Be batterij was defekt en alles werkte nog , zal Windows 3.1 op , de harde schijf geformatteerd , maar kan geen dos installeren , naar veel testen en proberen Is het zover als ik fdisk doe dat ik de harde schijf zie. ,maar . Ik kan de schijf niet meer formatteren omdat in fdisk staat systeem unknown , i.p.v. van fat 16 , fat 32 . Hoe kan ik dat rechttrekken ? Om de schijf terug formatteren . . Sorry voor iets te vragen dat uit grootmoeders tijd is .
Wat gebruik jij voor de MS-DOS installatie? Dos 6.22 kan niets met fat32, dat kan pas vanaf MS-DOS 7.1 (Windows 98)
Bedankt al . Ik gebruikte dos 6.2 maar dat kende hij niet . Dan mijn installatie van Dos 3.0 in dan wordt de diskette aanvaard , en zo kon ik naar de C : geformatteerd en zo zomeer .
Maar op een bepaald moment wilde ik fdisk gebruiken voor te kijken op mijn harde schijf . En dan zag ik nu bij systeem op de Dos partitie 1 onder systeem unknown staan en sindsdien kan ik niets meer met die harde schijf . Normaal moet er daar fat 16 of 32 staan en zo kan ik niets meer met die harde schijf . Is er een weg om ze toch te formatteren en alles te goed te doen .? Zo de bios er voor iets tussen zitten ? Heb hem al gebracht naar de default instellingen en juiste parameters in beschrijven .
Maar op een bepaald moment wilde ik fdisk gebruiken voor te kijken op mijn harde schijf . En dan zag ik nu bij systeem op de Dos partitie 1 onder systeem unknown staan en sindsdien kan ik niets meer met die harde schijf . Normaal moet er daar fat 16 of 32 staan en zo kan ik niets meer met die harde schijf . Is er een weg om ze toch te formatteren en alles te goed te doen .? Zo de bios er voor iets tussen zitten ? Heb hem al gebracht naar de default instellingen en juiste parameters in beschrijven .
Met Fdisk alle bestaande partities verwijderen (optie 4 dacht ik) en een nieuwe aanmaken zou moeten werken. Na een reboot opnieuw proberen te formatteren.
Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$
Maar het probleem is dat ik met fdisk die partities niet kan verwijderen omdat fdisk systeem unknown niet kent .
Ik kan enkel volledige oproepen en daar zie ik alles maar als ik bestaande partitie unknown wil verwijderen dan zegt hij bestaat niet .
Voor mij is het ook een heel raadsel .. ben een hobbyist en dat laat me niet los vandaar mijn vraagje aan jullie kenners
Ik kan enkel volledige oproepen en daar zie ik alles maar als ik bestaande partitie unknown wil verwijderen dan zegt hij bestaat niet .
Voor mij is het ook een heel raadsel .. ben een hobbyist en dat laat me niet los vandaar mijn vraagje aan jullie kenners
Kun je een low level format doen vanuit de BIOS? Sommige bios'en kunnen dat.
Anders het tooltje van de harde schijf fabrikant gebruiken.
Is het een DX of DX2 trouwens? De 'gewone' DX heeft een torenhoge FSB van, jawel, 50MHz.
@Waterbeesje
Is het een DX of DX2 trouwens? De 'gewone' DX heeft een torenhoge FSB van, jawel, 50MHz.
@Waterbeesje
[ Voor 30% gewijzigd door PD2JK op 10-03-2022 23:16 ]
Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$
Het zou ook nog een SX kunnen zijn http://www.pchardwarelinks.com/486.htmPD2JK schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 23:03:
Kun je een low level format doen vanuit de BIOS? Sommige bios'en kunnen dat.
@Waterbeesje
[ Voor 11% gewijzigd door mduijvendijk op 11-03-2022 08:15 ]
Sometimes human's are...
Dan kan het alsnog een DX50 zijn, die draait ook op 50MHz. De DX50 is sneller vanwege hogere FSB maar in de regel daardoor juist problematischer. Maar... als zo'n systeem al sinds begin jaren '90 op 50MHz FSB draait dan zal dat vandaag de dag ook wel lukkenmduijvendijk schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 08:13:
[...]
DX2 gezien de titel van het topic (50Mhz)
Aannemelijk is dat het een DX2/50 is; die kwamen vaker voor.
[edit]zie dat je net ge-edit hebt: SX50 kan niet (tenzij overclock); SX2/50 wel maar dat was geen alledaagse 486. In tegenstelling tot de SX25 en SX33 die wel veel voor kwam.
Als FDISK het niet herkent dan moet je een stap terug doen:hobbyist-pc schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 22:17:
Maar het probleem is dat ik met fdisk die partities niet kan verwijderen omdat fdisk systeem unknown niet kent .
a) check of de harde schijf nog op de juiste manier in het BIOS geconfigureerd is. Je gaf aan dat de batterij defect is dus mogelijk zijn deze instellingen verloren gegaan of niet goed ingesteld. Dubbelcheck wat je exact aan hardware hebt (sowieso is het goed om aan te geven wat je exact hebt, dat is makkelijker met troubleshooten) en stel dat op de juiste manier in. Als het BIOS niet de juiste settings heeft dan gaat FDISK sowieso niet werken
b) de schijf is defect of er is iets raars mee gebeurd waardoor je extra tooling nodig hebt (zoals Spinrite, of een diagnose-tool van de HDD fabrikant)
[ Voor 4% gewijzigd door Thandor op 11-03-2022 08:30 ]
Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.
Hier beginnen.Thandor schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 08:20:
[...]
a) check of de harde schijf nog op de juiste manier in het BIOS geconfigureerd is. Je gaf aan dat de batterij defect is dus mogelijk zijn deze instellingen verloren gegaan of niet goed ingesteld. Dubbelcheck wat je exact aan hardware hebt (sowieso is het goed om aan te geven wat je exact hebt, dat is makkelijker met troubleshooten) en stel dat op de juiste manier in. Als het BIOS niet de juiste settings heeft dan gaat FDISK sowieso niet werken.
* dion_b voelt zich nu oud en is gelukkig nog geen grootouder, al zou dat biologisch kunnen en oudste is volwassen en heeft een vrij serieuze vriend ondertussen...hobbyist-pc schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 19:53:
[...]
Sorry voor iets te vragen dat uit grootmoeders tijd is .
Misschien handig om alle hardware te beneomen. Bij een (vroege) 486 is vooral interessant welke hard disk controller en hard disk gebruikt wordt. Alles hierboven gaat uit van de aanname dat het een IDE drive is, maar dat hoeft niet - SCSI werd toen volop gebruikt in de meer high-end, low end kwam je nog RLL drives tegen, en zelfs ESDI is niet helemaal uit te sluiten. Dat maakt voor aanpak van het probleem behoorlijk uit.
Grote kans dat het IDE is, en dat de HDD parameters in BIOS verkeerd staan, maar zeker weten is beter dan aannames op dat vlak.
Oslik blyat! Oslik!
Zoals aangegeven: een kapotte bios batterij kan wel fratsen geven. Bios instellingen breken of half onthouden. Begin met de oude batterij te vervangen. Grote kans trouwens dat deze is vast gesoldeerd, misschien is gaan lekken: dan is dat een ware aanval op het moederbord. Die lekkage vreet de sporen op het moederbord op, en geeft blauwe uitslag.
De harde schijf en controller zijn inderdaad ook erg belangrijk. Welke harde schijf je gebruikt bepaalt de juiste bios instelling en een lettertje verschil in het type kan de wereld schelen.
Staat deze hier tussen?
https://th99.dosreloaded.de/
Dikke kans ook dat de bios ook 'slechts' 508MB kan hebben als het IDE is, door arbitraire programmering destijds kwam heel veel voor.
Heb je toevallig nog een andere computer met IDE poort staan? Bij voorkeur met Windows XP pro nieuwer. Dan zou je daarmee de schijf kunnen wipen en schoon beginnen op de 486. Wel met een of andere virusscanner geïnstalleerd als het kan
Nog een mogelijkheid die ik nog niet zag langs komen: een virus dat de partitie tabel verk**t.
De harde schijf en controller zijn inderdaad ook erg belangrijk. Welke harde schijf je gebruikt bepaalt de juiste bios instelling en een lettertje verschil in het type kan de wereld schelen.
Staat deze hier tussen?
https://th99.dosreloaded.de/
Dikke kans ook dat de bios ook 'slechts' 508MB kan hebben als het IDE is, door arbitraire programmering destijds kwam heel veel voor.
Heb je toevallig nog een andere computer met IDE poort staan? Bij voorkeur met Windows XP pro nieuwer. Dan zou je daarmee de schijf kunnen wipen en schoon beginnen op de 486. Wel met een of andere virusscanner geïnstalleerd als het kan
Nog een mogelijkheid die ik nog niet zag langs komen: een virus dat de partitie tabel verk**t.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Als het een 50Mhz is denk ik dat de CPU mogelijk overgeklokt is. Waarschijnlijk op een 50Mhz FSB en dat kan soms voor instabiliteit zorgen op de andere componenten zoals de hardeschijfcontroller.
Ik heb zelf ook wel eens lopen klooien met 486's overklokken, maar kreeg toch vaak wel problemen met stabiliteit als je boven de 40Mhz FSB kwam, kreeg je problemen met herkennen van harddisks, data corruptie, enz (veel van die componenten hielden er niet van boven de 33Mhz FSB te draaien).
Dus misschien eens proberen om het ding op 33Mhz FSB te krijgen (moet via jumpers op het moederbord) en of de harddisk dan wat meer wil.
Ding kan natuurlijk ook gewoon defect zijn natuurlijk.
Ik heb zelf ook wel eens lopen klooien met 486's overklokken, maar kreeg toch vaak wel problemen met stabiliteit als je boven de 40Mhz FSB kwam, kreeg je problemen met herkennen van harddisks, data corruptie, enz (veel van die componenten hielden er niet van boven de 33Mhz FSB te draaien).
Dus misschien eens proberen om het ding op 33Mhz FSB te krijgen (moet via jumpers op het moederbord) en of de harddisk dan wat meer wil.
Ding kan natuurlijk ook gewoon defect zijn natuurlijk.
Plaats eens een paar foto’s van wat je in fdisk ziet. Als je van daaruit geen partities kunt verwijderen dan is er echt iets mis met de schijf, of je versie van fdisk is te oud.
Even een nieuwe floppy set schrijven voor DOS 6.22 is zo gepiept. De bestanden daarvoor staan op winworldpc.
Even een nieuwe floppy set schrijven voor DOS 6.22 is zo gepiept. De bestanden daarvoor staan op winworldpc.
I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold
Als in de bios de instellingen voor de harde schijf verkeerd staan heb je echt helemaal niets aan deze informatie.nelizmastr schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 12:52:
Plaats eens een paar foto’s van wat je in fdisk ziet. Als je van daaruit geen partities kunt verwijderen dan is er echt iets mis met de schijf, of je versie van fdisk is te oud.
In systemen toendertijd hadden schijven master en slave jumpers. Voor een install moet als ik het me goed herinner de drive op master staan via de jumper aneders kan er niet goed op geïnstalleerd worden.
Maar dat is alweer 30 jaar geleden dus don't pin me on that maar waard even naar te kijken.
Maar dat is alweer 30 jaar geleden dus don't pin me on that maar waard even naar te kijken.
Er zijn al veel goede tips gegeven.
De 486DX50 is een processor op 50 MHz in een tijd dat 33MHz normaal was, geintroduceerd in de zomer van 1991. Heel snel destijds, maar deze hogere klok- en bussnelheid was al snel bekend dat het niet stabiel werkte, in 1992 kwam de DX2 die de bussnelheid terugbracht naar 25 MHz of 33 MHz en de kloksnelheid verdubbelde, bv. DX2/50 en DX2/66. De DX50 werd al snel niet meer verkocht in onze streken, hij was toen al zeldzaam.
Verder eens met wat @Nemesizz beschrijft als oplossing.
Zoals @dion_b noemde kan er ook een ESDI controller en disk in zitten. Die werd gebruikt voor grotere disks dan de gebruikelijke 40 of 60MB voor desktops. Het was een high end controller, een verbetering van de ST506 interface.
@hobbyist-pc Ik denk dat je beter kan vermelden welke onderdelen er in jouw computer aanwezig zijn, dan krijg je gerichte antwoorden. Schroevendraaier erbij pakken en de kast openmaken.
Er is een debug opdrachtregel voor bepaalde soorten interfaces, maar je moet wel eerst weten welke disk/interface het is en ook weten wat je doet. Zomaar wat rommelen met de indeling van disk drives is onverstandig. g=c800:5 bijvoorbeeld werd voor de Ultrastor ESDI controller gebruikt voor low level formats. SpinRite kan worden gebruikt om de disk te scannen op fouten zoals @Thandor schreef. Met een Norton disk editor kun je de disk bekijken.
De 486DX50 is een processor op 50 MHz in een tijd dat 33MHz normaal was, geintroduceerd in de zomer van 1991. Heel snel destijds, maar deze hogere klok- en bussnelheid was al snel bekend dat het niet stabiel werkte, in 1992 kwam de DX2 die de bussnelheid terugbracht naar 25 MHz of 33 MHz en de kloksnelheid verdubbelde, bv. DX2/50 en DX2/66. De DX50 werd al snel niet meer verkocht in onze streken, hij was toen al zeldzaam.
Verder eens met wat @Nemesizz beschrijft als oplossing.
Zoals @dion_b noemde kan er ook een ESDI controller en disk in zitten. Die werd gebruikt voor grotere disks dan de gebruikelijke 40 of 60MB voor desktops. Het was een high end controller, een verbetering van de ST506 interface.
@hobbyist-pc Ik denk dat je beter kan vermelden welke onderdelen er in jouw computer aanwezig zijn, dan krijg je gerichte antwoorden. Schroevendraaier erbij pakken en de kast openmaken.
Er is een debug opdrachtregel voor bepaalde soorten interfaces, maar je moet wel eerst weten welke disk/interface het is en ook weten wat je doet. Zomaar wat rommelen met de indeling van disk drives is onverstandig. g=c800:5 bijvoorbeeld werd voor de Ultrastor ESDI controller gebruikt voor low level formats. SpinRite kan worden gebruikt om de disk te scannen op fouten zoals @Thandor schreef. Met een Norton disk editor kun je de disk bekijken.
Ook hier: alleen als het IDE betreft. Plus je mocht je ook bij IDE in je handen wringen als het zo simpel was als een enkel jumpertje voor Master of Slave. Je had ook setups waarbij er onderscheid gemaakt werd tussen Single Drive of Master with Slave (en nee, als je verkeerde selecteerde bootte het niet door) en ingewikkeldere setups omdat je de drive met zelfde jumpers ook kon beperken op minder capaciteit om onder bepaalde BIOS/controller/OS limieten te kunnen blijven.computerjunky schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 13:37:
In systemen toendertijd hadden schijven master en slave jumpers. Voor een install moet als ik het me goed herinner de drive op master staan via de jumper aneders kan er niet goed op geïnstalleerd worden.
Vandaar dat het erg relevant is om te weten exact welke drive het is, welke controller en wat er verder allemaal aan hangt.
Oslik blyat! Oslik!
Subtiel.nachtnet schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 12:57:
[...]
Als in de bios de instellingen voor de harde schijf verkeerd staan heb je echt helemaal niets aan deze informatie.
Maar ook met de verkeerde info kun je een harde schijf prima formatteren zolang de schijf in de BIOS niet groter is dan de werkelijke schijf
I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold
Trouwens, dit is geen vraag over processor, moederbord of geheugen, maar gaat over (oude) opslagtechnologie.
Move PMG -> OT
Move PMG -> OT
Oslik blyat! Oslik!
Beste mensen , met jullie antwoorden heb ik veel geleerd , zaken ik misschien vroeger geweten heb . Nu ik heb de harde schijf genomen en in een andere computer geplaatst , Mijn dos 6.2 in floppy drive gestoken en daarmee opgestart . En heb de schijf werdt herkend , geformatteerd en dos 6.2 opgeplaatst . De schijf in de 486 gestoken en gestart en alles werkte prima , kon lezen ,schrijven en zo verder . De default waarden in de bios vast gezet en alles ok . Toch bedankt voor de vele raad .
De meeste beantwoorders in topic lijken aan te nemen dag het Intel is.
Maar het kan natuurlijk ook cyrix/amd/ibm/enz enz cpu zijn die merken hadden vaak ook wel afwijkende snelheden in het assortiment.
Maar het kan natuurlijk ook cyrix/amd/ibm/enz enz cpu zijn die merken hadden vaak ook wel afwijkende snelheden in het assortiment.
Valt tegen Alleen Intel heeft een 486DX50 uitgebracht. De rest hebben wel 486DX2 (en hier en daar SX2) 50 gemaakt, maar die wijkt niet af van de i486DX2 qua gedrag en eigenschappen. Enige echt exotische zijn de Cx486DRx2-50 en TI486SXL2-50, die beide feitelijk een 486 op 386 bus prikten - maar 486 in kwestie was gewoon een Cx486DX2 zonder ingebakken co-pro op 386 pinout, dus alsnog weinig anders dan i486SX2.leonbong schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 18:08:
De meeste beantwoorders in topic lijken aan te nemen dag het Intel is.
Enige echt andere was de IBM 486BL2 Blue Lightning, die een sterk opgefokte 386DX was met geintegreerde L1 cache. Door licensing-gedoe alleen onboard te vinden op IBM en Alaris borden, en daar indrukwekkend qua performance. Maar qua I/O en dus HDD zaken niet anders dan i486,
Oslik blyat! Oslik!
Mooi dat het zaakje weer doet wat jij wilt!hobbyist-pc schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 18:03:
Beste mensen , met jullie antwoorden heb ik veel geleerd , zaken ik misschien vroeger geweten heb . Nu ik heb de harde schijf genomen en in een andere computer geplaatst , Mijn dos 6.2 in floppy drive gestoken en daarmee opgestart . En heb de schijf werdt herkend , geformatteerd en dos 6.2 opgeplaatst . De schijf in de 486 gestoken en gestart en alles werkte prima , kon lezen ,schrijven en zo verder . De default waarden in de bios vast gezet en alles ok . Toch bedankt voor de vele raad .
Mocht je het leuk vinden wat meer te weten te komen over dergelijke ouwe meuk of zelf eerst met vragen te stellen:
Het grote Retro Game PC topic
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Pagina: 1