Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khufu
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-03-2023
Mijn vraag
Ik kan nergens vinden of the UniFi 6 Lite beschikt over een mesh optie. Iemand die dit weet?

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Waarom zou een access point dat je met PoE voedt, mesh functionaliteit moeten hebben? Er loopt al een 8 aderige UTP kabel naar toe; wireless backhaul is dan complete onzin

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:35
Als ik het zo mag zeggen zou ik zeggen van niet.

Het wordt nergens vermeld en ook in de specs sheet wordt er geen woord mesh gebruikt.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:51

dragonhaertt

@_'.'

Brahiewahiewa schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:33:
Waarom zou een access point dat je met PoE voedt, mesh functionaliteit moeten hebben? Er loopt al een 8 aderige UTP kabel naar toe; wireless backhaul is dan complete onzin
Omdat veel mensen niet weten wat mesh is.

En dan vragen ze naar 'mesh' terwijl ze eigenlijk 'roaming' zoeken

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khufu
Ik weet inderdaad niet precies wat mesh is. Als gebruiker wil ik graag: 1 netwerknaam met 1 wachtwoord door mijn hele huis, dat het device automatische het beste access punt selecteert, geen degradatie in de netwerksnelheid. Als dit kan met de UniFi 6 Lite dan ben ik een tevreden gebruiker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Dat kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:41
Dat kan inderdaad
Als je een beetje tech minded bent dan is de unifi 6 lite een goede optie

Ben je dit niet: koop gewoon een consumenten multi ap/mesh setje en sluit dat bedraad aan. Scheelt je hoop centen (en waarsch frustratie)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khufu
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik ben zeker tech minded maar zoals je merkt niet bekend met het mesh concept. Kun je dat nog kort voor me uitleggen in een paar zinnen? Gewoon ter lering

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
JA hoor
Wireless mesh is niets anders dan een draadloze verbinding tussen het accespoint en het bedrade netwerk.
Heb je alle accesspoints aan een kabeltje, dan heb je geen mesh.

Heb je het volgende accesspoints draadloos verbonden met het eerste accesspoint dan heb je mesh

[ Voor 6% gewijzigd door laurens0619 op 07-03-2022 20:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 01:09
laurens0619 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 20:54:
JA hoor
Wireless mesh is niets anders dan een draadloze verbinding tussen het accespoint en het bedrade netwerk.
Heb je alle accesspoints aan een kabeltje, dan heb je geen mesh.

Heb je het volgende accesspoints draadloos verbonden met het eerste accesspoint dan heb je mesh
Misschien als aanvulling voor het type gebruik:

Als je de mogelijkheid hebt om kabels te trekken naar de access points, dan kun je natuurlijk aan de slag met de door jou vermelde access point. Afhankelijk van de grootte van je huis kan dat een veel stabielere snelheid opleveren (mits je voldoende dekking hebt door plaatsen van die access points).

Heb je die mogelijkheden niet omdat je in een huurhuis zit b.v. of wil je liever niet aan de gang met kabels, dan kun je beter voor Mesh gaan. Zelf heb ik absoluut geen zin om overal kabels te trekken dus ben ik voor een TP-Link Deco M5-setje gegaan https://www.coolblue.nl/p...-m5-mesh-wifi-3-pack.html.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:51

dragonhaertt

@_'.'

Khufu schreef op maandag 7 maart 2022 @ 20:48:
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik ben zeker tech minded maar zoals je merkt niet bekend met het mesh concept. Kun je dat nog kort voor me uitleggen in een paar zinnen? Gewoon ter lering
Als je even op de linkjes klikt in mijn vorige post krijg je wat meer uitleg (en topics met vergelijkbare vragen)

In het kort: Mesh is een manier om accespoints met elkaar te verbinden. Roaming is een manier om je telefoon met je accespoints te verbinden.

Met elke router en access points kan je één netwerk naam en wachtwoord instellen. Met het roaming protocol zorg je dat je altijd verbonden wordt met het sterkste signaal.
Ubiquity heeft een eigen roaming-achtig protocol

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
dragonhaertt schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:21:
[...]

Als je even op de linkjes klikt in mijn vorige post krijg je wat meer uitleg (en topics met vergelijkbare vragen)

In het kort: Mesh is een manier om accespoints met elkaar te verbinden. Roaming is een manier om je telefoon met je accespoints te verbinden.

Met elke router en access points kan je één netwerk naam en wachtwoord instellen. Met het roaming protocol zorg je dat je altijd verbonden wordt met het sterkste signaal.
Ubiquity heeft een eigen roaming-achtig protocol
Nah niet helemaal eens qua roaming
Roaming doet de client
802.11r (of unifi fast roaming) zorgt er niet voor dat je verbonden bent met sterkste signaal, het zorgt voor een iets lagere downtime tijdens het roamen. Roaming naar het sterkste signaal kiest de client, evt ondersteund met info uit 802.11rv.

[ Voor 5% gewijzigd door laurens0619 op 07-03-2022 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
laurens0619 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:48:
[...]
Roaming naar het sterkste signaal kiest de client, evt ondersteund met info uit 802.11rv.
Inderdaad, maar Unifi heeft ook nog een minimum RSSI optie. Zit een client over een bepaalde drempelwaarde vanuit het AP gezien, dan associeert dat AP die client niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Real schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:59:
[...]

Inderdaad, maar Unifi heeft ook nog een minimum RSSI optie. Zit een client over een bepaalde drempelwaarde vanuit het AP gezien, dan associeert dat AP die client niet.
ja maar dat is een beetje een botte bijl manier die nauwelijks gebruikt wordt en standaard uit staat.
Met (band steering naar) 5ghz, lage linkrates uit en moderne clients is dat ook allemaal niet (meer) nodig gelukkig :)
Genoeg domme clients meegemaakt die met minRssi bleven reconnecten naar het ap waar ze net afgetrapt waren :p

Oud draadje maar info blijft goed naslagwerk imho:
http://wifinigel.blogspot...e-sticky-clients.html?m=1

[ Voor 9% gewijzigd door laurens0619 op 07-03-2022 23:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:55
Mesh, in Unifi-taal, heet wireless uplink.
Daarmee kan een AP (het Downlink AP) draadloos verbonden worden met een ander (bekabeld!!!) AP. Die laatste heet dan het Uplink AP.

Wireless Uplink stelt dus een bekabeld AP als voorwaarde.

Hier, als voorbeeld, kort hoe het ingesteld kan worden.

Of het de voorkeur heeft in een Unifi set-up weet ik niet, het kan wél.
Maar zoals eerder is gezegd Unifi is pro-sumer spul en vergt wat inzicht / leervermogen.

[ Voor 41% gewijzigd door Masimo op 07-03-2022 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Omdat je het niet nodig zou hoeven hebben, maar nuttig kan zijn als een optie. Tenminste zo begrijp ik het. Maar met goed inregelen, juist aantal APs en positioneren zal het inderdaad ook vaak zonder moeten kunnen.
Pagina: 1