De afgelopen maanden heb ik in diverse warmtepomptopics ingelezen en telkens enorm getwijfeld wat nu een verstandige investering is voor mijn moderne ruime tussenwoning uit 2018. Ik ben er nu redelijk uit, en wil in dit topic mijn overwegingen delen, plus nog de nodige vragen die ik heb daarbij stellen, in de hoop dat zowel anderen als ik er wat aan hebben.
Nu werd ik overtuigd door Tweakers dat dit ook wel voor 11.000 Euro kan, dus 8.000, en dan kom ik inclusief verbruik al richting 12-14 jaar. Maar dat was nog steeds gebaseerd op alles laten doen.
Toen wilde ik dan maar hybride gaan doen. Investering maar 1600 Euro netto, en ook al 250 Euro per jaar besparing, was een veel makkelijkere terugverdientijd en niet hoeven nadenken over dimensionering van SWW enzo. Echter zijn er hier toch wel een aantal fanatieke forumleden die me aan het denken hebben gezet, en nu is mijn plan als volgt geworden:
We hadden al eerder besloten een klein bouwdepot op te nemen tijdens het oversluiten van de hypotheek begin dit jaar, waardoor het financieren van het geheel gedekt is. Echter n.a.v. de Tweakers die telkens zeggen dat als je de stroom van je eigen dak gebruikt voor de warmtepomp, het helemaal win-win is, ben ik ook nog gaan kijken voor een uitbreiding van zonnepanelen. Door ons groendak kunnen we het helaas niet helemaal volleggen, er moeten wat "zonnegaten" overblijven, blijkt (volgens mij) dat het eigenlijk het voordeligst is om gewoon de bestaande installatie in zijn geheel te vervangen van 10x zuid 285 Wp, naar 14 panelen oost-west met een zo hoog mogelijk Wp maar wel max 1,7 meter panelen (2 meter panelen komt niet uit en zou dan max 10 panelen worden). Aan de ene kant voelt het wel wat als onzinnig om een goed werkend systeem van het dak te halen, maar ik hoop dan daarmee tweedehands andere mensen blij te maken. Offertes moeten nog binnenkomen, maar prijsindicaties van bijv Ikea vallen mij enorm mee (5500 Wp moet onder de 5000 Euro lukken zo lijkt het). Daarmee zou ik 2500Wp meer hebben, = circa 2200 kWh (ivm oost-west beetje conservatief rekenen) meer opbrengst, is circa 400 - 500 euro per jaar. Stel 750 Euro teruggave voor het oude systeem zou de terugverdientijd ook onder de 10 jaar brengen en minder afhankelijk van prijsstijgingen voor elektriciteit.
Vanwege ventilatietype C wilde ik in eerdere instantie wachten op de Itho Daalderop Vincent of de Inventum Modul-Air Blue, maar die kwamen maar niet op de markt en die laatste lijkt ook erg duur te worden, plus beide spannend of ze het warmteverlies aankunnen (en geluid binnen). Maar een voordeel was/is wel dat er geen buitenunit is, dus onderhoud is erg simpel. Echter idee heb ik dus afgeschoten.
Gezien zowel de krapte van de tuin met aan alle kanten buren, plus de locatie van het bestaande leidingwerk en de toekomstige SWW-boiler, is het plan de warmtepomp boven op het dak te laten plaatsen. Niet optimaal ivm trillingen, maar gezien betonbouw durf ik dat wel aan qua geluid. Voor onderhoud komt sowieso 2 ker per jaar een ploeg op het dak voor groendak-onderhoud die ook zonnepanelen reinigen, ik verwacht dat ik hun ook wel kan inschakelen om de warmtepomp dan ff mee te kuisen.
Verdere vragen die ik nog beantwoord moet krijgen, meeste zal wel door een installateur kunnen worden beantwoord maar wellicht hebben hier mensen ervaringen en/of aanvullende vragen:
Korte situatieschets
Wij wonen met 5 personen in een nieuwbouwwoning opgeleverd februari 2018. EPC 0,39, helaas met gasaansluiting. Kenmerken:- 4 woonlagen, 193 m2 vloeroppervlak. Onderste verdieping heeft een plafondhoogte van 3.25 m, dus in totaal is het een vrij hoog huis en veel (780m3) volume
- Ventilatietype C.
- Onderste 2 woonlagen vloerverwarming (8 groepen, Circa 80 - 85 m2)
- Bovenste 2 woonlagen Jaga Tempo LTV convectoren (nog zonder DBE ventilatoren)
- Intergas HREco 36 gas CV ketel, cv temp op 42 graden, aparte klep met thermostaat voor de jaga;s. Vloerverwarming mengt volgens mij op iets van 27 graden (niet helemaal zeker hoe dit zit)
- Verticale Douche WTW pijp
- Koken op inductie
- Groendak met 10x285Wp panelen op zuid (helling 15 graden), jaaropbrengst 2900 - 3000 kWh
- Jaarlijks verbruik circa 1000m3 gas, en circa 2600 kWh + 1000 kWh direct van dak = circa 3600 kWh electra verbruik
Nu werd ik overtuigd door Tweakers dat dit ook wel voor 11.000 Euro kan, dus 8.000, en dan kom ik inclusief verbruik al richting 12-14 jaar. Maar dat was nog steeds gebaseerd op alles laten doen.
Toen wilde ik dan maar hybride gaan doen. Investering maar 1600 Euro netto, en ook al 250 Euro per jaar besparing, was een veel makkelijkere terugverdientijd en niet hoeven nadenken over dimensionering van SWW enzo. Echter zijn er hier toch wel een aantal fanatieke forumleden die me aan het denken hebben gezet, en nu is mijn plan als volgt geworden:
Het plan
Ik koop zelf de duurste onderdelen van de apparatuur, te weten de warmtepomp en het SWW boilervat. Ik regel "ff" een installateur die samen met mij de boel aansluit. Met deze methode moet het mogelijk zijn om voor zo'n 8k totaal = 5k netto, de boel aan te leggen. Extra voordeel is dat je dan ook meer betrokken bent bij hoe de installatie exact gaat werken = weer beetje Tweaker in mij wakker gemaakt.We hadden al eerder besloten een klein bouwdepot op te nemen tijdens het oversluiten van de hypotheek begin dit jaar, waardoor het financieren van het geheel gedekt is. Echter n.a.v. de Tweakers die telkens zeggen dat als je de stroom van je eigen dak gebruikt voor de warmtepomp, het helemaal win-win is, ben ik ook nog gaan kijken voor een uitbreiding van zonnepanelen. Door ons groendak kunnen we het helaas niet helemaal volleggen, er moeten wat "zonnegaten" overblijven, blijkt (volgens mij) dat het eigenlijk het voordeligst is om gewoon de bestaande installatie in zijn geheel te vervangen van 10x zuid 285 Wp, naar 14 panelen oost-west met een zo hoog mogelijk Wp maar wel max 1,7 meter panelen (2 meter panelen komt niet uit en zou dan max 10 panelen worden). Aan de ene kant voelt het wel wat als onzinnig om een goed werkend systeem van het dak te halen, maar ik hoop dan daarmee tweedehands andere mensen blij te maken. Offertes moeten nog binnenkomen, maar prijsindicaties van bijv Ikea vallen mij enorm mee (5500 Wp moet onder de 5000 Euro lukken zo lijkt het). Daarmee zou ik 2500Wp meer hebben, = circa 2200 kWh (ivm oost-west beetje conservatief rekenen) meer opbrengst, is circa 400 - 500 euro per jaar. Stel 750 Euro teruggave voor het oude systeem zou de terugverdientijd ook onder de 10 jaar brengen en minder afhankelijk van prijsstijgingen voor elektriciteit.
De vragen en onduidelijkheden
Zonnepanelen
- T.a.v. zonnepanelen vervangen ben ik wel benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken. Met mezelf heb ik de discussie dat ik ook nog wel een paar jaar kan wachten met investeren in zonnepanelen, mijn huidige elektraprijs is immers laag, en vermoedelijk kun je over 5 jaar ook wel 450 Wp panelen van 1,7 meter krijgen waardoor het efficienter wordt.
Warmtepomp
In verband met vooral de prijs, maar ook het wat makkelijker verkrijgen van installateurs is mijn oog nu gevallen op een 9kWh Panasonic Monoblok uit de J-serie. Hij is inmiddels besteld/gereserveerd, en kan hopelijk nog voor de kortingprijs van minder dan 4.000 Euro worden geleverd als ie er straks eindelijk is (verwachting is "enkele maanden"...). Ik koos voor 9 kWh omdat ik volgens de Koevlaas formule 5 kWh nodig heb, en wat extra wil overhouden voor SWW plus dat bij Panasonic de 9 kWh even ver kan terugmoduleren als de 5 en 7kWh. De inhoud van mijn vloerverwarming zou volgens mij afdoende moeten zijn om de minimale afgifte van 2,5 kW te verwerken, maar 100% zeker ben ik daar nog niet van.Vanwege ventilatietype C wilde ik in eerdere instantie wachten op de Itho Daalderop Vincent of de Inventum Modul-Air Blue, maar die kwamen maar niet op de markt en die laatste lijkt ook erg duur te worden, plus beide spannend of ze het warmteverlies aankunnen (en geluid binnen). Maar een voordeel was/is wel dat er geen buitenunit is, dus onderhoud is erg simpel. Echter idee heb ik dus afgeschoten.
Gezien zowel de krapte van de tuin met aan alle kanten buren, plus de locatie van het bestaande leidingwerk en de toekomstige SWW-boiler, is het plan de warmtepomp boven op het dak te laten plaatsen. Niet optimaal ivm trillingen, maar gezien betonbouw durf ik dat wel aan qua geluid. Voor onderhoud komt sowieso 2 ker per jaar een ploeg op het dak voor groendak-onderhoud die ook zonnepanelen reinigen, ik verwacht dat ik hun ook wel kan inschakelen om de warmtepomp dan ff mee te kuisen.
Verdere vragen die ik nog beantwoord moet krijgen, meeste zal wel door een installateur kunnen worden beantwoord maar wellicht hebben hier mensen ervaringen en/of aanvullende vragen:
- Hoe kom ik aan een goede installateur (met juiste SBI code voor subsidie)? (heb nu via werkspot actie uitgezet maar nog geen respons)
- Als ik de cv ketel laat verwijderen blijft er een dakdoorvoergat over. Kan daar dan makkelijk de waterleidingen voor de Warmtepomp doorheen, en zijn daar standaard "moffen" voor zodat het gat geïsoleerd afgesloten kan worden?
- Het SWW vat en de grootte... Meest veilig lijkt een 270 - 300 liter vat. We zijn met 5 waarvan 4 dames. Echter de Douche-WTW doet naar mijn gevoel best veel goed werk, en we hebben (nog) geen bad. We gaan wel de badkamer verbouwen... Maar 1 slag kleiner is direct 180-200 liter en dat voelt toch wel krap voor 5.
- Of is vanwege de 9kW 180 liter wel meer dan genoeg? Hoe snel warmt 7 graden water op naar 55 met 9kW?
- En dan nog emaille of RVS... Hij moet naar boven, dus RVS is dan wel wat eenvoudiger ivm tilwerk, maar zijn er naast het regelmatig moeten vervangen van anodes nog andere nadelen aan een emaille tank?
- Een SWW tank is eigenlijk best duur in verhouding tot de warmtepomp zelf. Sterker nog, het is momenteel goedkoper om een warmtepompboiler of een zonneboiler te kopen... maar om dan die maar aan te schaffen vind ik nergens op slaan, extra verbruik van een 2e warmtepomp en/of onnodig installatiewerk en onderhoud. Waarom zijn de "simpele" RVS boilervaten eigenlijk zo duur?
- Is "Heishamon" echt heel nuttig om te gaan doen, of kan ik hetzelfde bereiken met de standaard wifi module van Panasonic zelf (ik zal dat topic nog wel helemaal gaan lezen dus kom dan wel tot een antwoord)
- Is een waterontharder aan te bevelen (hier circa 9-11 duitse hardheid)