Foto's
Google maps is niet zo duidelijk:strip_exif()/f/image/ECY0kp9xl8I5RrakWkbXNSXm.jpg?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Op het schuine dak ligt nu 21x de solar frontier SF170 (170Wp), met een Stecagrid 4200 omvormer.Destijds in 2015 voor (dit pakket) gekozen omdat de CIS techniek me wel goed leek, daarnaast is de uitstraling erg mooi.
Eventueel zou ik er een aantal bij kunnen leggen (ik denk zelfs 9 stuks, als dat net past tot de panelen van de buren), maar er zijn niet echt meer aanbieders in europa...
Daarnaast wil ik in de toekomst waarschijnlijk een stuk van het dak inruilen voor een loggia, dan zouden ze er weer af moeten (of ik moet genoegen nemen met 2-5 extra panelen).
Ik zit er dus aan te denken om het dak van mijn garage ervoor te gaan gebruiken.
Gezien de ligging denk ik alleen het uitstekende deel voorbij mn huis (de zijkant heeft nauwelijks zonuren).
Dit stuk is pakweg 3m breed en 2m50 lang.
:strip_exif()/f/image/KujdmFG2En4bNViFN60exC4H.jpg?f=fotoalbum_large)
Schaduw
Zie vorige verhaal, in de ochtend volledig in de schaduw, vanaf rond de middag komt de zon op het uitstekende deel garagedak, tot de zon onder gaat.Geen last van andere gebouwen of bomen.
Jaarverbruik
4000-4500kWh (afhankelijk van hoeveel de elektrische auto van mn vrouw rijdt), waarbij mijn huidige systeem ongeveer 3300-3400kWh oplevert.Wellicht komt er voor mijzelf ook nog wel een plugin hybride over een paar jaar.
Ik wil dit keer dus eigenlijk wel zoveel mogelijk Wp per oppervlak.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x 25A in de meterkast.Huidige systeem zit op een aparte groep, maar is geen ruimte voor uitbreiding.
Budget en doel
1000-2000 euro.Het doel is zoveel mogelijk extra Wp, tegen een zo laag mogelijke prijs.
Ik neig nu naar 2 losse panelen met elk hun eigen omvormer die ik ieder op een andere groep erbij prik (huidige regeling is max 500W?)
Denk aan 400+ Wp panelen van 2x1m, in landscape.
Edit: ik lees net over de no-go zone vanaf de dakrand, wellicht dat kleiner panelen aan te raden zijn?
Ook zat ik even te kijken in het Het grote Enphase topic, klinkt interessant maar is niet zozeer het goedkoopst, wel veel features die voor mij alleen nice to have zijn.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik ben nog geen gunstige offertes tegengekomen, dus waarschijnlijk ga ik het zelf doen, eventueel in combinatie met mijn vaste elektricien.Bijhouden van data
Zie ik meer als een nice to have, heb ik op mn hoofd opstelling ook niet (meer).Als ik ergens kan aflezen wat het systeem oplevert (om te zien of het functioneert) is dat voldoende.
Reeds verkregen offertes
Nog geen heel specifieke, maar "standaard" internet opties gaan richting 2 euro per Wp, moet toch richting 1 euro kunnen, ook al kijk ik naar een klein systeem.Veel aanbieders beginnen ook bij 6 panelen..
Ik probeer eerst duidelijk te krijgen wat ik allemaal precies nodig heb.
2-3 panelen
(Mini) Omvormer(s)
Plat dak bevestiging (beton?)
(Elektrisch) Materiaal om binnenin de garage te komen voor aansluiting op de groepen.
Anders?
Bijvoorbeeld:
/f/image/yXd7Nz41BnE4GlgIeCk1PSf4.png?f=fotoalbum_large)
Regio
Lisse[ Voor 5% gewijzigd door mitsumark op 12-03-2022 13:42 ]
:fill(white):strip_exif()/f/image/vwcuZAAgf03hnO0juulnO9qF.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/W7qv0sBClojooO9aEwY9KxLM.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/9DpvJ6MxgZZSWt7JYRo7ntC1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/U1qIyaITsf6MN3gMDGDJy9qm.jpg?f=fotoalbum_large)