Is een elektrische CV een serieus alternatief?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim123
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20:11
Algemene reactie is dus ook in mijn situatie geen elektrische ketel.
Prima.
Ik ga het dit jaar merken of ik het achteraf een slimme keuze vond, of juist niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:32
Antonio di schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 22:52:
[...]

Als ik het dus goed begrijp is het enige voordeel dat de Inductie elektrisch CV erg SNEL opwarmt. Dat wel zoals een inductie kookplaat!

Ga verder zoeken naar een warmtepomp. Bedankt (allemaal).
Check ook even het panasonic warmtepomp topic. Heeft mij iig overgehaald om volledig gasloos te gaan(in stappen). Zit met een vergelijkbaar 1100 m3 gas verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:15
@Tim123 Weet niet hoe vaak het voorkomt dat je warmtepomp het niet trekt, maar als dat maar een paar dagen in het jaar is kan zo'n ventilatorkachel met COP=1 dat prima af.

Wij gebruikten zo'n ding op de kinderkamer om na het bad in een verwarmde kamer de jongste aan te kunnen kleden. Inmiddels niet meer want de isolatie is verbeterd en de radiatoren hebben nu fatsoenlijke knoppen waardoor je niet meer hoeft te kiezen tussen steenkoud of standje sauna.
Heb 2 jaar geleden die knoppen gemonteerd in de winter, duurde wat langer dan verwacht dus de woonkamer koelde te ver af. Ventilatorkacheltje had in een halfuur de woonkamer weer op temperatuur met 2000W.

Onze ventilatorkachel van 5 euro destijds (zijn nu 2 tientjes) heeft een tuimelschakelaar. Enige waar je dan voor moet waken is dat niemand er een deken overheen gooit of dingen in de spiraal gaat steken. Als je dat ding neerzet te verwarmen ben je zelf ook aanwezig lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mcdata
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 13-09-2022
paQ schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 14:58:
Eigenlijk omdat Eneco er al een maand of 4 een enorme rotzooi van maakt administratief, zit ik er (bij hen) bovenop. Aan de lopende band krijg ik foutieve afrekeningen, tarieven, afwijkende informatie in app en online, klantenservice die het ook allemaal niet weet, enz.
Het is zo belangrijk voor me, omdat we dit huis (1940, vrijstaand, amper geïsoleerd) fors hebben aangepakt, en we pas eigenlijk bewonen sinds juni 2021. Het inzicht in daadwerkelijk verbruik wordt dus steeds concreter.

Welnu, afgezien van dakisolatie (staat op de planning voor de 19e deze maand) heb ik zowat alles gedaan wat ik kan doen aan maatregelen. Spouw, nieuw glas en kozijnen, gevelisolatie, nieuw plat dak met 14 cm PIR, en waar mogelijk een beetje vloerisolatie toe kunnen passen. (Rd2.5 was max)

verbruik / jr (gebaseerd op YTD gegevens)
stroom: 8200 kWh
Gas: 1100 m3

Ik wek momenteel ca 4800 kWh op, en vanaf volgende week komt daar nog een PV bij, wat het totaal op ca 8400 kWh moet brengen.
Ik heb daarna op zich nog wel ruimte voor nog eens 3500 kWh, en ook nog 1 fase over dan, dus dat zou allemaal moeten passen.

Mijn gastarief is sinds afgelopen maand verdubbeld van 81 cent naar 160 cent. En dan nog 240 euro vasttarief.
Als ik kijk naar de huidige modelcontracten, onder de huidige omstandigheden, dan liggen de tarieven tussen de 265 en 310 cent /m3. Dat is echt enorm! En misschien zie ik het te somber in, maar ik denk dat we ons kapot gaan schrikken per 1 juli.

De investering voor een warmtepomp met warmte ketel/boiler is in mijn geval best wel hoog als ik zo eens voorzichtig reken, en het geld is eigenlijk ook wel uitgeput :+ Mijn CV ketel (2013) trekt mijn huidige vraag eigenlijk prima / net aan, ingesteld op 80% vermogen. T.w. vloerverwarming begane grond (ca 115m2), en warm tapwater. (De rest verwarmen we elektrisch -hence stroomverbruik- en/of met Airco, maar dat ervaar ik als onprettig)

Gezien ik meer stroom ga opwekken (en eventueel nóg meer kan opwekken als dat moet), is een elektrische CV ketel een serieus alternatief voor een warmtepomp installatie, en tevens 'voordeliger' dan de huidige, en/of toekomstige kosten voor gas?

Als ik zo wat rondgoogle, dan moet ik in mijn situatie rekenen met 1100x7.9 kWh = 8700 kWh aan extra stroomverbruik.
Dat is 2867 euro
vs (nu) 2000 euro gas (incl vastrecht)

Snelle rekensom, maar dit is simpelweg duurder.
Ook met de nieuwe modelcontracttarieven. (verschil wordt zelfs nog groter)

Maar wat is dan (wel) de juiste inzet eventueel? Is het beter geschikt als hybride? En als ook dat niet, wanneer zou je dan in hemelsnaam een elektrische CV toepassen :?
Deze topic volg ik al een tijdje..en ik zit in dubio

https://www.arconell.nl/e...el-te-duur/#gasverbruikcv

Aub lees dit ff..klopt dit of is dit pure onzin...graag jullie mening

Mvg, Mcdata 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
Mcdata schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:06:
[...]

Deze topic volg ik al een tijdje..en ik zit in dubio

https://www.arconell.nl/e...el-te-duur/#gasverbruikcv

Aub lees dit ff..klopt dit of is dit pure onzin...graag jullie mening

Mvg, Mcdata 8)
Pure onzin. Ik lees een verhaal over dat je installatie 150-200 liter water bevat dat van 50 graden wordt afgekoeld naar 10 graden in de ketel elke keer als de ketel afslaat. Dat zou alleen kloppen als:
- je CV pomp continu zou draaien
- je CV ketel actief geventileerd werd met buitenlucht

Ofwel: lekker onzin spugen om toch die elektrische CV ketel aan de man te brengen.

Wat wel klopt is dat installerend Nederland helemaal geen ruk geeft om daadwerkelijk verbruik en geen installaties afregelt op optimaal stoken, die zgn 107% wordt alleen gehaald bij Tweakers die zich hierin interesseren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:38

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Er staan geen brute onwaarheden, maar er wordt een vergelijk gemaakt tussen gas en elektrisch, tussen warmtepomp en gas, maar niet tussen elektrisch en warmtepomp. Met reden.

Verder wordt alles heel toevallig afgerond ten gunste van cop 1 verwarming.

Dit klinkt bijna als een reclamepraatje van een verkoper..... oh wacht! :+

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:53

ericplan

5180 Wp PV

Een elektrische CV combineert de slechte regelbaarheid van een cv met cop=1. Als je toch redenen hebt voor cop=1, zoals een zeer laag gasverbruik en ruimtebeperkingen, dan zijn er slimmere oplossingen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mcdata
ericplan schreef op maandag 5 september 2022 @ 17:15:
Een elektrische CV combineert de slechte regelbaarheid van een cv met cop=1. Als je toch redenen hebt voor cop=1, zoals een zeer laag gasverbruik en ruimtebeperkingen, dan zijn er slimmere oplossingen.
Zoals?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mcdata
Want ik overweeg een warmtepomp water/lucht tegenwoordig die gasprijzen is zijn niet meer grappig..

Mn gasverbruik is ongeveer 1200m3 per jaar

Heb 10 panelen van 3.2
Komen nog 10 bij van 4
Isolatie is prima denk ik mijn huis us gebouwd na1994
We hebben rolluiken overal wat ook warmte tegenhoudt en in de winter de warmte binnenhoudt,dubbel glas.
Maar geen vloerverwarming.standaard radiatoren..
En wat is het werkelijke verschil tussen een splitter en een monoblock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:39
teacher schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:57:
Er staan geen brute onwaarheden, maar er wordt een vergelijk gemaakt tussen gas en elektrisch, tussen warmtepomp en gas, maar niet tussen elektrisch en warmtepomp. Met reden.
Een warmtepomp vergelijken met een CV en dan voor de CV alleen het "nuttige" verbruik rekenen schuurt er toch wel dicht tegen aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Als je gasverbruik tussen de 500 en 600 m3 is en je woont bijvoorbeeld in een bescheiden goed geïsoleerd appartement, dan zijn IR-panelen of elektrische radiatoren een overweging. Ook omdat in een appartement het niet altijd eenvoudig is om installaties te plaatsen door gebrek aan (technische) ruimte en beperkingen van een VvE.
Met 1200 m3 gasverbruik zou ik er niets eens over denken, dan wordt het iets met een warmtepomp.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:13
Of als je heel veel KWu over hebt van de zomer vanuit PV , dan kun je die gebruiken in de winter en mits je met beleid ‘stookt’ kom je dan goed uit. Geen investering van WP nodig, geen investering in dure isolatiemaatregelen zoals dubbel glas. Soms kan dus een e-CV een overweging zijn bijvoorbeeld woningen jaren 70-80. Kijk altijd naar de Total Cost of Ownership en ga dan vergelijken! Levensduur WP? Levensduur omvormers PV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
mv_ak schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 10:08:
Of als je heel veel KWu over hebt van de zomer vanuit PV , dan kun je die gebruiken in de winter en mits je met beleid ‘stookt’ kom je dan goed uit. Geen investering van WP nodig, geen investering in dure isolatiemaatregelen zoals dubbel glas. Soms kan dus een e-CV een overweging zijn bijvoorbeeld woningen jaren 70-80. Kijk altijd naar de Total Cost of Ownership en ga dan vergelijken! Levensduur WP? Levensduur omvormers PV?
Wat kost zo'n e-CV?

Ik ken mensen die voor de bovenverdieping gekozen hebben voor het verwijderen van radiatoren en dan elektrische paneeltjes ophangen van een paar tientjes. Staat bijna nooit aan en als ze ingeschakeld worden is het vrijwel direct warm. Hoger rendement dan een e-CV (je hebt geen leidingverlies) maar veel flexibeler in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:57
_JGC_ schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 10:26:
[...]

Wat kost zo'n e-CV?

Ik ken mensen die voor de bovenverdieping gekozen hebben voor het verwijderen van radiatoren en dan elektrische paneeltjes ophangen van een paar tientjes. Staat bijna nooit aan en als ze ingeschakeld worden is het vrijwel direct warm. Hoger rendement dan een e-CV (je hebt geen leidingverlies) maar veel flexibeler in gebruik.
Dat is precies zoals ik het ook heb gedaan. Mede ingegeven door de enorme kostenpost om alle CV over 3 verdiepingen te moeten vernieuwen, inclusief een ketel die dat (toch) niet trok.
Vanaf de gang tot op zolder ligt nu elektrische vloerverwarming. Kost me zo'n 500kWh/mnd (6 koude maanden) in de wintermaanden extra.
Pak 'm beet 250 euro per maand dus. Daar staat tegenover dat ik 1300 m3 minder gas gebruik dan 'gemiddeld' bij dit type woning. = gemiddeld 216 m3/mnd (6 koude maanden) x 2,25 = 485 euro.

Maar dat is anno nu. Hoe dan ook het is een beslissing die ik destijds genomen heb; hij pakt nu helemaal niet zo verkeerd uit. Met een warmtepomp zou het verschil wellicht nog iets groter / beter kunnen zijn, maar de investering NOG groter.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

_JGC_ schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 10:26:
[...]

Ons appartement (115 m2) is gasloos sinds 2019. Overal Adax elektrische radiatoren. Gasverbruik was tussen 500 en 600 m3 op jaarbasis waarvan een klein deel voor SWW, maar ook zonneboiler.
Afgelopen stookseizoen 1100 kWh verstookt. Voordelen elektrische radiatoren: snelle reactietijd, stil, onderhoudsarm, perfect regelbaar per ruimte, bedienen met app op de smartphone of op de radiator.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Zo lang het besluit maar (wel)overwogen is. Je kan er enorm mee de bietenbrug op gaan, het kan (achteraf) ook goed uitpakken.
Ik denk dat bij mij een wpboiler ook een volgende stap gaat worden voor tapwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

paQ schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:00:
Zo lang het besluit maar (wel)overwogen is. Je kan er enorm mee de bietenbrug op gaan, het kan (achteraf) ook goed uitpakken.
Ik denk dat bij mij een zonneboiler ook een volgende stap gaat worden voor tapwater.
Ik heb de zonneboiler ingeruild voor meer PV en een e-boiler genomen. Vooral vanwege de simpele techniek en het onderhoudsvrije karakter. Mocht ik er niet meer zijn, dan is de techniek voor iedereen begrijpelijk. Mijn zonneboilerinstallatie was nogal ingewikkeld.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
ericplan schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:07:
[...]

Ik heb de zonneboiler ingeruild voor meer PV en een e-boiler genomen. Vooral vanwege de simpele techniek en het onderhoudsvrije karakter. Mocht ik er niet meer zijn, dan is de techniek voor iedereen begrijpelijk. Mijn zonneboilerinstallatie was nogal ingewikkeld.
zojuist aangepast naar wp boiler :+

Dat is een behapbare investering, en heeft het hele jaar door best wel effect. (met 0,5~1,5 m3 gas voor tapwater per dag)

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 06-09-2022 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Badkamer, elektrische vloerverwarming. Die heb ik april dit jaar afgekoppeld. Ging 5KWh per dag doorheen. Is zo 800-1000KWh op jaarbasis.

Nou zit de badkamer ook naast een ongeïsoleerde berging waarbij er onder het bad een gat zit naar de zolder van diezelfde berging... dit jaar proberen zonder vloerverwarming met alleen een handdoekradiator: berging is nu geisoleerd en verwarmd.

@paQ Ik zit op dit moment op:
0,08m3 douchen
0,12m3 douchen vriendin
0,2m3 bad kinderen
0,15m3 koken op 2 pitten

Douchen gaat nog goedkoper worden als de douche ook door de DWTW gaat.

Kan WP boiler helaas pas kwijt als de ketel verdwijnt.

[ Voor 24% gewijzigd door _JGC_ op 06-09-2022 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Wpboiler wil ik in de kelder. Dan is die meteen Ontvochtigd. Kan de ontvochtiger ook uit.
Scheelt me naar verwachting 450 m3 gas per jaar.

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 00:24
Halm1 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 15:02:
Is een quatt ook mogelijke met een elektrische cv ketel.
Weet iemand of dit werkt.
waarom zou je dat uberhaupt willen? is je huidige CV dan nu puur electrisch?

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

• Halm1
  • Laatst online: 12-04 10:02
MacD007 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 15:12:
[...]

waarom zou je dat uberhaupt willen? is je huidige CV dan nu puur electrisch?
Dat niet ik gebruik heel weinig gas 500 kuub.
En de cv ketel is aan vervanging toe

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
Halm1 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 15:19:
[...]

Dan nog zou ik het niet doen. Wordt 4000KWh aan stroom. Als je uiteindelijk een hybride setup met een warmtepomp neerzet heb je de CV alleen nog voor tapwater, dan zou ik eerder een warmtepompboiler plaatsen en kijken of ik de CV nog net de winter door kan rekken zodat er tegen die tijd een warmtepomp geplaatst kan worden.

Elektrische CV zou voor mij 100% no go zijn, als het dan toch COP=1 moet, dan wil ik het verbruiken op de plek waar ik het nodig heb in een verwarmingspaneel, en niet eerst opstoken in de berging, in het water stoppen en dan hopen dat de energie komt waar je het wilt hebben.

• MacD007
_JGC_ schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 15:49:
[...]

Dan nog zou ik het niet doen. Wordt 4000KWh aan stroom. Als je uiteindelijk een hybride setup met een warmtepomp neerzet heb je de CV alleen nog voor tapwater, dan zou ik eerder een warmtepompboiler plaatsen en kijken of ik de CV nog net de winter door kan rekken zodat er tegen die tijd een warmtepomp geplaatst kan worden.

Elektrische CV zou voor mij 100% no go zijn, als het dan toch COP=1 moet, dan wil ik het verbruiken op de plek waar ik het nodig heb in een verwarmingspaneel, en niet eerst opstoken in de berging, in het water stoppen en dan hopen dat de energie komt waar je het wilt hebben.
helemaal mee eens, de COP van een electrische CV is zelfs nog lager, hooguit 0,90, dus je stopt er meer energie in dan er uit komt, je hebt verliezen door je CV leidingsysteem en overdracht van je radiatoren.
Dan beter kijken of je via marktplaats of een installateur nog een tweede hands CV kunt kopen en later naar een warmtepomp en WPB (voor de SWW) te gaan.

• Halm1
  • Laatst online: 12-04 10:02
MacD007 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 17:08:
[...]

helemaal mee eens, de COP van een electrische CV is zelfs nog lager, hooguit 0,90, dus je stopt er meer energie in dan er uit komt, je hebt verliezen door je CV leidingsysteem en overdracht van je radiatoren.
Dan beter kijken of je via marktplaats of een installateur nog een tweede hands CV kunt kopen en later naar een warmtepomp en WPB (voor de SWW) te gaan.
bedank voor de info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Halm1 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 15:19:
[...]

Heb de Bosch nog eens nader bekeken, hou wel rekening dat je een 3 fase 35 A huisaansluiting nodig hebt bij deze CV ketel, zelfs bij de kleinste 4 kW versie. Heb je die niet zul je dus niet alleen een 3 fase aansluiting moeten aanvragen maar ook je meterkast zal compleet vervangen moeten worden omdat deze dan ook voor 3 fase gereed gemaakt moet worden en dus ook aan de huidige normen moet voldoen. Kostenpost min. 1000 euro er nog boven op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boesingheliede
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 31-08-2023
hoi,

mbt electrische cv verbaasd het mij dat in nederland ik geen installateur hebbkunnen vinden die dat wil doen, ondanks goede uitleg. Nederland wordt vaak niet met de kant individueel meegedacht of niet geluisterd.
elke keer na mijn verhaal nee dat doen we niet is niet efficieent.

mijn verhaal is dat ik maar 500m3 gas voor alleen verwarmen gebruik (warm water via electrische boiler).
nu is een warmtepkmp geen optie vanwege dat ik in mijn huis dan de houten vloer en alle radiatoren en moet vervangen. daarnaast wil ik principeel geej gas meer.
omdat ik niemand kon vinden en mijn oude cv stuk was maar weer een gas cv gekocht.

nu heb ik een electrische kachel gekocht dat me in de wintermaande laat uitkomen op 8ookwh per maand maar daardoor mijn gas naar 100m2 per jaar is gegaan. 800 is veek maar ik heb zonnepanelen en breng 9000kwh per jaar op.

Ik ben nog steeds van mening dat electrische cv zodat ik van gas af kan betere oplossing was. maar helaas in nederland is klant geen koning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:44

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@boesingheliede het verbaast mij dat elektrische verwarming -cv of anders- niet al lang verboden is eerlijk gezegd.

Dat gezegd hebbende is er wel een gebrek aan alternatieven voor echt laag verbruik. Vind maar eens een L/W warmtepomp van 2kW.

[ Voor 41% gewijzigd door MikeyMan op 19-04-2023 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:36

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@MikeyMan Een cv-ketel met een dusdanig laag vermogen is in NL ook lastig (=onmogelijk) te vinden.
Hiervoor moet je naar het buitenland kijken.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

dunklefaser schreef op woensdag 19 april 2023 @ 19:44:
@MikeyMan Een cv-ketel met een dusdanig laag vermogen is in NL ook lastig (=onmogelijk) te vinden.
Hiervoor moet je naar het buitenland kijken.
Voor een cv ketel is dat misschien logisch. Voor een warmtepomp wat minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@MikeyMan Misschien is een gewone ventilatiewarmtepomp qua vermogen een alternatief?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Sowieso vraag ik me af waarom je dergelijke lage vermogens centraal wilt produceren om het vervolgens via leidingen te transporteren door je huis. Ik zou dan eerder voor elektrische gevelkacheltjes kiezen dan voor een elektrische cv. Zou dan ook eerder een airco plaatsen dan een warmtepomp.

Voordeel van warmtepomp en airco is dat je ook kunt koelen. Kan met een cv ketel of elektrische kachel niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

_JGC_ schreef op woensdag 19 april 2023 @ 20:41:
Sowieso vraag ik me af waarom je dergelijke lage vermogens centraal wilt produceren om het vervolgens via leidingen te transporteren door je huis. Ik zou dan eerder voor elektrische gevelkacheltjes kiezen dan voor een elektrische cv. Zou dan ook eerder een airco plaatsen dan een warmtepomp.

Voordeel van warmtepomp en airco is dat je ook kunt koelen. Kan met een cv ketel of elektrische kachel niet.
Airco is in mijn ogen vele malen oncomfortabeler dan een warme vloer. Maar dat trekt wellicht een beerput open hier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

_JGC_ schreef op woensdag 19 april 2023 @ 20:41:

Wij hebben in ons goed geïsoleerde appartement (90 m2) gekozen voor elektrische radiatoren die per ruimte afzonderlijk te regelen zijn. Daarmee heb je niet de verliezen van een cv en alles is zonder Tado of Evohome per ruimte te regelen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ericplan schreef op woensdag 19 april 2023 @ 21:07:
[...]

Wij hebben in ons goed geïsoleerde appartement (90 m2) gekozen voor elektrische radiatoren die per ruimte afzonderlijk te regelen zijn. Daarmee heb je niet de verliezen van een cv en alles is zonder Tado of Evohome per ruimte te regelen.
Niet de verliezen van een CV, maar wel een COP van 1...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

MikeyMan schreef op woensdag 19 april 2023 @ 19:29:
@boesingheliede het verbaast mij dat elektrische verwarming -cv of anders- niet al lang verboden is eerlijk gezegd.

Dat gezegd hebbende is er wel een gebrek aan alternatieven voor echt laag verbruik. Vind maar eens een L/W warmtepomp van 2kW.
Mag geen verbod op verkoop zijn…
CV ketels kun je ook nog steeds kopen terwijl het zelf plaatsen nagenoeg aan banden is gelegd. (Gasketelwet)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

DutchWing schreef op woensdag 19 april 2023 @ 21:17:
[...]

Mag geen verbod op verkoop zijn…
CV ketels kun je ook nog steeds kopen terwijl het zelf plaatsen nagenoeg aan banden is gelegd. (Gasketelwet)
CV ketel prima, maar die elektrische COP1 dingen mogen wat mij betreft verboden worden.

Als je inmiddels al geen gloeilamp meer kunt kopen, is dit vrij onzinnig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

MikeyMan schreef op woensdag 19 april 2023 @ 21:14:
[...]
Niet de verliezen van een CV, maar wel een COP van 1...
Niets om je druk over te maken. Vanwege appartement (VvE) en beschermd stadsgezicht zit een warmtepomp er niet in. De vloer is eigenlijk nooit koud. De kachels zijn sinds 21 maart niet meer aan geweest. Met selectief stoken is het verbruik dit stookseizoen vanaf 1 oktober 2022 890 kWh of circa €480,-.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tim123
Een backup element van een warmtepomp is eigenlijk precies hetzelfde, en die worden "standaard" toegepast....de uiteindelijke SCOOP is uiteraard hoger dan 1 door de warmtepomp.
Waarom hoor je niks over die backup elementen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
ericplan schreef op woensdag 19 april 2023 @ 21:21:
[...]

Niets om je druk over te maken. Vanwege appartement (VvE) en beschermd stadsgezicht zit een warmtepomp er niet in. De vloer is eigenlijk nooit koud. De kachels zijn sinds 21 maart niet meer aan geweest. Met selectief stoken is het verbruik dit stookseizoen vanaf 1 oktober 2022 890 kWh of circa €480,-.
Ik gok dat je voorheen niet 100 kuub gas deed in een stookseizoen.

Met een warmtepomp was het misschien 500KWh geworden. Voor dat verschil kan je niet investeren in een warmtepomp en zoneregeling. Wat het milieu betreft: 1x een aircogas lekkage en de milieuwinst van minder CO2 is direct weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
Tim123 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 23:38:
Een backup element van een warmtepomp is eigenlijk precies hetzelfde, en die worden "standaard" toegepast....de uiteindelijke SCOOP is uiteraard hoger dan 1 door de warmtepomp.
Waarom hoor je niks over die backup elementen?
Omdat er nogal groot verschil is tussen een apparaat wat voor de productie 100% gebruik maakt van dat element, of slechts voor een paar procent.

@boesingheliede het is logisch dat installateurs niet meewerken. COP1 hoofdverwarming is namelijk niet meer toegestaan.

@MikeyMan Bij Nefit-Bosch begint de lijn met lucht-water warmtepompen bij 3kW. Als die ook nog een beetje kan terugmoduleren is dat dus prima geschikt voor de meeste fatsoenlijk geïsoleerde appartementen. Zijn vast ook nog wel andere merken die bij zo'n laag vermogen beginnen.

[ Voor 18% gewijzigd door Ivow85 op 20-04-2023 07:17 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Ivow85 ik zie volgens mij ook bij Bosch minimaal 4kw. En zo te zien moduleren die niet verder terug dan 2500 watt. Maar wellicht zie ik er eentje over het hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:23
MikeyMan schreef op woensdag 19 april 2023 @ 19:29:
Waarom zou je een warmtepomp willen van maximaal 2kW? Dat doe je bij een CV op gas toch ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
MikeyMan schreef op donderdag 20 april 2023 @ 07:48:
@Ivow85 ik zie volgens mij ook bij Bosch minimaal 4kw. En zo te zien moduleren die niet verder terug dan 2500 watt. Maar wellicht zie ik er eentje over het hoofd.
https://www.warmteservice...ter-warmtepomp/p/03550500

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Puddi Puddin schreef op donderdag 20 april 2023 @ 12:20:
[...]

Waarom zou je een warmtepomp willen van maximaal 2kW? Dat doe je bij een CV op gas toch ook niet?
Waarom hangt iedereen een veel te grote ketel in zn huis? Als de warmtebehoefte laag is, heeft het weinig zin om een enorme overcapaciteit neer te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:23
MikeyMan schreef op donderdag 20 april 2023 @ 12:59:
[...]

Waarom hangt iedereen een veel te grote ketel in zn huis? Als de warmtebehoefte laag is, heeft het weinig zin om een enorme overcapaciteit neer te zetten.
Omdat naast verwarmen je ook met warm water zit. Als je met een gezin van 3 of meer achter elkaar onder de douche springt dan wil je niet zoals bij veel nieuwe bouw woningen met lauw water zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Puddi Puddin schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:11:
[...]

Omdat naast verwarmen je ook met warm water zit. Als je met een gezin van 3 of meer achter elkaar onder de douche springt dan wil je niet zoals bij veel nieuwe bouw woningen met lauw water zitten.
En hoeveel van het gasverbruik gaat op aan warm water?

Spoiler: haast niks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Puddi Puddin schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:11:
[...]

Dat is een verschillend verhaal, een gasgestookte CV levert continu een stroom van heet water, zonder noemenswaardige boiler inhoud. Dat vereist een vrij hoog vermogen. Terwijl een WP of boiler met een lager continu vermogen in een langer tijdsbestek een grote hoeveelheid water opwarmt.

(Hier ging ook een CV die 25kWh kon leveren, leuk, maar zelfs bij een hele koude winterdag hoef ik niet meer dan 7kWh aan vermogen te hebben. Wat er nodig is om douche/afwaswater te leveren weet ik niet, maar het zal vast niet hoger zijn dan dat, gezien doorstroomboilers vaak een paar kw zijn.)

[ Voor 19% gewijzigd door _ferry_ op 20-04-2023 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boesingheliede
tja ze kunnen toch ook geen electrische ventilatie kachels verbieden, en die zijn nog slechter dan electrische cv. maar wel voldoende om mijn wwinkamer te verwarmen, cv nu alleen als backup in geval van nood.
en ik behoud cv ook voor dagen dat ik het ventilator geluid ff niet wil horen.
als er een muisstille electrische kachel ooit komt dan sluit ik cv zowiezo helemaal af en verwijder ik radiatoren.

tja als cop1 echt al verboden is dan hadden die 15 installatiebedrijven dat gewoon moeten zeggen ipv doen we niet want is niet efficient, dat had me vele telefoontjes gescheeld ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
boesingheliede schreef op donderdag 20 april 2023 @ 17:56:
tja ze kunnen toch ook geen electrische ventilatie kachels verbieden, en die zijn nog slechter dan electrische cv.
Losse elektrische kacheltjes zijn juist beter dan een elektrische cv-ketel.

- Minder materiaal nodig, daarmee ook minder energie voor productie
- ventilatortje gebruikt minder energie dan de waterpomp van je cv-ketel.
- een cv-installatie heeft transportverliezen op plekken waar je geen warmte nodig hebt.
- met losse kacheltjes kun je veel beter gericht verwarmen in de ruimte waar je op dat moment verblijft dan met een cv-ketel. Tenzij je daarvoor weer allerlei slimme thermostaten per ruimte gaat aanschaffen, maar dat kost ook weer extra materiaal enzo.

Als je voor elektrisch in combinatie met CV gaat dan moet je gewoon kiezen voor COP 4 of hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-04 13:43
Ik heb ook met iemand te maken die met een complete renovatie toch elektrische cv wilde toepassen.
Nu ik heb een hoop ellende bespaard door dat niet te doen.

Er komt nu toch lucht/lucht in met een warmtepompboiler.

veel te gek om toekomstige huurders op te zadelen met mega hoge kosten voor het stoken, en er geen mogelijkheid is voor PV.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:13

Zenix

BOE!

Zoiets kan je dan beter nemen: https://www.econo.nl/cv-doorstroom-verwarmer-model-g2 en dat dan combineren met bijvoorbeeld een ventilatiewarmtepomp, zoals de spaarpomp. Als je dan het element op 2kW zet dan hoef je die alleen maar aan te zetten voor die paar dagen dat de pomp niet voldoende is. Zo'n pomp moet je dan 24/7 laten draaien, zodat die de warmte kan bufferen. Eigenlijk hetzelfde als een Inventum modul-air, die je ook ziet in nieuwbouw, alleen goedkoper.

Nog mooier is een kleine airco te nemen in combinatie met de pomp. Dan heb je die warme vloer en extra vermogen op een duurzame manier als het nodig is.

SWW kan je doen met een kleine elektrische boiler als je maar weinig water nodig hebt, maar heb je meer nodig dan 50L dan zou ik voor warmtepompboiler gaan.

[ Voor 17% gewijzigd door Zenix op 20-04-2023 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Die modul-air is zo'n typisch ding die verkeerd wordt ingezet. Prima om het warmteverlies via ventilatie te minimaliseren, maar in de nieuwbouw pakken ze de uitvoering met COP1 element. Zodra mensen dan een beetje gaan verwarmen of een raampje openzetten draait de energiemeter overuren. Bonus als ie ook je tapwater mag doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

_JGC_ schreef op donderdag 20 april 2023 @ 19:48:
Die modul-air is zo'n typisch ding die verkeerd wordt ingezet. Prima om het warmteverlies via ventilatie te minimaliseren, maar in de nieuwbouw pakken ze de uitvoering met COP1 element. Zodra mensen dan een beetje gaan verwarmen of een raampje openzetten draait de energiemeter overuren. Bonus als ie ook je tapwater mag doen.
Klopt, het verbruik is hoog. Maar het is wel een stuk beter dan volledig COP1. Ik gebruik maar zo'n 400m3 gas inclusief SWW. Zelfs als het flink aan het vriezen is heb ik maar een klein warmteverlies. Bij mijn nieuwbouw wouden ze een ventilatiewarmtepomp van Nibe installeren voor 25k 7(8)7 |:( als optie.

Voor 90% van de tijd is die warmtepomp denk ik voldoende. Maar dan moet die inderdaad alleen verwarmen 24/7. SWW er naast is inderdaad niet verstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Ivow85 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 18:11:
[...]
Losse elektrische kacheltjes zijn juist beter dan een elektrische cv-ketel.

- Minder materiaal nodig, daarmee ook minder energie voor productie
- ventilatortje gebruikt minder energie dan de waterpomp van je cv-ketel.
- een cv-installatie heeft transportverliezen op plekken waar je geen warmte nodig hebt.
- met losse kacheltjes kun je veel beter gericht verwarmen in de ruimte waar je op dat moment verblijft dan met een cv-ketel. Tenzij je daarvoor weer allerlei slimme thermostaten per ruimte gaat aanschaffen, maar dat kost ook weer extra materiaal enzo.

Als je voor elektrisch in combinatie met CV gaat dan moet je gewoon kiezen voor COP 4 of hoger.
Mijn Adax radiatoren hebben geen ventilatoren. Ze zijn per ruimte via wifi te koppelen aan een app met alle gemakken.
Stil, snel, ingebouwde thermostaat, bescheiden ruimtegebruik, weinig materiaalgebruik en zeer betaalbaar in aanschaf. In een goed geïsoleerd appartement is de businesscase helder.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

En vergeet in de businesscase niet het schrappen van vastrecht en jaarlijks onderhoud van de cv.

[ Voor 5% gewijzigd door ericplan op 20-04-2023 20:44 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

_ferry_ schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:22:
(Hier ging ook een CV die 25kWh kon leveren, leuk, maar zelfs bij een hele koude winterdag hoef ik niet meer dan 7kWh aan vermogen te hebben. Wat er nodig is om douche/afwaswater te leveren weet ik niet, maar het zal vast niet hoger zijn dan dat, gezien doorstroomboilers vaak een paar kw zijn.)
De hogere vermogen is puur bedoeld voor warm water.

Met 7kW is dit 3,57 l/m van 38 graden. (Wasbak)
Met 14kW is dit: 7,14 l/m van 38 graden. (Douche)
Met 28kW is dit: 14,28 l/m van 38 graden. (Bad)

Nagaan als je dat met een elektrisch doorstroom toestel wilt bewerkstelligen.

[ Voor 6% gewijzigd door DutchWing op 20-04-2023 21:58 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tim123
Ivow85 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 07:13:
[...]

Omdat er nogal groot verschil is tussen een apparaat wat voor de productie 100% gebruik maakt van dat element, of slechts voor een paar procent.

@boesingheliede het is logisch dat installateurs niet meewerken. COP1 hoofdverwarming is namelijk niet meer toegestaan.

@MikeyMan Bij Nefit-Bosch begint de lijn met lucht-water warmtepompen bij 3kW. Als die ook nog een beetje kan terugmoduleren is dat dus prima geschikt voor de meeste fatsoenlijk geïsoleerde appartementen. Zijn vast ook nog wel andere merken die bij zo'n laag vermogen beginnen.
Ik heb het eerder genoemd, maar een elektrische ketel als backup van de warmtepomp is dus helemaal niet zo gek.

Ik heb een hewalex warmtepomp met voldoende vermogen(3 KW) voor 340 dagen/jaar. De overige dagen kom ik net vermogen te kort. Op die dagen staat de elektrische ketel stand by, en springt in als het niet warm genoeg word.
Op deze manier haal ik een gemiddelde COP van 4+

Een "normale" warmtepomp installatie werkt net zo, alleen word het dan een backup element genoemt....

Overigens, 100% verwarmen met een elektrische ketel is absoluut een no-go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bohaak
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18-05 14:32
Zenix schreef op donderdag 20 april 2023 @ 19:10:
Zoiets kan je dan beter nemen: https://www.econo.nl/cv-doorstroom-verwarmer-model-g2 en dat dan combineren met bijvoorbeeld een ventilatiewarmtepomp, zoals de spaarpomp. Als je dan het element op 2kW zet dan hoef je die alleen maar aan te zetten voor die paar dagen dat de pomp niet voldoende is. Zo'n pomp moet je dan 24/7 laten draaien, zodat die de warmte kan bufferen. Eigenlijk hetzelfde als een Inventum modul-air, die je ook ziet in nieuwbouw, alleen goedkoper.

Nog mooier is een kleine airco te nemen in combinatie met de pomp. Dan heb je die warme vloer en extra vermogen op een duurzame manier als het nodig is.

SWW kan je doen met een kleine elektrische boiler als je maar weinig water nodig hebt, maar heb je meer nodig dan 50L dan zou ik voor warmtepompboiler gaan.
Hallo allen,

Ik doe sww inderdaad met 30 liter elektrische boiler, (175 euro) gaat goed voor 2 personen, verbruik 70 KWh per maand gen onderhoud, geen geluid, heet en direct water.

Huis is uit 1981 nageisoleerd met label A, de laatst 10 jaar gem gasverbruik van 500-600m2 en laatste jaar geen gasverbruik.

Het afgelopen jaar de verwarming gedaan met een Daikin Ftxmr35r op de bg van 60 m2, boven een werkkamer met Daikin Ftxmr25r. Begane grond vloerverwarming wel de pomp continu laten draaien.

Maar mis toch comfort van de vloer. Voor de koude vloer zoek ik een oplossing, toch misschien een elektrische cv ketel boven de vloerverwarming verdeler zonder pomp?

Een Monoblock Wp zou natuurlijk ook kunnen maar is grote investering.

Heeft iemand nog een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Bohaak schreef op zondag 30 april 2023 @ 09:14:
[...]

Hallo allen,

Ik doe sww inderdaad met 30 liter elektrische boiler, (175 euro) gaat goed voor 2 personen, verbruik 70 KWh per maand gen onderhoud, geen geluid, heet en direct water.

Huis is uit 1981 nageisoleerd met label A, de laatst 10 jaar gem gasverbruik van 500-600m2 en laatste jaar geen gasverbruik.

Het afgelopen jaar de verwarming gedaan met een Daikin Ftxmr35r op de bg van 60 m2, boven een werkkamer met Daikin Ftxmr25r. Begane grond vloerverwarming wel de pomp continu laten draaien.

Maar mis toch comfort van de vloer. Voor de koude vloer zoek ik een oplossing, toch misschien een elektrische cv ketel boven de vloerverwarming verdeler zonder pomp?

Een Monoblock Wp zou natuurlijk ook kunnen maar is grote investering.

Heeft iemand nog een idee?
Zo'n ventilatiewarmtepomp zoals ik in mijn post aangaf als je je ventilatiesysteem daarvoor geschikt is. Die pomp kan dan ook de stijgende warmte van je lucht/lucht warmtepomp gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bohaak
Zenix schreef op zondag 30 april 2023 @ 11:44:
[...]

Zo'n ventilatiewarmtepomp zoals ik in mijn post aangaf als je je ventilatiesysteem daarvoor geschikt is. Die pomp kan dan ook de stijgende warmte van je lucht/lucht warmtepomp gebruiken.
Dan kan ik nog niet (van het gas af)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
Bohaak schreef op zondag 30 april 2023 @ 12:14:
[...]

Dan kan ik nog niet (van het gas af)
Wel toch?

- De lucht-lucht warmtepomp als (hoofd)verwarming voor de ruimte
- De elektrische boiler voor warm tapwater
- De ventilatielucht warmtepomp om als bijverwarming het cv-water in je vloer mee te verwarmen.

En natuurlijk elektrische koken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bohaak
Ivow85 schreef op zondag 30 april 2023 @ 13:47:
[...]

Wel toch?

- De lucht-lucht warmtepomp als (hoofd)verwarming voor de ruimte
- De elektrische boiler voor warm tapwater
- De ventilatielucht warmtepomp om als bijverwarming het cv-water in je vloer mee te verwarmen.

En natuurlijk elektrische koken.
Dank, ik ga inlezen in ventilatie Wp

• boesingheliede
is electrisch cv alternatief: “ja” vind ik.

ik lees veel meningen en discussies. ook dat je wettelijk niet volledig met electrische cv mag verwarmen.
Maar ik vind er is maar 1 simpel antwoord, namelijk het verschilt individueel en dus het is slecht iets in het algemeen te verbieden, dat pakt altijd voor een groep verkeerd uit !

Ik heb een oude woning met houten vloer, veel aan isolatie gedaan, zonnepanelen, batterij.
Mijn woning is niet geschikt voor welke manier dan ook om van gas af te geraken (behalve 50.000 euro te besteden aan mijn huis te verbouwen: beton storen, vloer etc etc).

ja electrisch verwarming is niet efficient, maar vorige winter kwam ik met 300 m3 gas de winter door en ik denk het kan ook met 250.
Een electrische Cv zou voor mij betekenen o euro aan energie te betalen (verwarming + electra) en vrijwel geen stroom terug te leveren naar het net of af te nemen.

Een wettelijk foutief besluit dus

rob

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 00:42
boesingheliede schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 18:28:

Ik heb een oude woning met houten vloer, veel aan isolatie gedaan, zonnepanelen, batterij.
Mijn woning is niet geschikt voor welke manier dan ook om van gas af te geraken (behalve 50.000 euro te besteden aan mijn huis te verbouwen: beton storen, vloer etc etc).
Ook jouw woning kan gewoon met een airco verwarmd worden.

2 Buisjes van minder dan een centimeter ongeisoleerd.

Dus gewoon verbieden, ook voor jouw.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
Het zou raar zijn dit te verbieden, waarom dan? Dan mogen straalkacheltjes ook niet. En in grote delen van Europa wordt gewoon elektrisch verwarmd. Geloof er dus niets van dat er een Europees verbod is. Of het financieel de aantrekkelijkste oplossing is, dat kan in bepaalde use cases zoals vorige poster inderdaad zo zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:48
mv_ak schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 07:27:
Het zou raar zijn dit te verbieden, waarom dan? Dan mogen straalkacheltjes ook niet. En in grote delen van Europa wordt gewoon elektrisch verwarmd. Geloof er dus niets van dat er een Europees verbod is. Of het financieel de aantrekkelijkste oplossing is, dat kan in bepaalde use cases zoals vorige poster inderdaad zo zijn.
Het is ook niet verboden, maar het mag niet van het bouwbesluit, daar zit een nuance verschil tussen. Bouwbesluit is er om consumenten te beschermen, bouw je zelf dan mag je daar onder voorwaarde vanaf wijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Het zou raar zijn dit te verbieden, waarom dan? Dan mogen straalkacheltjes ook niet.
Goed idee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

boesingheliede schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 18:28:
ja electrisch verwarming is niet efficient, maar vorige winter kwam ik met 300 m3 gas de winter door en ik denk het kan ook met 250.
Een electrische Cv zou voor mij betekenen o euro aan energie te betalen (verwarming + electra) en vrijwel geen stroom terug te leveren naar het net of af te nemen.

Een wettelijk foutief besluit dus

rob
Alleen zolang je nog een terugdraaiende teller hebt. Die straalkachel zal niet aan staan als je zonnepanelen veel opwekken.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Straalkacheltje (als synoniem voor lokaal bijverwarmen) is niets mis mee. Vooral bij ouderen werkt de eigen humane thermostaat niet altijd goed. Even lokaal bijverwarmen met stralingswarmte is dan genoeg om bij hen het gevoel van kou en onbehagen weg te nemen. Daar is vloerverwarming met een warmtepomp veel te traag voor.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Er is geen algeheel verbod. Het is niet conform bouwbesluit om nog COP1 verwarming door het hele huis aan te leggen.

Dat heeft een aantal gevolgen voor wie het huis verkoopt of verhuurt.
- bij verhuur is een huis met alléén COP1 verwarming (aangelegd na de datum waarop het 'verbod' is ingevoerd formeel gezien een huis zonder werkende verwarmingsinstallatie. En dan kunnen de huurders 40% huurverlaging afdwingen of zelfs op kosten van de verhuurder de winter doorbrengen in een goed verwarmde vakantiewoning.
Want een huis zonder fatsoenlijke verwarmingsinstallatie is onbewoonbaar.

- Bij verkoop met een installatie die niet aan het bouwbesluit voldoet, zul je als verkoper dst nadrukkelijk moeten vermelden. De koper heeft op dit punt namelijk geen onderzoeksplicht: je mag er als koper vanuit gaan dat hetgeen je koopt is gebouwd of verbouwd volgens de eisen van het bouwbesluit. Komt koper er na koop achter dat eea bij bouw/aanleg al niet voldeed aan het bouwbesluit, zonder dat de verkoper de koper daarover actief heeft geïnformeerd, dan telt dat als non-conformiteit. En dan moet verkoper alle kosten om het 'conform' te maken betalen.
Het jaar waarin de installatie verwarmingketel is geïnstalleerd is hierbij bepalend voor welke versie van het bouwbesluit geldt.

Zolang je er zelf woont zal er dus niemand om zeuren en loop je alleen tegen het probleem aan dat de salderingsregeling binnen enkele jaren volledig zal zijn vervallen. Waardoor je 's winters heel veel dure stroom moet inkopen voor de inefficiënte verwarming en in de zomer maar een paar cent krijgt voor de stroom van je zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
ericplan schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 09:27:
[...]

Straalkacheltje (als synoniem voor lokaal bijverwarmen) is niets mis mee. Vooral bij ouderen werkt de eigen humane thermostaat niet altijd goed. Even lokaal bijverwarmen met stralingswarmte is dan genoeg om bij hen het gevoel van kou en onbehagen weg te nemen. Daar is vloerverwarming met een warmtepomp veel te traag voor.
Dat.
Of bijvoorbeeld als je een keer gaat klussen in je schuur. Of 3 keer per stookseizoen iemand een nachtje in je bijgebouw logeert waar je verder niets mee doet in de winter ofzo.

Losse elektrische kachels hebben een prima nut. Het gebruik als 'vaste' verwarmingsinstallatie ervan voor het hele huis is níet nuttig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Een airco zwaar genoeg om 300m3 te vervangen is een absoluut basis model.

Deze lijken te plaatsen te zijn voor enkele duizenden.

300m3 is ruwweg 2500kWh warmte.
Warmte die grotendeels gevraagd zal worden, zeker bij het lage verbruik, als de zon geen piep doet.
Dus het meeste gaat straks >35ct kosten

Dan bespaar je dus al snel €800 per jaar verdien je de airco dus rap terug.

Tot zover mijn bierviltje… nog steeds geen valide casus voor direct electric verwarmen.

En wat betreft landen die het op grote schaal doen: Frankrijk draait >80% op kernenergie

Bij ons zou dit onnodige extra verbruik gewoon uit gas en kolen komen. Duurzaam opgewekt gaat op deze momenten zeker tekort komen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@Ivow85 Het is nog iets ingewikkelder. Het gaat in het bouwbesluit alleen over centraal geregelde elektrische verwarming, dus de klassieke CV met één thermostaat. Elektrische radiatoren met eigen regeling en thermostaat zijn gewoon toegestaan.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ericplan schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 09:27:
[...]

En diezelfde ouderen laten vervolgens dat straalkacheltje de hele dag aan staan omdat ze het koud hebben, en krijgen een rekening van heb ik jou daar.

Zag trouwens vanmorgen een busje van TI-Green voor de deur staan bij een twee-onder-een-kap van 150 meter. Prettige wedstrijd.

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 01-09-2023 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:10
Ivow85 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 09:30:
[...]
Het jaar waarin de installatie verwarmingketel is geïnstalleerd is hierbij bepalend voor welke versie van het bouwbesluit geldt.
Dat lijkt me sterk, dat zou betekenen dat iemand die in een oud, nooit onderhoud, huis de ketel vervangt niet meer voldoet; de eisen zijn nu eenmaal strenger geworden, ook wb de temperaturen die in verschillende ruimtes gehaald moeten kunnen worden. Of begrijp ik je verkeerd?

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
MikeyMan schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 10:01:
[...]

En diezelfde ouderen laten vervolgens dat straalkacheltje de hele dag aan staan omdat ze het koud hebben, en krijgen een rekening van heb ik jou daar.

Zag trouwens vanmorgen een busje van TI-Green voor de deur staan bij een twee-onder-een-kap van 150 meter. Prettige wedstrijd.
Verschil is dat een elektrische ketel een krachtstroom aansluiting vereist. Een straalkacheltje is 2000W. Verbruikt veel, toegegeven, maar zo idioot als een elektrische ketel gaat het niet.

Ik gebruik hier zo'n kacheltje voor de badkamer om incidenteel te verwarmen. De 1000W elektrische vloerverwarming heb ik anderhalf jaar geleden afgekoppeld. Zijn van 3500KWh naar 2200KWh per jaar gegaan. Wat mij betreft mag elektrische vloerverwarming voor badkamers ook verboden worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Het verbod is overigens indirect. Het gaat om de hoeveelheid primaire energie die nodig is om 1 kWh op te wekken. Volgens het bouwbesluit moet dat getal kleiner of gelijk aan 1,31 zijn.
Theoretisch zou dat getal gehaald kunnen worden als het aandeel duurzame energie in de electriciteitsopwekking groter wordt. Recente discussie in de kroeg. JBtL in "De duurzame kroeg deel 5"

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
_JGC_ schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 08:53:
[...]

Ik gebruik hier zo'n kacheltje voor de badkamer om incidenteel te verwarmen. De 1000W elektrische vloerverwarming heb ik anderhalf jaar geleden afgekoppeld. Zijn van 3500KWh naar 2200KWh per jaar gegaan. Wat mij betreft mag elektrische vloerverwarming voor badkamers ook verboden worden.
130-150 uren geen 1000W is niet zomaar te vervangen voor "Incidenteel 2000W"
75 uren 2000W geeft dezelfde energie als 150 uren 1000W.

De straling van het kacheltje zal je eerder het gevoel van warmte geven, maar is ook anders dan het comfort van een warme vloer. (die overigens minder warm hoeft daardoor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
paQ schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 09:22:
[...]

130-150 uren geen 1000W is niet zomaar te vervangen voor "Incidenteel 2000W"
75 uren 2000W geeft dezelfde energie als 150 uren 1000W.

De straling van het kacheltje zal je eerder het gevoel van warmte geven, maar is ook anders dan het comfort van een warme vloer. (die overigens minder warm hoeft daardoor)
Ik ben daar 10 minuten per dag, mijn vriendin 15 en de kinderen 's avonds ook 15. Daarvoor had ik eerst de vloerverwarming 's morgens en 's avonds uren aan op een tijdklok. Van 4-6 uur per dag 1000W naar 40 minuten 2000W.
Als we 's avonds de kinderen in bad doen staat dat ding 5 minuten op 2000W en gaat ie daarna op 1000W, anders ga je om.

Januari dit jaar was 200KWh tegen 340KWh een jaar daarvoor. 140KWh is 4,5 KWh per dag verschil gemiddeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
maar dat is wat ik bedoel.
4-6 uren per dag is dan ook wellicht wat overkill voor ergens waar je maar kort bent.

Ik kan het doorgaans af met 1 - 1,5 uur 500W in de vloer van de badkamer en dan is het ook gewoon 22.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

MikeyMan schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 10:01:
[...]

Hebben de monteurs een elektrische cv-ketel geplaatst (of misschien weer opgehaald :+ )?
Misschien kan je eventueel nog meer " inside" informatie verkrijgen?
Ik ben ontzettend nieuwsgierig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
paQ schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 09:40:
maar dat is wat ik bedoel.
4-6 uren per dag is dan ook wellicht wat overkill voor ergens waar je maar kort bent.

Ik kan het doorgaans af met 1 - 1,5 uur 500W in de vloer van de badkamer en dan is het ook gewoon 22.
Het duurt 1,5 uur voor het warm wordt. Dan stap ik om 7:00 onder de douche, mijn vriendin na 8:30 pas. Thermostaat is zo'n bimetaal prutsding.

Je moet 1,5 uur voor je verwacht er te zijn gaan verwarmen en ook door blijven verwarmen want de warmte is/was zomaar weg. Even vergeten de badkamerdeur dicht te doen en de warmte vliegt via de ramen van de slaapkamers gewoon weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
_JGC_ schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 10:06:
[...]

Het duurt 1,5 uur voor het warm wordt. Dan stap ik om 7:00 onder de douche, mijn vriendin na 8:30 pas. Thermostaat is zo'n bimetaal prutsding.

Je moet 1,5 uur voor je verwacht er te zijn gaan verwarmen en ook door blijven verwarmen want de warmte is/was zomaar weg. Even vergeten de badkamerdeur dicht te doen en de warmte vliegt via de ramen van de slaapkamers gewoon weg.
yep :+

niemand weet waarom vrouwen dat doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twan123
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 18-05 21:18
Ik heb einde van het jaar ook ongeveer ± 1.500 kWh overschot (bij salderen) en zou ik graag willen gebruiken om de vloer mee te verwarmen.
Nu heb ik een ouder model vloerverwarming (± 50m2) met zo'n eigen pomp op de 2 kanaal verdeler, die het aanvoerwater mengt met het retour water uit de vloer.
Vraag; als je nu voor een kleine elektrische CV ketel gaat en tussen de 2 leidingen vanuit de gas CV 2 stopkranen zet en dan de elektrische cv daarna (met eigen drukvat), heb je dan een elektrische ketel nodig met of zonder een eigen pomp?
Ik denk hiermee dan toch voor weinig investering een goed alternatief te hebben, zolang salderen natuurlijk in stand blijft.

[ Voor 10% gewijzigd door twan123 op 03-09-2023 21:11 ]

Tesla Model Y LR 03-2023 | Tesla Wall Charger

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ronald
@twan123 topic dus niet gelezen?

Je hebt geen kWh over.. zonder salderen, wat hopelijk echt snel de nek omgedraaid wordt juist vanwege plannen als jij maakt… betaal je voor de volle 100% afname tarief.

En je veroorzaakt het dubbele gasverbruik dus maatschappelijk gezien is het ronduit asociaal.

Vloerverwarming is de gouden standaard voor een l/w warmtepomp. Daar moet je geld aan besteden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twan123
Ronald schreef op zondag 3 september 2023 @ 21:13:
@twan123 topic dus niet gelezen?

Je hebt geen kWh over.. zonder salderen, wat hopelijk echt snel de nek omgedraaid wordt juist vanwege plannen als jij maakt… betaal je voor de volle 100% afname tarief.

En je veroorzaakt het dubbele gasverbruik dus maatschappelijk gezien is het ronduit asociaal.

Vloerverwarming is de gouden standaard voor een l/w warmtepomp. Daar moet je geld aan besteden.
Topic zeker gelezen en mijn vraag is daar niet langs gekomen. Ik snap dat u tegen het salderen bent, maar daar kunnen we eindeloos over discuceren, wat we hier niet gaan doen. "zolang het kan, profiteer ervan'
Wat betreft uw antwoord over dubbel gasverbruik snap ik niets van. Als ik de gas CV uitlaat en de vloer zou aanwarmen met een elektrische CV daalt juist mijn gasverbruik.
Iemand die mijn vraag wel kan beantwoorden...?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
twan123 schreef op zondag 3 september 2023 @ 21:19:
[...]

Topic zeker gelezen en mijn vraag is daar niet langs gekomen. Ik snap dat u tegen het salderen bent, maar daar kunnen we eindeloos over discuceren, wat we hier niet gaan doen. "zolang het kan, profiteer ervan'
Wat betreft uw antwoord over dubbel gasverbruik snap ik niets van. Als ik de gas CV uitlaat en de vloer zou aanwarmen met een elektrische CV daalt juist mijn gasverbruik.
1 kWh warmte elektrisch kost 2kWh gas om te maken.
1 kWh gas maakt bijna 1 kWh warmte in CV

Je zou dus absoluut niet minder gas verbruik veroorzaken… we hebben geen duurzame energie over op deze momenten.

[edit] hij heeft even zijn post geedit om voorwaarde salderen toe te voegen.

Investeren op basis van een eindigend iets is gewoon op zijn zachtst gezegd niet slim.

En nee niemand gaat de vraag beantwoorden. Dit is is een forum over duurzame energie .. alles en iedereen die met jouw gedachte is gekomen in dit topic is reeds terecht gewezen… daarom weet ik zeker dat je het topic niet gelezen hebt.

[ Voor 21% gewijzigd door Ronald op 03-09-2023 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@twain4me Daalderop close-in boiler van Marktplaats vissen, installatie met expansievat en extra pomp aansluiten en klaar. Mocht je de verdeler hydraulisch actief kunnen maken dmv een stelschroef hoeft die extra pomp niet.
Close-in boiler geeft je 2000W vermogen, kan je 750 uur je overschot mee opstoken op de dagen dat het niet heel koud is.

Alternatief is een ventilatorkachel van eveneens 2000W, kan je de ruimte mee opwarmen, heeft nog hoger rendement ook vanwege het achterwege laten van transport verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:18

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
_JGC_ schreef op zondag 3 september 2023 @ 21:29:
@twain4me Daalderop close-in boiler van Marktplaats vissen, installatie met expansievat en extra pomp aansluiten en klaar. Mocht je de verdeler hydraulisch actief kunnen maken dmv een stelschroef hoeft die extra pomp niet.
Close-in boiler geeft je 2000W vermogen, kan je 750 uur je overschot mee opstoken op de dagen dat het niet heel koud is.

Alternatief is een ventilatorkachel van eveneens 2000W, kan je de ruimte mee opwarmen, heeft nog hoger rendement ook vanwege het achterwege laten van transport verliezen.
uhm ik denk dat je iemand anders bedoeld :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
twain4me schreef op zondag 3 september 2023 @ 21:36:
[...]

uhm ik denk dat je iemand anders bedoeld :9
@twan123 idd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:24
_JGC_ schreef op zondag 3 september 2023 @ 21:29:
Een 3000 watt ventilatorkachel kan veel beter ad-hoc verwarmen waardoor je meer bespaard dan electrische CV met radiatoren/vloerverwarming, binnen 10 minuten is de ruimte warm.

[ Voor 27% gewijzigd door mr_evil08 op 03-09-2023 21:47 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twan123
mr_evil08 schreef op zondag 3 september 2023 @ 21:46:
[...]

Een 3000 watt ventilatorkachel kan veel beter ad-hoc verwarmen waardoor je meer bespaard dan electrische CV met radiatoren/vloerverwarming, binnen 10 minuten is de ruimte warm.
Dank voor jullie meendenken, maar afgelopen paar jaar gebruik ik al een airco en ventilatorkachel in het najaar. Alleen vrouwlief vindt het geluid van het kacheltje niet zo prettig.
De airco is qua geluid geen probleem, maar die stopt bij een buitentemperatuur onder 0 (nog een oud model). Daarna is de ventilatorkachel aan de beurt, maar heb je nog steeds koude voetjes;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
twan123 schreef op zondag 3 september 2023 @ 22:19:
[...]

Dank voor jullie meendenken, maar afgelopen paar jaar gebruik ik al een airco en ventilatorkachel in het najaar. Alleen vrouwlief vindt het geluid van het kacheltje niet zo prettig.
De airco is qua geluid geen probleem, maar die stopt bij een buitentemperatuur onder 0 (nog een oud model). Daarna is de ventilatorkachel aan de beurt, maar heb je nog steeds koude voetjes;-)
Als je geen warmtepomp wilt kijk dan naar IR panelen, deze zijn nog een stuk zuiniger dan een electrische CV.
Koude voeten is een eigenschap van een wandairco en ook ventilatokachel een electrische oliekachel geeft geen geluid.

Heb je daar al vloerverwarming liggen dan zou ik het systeem enkel als bijverwarming gebruiken.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 04-09-2023 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
twan123 schreef op zondag 3 september 2023 @ 21:19:
[...]

Hij bedoelt in Nederland wordt veel stroom met gas opgewekt.
Bedenk wel dat 1m3 gas 8 kwh stroom is.

Het is nog altijd goedkoper om met gas te verwarmen dan met een electrische CV, ook met zonnepanelen gezien je de energie anders kon verkopen.

Ik zou eerst informeren of het CV systeem zuiniger gemaakt kan worden, vaak is dit goed mogelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 04-09-2023 20:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-05 15:25
mr_evil08 schreef op maandag 4 september 2023 @ 20:48:
Als je geen warmtepomp wilt kijk dan naar IR panelen, deze zijn nog een stuk zuiniger dan een electrische CV.
Ze werken op een andere manier, maar 'een stuk zuiniger' gaat me wat ver. COP=1 is nog steeds hetzelfde als COP=1.

IR-panelen werken best aardig, warmen snel op en bieden gericht warmte. Maar ze worden regelmatig de hemel in geprezen als een zuinig alternatief. En dat zijn ze niet.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
dreamscape schreef op maandag 4 september 2023 @ 20:55:
[...]

Ze werken op een andere manier, maar 'een stuk zuiniger' gaat me wat ver. COP=1 is nog steeds hetzelfde als COP=1.

IR-panelen werken best aardig, warmen snel op en bieden gericht warmte. Maar ze worden regelmatig de hemel in geprezen als een zuinig alternatief. En dat zijn ze niet.
Met IR panelen verwarm je niet de hele ruimte, om die reden zijn ze zuiniger.
Ga je met vloerverwarming electrisch verwarmen dan gaat er ook nog een hoop warmte de kruipruimte in, en niet vergeten de pompen die ook nog eens electrisch zijn.

warmte stijgt is alleen van toepassing bij convectie ofwel de airco of ventilatorkachel.
Daarnaast een airco of ventilatorkachel voelt kouder aan doordat de lucht beweegt waardoor de temperatuur iets hoger wordt gezet.

[ Voor 27% gewijzigd door mr_evil08 op 04-09-2023 21:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-05 15:25
mr_evil08 schreef op maandag 4 september 2023 @ 20:57:
Met IR panelen verwarm je niet de hele ruimte, om die reden zijn ze zuiniger.
Als je ze als bijverwarming gebruikt, dan werkt dat inderdaad best leuk. Maar als je zegt 'wil je geen warmtepomp, kijk dan naar IR-panelen', dan ga je ze gebruiken als hoofdverwarming. En dan moet je je halve kamer volhangen met IR-panelen om het op iedere plek fijn warm te hebben. Je verwarmt namelijk niet de ruimte, maar straalt warmte naar de plek waar je zit, staat, whatever.

En daarmee werken zen inderdaad prima om in de badkamer op te hangen bij de douche, of als bijverwarming op je werkkamer.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

mr_evil08 schreef op maandag 4 september 2023 @ 20:54:
[...]

Hij bedoelt in Nederland wordt veel stroom met gas opgewekt.
Bedenk wel dat 1m3 gas 8 kwh stroom is.

Het is nog altijd goedkoper om met gas te verwarmen dan met een electrische CV, ook met zonnepanelen gezien je de energie anders kon verkopen.

Ik zou eerst informeren of het CV systeem zuiniger gemaakt kan worden, vaak is dit goed mogelijk.
Als ik dit lees:
"...in Nederland wordt veel stroom met gas opgewekt."
en daaronder staat "1 m³ gas is 8 kWh stroom"
en beide uitspraken met elkaar combineer:
De stroomopwekking met gas levert in Nederland 8 kWh stroom uit 1 m³ gas.
Fantastisch _O- ! Waar staat deze centrale in NL :)F ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
dunklefaser schreef op maandag 4 september 2023 @ 21:03:
[...]

Als ik dit lees:
"...in Nederland wordt veel stroom met gas opgewekt."
en daaronder staat "1 m³ gas is 8 kWh stroom"
en beide uitspraken met elkaar combineer:
De stroomopwekking met gas levert in Nederland 8 kWh stroom uit 1 m³ gas.
Fantastisch _O- ! Waar staat deze centrale in NL :)F ?
is
Het is efficienter om gas direct in een stookinstallatie te gebruiken dan eerst omzetten naar electriciteit en dan vervolgens te verbranden met een electro CV.

Die gas centrale,s moeten bestaan anders was zonnestroom onmogelijk, een gascentrale kan snel opschalen met een regendag als zonnepanelen weinig doen.

Het net is geen accu.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 04-09-2023 21:08 ]

Pagina: 1 2 Laatste