijd beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E25
Nadeel is dan wel dat je van netwerk moet wisselen als je van boven naar beneden gaat. Of ben ik mis?

Mijn belangrijkste zorg is dat het te moeilijk is om een access point te installeren.

Ik vermoed dat er reeds een netwerkaansluiting aanwezig is. Indien dit niet geval is, zal het dus sowieso een mesh systeem worden. Kabels trekken is geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

E25 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 16:19:
Nadeel is dan wel dat je van netwerk moet wisselen als je van boven naar beneden gaat. Of ben ik mis?
De meeste mesh systemen kunnen gebruik maken van wired backhaul, dus dan heb je en de voordelen van een kabel en de voordelen van een mesh-systeem. Daarmee is het mogelijk om twee mesh kastjes die onderling niet genoeg signaal hebben voor een snel netwerk toch met elkaar te verbinden als een mesh-systeem, zonder dat alles er dus flink trager van wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E25
@Oon dit klinkt nog als de beste optie. Heb je een voorbeeld (merk, model) hiervan?
Dan plaats ik eentje bij de modem, en eentje op elk verdiep neem ik aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
E25 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 16:26:
@Oon dit klinkt nog als de beste optie. Heb je een voorbeeld (merk, model) hiervan?
Dan plaats ik eentje bij de modem, en eentje op elk verdiep neem ik aan
Nou kijk eerst eens of er inderdaad een stuk kabel ligt naar het bijgebouw.

Als je dat stuk al hebt, zou ik daarvandaan aan de gang gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11-05 15:04
Oon schreef op zondag 13 maart 2022 @ 16:24:
[...]

De meeste mesh systemen kunnen gebruik maken van wired backhaul, dus dan heb je en de voordelen van een kabel en de voordelen van een mesh-systeem.
Als je een mesh systeem juist gaat bekabelen, gaan ze juist als een AP's functioneren. Hierbij haal je de grootste pluspunt uit de systeem en had je dus ook losse AP's kunnen kopen.
Ja deze setjes hebben 1 controller die alles in 1 keer aanstuurd maar daarvoor hoef je geen mesh-set te kopen.
Kijk maar naar Ubiquiti lijn en die noemen het ook geen mesh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E25
@Arthion-nl ik heb net eens de Ubiquiti lijn bekeken. Als ik het goed versta, ben je eentje kwijt die je met de modem moet verbinden en heb ik er dus nog 2 nodig (eentje voor elk verdiep). In totaal 3, juist?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14-05 16:17
Arthion-nl schreef op zondag 13 maart 2022 @ 17:20:
[...]

Als je een mesh systeem juist gaat bekabelen, gaan ze juist als een AP's functioneren. Hierbij haal je de grootste pluspunt uit de systeem en had je dus ook losse AP's kunnen kopen.
Ja deze setjes hebben 1 controller die alles in 1 keer aanstuurd maar daarvoor hoef je geen mesh-set te kopen.
Kijk maar naar Ubiquiti lijn en die noemen het ook geen mesh.
Als ik de TS zo lees is Ubiquiti het laatste waar je aan wilt gaan beginnen ( veel te moeilijk)

Als ik de threads zo lees dan is samenvattend het beste verhaal:
Je wilt internet (wifi) verbeteren in een bij gebouw.
Je gaat eerst kijken of er tussen het modem/router en het bij gebouw een utp netwerkkabel al is.
Zo niet, dan kan je deze alsnog maken/trekken . Maar dat wil je niet gaan doen.

Of er nu een kabel ligt of niet zou ik voor een standaard consumenten product gaan.
Veelal mesh sets.
Denk hierbij aan de tp link deco lijn, netgear orbi, asus heeft ook iets airmesh?

Sluit zo veel mogelijk de nodes (die kastjes) bedraad. Dus met een netwerk kabel aan je router.

Waarom ik dit adviseer?
1) simpel spul. Makkelijk te instaleren en onderhouden.
2) als er toch een plek geen kabel naar toe kan, kan de draadloze backhaul het overnemen (ten kosten van snelheid)
3)prijs kwaliteit verhouding. Ja losse routers kopen en installen als Acces point is misschien nog goedkoper.

En nee als alles het zelfde netwerknaam heeft (ssid) dan heb je overal het zelfde wifi netwerk en kan je telefoon naadloos overgaan zonder dat de gebruiker iets hoeft te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E25
@frankyfn126 ik geraakte er inderdaad ook niet goed aan uit…

Het lijken me alleszins goeie argumenten. Ik bekijk eens de systemen die je voorstelde.

Dan ga ik dus voor een 3 pack? Ook als ik de apparaten kan bekabelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
E25 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 17:30:
@Arthion-nl ik heb net eens de Ubiquiti lijn bekeken. Als ik het goed versta, ben je eentje kwijt die je met de modem moet verbinden en heb ik er dus nog 2 nodig (eentje voor elk verdiep). In totaal 3, juist?
Vanuit gaande dat er kabels liggen zou ik met 1tje beginnen en op de 2 verdieping plaatsen (voorkeur plafond). Hoeveel je er nodig hebt is afhankelijk hoe de wifi dan wordt op de 1e verdieping en of de begaande grond al voldoende dekkend is.
frankyfn126 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 17:36:
[...]

Als ik de TS zo lees is Ubiquiti het laatste waar je aan wilt gaan beginnen ( veel te moeilijk)
Dit ga je toch niet menen of niet? een standalone AP installeren van Ubiquiti stelt niks voor.....
Het wordt pas complex als de controller 24/7 wilt draaien en verdere Ubiquiti netwerk apparaten wil installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Unifi spul stel je tegenwoordig gewoon met je telefoontje in. Niks lastigs aan.

Maar toegegeven, het is wellicht wat overkill in opties die je daarna kan toepassen.

Anderzijds, ben ik groot voorstander om de dingen "in een keer goed" te doen.
Beter in een keer goed, dan om de 2 jaar weer iets van asus of tplink naar binnen te slepen.

Aan het einde van de streep ben je dan alsnog goedkoper uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E25
@ppeterr als ik het tussen de lijntjes lees, zou jij voor Ubiquiti kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
Arthion-nl schreef op zondag 13 maart 2022 @ 17:51:
[...]
Dit ga je toch niet menen of niet? een standalone AP installeren van Ubiquiti stelt niks voor.....
Het wordt pas complex als de controller 24/7 wilt draaien en verdere Ubiquiti netwerk apparaten wil installeren.
Klopt het configureren is niet moeilijk.
Wat wel lastiger is: plaatsing en koppelen in het gehele netwerk.
Die Acces points zijn of plafond modellen of inwalls (naar mijn weten heeft Ubiquiti geen tafel modelletje maar als dat wel zo is, let me know)
Plafond model Acces points zijn moeilijker te plaatsen, al helemaal op de juiste plek zodat je overal goed bereik hebt.
Als TS die 5 meter geen kabel wil leggen waarom zou je dan wel binnen in het bijgebouw alle kabels helemaal weg willen werken?
Ik denk dat dit geld voor alle plafond model Acces points (netgear, tp link, .....)

Alle mesh sets zijn wel tafel model. Je plugt ze in het stopcontact (en netwerk kabel). Geen wand of plafond montage nodig of mogelijk.
Met een app alles makkelijker configureren.
(Met stand alone APs moet je zelf zorgen dat alles het zelfde is ed)

Daarnaast: Ubiquiti is Power over Ethernet spul. Je zult naast het Acces point dus ook een injector of PoE switch moeten kopen.
Dan komt die 250 euro budget snel inzicht. Kabels nog niet mee gerekend.

Dont get me wrong. Als je het geld en de zin hebt Ubiquiti spul is prachtig.

Maar als ik het goed lees wil TS simpel, goedkoop en zonder poespas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
E25 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 18:27:
@ppeterr als ik het tussen de lijntjes lees, zou jij voor Ubiquiti kiezen?
Nou, ik kan het wel een beetje uitleggen. Ik heb de voorgaande jaren ook steeds een upgrade
gedaan aan mijn netwerk. Allemaal met spul wat het eigenlijk net niet is. Dus om het jaar een
soort van "verbetering". Hier wordt het intensief gebruikt, door een aantal pubers. En een soort
van half service center met een berg devices :)

Dus, ik heb toen voor UB gekozen. Willeswaar de hele mikmak van router tot accespoints.
En ik denk dat ik voor de komende jaren wel klaar ben. Duur. goed. Beetje overdreven.

Maar voor jou hoeft dat niet, zo overdreven. Maar ik ik zou wel voor unifi acces points kiezen.
Dan zonder het controller gebeuren eromheen. Die dingen functioneren prima stand-alone.

Ik zou zeggen bekijk het eens goed, en duik daarna eens met vragen in het aankoop advies topic.

[Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E25
Iedereen heeft een punt…

Voor mij is het belangrijk om deftige WiFi te hebben in het hele gebouw (niks lastiger dan constant op 4G te moeten overschakelen), maar ik wil er geen honderden euro’s aan hangen.

Eerlijk gezegd is het na alle input voor mij nog niet duidelijk wat ik moet nemen…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• frankyfn126
E25 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 18:36:
Iedereen heeft een punt…

Voor mij is het belangrijk om deftige WiFi te hebben in het hele gebouw (niks lastiger dan constant op 4G te moeten overschakelen), maar ik wil er geen honderden euro’s aan hangen.

Eerlijk gezegd is het na alle input voor mij nog niet duidelijk wat ik moet nemen…
Welkom op het forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Iedereen heeft een punt…

Hoe groot is dat pand?

Ik krijg het idee dat het best groot is, als je het over gebouw, en bijgebouw hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E25
@ppeterr het hoofdgebouw is een grote vrijstaande woning (modem staat hier). Het bijgebouw werd oorspronkelijk gebruikt als garage/opslagruimte met daarboven 2 grote slaapkamers en een badkamer, maar wordt nu volledig gebruikt als woonst (living en keuken op benedenverdieping). Daarom is het belangrijk dat er op beide verdiepen WiFi is.
Je kan het dus beter vergelijken met een kleine woning dan met een tuinhuis.

[ Voor 3% gewijzigd door E25 op 13-03-2022 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
frankyfn126 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 18:29:
[...]

Klopt het configureren is niet moeilijk.
Wat wel lastiger is: plaatsing en koppelen in het gehele netwerk.
Die Acces points zijn of plafond modellen of inwalls (naar mijn weten heeft Ubiquiti geen tafel modelletje maar als dat wel zo is, let me know)
Plafond model Acces points zijn moeilijker te plaatsen, al helemaal op de juiste plek zodat je overal goed bereik hebt.
Als TS die 5 meter geen kabel wil leggen waarom zou je dan wel binnen in het bijgebouw alle kabels helemaal weg willen werken?
Ik denk dat dit geld voor alle plafond model Acces points (netgear, tp link, .....)

Alle mesh sets zijn wel tafel model. Je plugt ze in het stopcontact (en netwerk kabel). Geen wand of plafond montage nodig of mogelijk.
Met een app alles makkelijker configureren.
(Met stand alone APs moet je zelf zorgen dat alles het zelfde is ed)

Daarnaast: Ubiquiti is Power over Ethernet spul. Je zult naast het Acces point dus ook een injector of PoE switch moeten kopen.
Dan komt die 250 euro budget snel inzicht. Kabels nog niet mee gerekend.

Dont get me wrong. Als je het geld en de zin hebt Ubiquiti spul is prachtig.

Maar als ik het goed lees wil TS simpel, goedkoop en zonder poespas.
Het is een keuze om in problemen te denken i.p.v. oplossingen. Als je een mesh set met bedraad gaat aansluiten zit je ook al in de problemen want waar komt de ethernet kabel vandaan en waar zit een stopcontact + de juiste locactie op wifi dekkend te krijge/roaming optimaliseren...dat is nou juist het voordeel van PoE he...

Als ik eerste post lees van @E25 is de wifi alleen slecht op de 2e verdieping en zou een AP plaatsen op de 2e verdieping voldoenden kunnen zijn.
Een mesh set begint al met 2 AP (router+ 1 node) maar dat heeft TS niet nodig...

Tevens je kan deAP flexHD kopen als tafel model al is die best duur.

of UAP U6 lite met injector voor 120 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E25
@Arthion-nl de WiFi is slecht op beide verdiepen. Enkel de kamer waar de powerline zich bevindt is ok, de andere slaapkamer is ook al problematisch. Idem met de benedenverdieping

[ Voor 9% gewijzigd door E25 op 13-03-2022 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
* ppeterr is het eens met@Arthion-nl

En dan vooral de normale acces points :) Iets meer moeite maar als dat eenmaal hangt is het perfect.

Je kan daarna als het niet voldoet nog simpel uitbreiden.

[ Voor 35% gewijzigd door ppeterr op 13-03-2022 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
E25 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 18:56:
@Arthion-nl de WiFi is slecht op beide verdiepen. Enkel de kamer waar de powerline zich bevindt is ok, de andere slaapkamer is ook al problematisch. Idem met de benedenverdieping
Dat veranderd het verhaal een beetje....

Kijk eerst of je bekabeld kan aansluiten en kun je bedraad aansluiten zou ik persoonlijk voor Ubiquiti gaan, al zou ook voor de TP-link EAP serie kunnen gaan.

geen bekabeling mogelijk? welke mesh setje/merk je ook gaat kopen kies voor een Tri-band setje.

Tip! koop ze online zodat je gebruik kan maken van de WKOA in dien je toch niet tevreden bent in de eerste 2 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E25
@Arthion-nl als het lukt om met bekabeling te werken: is het dan voldoende om eentje te plaatsen? Zet ik deze dan op het gelijkvloers of op het eerste verdiep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
Het probleem zit hem nog steeds in: hoe krijg ik van het modem internet naar het bijgebouw (5m).
Optie 1) kabel trekken. Beste optie vanwege
A) stabiliteit
B) snelheid
C) opties voor Acces points binnen in het bijgebouw
Als de kabel er nog niet ligt en je wilt deze niet zelf neer leggen valt dit af
Is er een coax kabel van hoofdgebouw naar de bijwonen? Dan zijn mocca setjes een optie

2) draadloze verbinding tussen hoofd en bij gebouw.
Hier zijn die mesh setjes voor.
Node 1 bedraad in Acces point mode zetten en zo dicht mogelijk bij het bijgebouw.
Node 2 in mesh mode in het bijgebouw zo dicht mogelijk bij Node 1.

Nu heb je een wireless bridge gemaakt tussen het hoofd en bij gebouw.
Vanuit Node 2 kan je (bedraad) indien nodig een 3de Node aansluiten

@Arthion-nl nice die ap flex. Die kende ik nog niet. Jaloers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:23
Mijn advies is een vaste UTP kabel laten aanleggen, en met wat er dan nog over is van je budget te kijken naar een apparaat...

Zelfs het standaard Telenet & Proximus Accespoint is prima voor huis tuin keuken users die geen lastige instellingen willen
kabeltje laten aanleggen, kastje inprikken, klaarrrrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
E25 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 19:11:
@Arthion-nl als het lukt om met bekabeling te werken: is het dan voldoende om eentje te plaatsen? Zet ik deze dan op het gelijkvloers of op het eerste verdiep?
Ik zou met 1tje beginnen en is afhankelijk welke je koopt waar je hem plaatst. de U6 lite bijv die je aan het plafond of muur hangt kun je beter op de 2e verdieping hangen. de AP flexHD bijf kan je neerzetten op de 1e vedieping.

De Wifi beam op de U6 lite zo gemaakt dat er bijna geen Wifi naar de achterkant van de AP straalt dus zou je geen verbetering bijv zien in de Wifi als je op de plafond hangt van verdieping 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E25
Iets aan het plafond hangen is zeker geen optie.

Ik bekijk vrijdag als er bekabeling aanwezig is en ik kom hier op terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Het is goed om eerst te begrijpen waar het om draait.

Er zijn drie hoofdcomponenten van belang
1. router
2. switch
3. access point

Die kunnen samen in een alles-in-1-kastje zitten, maar ook los worden aangeschaft. Ze zijn er van zeer professioneel en duur tot zeer goedkoop (maar soms toch uitgebreid).

De router heeft u al in gebruik en is verbonden met de internetaansluiting. Een router heeft meestal een firewall die het netwerkverkeer naar buiten toestaat, maar ongevraagd netwerkverkeer van buiten naar binnen niet.

Een switch bevindt zich vaak in het alles-in1-kastje, waarop netwerkkabels kunnen worden aangesloten. Bijvoorbeeld om een vaste computer met de router te verbinden. De router geeft dan aan de computer een IP adres, zodat de computer via de kabel, switch en router naar het internet kan. Of naar een andere computer die met een andere kabel op de switch is aangesloten, zonder dat de router daarvoor nodig is.

Maar draadloze verbindingen zijn dan nog niet mogelijk en daarvoor bestaat een access point (AP). Het AP zend een of meerdere namen uit (SSID) waarmee een draadloos apparaat kan verbinden. Als het access point via een kabel is verbonden met de switch, kunnen mobiele devices evenals de vaste computer via het AP, de kabel, switch en router naar het internet.

Een goed WiFi netwerk zend bij voorkeur op 5GHz een SSID uit, waarvan de signaalsterkte voor het ontvangstapparaat (de RSSI) -70 dBm of beter is. Bijvoorbeeld -60 dBm is beter, -80 dBm is slechter. Helaas dringt 5GHz WiFi slechter door muren en vloeren heen, maar het is veel stabieler en sneller dan 2.4 GHz. Daarnaast moet het access point ook nog een signaal terug ontvangen, dus is ook de RSSI vanuit het AP van belang. Een mobiel device kan immers relatief kleine en zwakke antennes hebben.

De kunst is dus om een WiFi installatie in te richten waar je vrijwel overal op 5GHz een adequate RSSI haalt. Als de APs hetzelfde SSID uitzenden en exact hetzelfde wachtwoord en versleuteling hebben (vaak WPA2-PSK), dan zullen de mobiele devices simpelweg op zoek gaan naar het beste AP. Zakt de RSSI onder een bepaalde drempelwaarde zoals -70 dBm, dan zoekt het mobiele device naar een SSID met een beter signaal en wisselt zelf naar dat AP.

Een AP wordt het beste ontvangen en bereikt met 'line of sight' en hoog geplaatst. Dat betekent niet dat andere plekken niet werken. Maar de meterkast of kelder is vaak niet een gunstige plek. Een zolder vaak wel, mede afhankelijk van de hoeveelheid metaal en beton bijvoorbeeld.

Wat is dan mesh? Mesh is een niet officiële naam die door fabrikanten in de markt is gezet als gemakkelijke oplossing om bovenstaande zonder veel moeite uit te rollen. Dat kan met bedrade APs en werkt dan vaak het beste, maar sommige mesh systemen koppelen onderling draadloos. Dat kan goed werken, maar sommige mesh systemen combineren de koppeling met het uitzenden. Je verlies dan snelheid. Verder zijn alle draadloze verbindingen in meer of mindere mate gevoeliger voor storing dan bedrade aansluitingen.

Unifi APs zijn 'stand alone' aan te sluiten, maar kunnen ook worden ingericht met controller software. Ze kunnen dan bijvoorbeeld meerdere SSIDs uitzenden. Denk aan een gewoon WiFi en een gast WiFi. Maar een gasten WiFi moet door de router worden gescheiden van het overige verkeer. De controller software is dus vooral nuttig als de Unifi APs worden gecombineerd met Unifi switches en een Unifi router, hoewel het ook kan met andere routers mits daarvoor geschikt. Al enige jaren verkoopt Ubiquiti (de fabrikant) een alles-in-1 Unifi apparaat, waar een controller zit ingebouwd. Daarop kunnen dan weer een of meerdere APs worden aangesloten.

Gebruik bij voorkeur netwerkkabels of coax met MoCA adapters. Alternatieven zijn vaak inferieur, maar niet altijd en die keuze hangt ook af van eigen wensen of voorkeuren. Kortom: er zijn meerdere wegen naar Rome.

Maar kies vooral wat voor u het beste past en voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:18
De beste oplossing is niet alleen goede wifi maar ook iets wat je zelf snapt. Als ik je posts zo lees ben je niet op zoek naar geavanceerde opties en niet super tech minded. Als dat klopt

Koop geen unifi! Te duur, te complex en teveel gedoe.

5-10 jaar geleden was het devies: wil je goede wifi voor weinig geld> no brainer koop unifi. Er was weinig goed alternatief voor dat geld. Tijden zijn veranderd

Dat gezegd hebbende :p

Koop een leuke mesh set die je bekabeld kan aansluiten. Het liefst via je provider want dan krijg je a een leuke korting en b een helpdesk. Bij kpn koop je bv super wifi punten voor een 40 euro per stuk die je bekabeld en draadloos kunt aansluiten.

Je kunt de duurste mesh set kopen die er is (wifi 6 tri band) maar die heb je eigenlijk alleen nodig als je echt hoge snelheden wilt halen en alles draadloos verbonden is. Als je kabels hebt liggen kun je uit de voeten met een dual band set en dat doet de prijs drukken.

Stel je hebt overal kabels dan is een deco m4 set van 3 nodes (100 euro bij ziggo) al prima wat je overal een goede 400mbit gaat geven. Om je een idee te geven, 3x een ac lite kost je een euro of 240 en gaat je marginaal/geen betere wifi geven (eigk is alleen dfs support nuttig voor je wifi). Wel veel meer opties maar waarsch overbodig. Gastenwifi doet een mesh setje ook gewoon

Als je slim shopt is een mesh setje dus goedkoper dan een aantal losse accesspoints

Maar belangrijkste is dus: zijn er kabels en waar

[ Voor 19% gewijzigd door laurens0619 op 13-03-2022 19:55 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:07
@E25 Bekabeld geniet ook altijd mijn voorkeur. Maar het is inderdaad niet altijd mogelijk om kabels te krijgen op de plaatsen waar je wifi wil. En dan kan een mesh zeker een uitkomst zijn, zeker voor de technische minder onderlegde mensen.

Maar eigenlijk begint het vooral met de indeling van het gebouw te bekijken, waar je de beste wifi wil en waar je de access point zal zetten. Iedere situatie is anders. Je kan kijken hoe zwak het signaal is op bepaalde plaatsen in jouw huis voor en na het plaatsen van een access point. Je kan hiervoor een app gebruiken, bijvoorbeeld wifi-analyser.

Ik zie trouwens dat je bij Telenet zit. Indien er inderdaad een kabel zou liggen naar het andere gebouw, kan je een gratis access point halen bij Telenet. De eerste zou gratis moeten zijn, de rest moet je huren. Niet dat ik zo heel erg tevreden was van dat ding maar je zou er al eens mee kunnen testen en het kost niks :)

edit: @Real en @laurens0619 leggen het beter uit :P

[ Voor 4% gewijzigd door D-Three op 13-03-2022 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
D-Three schreef op zondag 13 maart 2022 @ 19:52:
Je kan kijken hoe zwak het signaal is op bepaalde plaatsen in jouw huis voor en na het plaatsen van een access point. Je kan hiervoor een app gebruiken, bijvoorbeeld wifi-analyser.
Ja, dat is ook een goed idee. Het kan zelfs zo simpel zijn als het bestaande alles-in-1 apparaat even mee te nemen door huis heen om te kijken hoe een mobiel apparaat het signaal ontvangt. Het access point in zo'n alles-in-1 apparaat werkt meestal ook zonder internet en het gaat enkel om het vaststellen van de signaalsterkte. Dus bijvoorbeeld kastje op zolder, zelf naar de kelder en dan kijken hoe de ontvangst is in de ruimtes naarmate je weer terugloopt naar boven.

[ Voor 3% gewijzigd door Real op 13-03-2022 20:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Iedereen heeft een punt…

Gewoon lekker een Deco M5-setje kopen met drie punten, een kabel (laten) trekken naar het bijgebouw indien nodig om de afstand te overbruggen en het mesh systeem z'n werk laten doen.

Ubiquiti spul heb je pas nodig in commerciële of industriële toepassingen waar je grote afstanden hebt en toch dezelfde prestaties en stabiliteit wil houden, maar dat is allemaal niet van toepassing hier dus dan ben je alleen geld aan het weggooien. Zijn tegenwoordig niet meer zo lastig in te stellen als vroeger, maar toch gericht op een heel andere klant (en installateur) dan bijv. de Deco sets die je in een paar tellen aan elkaar hangt en gewoon meteen werken.

Ik zou me absoluut niet laten verleiden door Ubiquiti apparatuur, voor de 100+ euro die je daar kwijt bent per punt kun je al een 3-pack mesh set krijgen die bij jou precies dezelfde prestaties gaat hebben. Scheelt je dus gewoon een hoop geld en je merkt er geen verschil van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Oon schreef op maandag 14 maart 2022 @ 01:12:
[...]
Ubiquiti spul heb je pas nodig in commerciële of industriële toepassingen waar je grote afstanden hebt en toch dezelfde prestaties en stabiliteit wil houden
Ik kan het niet invullen voor Ubiquiti, maar volgens Wikipedia richten ze zich zowel op bedrijven als consumenten. Je zou voor het laatste wellicht het woord 'prosumer' kunnen gebruiken. Ik denk ook niet dat veel bedrijven de Unifi APs stand-alone gebruiken en instellen met een smartphone of tablet.

De EdgeMax lijn gaat al meer richting professioneel gebruik wat dat betreft.
maar dat is allemaal niet van toepassing hier dus dan ben je alleen geld aan het weggooien.
Het hangt ervan af wat de TS wil lijkt mij, maar misschien ook wat de TS wellicht wil in de toekomst. Als het bijgebouw later een gastenverblijf of bed and breakfast wordt bijvoorbeeld, dan kan het handig zijn om daar met een hotspot te werken. Geen idee of de mesh systemen dat kunnen, maar de Unifi controller ondersteunt dat wel. Je kunt dan gasten tijdelijk toegang geven, zonder dat je steeds het wachtwoord hoeft aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Real schreef op maandag 14 maart 2022 @ 11:38:
[...]

Het hangt ervan af wat de TS wil lijkt mij, maar misschien ook wat de TS wellicht wil in de toekomst. Als het bijgebouw later een gastenverblijf of bed and breakfast wordt bijvoorbeeld, dan kan het handig zijn om daar met een hotspot te werken. Geen idee of de mesh systemen dat kunnen, maar de Unifi controller ondersteunt dat wel. Je kunt dan gasten tijdelijk toegang geven, zonder dat je steeds het wachtwoord hoeft aan te passen.
Vrijwel iedere router heeft tegenwoordig de mogelijkheid om een gastnetwerk te gebruiken waar mensen geïsoleerd van de rest van het netwerk (en vaak van andere apparaten in het gastnetwerk) verbonden kunnen zijn. Mesh setje of gewone router maakt niks uit, dat is tegenwoordig gewoon standaard functionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Oon schreef op maandag 14 maart 2022 @ 11:40:
[...]
Vrijwel iedere router heeft tegenwoordig de mogelijkheid om een gastnetwerk te gebruiken waar mensen geïsoleerd van de rest van het netwerk (en vaak van andere apparaten in het gastnetwerk) verbonden kunnen zijn. Mesh setje of gewone router maakt niks uit, dat is tegenwoordig gewoon standaard functionaliteit.
Ja, als dat voldoet kan dat ook. Het hangt er dus bijvoorbeeld vanaf of de TS (in de toekomst) een hotspot wil of wat er ook maar door systeem A wordt geboden dat systeem B niet biedt of andersom:
Real schreef op zondag 13 maart 2022 @ 19:47:
Kortom: er zijn meerdere wegen naar Rome.

Maar kies vooral wat voor u het beste past en voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
Vergeet niet dat @E25 zijn wifi netwerk wil uitbreiden en niet zijn huidige setup wil vervangen. Dus bij aanschaf van een mesh set worden alle nodes in AP modus gezet en heb je ook niks meer aan gasten netwerk.

Als elke Node in AP modus gezet vervallen bepaalde functies zoals gasten netwerk.
Of gaan we TS NAT achter NAT adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Arthion-nl schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:56:
Vergeet niet dat @E25 zijn wifi netwerk wil uitbreiden en niet zijn huidige setup wil vervangen. Dus bij aanschaf van een mesh set worden alle nodes in AP modus gezet en heb je ook niks meer aan gasten netwerk.

Als elke Node in AP modus gezet vervallen bepaalde functies zoals gasten netwerk.
Of gaan we TS NAT achter NAT adviseren?
Nee hoor
Gasten netwerk werkt gewoon in ap modus bij een tplink deco :)

Alleen qos en parental controls zullen vervallen

@Real
Ubiquiti heeft voor consumers de amplifi range. Ben er zelf niet zo kapot van want schreeuwend duur vooral als je tri band setje wilt

Ook niet zo gek dat ubiquiti dat heeft, productdifferentiatie is een van hun speerpunten lijkt het. Mogen ze van mij kwalitatieve firmware development van maken….

[ Voor 22% gewijzigd door laurens0619 op 14-03-2022 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
laurens0619 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:31:
[...]
Gasten netwerk werkt gewoon in ap modus bij een tplink deco :)
Dan kan toch alleen als er een firewall is die het verkeer van en naar een ander rfc1918 netwerk dropped?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Real schreef op maandag 14 maart 2022 @ 17:11:
[...]

Dan kan toch alleen als er een firewall is die het verkeer van en naar een ander rfc1918 netwerk dropped?
Het werkt met een firewall ja. Al het verkeer op hetzelfde subnet wordt gedropped, tenzij verkeer naar het GW ip of DNS ip gaat

De Guest portal op de unifi werkt trouwens op een vergelijkbare manier. Die kan ook in VLAN mode draaien maar de "firewall mode" werkt ook prima.

Om af te sluiten: De deco m5 en unifi ac lite gebruiken dezelfde chipset afaik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
Wat ontzettend leuk dat dit het grote " Wat kan Ubiquity wel en/of niet vs een Tp link deco series" thread geworden is .........

Nogmaals @E25 Welkom op het tweakers forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E25
Goed nieuws, zowel boven als beneden is er een internetaansluiting Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HfsEOcSl2Y5HUuI4qHZ26PUYxmM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dAMpEgKlcQELbbGT2ByzKrwY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 65% gewijzigd door E25 op 25-03-2022 18:05 ]

Pagina: 1