Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
situatie:
- 1000m3 verbruik waarvan 700-800m3 verwarming (koeivlaa berekening = 5kw )
- cw4 HRE 2015 (nefit)
- gietijzeren radiatoren en dikwandige leidingwerk
- PV (4200WP = 14x350wp op zuid)
- bad/douche beide aanwezig

toekomstig
vloerverwarming, radiatoren ga ik wel vervangen maar LTV vind ik echt te prijzig dus de komen gietijzer terug maar andere capactiteit (t33 ipv t22 oid) aangepast op de huidige verwarmings behoefte (wel iets overcapaciteit natuurlijk
- leidingwerk gaat ook op de schop
- douche/drain WTW zal ook tzt geplaatst worden

ik heb de ruimte (klik voor groter formaat) om het 1 en ander kwijt te kunnen. (o.a dakkapel/inpandig balkon voor een buitenunit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/retyBoP7BvKfVGw0ZtfG_cm6LuI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/oO5uTyo9mYPJl2SWpNE6opdC.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MxD4u2NcMtPsBEsgK_ti4H68U3U=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/r8aCgWBNedHGlH9COfb0MzCy.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_2OMwYKVv0vZrtPJ8A70gx8LnnM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7vo8JZ9wC4ViajntTDDIiiLz.jpg?f=fotoalbum_tile

Maar ik raak de weg zoek op het beste advies ..hoewel ik natuurlijk full electric will gaan is het met de huidige prijzen enigszins in versnelling gegaan. hoe handig is dan een hybride als ik uit ga van 65% gas vermindering. aanschaf 5.000,- oid (in of ex subside) ik wil ook niet echt van het bad af.. (2 kinderen)

ik heb zoiezo elektrische oplossing(en) in huis mocht gas te duur worden, als hybride toch voor mij de beste optie blijkt.

ps ik zoek wel in de topics maar ben gewoon beetje verloren in de overdaad aan informatie en ik hoop wel een beetje rond de 5k te blijven omdat wellicht nog te doen is via een duurzaamheids lening.

Tja vanalles

Beste antwoord (via vso op 11-03-2022 16:05)

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:36
vso schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:45:
maar dat zou je toch ook met een hybride oplossing krijgen ? immers de WP staat los van de cv .. en een boilervat los ertussen mikken vermoed ik zou toch wel kunnen
Dat is nog maar de vraag. Bij hybride heeft de WP de CV vanaf ontwerp nodig. Bij bivalent niet perse. Bij hybride is als het goed is de WP ook ondergedimensioneerd. Je hebt immers toch de CV nog?
en hoewel ik wellicht "opper" dat hybride en full electric minimaal verschillen ofzo .. is dat eerder mijn onbegrip van het onderwerp .. ik snap echt het verschil niet tussen die 2
maar ik zag een reactie van @mkleinman dat hij ook een hybride ELGA heeft en spijt had dat hij niet voor full-electric was gegaan.
Het verschil is toch heel simpel. Kan je wel of niet zonder een gasgestookte CV?
Wat is het verschil in kosten van hybride vs full-ellectric ? en hebben jullie een advies voor lucht/water modellen liefst 230v aansluiting (bodem gaat het niet worden) .
Heb je alle randvoorwaarden voor een WP al getoetst? De CV op een zo laag mogelijk temperatuur testen bij koud weer buiten en je afgifte berekenen?
voor mijn bad/douche zou ik zoiezo aan een boilervat of zelfs vatten moeten gaan vermoed ik.. maar heb ik dan voldoende aan 5Kw ??? wat zijn de key factoren waar ik op moet letten
Er bestaan ook nog warmtepompboilers. Als 5kW voor verwarmen net aan is, dan kan dat ding onafhankelijk van de WP je SWW doen.

Aanvullend:
Deze is wellicht ook voor jou interessant:
Wat is het nadeel van een warmtepomp met 'teveel' vermogen

TDLR: staar je niet al te blind op maximaal vermogen, maar kijk eerder naar het minimaal vermogen van je WP. Dat is een van belangrijkste lessen die ik geleerd heb in de WP thematiek.

[ Voor 9% gewijzigd door CurlyMo op 11-03-2022 16:07 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Je vergeet de zonneboiler met dus een vat die je als ik me niet heel erg vergis hebt staan ;-)
Kun je daar een 2e verwarmingsbron (de warmtepomp) op aansluiten?

5kW moet je wel de woning in krijgen... Dat is met een vloer niet zo lastig, maar de rest wil je ook de ijskristallen weg houden... Bevroren kinders is niet echt een goed plan.
Dus rekenen aan de radiatoren: hoeveel geven ze af bij lauw warmtepomp water (35/30/20 ideaal 45/40/20 als het echt moet). Rekentools van Radson zouden kunnen helpen.
LTV is zeker niet altijd nodig ;-)

(Ik heb wel LTV's gedaan, viel uiteindelijk mee ten opzichte van de loeders van T33/T22 die ik anders nodig zou hebben: even goed zoeken tussen de webshops, zitten enorme verschillen in)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Ronald schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 13:43:
Je vergeet de zonneboiler met dus een vat die je als ik me niet heel erg vergis hebt staan ;-)
Kun je daar een 2e verwarmingsbron (de warmtepomp) op aansluiten?

5kW moet je wel de woning in krijgen... Dat is met een vloer niet zo lastig, maar de rest wil je ook de ijskristallen weg houden... Bevroren kinders is niet echt een goed plan.
Dus rekenen aan de radiatoren: hoeveel geven ze af bij lauw warmtepomp water (35/30/20 ideaal 45/40/20 als het echt moet). Rekentools van Radson zouden kunnen helpen.
LTV is zeker niet altijd nodig ;-)

(Ik heb wel LTV's gedaan, viel uiteindelijk mee ten opzichte van de loeders van T33/T22 die ik anders nodig zou hebben: even goed zoeken tussen de webshops, zitten enorme verschillen in)
Nope nog geen vat staan, maar dat zou wellicht eens kunnen (zie foto's) die wasmachine/droger combinatie is daar tijdelijk opgesteld.
Maar er 1 tussen c.q erbij zetten is denk wel een DIY klusje die niet al te lastig moet zijn ben op dit moment ook beetje aan het onderzoeken hoe ik die verwarm, ik dacht zelf eerst aan een zonnecollector oid .. maar men adviseerd me een (aparte) PV setup nuttiger is. die ga ik in elk geval niet op de gas CV aansluiten, teminste wellicht wel fysiek maar met kranen dichtgezet.

Wat is "valt mee" t33/t22 heb je bv voor 200,- tot 600,- bij LTV mag ik er een 0 achterzetten is zowat mijn ervaring. op dit moment hebben de huidige genoeg overcapaciteit .. (iets met goed isoleren)

Tja vanalles

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Oh dan had ik verkeerde indruk, had idee dat je de zonnecollector al had liggen ;-)

Jaga Tempo H 600 L 3000 Type 10 € 386,89 incl btw als voorbeeld.

Ik kwam op iets van €800 uit voor de benodigde T22/T33s, €1250 Jaga Tempo's.
Ja is duidelijk meer... maar persoonlijk vond ik het acceptabel... Ze zijn wat compacter en makkelijker om met fans te boosten (En deels ook met de jaga's kon ik de capaciteit met fans ook berekenen met de jaga tools - dat hebben ze alleen uit de recente rekentool gesloopt... ze bieden de tempo niet meer aan met DBE vooraf ingebouwd): (zie ook zelfbouw jaga DBE topic).

[ Voor 21% gewijzigd door Ronald op 11-03-2022 14:22 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-11 14:42
Als je verbruik in de ordegrootte van 5kW ligt, dan is hybride vooral een oplossing voor het probleem dat je niet zeker weet of het genoeg is. Als het écht maar 5kW is, dan is dat prima all-electric te doen. Waarom zou je dan een hybride setup willen onderhouden? Je moet dan alsnog vastrecht betalen voor je gasaansluiting en de ketel onderhouden/afschrijven.

• CurlyMo
Ga eerst een jaartje bivalent draaien. Dat is niet hybride, maar met een full-electric WP en je CV nog aangesloten als je de bang bent voor de overstap of de CV voor enkel SWW. Twee thermostaten waardoor je gewoon kan beslissen of de WP wat doet of de CV.

En wat @Paul C zegt. Hybride kost je > € 200,- aan vastrecht. Dat zijn genoeg draaiuurtjes met een elektrische kachel van de Blokker mocht je het met full-electric toch net niet redden.

Edit: Overigens is twee thermostaten de poor-mans bivalente opstelling. Bij nette bivalente opstelling regelt de WP dit automatisch met de CV.

[ Voor 14% gewijzigd door CurlyMo op 11-03-2022 15:28 ]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
@CurlyMo & @Paul C thx helder verhaal

de 5kw is zoals gezegd de berekening van Koeivla (4.8 afgerond naar boven)
mijn huidige CV heeft zichzelf terugverdiend die de deur uit trappen is dus niet eens een issue.

Het bivalent draaien sta ik niet onwellwillend tegenover en dat begreep ik ook uit eerdere reactie(s) / posts op andere plekken. maar dat zou je toch ook met een hybride oplossing krijgen ? immers de WP staat los van de cv .. en een boilervat los ertussen mikken vermoed ik zou toch wel kunnen

en hoewel ik wellicht "opper" dat hybride en full electric minimaal verschillen ofzo .. is dat eerder mijn onbegrip van het onderwerp .. ik snap echt het verschil niet tussen die 2
maar ik zag een reactie van @mkleinman dat hij ook een hybride ELGA heeft en spijt had dat hij niet voor full-electric was gegaan.

Wat is het verschil in kosten van hybride vs full-ellectric ? en hebben jullie een advies voor lucht/water modellen liefst 230v aansluiting (bodem gaat het niet worden) .

voor mijn bad/douche zou ik zoiezo aan een boilervat of zelfs vatten moeten gaan vermoed ik.. maar heb ik dan voldoende aan 5Kw ??? wat zijn de key factoren waar ik op moet letten

Tja vanalles

Acties:
  • Beste antwoord

• CurlyMo
maar dat zou je toch ook met een hybride oplossing krijgen ? immers de WP staat los van de cv .. en een boilervat los ertussen mikken vermoed ik zou toch wel kunnen
Dat is nog maar de vraag. Bij hybride heeft de WP de CV vanaf ontwerp nodig. Bij bivalent niet perse. Bij hybride is als het goed is de WP ook ondergedimensioneerd. Je hebt immers toch de CV nog?
Het verschil is toch heel simpel. Kan je wel of niet zonder een gasgestookte CV?
Heb je alle randvoorwaarden voor een WP al getoetst? De CV op een zo laag mogelijk temperatuur testen bij koud weer buiten en je afgifte berekenen?
Er bestaan ook nog warmtepompboilers. Als 5kW voor verwarmen net aan is, dan kan dat ding onafhankelijk van de WP je SWW doen.

Aanvullend:
Deze is wellicht ook voor jou interessant:
Wat is het nadeel van een warmtepomp met 'teveel' vermogen

TDLR: staar je niet al te blind op maximaal vermogen, maar kijk eerder naar het minimaal vermogen van je WP. Dat is een van belangrijkste lessen die ik geleerd heb in de WP thematiek.

[ Voor 9% gewijzigd door CurlyMo op 11-03-2022 16:07 ]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
CurlyMo schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:55:
Dat gaat hem zoiezo NU niet worden, maar dat heeft meer te maken met crappy CV leidingwerk en ander geneuzel.. maar cv staat laag en het huis word nog warm.. wil niet zeggen dat ik nog wel wat werk eraan heb ;)

ja ik zou best zonder gas kunnen,
ik vrees het meest voor het bad gebruik, dat dat een uitdaging word .. (lees 1x per dag max oid) en dat daarna het warme water "op" is .. goed douche timers en geisoleerd bad zal daar wellicht in bij kunnen dragen.

Tja vanalles

• CurlyMo
vso schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 16:13:
[...]

Dat gaat hem zoiezo NU niet worden, maar dat heeft meer te maken met crappy CV leidingwerk en ander geneuzel.. maar cv staat laag en het huis word nog warm.. wil niet zeggen dat ik nog wel wat werk eraan heb ;)
Kan je dat met cijfers onderbouwen? Hoe laag en hoe koud is het koudst geweest bij jou in het land?
ik vrees het meest voor het bad gebruik, dat dat een uitdaging word .. (lees 1x per dag max oid) en dat daarna het warme water "op" is .. goed douche timers en geisoleerd bad zal daar wellicht in bij kunnen dragen.
Ik ga 1x in de week in bad (met mijn partner) en red dat prima met een 200L WPB. Gewoon van te voren even doorstoken naar 63 graden. Dat wil je alleen niet elke dag doen. Dus als je elke dag in bad wil, dan is het handig een vat te hebben dat redelijk het aantal liters van je bad heeft. Ook zou ik bij elke dag in bad je WP je SWW laten doen. Dat gaat héél veel sneller dan met een WPB.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
CurlyMo schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 16:16:
Kan je dat met cijfers onderbouwen? Hoe laag en hoe koud is het koudst geweest bij jou in het land?
(westen omgeving rotterdam) denk -5 afgelopen winter .. -10 is erg uitzonderlijk.

Mijn cv staat al vrij laag / laagste stand sinds aantal jaar .. zeker nadat ik geisoleerd heb.. het word best radicaal snel warm in huis (convectorput) maar ik merk dat ik bv nog wel wat (kleine) verbeter punten heb in de isolatie/cv leidingwerk.

voor de rest harde cijfers kan ik niet leveren ..
Ik ga 1x in de week in bad (met mijn partner) en red dat prima met een 200L WPB. Gewoon van te voren even doorstoken naar 63 graden. Dat wil je alleen niet elke dag doen. Dus als je elke dag in bad wil, dan is het handig een vat te hebben dat redelijk het aantal liters van je bad heeft. Ook zou ik bij elke dag in bad je WP je SWW laten doen. Dat gaat héél veel sneller dan met een WPB.
neuh niet elke dag in bad maar 2x vullen 1x per week is niet erg ongewoon . maar dat ligt beetje aan de dames .. ;) zoonlief staat het liefst onder de douche.. de rest wisseld

maar dan nog wat zijn de kosten van een FE-WP en WPB ..

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 11-03-2022 16:30 ]

Tja vanalles

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Doe een wp boiler plus daarnaast/ verderop een hotfill boiler speciaal voor het bad, omdat dit Tweakers is kun je hier wel vragen hoe je die 2e boiler kan automatiseren. (maar niet mij, hier in Friesland gooien we simpel heet water in de teil :P )

[ Voor 13% gewijzigd door frisianstar op 11-03-2022 16:36 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• CurlyMo
vso schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 16:29:
[...]

(westen omgeving rotterdam) denk -5 afgelopen winter .. -10 is erg uitzonderlijk.

Mijn cv staat al vrij laag / laagste stand sinds aantal jaar
Je weet toch wel hoe laag je CV ingesteld staat voor verwarming? Anders moet je dat eens gaan meten. Wat de water aanvoertemperatuur van je verwarming is direct vanuit je CV.
neuh niet elke dag in bad maar 2x vullen 1x per week is niet erg ongewoon . maar dat ligt beetje aan de dames .. ;) zoonlief staat het liefst onder de douche.. de rest wisseld
2x in de week is prima. Dan zou ik alleen niet zoals ik een 200L nemen, maar eerder richting de 300L. Verder zul je toch moeten plannen. Het hele gezin zowel in bad en (lang) douchen gaat simpelweg niet meer met een boiler.
maar dan nog wat zijn de kosten van een FE-WP en WPB ..
Panasonic 9kW € 3850,-
Subsidie € 3000,-
Atlantic Explorer v4 270L € 1938,50
Subsidie € 725,-
Materiaal € 1000,-

Subsidie factuur: 2x € 150,- bij zelf doen

Kom je op zo'n € 3363,50

Hier heeft het toentertijd ~ € 3500,- gekost om van het gas af te gaan.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
CurlyMo schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 16:45:
Je weet toch wel hoe laag je CV ingesteld staat voor verwarming? Anders moet je dat eens gaan moetenmeten. Wat de water aanvoertemperatuur van je verwarming is direct vanuit je CV.
meten = weten helemaal gelijk maar zoals gezegd de cijfers die ik heb kan ik naar mijn idee het raam uit mikken ..
Panasonic 9kW € 3850,-
Subsidie € 3000,-
Atlantic Explorer v4 270L € 1938,50
Subsidie € 725,-
Materiaal € 1000,-

Subsidie factuur: 2x € 150,- bij zelf doen

Kom je op zo'n € 3363,50

Hier heeft het toentertijd ~ € 3500,- gekost om van het gas af te gaan.
3500 zou ik wel voor tekenen ..

btw waarom een 9kw ik vraag me wel af of 5kw voldoende is, daarintegen opschalen betekend ook verzwaring van mijn aansluiting die anno2024 opgeleverd zou worden als ik het nu aanvraag oid als ik geluk heb .gezien de staat van de kabels in de grond/hier voor de deur denk ik dat dat ijdele hoop is ..

Tja vanalles

• CurlyMo
vso schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 17:03:
[...]

meten = weten helemaal gelijk maar zoals gezegd de cijfers die ik heb kan ik naar mijn idee het raam uit mikken ..
Tsja, zonder cijfers geen onderbouwd advies.

[...]
3500 zou ik wel voor tekenen ..

btw waarom een 9kw ik vraag me wel af of 5kw voldoende is, daarintegen opschalen betekend ook verzwaring van mijn aansluiting die anno2024 opgeleverd zou worden als ik het nu aanvraag oid als ik geluk heb .gezien de staat van de kabels in de grond/hier voor de deur denk ik dat dat ijdele hoop is ..
Nee, de 9kW is 1-fase. Zie verder mijn opmerking over minimaal vermogen.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
CurlyMo schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 17:09:
[...]

Tsja, zonder cijfers geen onderbouwd advies.

[...]

[...]

Nee, de 9kW is 1-fase. Zie verder mijn opmerking over minimaal vermogen.
had de tijd nog niet gehad om de link die je erbij had gezet te lezen (nu wel) maar ik kan al veel met de uitleg/toelichting die je hier geeft.

ik was zoiezo van plan om 2 boilervaten te plaatsen (1 liggend) 1 staand model bv 300L en 500L waarvan de kleinste bedoelt is voor SWW de andere pure (LTV) verwarming
en de het onbekende "aansluit" issues .. zoals gezegd enkele fase .. als je met 9kw WP nog steeds enkele fase kan gebruiken is die zorg echt wel weggenomen. en dan is die "minimale" vermogen erg relevant.

maar de verwarring komt zoiezo door "wij van wc eend, adviseren wc eend" oftewel het is handig om gas ernaast te houden .. als ik enkele dagen door kan draaien met -10 op een full-electric dan is mijn zorg al grotendeels weg .. en inderdaad die elektrische kachels erbij is ook wel handig.

Ondertussen ook aan het zoeken naar installateurs die dit geintje kunnen doen .. lastig te vinden (omgeving rotterdam)

Tja vanalles

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
@CurlyMo vraagje is het retour naar de WP buitenunit zoals bij een airco unit "heet" dit inverband met een zwembad WTW aankoppelen .. en zo ja maakt de lengte tussen de 2 units erg veel uit ?

deze wtw maakt gebruik van de hitte die de airco zomers afvoert van binnen en buiten probeert kwijt te raken .. dit is nice to have maar ik verwacht geen wonderen..

ik verwacht dat dit gewoon weg niet een optie is, en het kort op "nee" uit komt .. en zomers hebben we relatief weinig nut gehad voor airco(s) dus dat kleine beetje koelen wat een WP zou kunnen doen (wat minimaal is wellicht) zou misschien nuttig zijn..

maar goed kan altijd prettig verrast worden, en dit is voor mij een bonus/nice to have feature

Tja vanalles

• CurlyMo
Ik zou toch echt starten met de vraag hoe laag je CV ketel nu is afgesteld. Dat is de sleutel tot al het andere.

Buffervat is weer een heel andere discussie. Die mag iemand anders met je voeren zoals @reneeke1970 .

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:59

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

@CurlyMo & @Paul C thx helder verhaal

Hybride doet in principe geen warm tapwater, een full-electric oplossing wel. Als ik voor full electric was gegaan was mijn situatie om gasloos te gaan stuk eenvoudiger.

Alhoewel die oplossing nu nog vrij eenvoudig is door boilervat te vervangen voor een warmtepompboiler. :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
CurlyMo schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 17:46:
Ik zou toch echt starten met de vraag hoe laag je CV ketel nu is afgesteld. Dat is de sleutel tot al het andere.

Buffervat is weer een heel andere discussie. Die mag iemand anders met je voeren zoals @reneeke1970 .
de cv stond op 40 graden (aanvoer temp) naar mijn idee maar door je vraag ben ik toch gaan checken en stond op 60 :( min aanvoer zou op 30 kunnen .. moet wel eerlijk zeggen dat ik dacht dat deze al op 40 stond, wellicht heeft een monteur dat aangepast .. ik zie de rest van het gezin er niet aanzitten. dat verklaart ook mijn te hoog verbruik/snel warm in de woonkamer. kan wel |:( doen.

ik ben ook aan het testen geweest (CV tune topic bezocht in 2015) en na wat isolatie werkzaamheden toen op 40 gezet.. maar zeg liever de werkelijkheid daar schiet ik veel meer mee op.

Tja vanalles

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
mkleinman schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 17:52:
[...]

Hybride doet in principe geen warm tapwater, een full-electric oplossing wel. Als ik voor full electric was gegaan was mijn situatie om gasloos te gaan stuk eenvoudiger.

Alhoewel die oplossing nu nog vrij eenvoudig is door boilervat te vervangen voor een warmtepompboiler. :)
Maar zou je instant full-electric gaan of (of bivalent) of toch hybride .. ? al hoewel zoals vermeld ik zag dat je toch beter af was geweest met de directe overstap.. (zoals ik uit dit topic haal)

ach ja ..

Tja vanalles

• CurlyMo
@vso kijk eens of je nu met nachten met vrieskou naar 24/7 verwarmen op 35 graden aanvoer kan werken. Ik zou snel testen want het wordt weer snel warmen.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

vso schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 18:36:
[...]

Maar zou je instant full-electric gaan of (of bivalent) of toch hybride .. ? al hoewel zoals vermeld ik zag dat je toch beter af was geweest met de directe overstap.. (zoals ik uit dit topic haal)

ach ja ..
Sinds ik weet dat er ook warmtepompboilers met extra spiraal zijn voor een zonneboiler weet ik het niet meer zo zeker of ik weer voor 1 full electric oplossing zou gaan. Een losse solo warmtepomp voor verwarming en een warmtepompboiler zorgt er wel voor dat als 1 van de systeem er mee stopt de andere het nog wel doet.

En het maakt de integratie in mijn woning een stuk eenvoudiger aangezien ik een all electric oplossing nog steeds nergens kwijt zou kunnen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
CurlyMo schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 18:43:
@vso kijk eens of je nu met nachten met vrieskou naar 24/7 verwarmen op 35 graden aanvoer kan werken. Ik zou snel testen want het wordt weer snel warmen.
staat nu ook op 30 na je vorige post

Tja vanalles

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
mkleinman schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 18:48:
[...]

Sinds ik weet dat er ook warmtepompboilers met extra spiraal zijn voor een zonneboiler weet ik het niet meer zo zeker of ik weer voor 1 full electric oplossing zou gaan. Een losse solo warmtepomp voor verwarming en een warmtepompboiler zorgt er wel voor dat als 1 van de systeem er mee stopt de andere het nog wel doet.

En het maakt de integratie in mijn woning een stuk eenvoudiger aangezien ik een all electric oplossing nog steeds nergens kwijt zou kunnen.
dat is inderdaad ook wel een goeie maar ja anderzijds als je CV naar de knoppen gaat heb je ook niks ..

dus hieruit haal ik weer dat een hybride achtige oplossing ook nog kan alleen dan zet je er een WPB bij ..

je maakt het me niet makkelijker hahahahaha

Tja vanalles

• CurlyMo
vso schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 19:03:
[...]

dat is inderdaad ook wel een goeie maar ja anderzijds als je CV naar de knoppen gaat heb je ook niks ..

dus hieruit haal ik weer dat een hybride achtige oplossing ook nog kan alleen dan zet je er een WPB bij ..

je maakt het me niet makkelijker hahahahaha
Dat zegt @mkleinman niet. Hij schrijft dat hij niet voor één systeem zou gaan maar voor twee. Dus geen WP die zowel CV en SWW doet, maar een WP + WPB.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

CurlyMo schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 19:53:
[...]

Dat zegt @mkleinman niet. Hij schrijft dat hij niet voor één systeem zou gaan maar voor twee. Dus geen WP die zowel CV en SWW doet, maar een WP + WPB.
Precies. Ik ben as we speak aan het wachten op offertes voor een warmtepompboiler met spiraal om dus boilervat van de zonneboiler te vervangen voor een WPB. Dan kan de CV ketel van de muur af.

• CurlyMo
mkleinman schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 19:55:
[...]

Precies. Ik ben as we speak aan het wachten op offertes voor een warmtepompboiler met spiraal om dus boilervat van de zonneboiler te vervangen voor een WPB. Dan kan de CV ketel van de muur af.
Ik heb een WPB staan met spiraal. Ik ga even kijken of ik die spiraal ook aan de WP kan knopen zodat ik beste val beide werelden heb.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
CurlyMo schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 19:53:
[...]

ik vat het op als Hybride bv de Eelga (die doet geen SWW toch?) en WPB dat is toch ook een mogelijkheid ?

En die panasonic J 9kw van jou = beide toch .. of begrijp ik het verkeerd ?

het maakt het voor mij als leek een stukje makkelijker om het in "product" vorm te zien .. dat maakt het wat tastbaarder. maar wil niet zeggen dat ik het ook zo IRL zou zien .. .

nevermind thx voor de uitleg

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 11-03-2022 20:05 ]

Tja vanalles

• CurlyMo
vso schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 19:58:
[...]
En die panasonic J 9kw van jou = beide toch .. of begrijp ik het verkeerd ?
WP die CV + SWW doet
Afbeeldingslocatie: https://www.comfortklimaat.nl/3976-large_default/panasonic-monobloc-warmtepomp-wh-mdc07j3e5.jpg
Afbeeldingslocatie: https://supplier-images-myshop.r.worldssl.net/resizer/4072000/pictures/GEW-DJG-Staande-boilers-100-500L-1ww-medium.jpg?version=1

Wat je ziet is dus een Panasonic monoblock die je buiten neerzet en een vat die je binnen neerzet waar je een X aantal liters water in opslaat. De WP verwarmd de spiraal die je onderin de boiler ziet en verwarmd daarmee het omliggende water. Daar kan je mee douchen en in bad.

WP die CV + WPB die SWW doet
Afbeeldingslocatie: https://www.comfortklimaat.nl/3976-large_default/panasonic-monobloc-warmtepomp-wh-mdc07j3e5.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.bouwenwonen.net/foto/news/190718-10.jpg

De Panasonic monoblock blijft hetzelfde maar in plaats van een dom vat voor warm water in huis neer te zetten, zet je nu een tweede warmtepomp neer binnen. Je ziet hier een Atlantic Explorer V4 met bovenin een kleine warmtepomp die niks anders doet dan het water opwarmen in het vat. Je kan theoretisch het vat ook weer aansluiten op de WP gezien het spiraal onderin het vat. Voordeel is dat hij onafhankelijk van de WP water kan opwarmen.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
CurlyMo schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 20:07:
[...]

WP die CV + SWW doet
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Wat je ziet is dus een Panasonic monoblock die je buiten neerzet en een vat die je binnen neerzet waar je een X aantal liters water in opslaat. De WP verwarmd de spiraal die je onderin de boiler ziet en verwarmd daarmee het omliggende water. Daar kan je mee douchen en in bad.

WP die CV + WPB die SWW doet
[Afbeelding]
[Afbeelding]

De Panasonic monoblock blijft hetzelfde maar in plaats van een dom vat voor warm water in huis neer te zetten, zet je nu een tweede warmtepomp neer binnen. Je ziet hier een Atlantic Explorer V4 met bovenin een kleine warmtepomp die niks anders doet dan het water opwarmen in het vat. Je kan theoretisch het vat ook weer aansluiten op de WP gezien het spiraal onderin het vat. Voordeel is dat hij onafhankelijk van de WP water kan opwarmen.
je was me net een slag voor antwoord op de ongestelde vraag _/-\o_
ik denk dat ik zelf voor de onderste zou gaan in jou uitleg. dat was ook wat ik onderhand begrepen had.

ik hoop dat je de volgende vraag begrijpt, ik probeer hem zo goed als ik het begrijp uit te leggen :

Je zou een 2de vat tussen de WP en de Atlantic Explorer v4 (kunnen) zetten (de domme variant) die dient als additionele buffer, deze buffer zou ik niet gebruiken voor SWW maar bv om via een slimme schakeling overtollig warmwater (WP monoblock buiten) alsnog kwijt te kunnen

Deze "setup" is bedoelt om pendelen te voorkomen / een basis behoefte warmte te behouden .. voor de verwarming maar in deze setup is prio 1 de WPB warm te maken via een slimme schakeling ofzo
Het kan ook zijn dat ik dit in het verleden heb gezien bij zonnecollectoren waar ze een overschot hadden.

De 2de ketel is overgens nice to have al zou het al mogelijk zijn, het is beetje met extra spiralen etc etc verwarrend zeg maar ..

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 11-03-2022 20:27 ]

Tja vanalles

• CurlyMo
vso schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 20:26:
[...]
Je zou een 2de vat tussen de WP en de Atlantic Explorer v4 (kunnen) zetten (de domme variant) die dient als additionele buffer, deze buffer zou ik niet gebruiken voor SWW maar bv om via een slimme schakeling overtollig warmwater (WP monoblock buiten) alsnog kwijt te kunnen
Hier snap ik niks van, want waarom zou er overtollig warm water zijn? Dat ding warmt gewoon op naar behoefte. Ik zie dus niet waar die overtolligheid vandaan zou moeten komen.
Deze "setup" is bedoelt om pendelen te voorkomen / een basis behoefte warmte te behouden .. voor de verwarming maar in deze setup is prio 1 de WPB warm te maken via een slimme schakeling ofzo
Het kan ook zijn dat ik dit in het verleden heb gezien bij zonnecollectoren waar ze een overschot hadden.
Wat jij bedoelt is een buffervat. Dat heeft verder niks te maken met een SWW vat. Daar zei ik al van dat bijv. @reneeke1970 er meer over kan vertellen.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
CurlyMo schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 20:40:
[...]
Hier snap ik niks van, want waarom zou er overtollig warm water zijn? Dat ding warmt gewoon op naar behoefte. Ik zie dus niet waar die overtolligheid vandaan zou moeten komen.
[...]
Wat jij bedoelt is een buffervat. Dat heeft verder niks te maken met een SWW vat. Daar zei ik al van dat bijv. @reneeke1970 er meer over kan vertellen.
Aha nee denk dat ik al weet waar ik verkeerd ga ..

Als ik de warmte uit het buffervat tap is er geen warmte meer over om de sww + verwarming tegelijk te gebruiken maar omdat je er 2 hebt, is dat een minder groot probleem. in die strekking bedoel je dat denk ik
+
ik dacht meer uit 1x WP en anti-pendel gedrag / zonnecollectoren .. maar een WP is niet instant 100% hitte het is eerder een opbouwende curve dit is wellicht dus mijn misverstand ?

Als dit waar is dan zou de "buffer" (reneeke verwijzing) geen nut hebben .. voor mij dit verhaal (ps ga wel ff uitzoeken hoor en op deze poster zoeken wat hij vertelt)

Tja vanalles

• CurlyMo
vso schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 21:21:
[...]
Als ik de warmte uit het buffervat tap is er geen warmte meer over om de sww + verwarming tegelijk te gebruiken maar omdat je er 2 hebt, is dat een minder groot probleem. in die strekking bedoel je dat denk ik
Ik snap er nog niks van. Een buffervat is echt iets anders dan een SWW vat. In een SWW vat zit warm water om te douchen of in bad te gaan. In een buffervat buffer je de warmte voor je verwarming. Bijv. als je met meerdere zones werkt. De WP verwarmd het buffervat en elke zone onttrekt er een beetje warmte uit. Als het buffervat genoeg is afgekoeld dan warmt de WP hem weer op. Daarmee ontkoppel je de WP van je afgiftesysteem. Dat kan ook nuttig zijn als te weinig afgifte hebt. Een buffervat heb je in recht toe recht aan situaties meestal niet nodig en maakt je installatie een stuk complexer.
ik dacht meer uit 1x WP en anti-pendel gedrag / zonnecollectoren .. maar een WP is niet instant 100% hitte het is eerder een opbouwende curve dit is wellicht dus mijn misverstand ?
Dit snap ik ook niet.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
CurlyMo schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 21:29:
[...]

Ik snap er nog niks van. Een buffervat is echt iets anders dan een SWW vat. In een SWW vat zit warm water om te douchen of in bad te gaan. In een buffervat buffer je de warmte voor je verwarming. Bijv. als je met meerdere zones werkt. De WP verwarmd het buffervat en elke zone onttrekt er een beetje warmte uit. Als het buffervat genoeg is afgekoeld dan warmt de WP hem weer op. Daarmee ontkoppel je de WP van je afgiftesysteem. Dat kan ook nuttig zijn als te weinig afgifte hebt. Een buffervat heb je in recht toe recht aan situaties meestal niet nodig en maakt je installatie een stuk complexer.

[...]

Dit snap ik ook niet.
thx voor de uitleg, zeer gewaardeerd (zie pm) ik denk dat het handiger is dat ik het zelf gewoon ga aanschaffen .. (externe WP + WPB) wellicht dat ik hierop terug kom als ik offertes heb ofzo .. die mannetje(s) moeten blijkbaar langskomen op locatie

Tja vanalles

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-11 14:42
Ik weet niet wat een koeivlaa berekening is, maar je zou deze eens nauwkeurig kunnen invullen:
https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening

Daarnaast reken ik op basis van het gasverbruik en graaddagen ook wel eens een snelle schatting:
800m3 (aangenomen puur voor CV en niet voor WW) / 2260 graaddagen in '21 =
354l/graaddag
/ 24 uur in een dag =
14,7l per graad uur
* 10 Wh/l =
147W/graad

Bij 25C te overbruggen (20C binnen, -5C buiten) heb je dan 3,7kW nodig.

Dit gaat er wel vanuit dat je nu met gas de binnentemperatuur behoorlijk constant hebt. Als je veel nachtverlaging doet dan is de uitkomst te laag.

Ik denk dus dat je met 5kW prima uit de voeten kunt. Je huis is waarschijnlijk ook best goed geïsoleerd met zo'n verbruik, dus als het buiten 's nachts even dipt naar -10C dat merk je daar binnen niet zoveel van. Je huis buffert zoveel warmte dat je er niets van merkt als je een halve dag een klein beetje te weinig vermogen hebt. Want stel dat je 10% vermogen tekort komt, dan koelt je huis ook maar met 10% van de snelheid af als wanneer de verwarming helemaal uit stond en goed geïsoleerde huizen koelen 1-2C af per nacht, dus dan heb je het waarschijnlijk over een paar tienden van een graad. Merk je niet eens en dat wordt overdag wel weer aangevuld.

Ik denk dat het prima kan en elektrisch kacheltje is een prima goedkope verzekering voor een elfstedenwinter (as if...).

• Snelletomaat
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17:24
Over de keuze 1 systeem (verwarming + SWW) versus een losse WP voor CV en een WPB... is 1 systeem niet energie-efficiënter?

Ik kom daar qua documentatie nog niet uit.

• CurlyMo
Snelletomaat schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 08:58:
Over de keuze 1 systeem (verwarming + SWW) versus een losse WP voor CV en een WPB... is 1 systeem niet energie-efficiënter?
Hangt er vanaf. Als je een split WPB neemt dan hoeft dat niet perse onzuiniger te zijn dan alles met één WP. Maar een WP is wel zuiniger én sneller dan een reguliere WP + WPB.

• Snelletomaat
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17:24
CurlyMo schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 10:07:
[...]

Hangt er vanaf. Als je een split WPB neemt dan hoeft dat niet perse onzuiniger te zijn dan alles met één WP. Maar een WP is wel zuiniger én sneller dan een reguliere WP + WPB.
Ik kijk naar de Atlantic Explorer V4 200L, die heeft een COP van 2.79 (als ik het goed begrijp om bij een buitenlucht van 7C nog warm water van 55C te maken). En die werkt tot -5C met de warmtepomp. Als het kouder wordt gaat 'ie denk ik zonder warmtepomp (COP=1) verder. Dat heb ik hier gevonden:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.myonlinestore.eu/942b5feb-6be1-11e9-a722-44a8421b9960/image/cache/full/5e330ceb548d6b4d8785bf4a1e15dfdc5739f24c.jpg

En daar zou ik dan een losse Panasonic J series 7kW monoblock warmtepomp bij gebruiken voor de vloerverwarming. Maar die Panasonic haalt een hogere COP tot 4,76. Dus... die zou dan toch efficiënter warm SWW water maken dan een losse WPB zoals die Atlantic? :) Oh wacht.. ik zie nu dat die Panasonic ook maar een COP van 2.82 haalt als je water van 55C wilt hebben bij buitenlucht van 7 Celcius. 8)7. Alleen die Panasonic werkt blijkbaar nog tot -20C.

Er is nog een hoop te leren hierover.
Pagina: 1