Vraag

• justinwolter
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-05 19:16
Hallo,

Ik heb recent een U6-Lite gekocht om samen met de ap-ac lite een draadloos netwerk te maken (beide ap's bekabeld verbonden). Is dit uberhaubt mogelijk?

Het netwerk was opgezet, en als ik met de discovery tool zocht, vond hij het ip adres van de nieuwe. Hier kon ik alleen niks mee.

Ik kan ze via de network app op mijn telefoon beide vinden en koppelen aan mijn account, maar dan zijn het independent devices.

Dus software op de macbook geupdate en alles gereset. Gevolg: hij pakte de oude settings op de nieuwe acces point, maar ik krijg het dus nog niet voor elkaar de oude ergens toe te voegen. Kan iemand mij hierin adviseren?

edit: mesh benaming aangepast

[Voor 5% gewijzigd door justinwolter op 12-03-2022 08:49]

Alle reacties

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:03
Ik zou de Unifi-spullen verkopen als ik jouw was en inruilen voor een kant-en-klare mesh oplossing, zoals TP-Link Deco, Linksys Velop, Netgear Orbi, ....

De Unifi website staat vol met how-to's. Mocht je toch de ambitie hebben om je in het Unifi ecosysteem te verdiepen dan is er ook nog Unifi-forum.nl . Maar ook daar wordt wat eigen inzet verwacht.

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-06 09:58
Begrijp ik het nu goed?
Je hebt 2 Power of Ethernet Acces points en vraagt ons nu of ze in een mesh setup samen kunnen werken?

Als dat klopt: zie comment @Masimo

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

frankyfn126 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 19:23:
Begrijp ik het nu goed?
Je hebt 2 Power of Ethernet Acces points en vraagt ons nu of ze in een mesh setup samen kunnen werken?

Als dat klopt: zie comment @Masimo
UniFi ondersteunt daadwerkelijk mesh, maar het is inderdaad even zinnig als een olifant beoordelen op hoe goed het een boom kan beklimmen. Sowieso wil je bij mesh zo gelijk mogelijke specs hebben op de node, want zwakste specs bepalen performance. AC Lite en 6 Lite combineren is dus onzinnig en levert nul meerwaarde tov 2x AC Lite.

Maar even stap terug: TS, wat bedoel je eigenlijk met "mesh"?

Waar wij het over hebben is het maken van een netwerk zonder bedrade backhaul, dus met de tweede UAP draadloos aangesloten op de eerste. Daar valt dus eea over op en aan te merken. Als je daarentegen de UAP 6 Lite bedraad aangesloten hebt, is er geen sprake van mesh, en wil je iets heel anders. Mensen denken vaak dat "mesh" betekent "magisch WiFi APs goed samen laten werken". Daar is UniFi best goed in, maar heeft niets met mesh te maken.

Verduidelijk dus wat je probeert.

Soittakaa Paranoid!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 26-05 19:19
kijk eens hier naar een zelfde soort vraag met antwoorden erbij.

Het is en blijft raar om met 2 AP's die je met een ethernet kabel al moet voeden en vervolgens een mesh verbinding gaat opzetten. Het zou technisch kunnen maar raar.....

[Voor 3% gewijzigd door Arthion-nl op 11-03-2022 20:56]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:44

nelizmastr

Goed wies kapot

Om je Unifi AP’s samen te laten werken moet je een Unifi controller op een computer installeren en daar de boel in adopteren. Je kunt ze ook los gebruiken, maar dan gooi je 99% van de reden om een Unifi oplossing te kopen weg.

I reject your reality and substitute my own

• justinwolter
nelizmastr schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 21:49:
Om je Unifi AP’s samen te laten werken moet je een Unifi controller op een computer installeren en daar de boel in adopteren. Je kunt ze ook los gebruiken, maar dan gooi je 99% van de reden om een Unifi oplossing te kopen weg.
Dat is mijn hele punt. Via de controller vind hij dus of de nieuwe (met de oude software) niet of met de nieuwe software de oude niet. Vandaar de vraag.

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:51

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

justinwolter schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 22:23:
[...]

Dat is mijn hele punt. Via de controller vind hij dus of de nieuwe (met de oude software) niet of met de nieuwe software de oude niet. Vandaar de vraag.
Wellicht moet je eerst je oude controller updaten om daarna de nieuwe u6-lite te adopten.
Dat hij de oude niet vind is logisch, ga er even vanuit dat je een nieuwe controller hebt opgezet. Deze heeft die oude AP niet adopted en kan er dus niets mee, omdat deze door je oude controller wordt gemanaged.

[Voor 22% gewijzigd door mydogisgone op 11-03-2022 22:27]

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

• justinwolter
dion_b schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 20:47:
[...]

UniFi ondersteunt daadwerkelijk mesh, maar het is inderdaad even zinnig als een olifant beoordelen op hoe goed het een boom kan beklimmen. Sowieso wil je bij mesh zo gelijk mogelijke specs hebben op de node, want zwakste specs bepalen performance. AC Lite en 6 Lite combineren is dus onzinnig en levert nul meerwaarde tov 2x AC Lite.

Maar even stap terug: TS, wat bedoel je eigenlijk met "mesh"?

Waar wij het over hebben is het maken van een netwerk zonder bedrade backhaul, dus met de tweede UAP draadloos aangesloten op de eerste. Daar valt dus eea over op en aan te merken. Als je daarentegen de UAP 6 Lite bedraad aangesloten hebt, is er geen sprake van mesh, en wil je iets heel anders. Mensen denken vaak dat "mesh" betekent "magisch WiFi APs goed samen laten werken". Daar is UniFi best goed in, maar heeft niets met mesh te maken.

Verduidelijk dus wat je probeert.
Wist ik niet, weer wat geleerd. Heb het nu aangepast

• justinwolter
Ik heb de firmware nu geupdate van mijn oude, maar helaas komt hij nog niet tussen de devices in de network controller. Ben bang dat ze dan toch niet samenwerken.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

justinwolter schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 08:51:
Ik heb de firmware nu geupdate van mijn oude, maar helaas komt hij nog niet tussen de devices in de network controller. Ben bang dat ze dan toch niet samenwerken.
OK, dan ben je dus niet met mesh bezig; wat je wel aan het proberen bent zou met UniFi prima moeten kunnen en lukken en is je keuze voor een 6 Lite een goede.

Grootste aandachtspunt daar is inderdaad de software versies. Een van de minst gebruiksvriendelijke aspecten van UniFi is firmware management. Als je alles op nieuwste versie hebt zou het moeten werken. Heb je nog een factory reset gedaan op de AC Lite na upgrade? Zo nee, probeer dat nog eens.

Helpt dat nog niet? Dan hebben we denk ik specifiekere info nodig:
- waar draait de controller op (ik lees een Mac? Klopt dat?)?
- welke versie controller draai je?
- welke firmwareversies draai je op de twee AP's?
- double-check: krijgt de AC Lite wel een IP en kun je dat IP vanaf de Mac pingen?

Ter info: ik draai de UniFi controller op een Linux thuisserver (kleine i3 met paar grote schijven in RAID 1), versie Network 6.5.55. Mijn twee UAP AC Pro's draaien op 5.43.52.12774, en ik zie net melding van mogelijkheid om te updaten naar 6.0.14.13634. Daar ga ik vanmiddag eens naar kijken, waarbij ik eerst de controller en dan pas de AP's ga doen (mede omdat je onder Linux de controller vanuit Linux package manager moet updaten, gaat niet via GUI :X ) Edit: en ik zie in Linux al dat de update van 6.5 naar 7.0 feest gaat zijn, dus dat doe ik pas als rest naar bed is en ik tijd heb om het goed aan te pakken

[Voor 5% gewijzigd door dion_b op 12-03-2022 10:44]

Soittakaa Paranoid!

• justinwolter
Bedankt voor jullie antwoorden!!

Het is inmiddels gelukt, was inderdaad een versie verschil issue.

Van de ac-lite de firmware geupdate, de controller ingesteld met de nieuwe, (en ook die nieuwste software) vervolgens de oude gereset en toen werkte het. In ieder geval bedankt voor jullie advies.

En ik zal nooit meer verkeerd het woord mesh gebruiken haha.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee